Wstęp do planu.DOC

(54 KB) Pobierz
PROGRAM AUTORSKI PRZEDMIOTU METODYKA PRACY Z LUDŹMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI

PROGRAM AUTORSKI PRZEDMIOTU Metodyka organizacji czasu wolnego.  Grupa- Opiekunka Środowiskowa.

Rok szkolny 2005/2006                                                       Semestr 2

WSTĘP

Program przeznaczony jest dla uczniów Policealnej Szkoły Rozwoju Zawodowego pragnących uzyskać tytuł opiekuna środowiskowego. Kierunek nie posiada uprawnień szkoły publicznej.

Program zawiera materiał nauczania oraz wytyczne do jego realizacji.

 

CELE OGÓLNE:

1.     Zachęcenie słuchaczy do rozwoju osobistego i nabycia kompetencji zawodowych przydatnych w opiece środowiskowej.

2.     Pobudzenie do samodzielnego myślenia i krytycznej analizy metod opieki środowiskowej.

3.     Pogłębienie zainteresowań metodami opieki środowiskowej.

4.     Rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowania wniosków i wyrażania opinii w oparciu o dostarczone informacje i posiadaną wiedzę.

5.     Wykształcenie standardów etycznych niezbędnych w procesie pracy z ludźmi niepełnosprawnymi.

6.     Wykształcenie profesjonalnej kadry zajmującej się opieką środowiskową.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

1.     Znajomość roli i zasad organizacji czasu wolnego w odniesieniu do osób niepełnosprawnych.

2.     Organizacja czasu wolnego dla poszczególnych grup podopiecznych.

3.     Określenie jakie formy spędzania czasu wolnego stanowią potrzebę dla podopiecznego, a jakie potrzeby należy w tym zakresie wykształcić.

4.     Wykonywanie różnego rodzaju prac plastycznych oraz wykorzystać do organizacji czasu wolnego różnorodne techniki i formy ( muzyka, sztuka teatralna, mała turystyka, książki)

5.     Umiejętność diagnozowania potrzeb podopiecznych.

6.     Nawiązywanie kontaktów z podopiecznymi i jego najbliższym otoczeniem.

7.     Pełnienie roli opiekuna w środowisku domowym w odniesieniu do ludzi niepełnosprawnych (chorych psychicznie, fizycznie, niewidomych, głuchych ludzi starych, którzy nie są w stanie samodzielnie zaspakajać swoich potrzeb biologicznych, psychicznych społecznych).

8.     Stosowanie w praktyce zasad postępowania z podopiecznymi i rozwiązywania ich problemów.

9.     Kształtowanie potrzeb podopiecznych  w zakresie optymalnego wykorzystania ich indywidualnych możliwości i zdolności.

10. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.

11. Wykazanie się poczuciem odpowiedzialności za wykonywaną pracę.

12. Uświadomienie sobie własnych możliwości w zakresie niesienia określonej pomocy ludziom niepełnosprawnym poprzez systematyczną samoocenę.

 

 

Dział tematyczny

Liczba godzin

Pojęcie czasu wolnego- funkcje czasu wolnego. Aktywizacja niepełnosprawnych, cele aktywizacji. Metody aktywizacji

1

Charakterystyka osób chorych: psychicznie, fizycznie, głuchych, starych, upośledzonych.

2

Zasady organizacji czasu wolnego przez pracę z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności – aspekt aktywizujący, uspołeczniający, produkcyjny, psychokreatywny. Ergoterapia.

2

Organizacja czasu wolnego przez sztukę.

1

Wyjście do galerii, na wystawę.

2

Wykonanie pracy plastycznej: kartki okolicznościowe, kolaż itp.( zaj. warsztatowe)

2

Relaksacja, muzykoterapia (zaj. warsztatowe).

2

Organizacja wycieczek (turystyka).Planowanie zaj. sportowych, gier, zabaw, konkursów ( zaj. warsztatowe )

2

Zajęcia kulinarne ( zaj. warsztatowe)                                          

1

Robótki ręczne. ( zaj. warsztatowe)

2

Sprawdzenie wiadomości.

1

Łączna ilość godzin

18

 

 

MATERIAŁ NAUCZANIA

 

1. Pojęcie czasu wolnego:

- istota czasu wolnego

- funkcje czasu wolnego ( psychorekreacyjna, psychokompensacyjna,     psychokorekcyjna, psychokreatywna)

2. Organizacja czasu wolnego przez pracę:

    Trzy aspekty pracy:

  - aktywizujący

  - uspołeczniający

  - produkcyjny

   Zasady organizacji czasu wolnego przez pracę:

  -rezultat pracy jest wynikiem motywacji

  - praca jest przyjemnością a nie przymusem

  - samorealizację osiąga się przez wykonywaną pracę

  -planowanie pracy i jej organizacja

3.Organizacja czasu wolnego przez sztukę.

    Trzy dziedziny przeżyć estetycznych

  - przeżycia, które są wynikiem istnienia „świata sztuki”

  - przeżycia o charakterze aktywnym i twórczym

  - przeżycia, których funkcję stanowi harmonizowanie psychiki

    Funkcje sztuki w zakresie życia emocjonalnego:

  - zwielokrotnienie możliwości i umiejętności przeżywania

  - wzbogacanie zakresu doświadczeń

  - pogłębianie wrażliwości

  - wpływanie na aktywność w życiu człowieka

  - wpływanie na odpowiednie widzenie otaczającej rzeczywistości

  - zwielokrotnianie poznania

  - uczenie szukania, myślenia, w sposób zindywidualizowany

4. Zasady organizacji czasu wolnego przez sport, turystykę i aktywny fizycznie    wypoczynek:

  - zadania dostosowane do możliwości podopiecznych

  - rozwój osobowości podopiecznych

  - pobudzanie do pracy nad sobą oraz samorozwoju

  - kształtowanie dobrego samopoczucia, tworzenie nawyków spędzania czasu   wolnego

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE.

 

Filmy dydaktyczne, pracownia do zajęć techniczno - plastycznych

 

 

METODY PRACY Z UCZNIAMI

 

-ćwiczenia warsztatowe,

-wykład,

-dyskusja dydaktyczna.

 

FORMY PRACY Z UCZNIAMI

 

-praca w grupie,

-praca indywidualna,

-praca w parach.

 

 

 

SPOSÓB PRZEPROWADZENIA EWALUACJI OSIĄGNIĘĆ SŁUCHACZY

 

-wyniki egzaminu ustnego,

-wyniki egzaminu pisemnego,

-praca zaliczeniowa.

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA

 

1.     (red.) M. Godlewski, ST. Krawcewicz, T. Wujek, Pedagogika

2.     K. Kuligowa, Wybrane zagadnienia z pedagogiki

3.     L. Kozaczuk, Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej

4.     I. Wojnar, Perspektywy wychowawcze sztuki

5.     T. Kott, Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej

 

 

 

 

 

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin