1. SYMBOL/NAZWA PRZEDMIOTU
DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA
dr Agnieszka Pasztak
3. Rodzaj zajęć:
Wykład
4. Rok i semestr studiów (w przypadku zajęć specjalizacyjnych uwzględnić nazwę specjalizacji):
Rok 3, semestr VI
5. Tryb studiów:
Dzienne/Wieczorowe
30/15
7. Osoba(-y) prowadząca(-e):
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru.
9. Tematyka zajęć
1. Wykład wprowadzający – ogólny zarys zagadnień, podstawowych pojęć; przedstawienie warunków zaliczenia.
2. Określenie przedmiotu diagnozowania, różnice pomiędzy diagnozowaniem a testowaniem.
3. Diagnoza współczesna a diagnoza tradycyjna. EBA.
4. Rodzaje diagnozy psychologicznej, kryteria podziału.
5. Podejścia idiograficzne i nomotetyczne w procesie diagnostycznym.
6-7. Model diagnozy w ujęciu W. Paluchowskiego.
8. Praktyczne i profesjonalne umiejętności diagnostyczne.
9. Diagnozowanie jako sytuacja komunikacyjna.
10. Specyfika pomiaru psychologicznego, dane diagnostyczne.
11. Metody diagnostyczne – wywiad i obserwacja.
12. Metody diagnostyczne – kwestionariusze, testy projekcyjne i inne.
13. Norma i normalność – systemy klasyfikacyjne.
14. Etyczne problemy diagnozy psychologicznej.
15. Podsumowanie.
10. Cele i efekty kształcenia:
Umiejętność całościowego traktowania procesu diagnostycznego. Umiejętność formułowania pytań i problemów diagnostycznych. Znajomość i rozumienie specyfiki poszczególnych etapów procesu diagnostycznego. Umiejętność zdobywania, integrowania i analizowania danych, wykorzystywanych w diagnozie. Znajomość i umiejętność wykorzystywania różnych technik diagnostycznych.
11. Uwagi o realizacji
Wykład, prezentacja multimedialna.
1. Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces - narzędzia - standardy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa.
2. Stemplewska - Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP
1. Stemplewska - Żakowicz, K., Paluchowski, W., J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. w: Strelau, J., Doliński, D. Psychologia. Gdańsk: GWP
2. Brzeziński, J. (1984). Wybrane zagadnienia z psychometrii i diagnostyki psychologicznej. Wyd. Naukowe UAM: Poznań.
3. Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (2008) Etyczne problemy działalności praktycznej, edukacyjnej i naukowej psychologa. w: Strelau, J., Doliński, D. Psychologia. Gdańsk: GWP
uspsychologia07