OPRACOWAŁA Jadwiga Czarnecka
nauczyciel Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki w Ełku
Temat: Parasole na spacerze.
Cele ogólne:
· kształcenie umiejętności liczenia,
· rozwijanie orientacji w przestrzeni,
· rozwijanie różnych form ekspresji.
Cele szczegółowe:
Dziecko
· rozpoznaje i nazywa cyfrę 5,
· tworzy zbiór pięcioelementowy,
· prawidłowo wskazuje prawą i lewą stronę ciała,
· rozwija sprawność manualną,
· dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w zależności od pór roku.
Metody: zabawa integracyjna, opowiadanie, wiersz, ćwiczenie logorytmiczne, ćwiczenie grafomotoryczne.
Środki dydaktyczne: emblematy parasoli, klocki, ołówki, sznurek.
Przebieg:
1.Powitanie
Dzieci stoją w kręgu. Śpiewają na melodię Panie Janie.
Witaj ( imię ), witaj ( imię ),
jak się masz, jak się masz?
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię witamy,
bądź wśród nas, bądź wśród nas.
2. Parasole na spacerze – opowiadanie nauczycielki ilustrowane emblematami parasoli.
Dzieci siadają przed tablicą.
- Jaka jest dzisiaj pogoda?
- Jakie ubranie chroni przed deszczem?
- Co jeszcze chroni przed deszczem? (parasol).
Posłuchajcie, co wydarzyło się w przedpokoju.
Stały tam parasole: czarny – Taty, niebieski – Mamy, czerwony – Zosi, żółty – Krzysia.
Policzcie parasole w przedpokoju. (4)
Parasole dobrze znały się, bo długo ze sobą przebywały.
Obserwowały Tatę ubierającego się do pracy,
Mamę wybierającą się na zakupy i dzieci, które przygotowywały się do szkoły.
Tego dnia było inaczej.
Przyjechała Babcia i przywiozła ze sobą parasol w kropki.
Policzcie parasole w przedpokoju. (5).
Wszyscy wybrali się na spacer.
Zabrali ze sobą parasole: czarny, niebieski, czerwony, żółty, w kropki.
Ile parasoli jest na spacerze?(5)
3. Nauczyciel demonstruje cyfrę 5. Zapoznaje z wyglądem cyfry 5.
Dzieci szukają podobieństw cyfry 5 do znanych przedmiotów.
Tworzenie pięcioelementowych zbiorów przedmiotów – praca w zespołach.
4. Krople deszczu - ćwiczenie rytmiczne.
Dzieci wystukują usłyszany rytm - deszcz padający na parasole.
5. Ćwiczenie logorytmiczne (J. Stadnicka Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową)
Dzieci maszerując pokazują części ciała i powtarzają:
Prawa, lewa, prawa, lewa,
ręce w górę – nikt nie śpiewa.
Prawa noga, lewa noga,
prawa ręka, lewa ręka,
skłon do przodu, każdy klęka.
Prawa ręka, noga prawa, krok do tyłu i od nowa.
6. Ćwiczenie grafomotoryczne – pisanie cyfry 5 po śladzie.
Nauczyciel pokazuje sposób pisania z uwzględnieniem miejsca rozpoczęcia kreślenia oraz kierunku kreślenia. Zwraca uwagę na rozmieszczenie poszczególnych elementów cyfry 5 w kratkach.
7. Układanie ze sznurka kształtu cyfry 5 – praca indywidualna.
8. Wiersz W. Szumanówny pt. Rodzina - inscenizacja
Ten pierwszy to dziadziuś,
tuż obok babunia,
największy to tatuś,
a przy nim mamusia.
A to ja dziecina mała.
I to jest rodzinka
- moja ręka cała.
9. Podsumowanie zajęć.
Dzieci piszą w powietrzu cyfrę 5.
- rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem,
- rozwijanie różnych form ekspresji,
- kształtowanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
Dziecko:
- poznaje własne ciało,
- wyraża muzykę ruchem,
- ustawia się w kole,
- maszeruje w rytm muzyki,
- słucha muzyki,
- śpiewa piosenki,
- rozpoznaje instrumenty perkusyjne,
- gra na instrumentach perkusyjnych.
Metody: objaśnień, zadań stawianych dziecku, kierowanie własną aktywnością.
Środki dydaktyczne: instrumenty perkusyjne, nagrania muzyki tanecznej, balony wykonane z worków foliowych.
-podanie ręki koledze,
-głaskanie po głowie,
-przesyłanie uśmiechu.
Nauczycielka gra na bębenku akompaniament do różnych form ruchu: bieg, marsz. Dzieci
odpowiednio reagują. Gdy nastąpi przerwa siadają na dywanie.
W naszym przedszkolu dużo muzyki jest,
są instrumenty, o których dobrze wiesz.
Nasze ręce robią tak: klaskanie
To jest muzyka, którą dobrze znasz.
Dzieci stoją w kole. Chętne dzieci stają w środku koła i pokazują, co robią ręce i nogi. Pozostałe dzieci naśladują ruchy kolegi.
Nauczyciel chowa za parawanem instrumenty perkusyjne: bębenek, trójkąt, grzechotkę, tamburyno. Następnie w ukryciu uderza wybrany instrument. Dzieci rozpoznają nazwę instrumentu.
Dzieci siedzą na dywanie i słuchają muzyki. Muzyka szybka zaprasza dziewczynki – lale do zabawy. Muzyka wolna zaprasza chłopców – misie do zabawy.
Dzieci otrzymują balony wykonane z worków foliowych. Tańczą z balonem w rytm muzyki.
Dzieci siadają na dywanie, zamykają oczy i słuchają spokojnej muzyki.
- wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci,
- zapoznanie z popularnymi utworami literatury dziecięcej,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych.
- chętnie wypowiada się na temat wiersza,
- potrafi podzielić wyraz na sylaby,
- potrafi wyodrębnić głoskę w nagłosie,
- zna swój adres,
- wie, do czego służy znaczek,
- umie bawić się przy muzyce,
- tworzy pod wpływem różnych bodźców.
Metody: zabawa integracyjna, inscenizacja wiersza, rozmowa, zagadki, zabawa przy piosence, zabawa dydaktyczna, działań praktycznych, niedokończonych zdań.
Środki dydaktyczne: teatrzyk, pacynki, ilustracje wiążące się z tematyką poczta, znaczki, torba listonosza, kaseta z piosenką Chodzi listonosz, kartoniki z zagadkami, mazaki, kredki, kolorowe długopisy, napisy: poczta, list.
1.Zabawa integracyjna Iskierka.
Dzieci i nauczycielka stoją w kręgu, trzymają się za ręce.
Nauczycielka uściskiem dłoni przekazuje uścisk następnej osobie i mówi:
Iskiereczkę puszczę w krąg, niech wróci do mych rąk.
Gdy uścisk powróci do nauczyciela:
Iskiereczka powróciła i nas wszystkich połączyła.
2.Inscenizacja wiersz J. Tuwima pt. O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci.
Przedstawianie treści wiersza w formie rozmowy dwóch osób ( pacynek )
– cioci i Grzesia.
3.Rozmowa na temat treści wiersza:
- Kto ze sobą rozmawiał?
- O co ciocia zapytała Grzesia?
- Do kogo był list?
- Jak wyglądała skrzynka?
- Dlaczego ciocia była zaskoczona odpowiedzią Grzesia?
4.Zagadki związane z tematyką poczta.
Dzieci w grupach rozwiązują wylosowane zagadki. Odwołanie do ilustracji , wspomnień z wycieczki oraz doświadczeń dzieci. Odczytywanie napisów: poczta, list.
musi się spotkać listów dużo?
Biała koperta jest mym ubraniem.
Trzeba mnie tylko do skrzynki wrzucić
i stąd wyruszę w daleki świat.
Jak się nazywam? Czy ktoś już zgadł?
Papierowa torebka, na niej znaczek.
Rozerwę ją prędko, list w środku zobaczę.
Skąd wysyłamy listy i telegramy?
Mały, koniecznie z ząbkami.
Bardzo ważny jest czasami.
Gdy zabraknie go na liście,
list nie dojdzie oczywiście.
Chodzi z dużą torbą
...
ewelinaskwira88