3ds_Max_2012_Biblia_max12b.pdf

(1643 KB) Pobierz
991710720.001.png
Ty t uł oryginału: 3ds Max 2012 Bible
Tłumaczenie: Zbigniew Waśko
ISBN: 978-83-246-3848-2
Copyright © 2011 by John Wiley & Sons, Inc., Indianapolis, Indiana.
All Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher
John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2012 by Helion S.A.
No part of this book may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any
means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise, without either the prior
written permission of the Publisher.
Wiley, the Wiley logo and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley & Sons,
Inc. and/or its affiliates, in the United States and other countries, and may not be used without written
permission. 3ds Max is a registered trademark of Autodesk, Inc. All other trademarks are the property of
their respective owners.
Wiley Publishing, Inc., is not associated with any product or vendor mentioned in this book.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z
tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/max12b
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
991710720.002.png
Spis treci
O autorze ......................................................................................................... 41
Wstp ............................................................................................................... 43
Podzikowania ................................................................................................ 49
Cz I Rozpoczynanie pracy z programem 3ds Max .................. 51
Pierwsze kroki. Burzenie murów obronnych ................................................ 53
Burzenie muru — planowanie produkcji ............................................................................................54
Ustawianie sceny ................................................................................................................................54
wiczenie: Wznoszenie muru .......................................................................................................55
wiczenie: Gromadzenie modeli ..................................................................................................55
wiczenie: Tworzenie podoa .....................................................................................................56
Materiay i owietlenie ........................................................................................................................57
wiczenie: Dodawanie materiaów ..............................................................................................58
wiczenie: Dodanie systemu Sun & Sky ......................................................................................59
wiczenie: Renderowanie sceny ..................................................................................................60
Tworzenie animacji dynamicznej przy uyciu systemu MassFX ........................................................62
wiczenie: Ustalanie parametrów symulacji ................................................................................62
wiczenie: Renderowanie ostatecznej animacji ...........................................................................63
Podsumowanie ....................................................................................................................................64
Rozdzia 1. Poznawanie interfejsu Maksa ....................................................... 67
Gówne elementy interfejsu ................................................................................................................68
Korzystanie z menu .............................................................................................................................70
Uywanie pasków narzdzi .................................................................................................................72
Dokowane i pywajce paski narzdzi ..........................................................................................72
Podpowiedzi i rozwijane grupy przycisków .................................................................................73
Pasek szybkiego dostpu ..............................................................................................................73
Gówny pasek narzdzi .................................................................................................................74
Wstka ........................................................................................................................................77
Korzystanie z okien widokowych .......................................................................................................77
Korzystanie z panelu polece ..............................................................................................................78
Rolety ...........................................................................................................................................79
Zwikszanie szerokoci panelu polece ........................................................................................80
wiczenie: Przystosowanie interfejsu dla leworcznych ..............................................................81
Dolna listwa interfejsu ........................................................................................................................82
10
3ds Max 2012. Biblia
Interaktywne funkcje Maksa ...............................................................................................................84
Czteroczciowe menu kontekstowe (quadmenus) .......................................................................84
Przybornik ....................................................................................................................................85
Sygnalizacja stanu przycisków za pomoc kolorów .....................................................................85
Korzystanie z funkcji „przecignij i upu” ..................................................................................86
Posugiwanie si spinerami ...........................................................................................................86
Niemodalno i zachowawczo okien dialogowych ...................................................................87
Korzystanie z pomocy Maksa .............................................................................................................87
Pasek narzdziowy InfoCenter .....................................................................................................87
Ekran powitalny i Essential Skills Movies ....................................................................................89
Podstawowy system pomocy ........................................................................................................89
Pozostae opcje menu Help ...........................................................................................................90
Podsumowanie ....................................................................................................................................91
Rozdzia 2. Sterowanie oknami widokowymi oraz ich konfigurowanie ........ 93
Przestrze trójwymiarowa ...................................................................................................................94
Widok aksonometryczny a perspektywiczny ................................................................................94
Widoki ortogonalne i izometryczne ..............................................................................................94
Okna widokowe w Maksie ...........................................................................................................95
Posugiwanie si manipulatorami nawigacyjnymi ..............................................................................95
Manipulator ViewCube .................................................................................................................96
Manipulator SteeringWheels ........................................................................................................98
wiczenie: Nawigowanie w aktywnym oknie widokowym .......................................................100
Sterowanie oknami widokowymi za pomoc rolki do przewijania ...................................................102
Korzystanie z kontrolek nawigacyjnych okien widokowych ............................................................102
Zmienianie skali widoku .............................................................................................................103
Przesuwanie widoku ...................................................................................................................104
„Spacerowanie” po scenie ..........................................................................................................104
Obracanie widoku .......................................................................................................................105
Powikszanie aktywnego okna widokowego ..............................................................................106
Sterowanie widokami z kamery i z reflektora .............................................................................107
Modyfikowanie okien widokowych ..................................................................................................108
Cofanie i zapisywanie zmian dokonanych za pomoc narzdzi do sterowania widokiem sceny ......108
Odwieanie okien widokowych ................................................................................................108
Wywietlanie materiaów w oknach widokowych ......................................................................109
Wywietlanie wiate i cieni .......................................................................................................109
Konfigurowanie wiate i cieni w oknach widokowych ..............................................................111
Wykrywanie bdów siatki za pomoc funkcji xView ................................................................113
Konfigurowanie okien widokowych .................................................................................................114
Ustawianie stylu okna widokowego ...........................................................................................115
Zmienianie ukadu okien widokowych .......................................................................................121
Ramki obszarów bezpiecznych ...................................................................................................121
Jako wywietlania ....................................................................................................................123
Definiowanie regionów ...............................................................................................................125
Wywietlanie statystyk ...............................................................................................................125
Praca z tem w oknie widokowym ....................................................................................................126
Umieszczanie obrazu jako ta w oknie widokowym ...................................................................127
Umieszczanie animacji jako ta w oknie widokowym ................................................................128
wiczenie: Przygotowanie obrazów uatwiajcych modelowanie ..............................................129
Podsumowanie ..................................................................................................................................130
11
Spis treci
Rozdzia 3. Praca z plikami, importowanie i eksportowanie ....................... 133
Praca z plikami zawierajcymi sceny ................................................................................................133
Posugiwanie si przyciskiem aplikacji ......................................................................................134
Ekran powitalny ..........................................................................................................................135
Tworzenie nowej sceny ..............................................................................................................136
Zapisywanie plików ....................................................................................................................136
Archiwizowanie plików ..............................................................................................................138
Otwieranie plików ......................................................................................................................138
Ustalanie folderu dla danego projektu ........................................................................................139
Doczanie i zastpowanie obiektów ..........................................................................................139
Zamykanie programu ..................................................................................................................140
Ustawianie preferencji dotyczcych obsugi plików .........................................................................140
Opcje obsugi plików ..................................................................................................................141
Opcje tworzenia zapasowych kopii plików .................................................................................143
wiczenie: Ustawianie opcji zapisywania kopii zapasowych .....................................................144
Opcje zarzdzania raportami .......................................................................................................144
Konfigurowanie cieek dostpu ......................................................................................................145
Konfigurowanie cieek uytkownika ........................................................................................145
Konfigurowanie cieek systemowych .......................................................................................146
Importowanie i eksportowanie ..........................................................................................................146
Importowanie plików ..................................................................................................................147
Preferencje importu ....................................................................................................................148
Eksportowanie do obsugiwanych formatów ..............................................................................148
Wymiana plików z programami Softimage, MotionBuilder i Mudbox ......................................149
Wymiana plików z programem Maya .........................................................................................149
Stosowanie formatu OBJ ............................................................................................................150
Eksportowanie do formatu JSR-184 (M3G) ...............................................................................152
Eksportowanie do formatu DWF ................................................................................................154
Dodatkowe narzdzia eksportujce .............................................................................................155
wiczenie: Importowanie grafiki wektorowej wykonanej w Illustratorze ..................................156
Korzystanie z narzdzi do zarzdzania plikami ..................................................................................157
Korzystanie z narzdzia Asset Browser ......................................................................................158
Odszukiwanie plików za pomoc narzdzia MAX File Finder ...................................................160
Gromadzenie plików za pomoc narzdzia Resource Collector .................................................160
Korzystanie z narzdzia File Link Manager ...............................................................................161
Korzystanie z technologii i-drop .................................................................................................162
Uzyskiwanie dostpu do informacji o plikach ..................................................................................162
Wywietlanie informacji dotyczcych sceny ..............................................................................162
Odczytywanie waciwoci pliku ................................................................................................163
Ogldanie zawartoci plików ......................................................................................................163
Podsumowanie ..................................................................................................................................165
Rozdzia 4. Modyfikowanie interfejsu i ustawianie jednostek .................... 167
Wybieranie jednostek systemowych .................................................................................................167
Stosowanie jednostek wasnych i ogólnych ................................................................................168
Postpowanie w przypadku niezgodnoci jednostek ...................................................................169
Zmiana skali jednostek globalnych .............................................................................................170
Ustawianie preferencji ......................................................................................................................170
Preferencje ogólne ......................................................................................................................170
Preferencje dotyczce plików .....................................................................................................174
Preferencje dotyczce okien widokowych ..................................................................................174
Zgłoś jeśli naruszono regulamin