Wtryskiwacze_benzyny.pdf

(1406 KB) Pobierz
Diagnostyka i czyszczenie
wtryskiwaczy benzyny
Kompendium praktycznej wiedzy
Autor: mgr inż. Stefan Myszkowski
Dodatek techniczny do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 37/Grudzień 2010
1. Wtryskiwacze benzyny - budowa i zasada działania ...................................................................................................................................................... 2
2. Wtryskiwacze benzyny - rodzaje ............................................................................................................................................................................................................... 4
2.1.
Podział wtryskiwaczy ze względu na ilość strug benzyny i ich cechy
2.2.
Wtryskiwacze układów bezpośredniego wtrysku benzyny
3. Zanieczyszczenie wtryskiwaczy benzyny - przyczyny, następstwa i przeciwdziałanie ................................................... 9
3.1.
Zawartość zanieczyszczeń w benzynie
3.2.
Żywice - ich rodzaje i zawartość w benzynie
3.3.
Trwałość chemiczna benzyny
3.4.
Zanieczyszczenie wtryskiwaczy benzyny
3.5.
Następstwa zanieczyszczenia wtryskiwaczy benzyny
3.6.
Przeciwdziałanie zanieczyszczeniu wtryskiwaczy benzyny
4. Diagnostyka i czyszczenie wtryskiwaczy benzyny na stanowisku irmy ASNU ...................................................................... 16
996937017.050.png 996937017.061.png 996937017.070.png 996937017.081.png 996937017.001.png 996937017.002.png 996937017.003.png 996937017.004.png 996937017.005.png 996937017.006.png 996937017.007.png 996937017.008.png 996937017.009.png 996937017.010.png 996937017.011.png 996937017.012.png 996937017.013.png 996937017.014.png 996937017.015.png 996937017.016.png 996937017.017.png 996937017.018.png 996937017.019.png 996937017.020.png 996937017.021.png 996937017.022.png 996937017.023.png 996937017.024.png 996937017.025.png 996937017.026.png 996937017.027.png 996937017.028.png 996937017.029.png 996937017.030.png 996937017.031.png 996937017.032.png 996937017.033.png 996937017.034.png 996937017.035.png 996937017.036.png 996937017.037.png 996937017.038.png 996937017.039.png 996937017.040.png
Diagnostyka i czyszczenie wtryskiwaczy benzyny
1. Wtryskiwacze
benzyny - budo-
wa i zasada
działania
Od autora
Szanowni Czytelnicy,
w Europie, Na początku tego stulecia,
mało irm i serwisów interesowało się
czyszczeniem wtryskiwaczy benzyny.
Wówczas jedną z nielicznych, była irma ASNU. Jej europejska
siedziba jest w Anglii. Dzięki niej, na targach Automechanika
we Frankfurcie, poznałem takie pierwsze stanowisko. Potem za
pośrednictwem irmy Best Produts przyjechało ono do Polski.
Zostałem wówczas przeszkolony w jego obsłudze. Dużo dowie-
działem się o wtryskiwaczach benzyny i ich diagnostyce.
Dzisiaj wiele irm oferuje podobne stoiska, ale bardzo mało
dostarcza również serwisom części zamienne do wtryskiwa-
czy benzyny. Uważam, że wymiana kilku demontowalnych
części wtryskiwacza benzyny, czyni czyszczenie wtryskiwacza
benzyny skuteczniejsze. Mechanik montując wtryskiwacz po
czyszczeniu, nie musi się wówczas martwić, czy połączenie
wtryskiwacza i listwy paliwowej będzie szczelne, gdy zostanie
zamontowany powtórnie wcześniej zdemontowany „oring”.
Dostęp do części demontowalnych, dla różnych typów wtry-
skiwaczy benzyny, różnych producentów, ułatwia wykonywa-
nie usługi diagnostyki i czyszczenia wtryskiwaczy benzyny, na
odpowiednim do tego stanowisku.
Od roku stanowisko irmy ASNU jest w ofercie Inter Cars SA.
W opinii producenta, to stanowisko nie powinno być wykorzy-
stywane od czasu do czasu - jest do tego za drogie. Docelowo,
serwis, który go kupi, powinien uruchomić usługę czyszczenia
wtryskiwaczy benzyny. Powinna ona dawać zajęcie stanowisku
i pracownikowi na całą zmianę. Powinna się tym zajmować
ograniczona ilość pracowników, bowiem istotne jest zbieranie
doświadczenia przy obsłudze wtryskiwaczy.
Ta usługa to nadal nowość na naszym rynku. Trzeba do niej
przekonać klientów - może najpierw „pewnych” - czyli po-
siadaczy samochodów o przebiegu od ok. 70000 km wzwyż,
a w szczególności samochodów jeżdżących dużo w ruchu miej-
skim (np. taksówki), zasilanych gazem lub „tanią” benzyną.
Wprawdzie benzyny są coraz lepsze, ale rosnące wymaga-
nia ekologiczne (systemy diagnostyczne silników będą coraz
bardziej surowe przy określaniu, co jest uszkodzeniem silnika,
a co nie - to wymóg norm homologacyjnych), rosnące tempe-
ratury pracy silników i rosnące temperatury panujące pod ma-
ską, powinny przysporzyć klientów.
Piszę powinny, bowiem z zaniepokojeniem patrzę na niekom-
petencje twórców krajowych przepisów w zakresie badań tech-
nicznych pojazdów, przynajmniej w zakresie emisji składników
szkodliwych przez pojazdy, oraz na coraz bardziej lekceważące
podejście diagnostów do tej kwestii.
Ich zadaniem jest rozdrobnienie benzyny na możliwie małe
krople - patrz rys.1, oraz wprowadzenie ich do:
kolektora dolotowego - układy pośredniego wtrysku
benzyny, jedno lub wielopunktowe;
komory spalania - układy bezpośredniego wtrysku
benzyny.
Rys.1 Szybkość parowania kropel benzyny, zależy również od ich sumarycznej
powierzchni. Przy tej samej objętości wtryśniętej benzyny, sumaryczna powierzchnia
kropel większych (rys.a) jest mniejsza od sumarycznej powierzchni kropel mniejszych
(rys.b). Z tego powodu mniejsze krople odparowują szybciej, i pewniejsze jest to, że cała
kropla benzyny odparuje.
Aby benzyna mogła zostać spalona, jej krople muszą naj-
pierw odparować. Benzyna w stanie płynnym nie spala się!
Pary benzyny powinny następnie utworzyć z powietrzem
mieszankę palną. Jest to mieszanka, która jest się w stanie
zapalić od iskry lub od płomienia, powstałego wcześniej
w komorze spalania. Mieszanka powinna ulec spaleniu
w komorze spalania, choć są stany pracy silnika, w których
zależy nam, aby jej część spaliła się w konwerterze katalitycz-
nym, dla podniesienia jego temperatury.
Stefan Myszkowski
stefan.myszkowski@skk.auto.pl
Zdjęcie na okładce - Robert Bosch
2
Dodatek techniczny
996937017.041.png 996937017.042.png 996937017.043.png 996937017.044.png 996937017.045.png 996937017.046.png
 
Diagnostyka i czyszczenie wtryskiwaczy benzyny
Rys.4 Elektromagnetyczny wtryskiwacz benzyny 2 steruje objętością benzyny, która
wypływa z listwy paliwowej 1 i jest wtryskiwana do przestrzeni 3 wypełnionej powie-
trzem (przestrzeń kolektora dolotowego lub komory spalania silnika). Wielkości charak-
terystyczne dla procesu wtrysku benzyny: p b - ciśnienie benzyny w listwie zasilającej
wtryskiwacze; p p - ciśnienie powietrza w przestrzeni wypełnionej powietrzem, do której
wtryskiwana jest benzyna; Δp - różnica pomiędzy ciśnieniem benzyny p b w listwie pali-
wowej a ciśnieniem powietrza p p ; Q b - objętościowe natężenie przepływu benzyny przez
wtryskiwacz; t w - czasu wtrysku benzyny.
Rys.2 Przekrój wtryskiwacza benzyny irmy Bosch, układu typu K-Jetronic, otwieranego
ciśnieniem paliwa, bez możliwości regulacji wielkości wtryskiwanej dawki paliwa. Na
rysunku są pokazane: rys.a - przekrój wtryskiwacza z zaworem iglicowym w pozycji
otwartej; rys.b - zawór iglicowy wtryskiwacza w pozycji zamkniętej. Elementy wtryski-
wacza: 1 - korpus wtryskiwacza; 2 - siatka iltracyjna; 3 - iglica zaworu wtryskiwacza;
4 - gniazdo iglicy zaworu wtryskiwacza. (Źródło: Bosch)
Gdy sięgniemy pamięcią wstecz, wielu z Państwa przypo-
mni sobie układ wtryskowy benzyny, irmy Bosch, typu K-Je-
tronic. Był to układ typu wielopunktowego, o tzw. wtrysku
ciągłym benzyny, co oznacza, że wtryskiwacze, w sposób
ciągły wtryskiwały benzynę do kolektora dolotowego, do
przestrzeni przed zaworami dolotowymi.
Przekrój wtryskiwacza układu K-Jetronic przedstawia rys.2a.
Jest to wtryskiwacz o konstrukcji całkowicie mechanicznej,
bez elementów elektrycznych. Otwiera się on samoczynnie
(rys.2a), gdy ciśnienie benzyny przekroczy ciśnienie otwar-
cia, wynoszące ok. 0,35 MPa. Benzyna wypływa przez zawór
iglicowy, którego iglica wykonuje drgania o wysokiej często-
tliwości - rys.2a pokazuje zawór iglicowy w pozycji otwartej,
a rys.2b w pozycji zamkniętej. Drgania, podobne do „szura-
nia nogami”, są słabo słyszalne. Po wyłączeniu silnika, zawór
iglicowy zamyka wypływ benzyny. Wtryskiwacze układu
K-Jetronic nie posiadają możliwości regulacji wielkości daw-
ki paliwa. Regulacja ta jest przeprowadzana w tzw. rozdzie-
laczu paliwa.
Od wielu lat, w konstrukcjach silników są stosowane tylko
wtryskiwacze, w których przepływ benzyny jest sterowany
sygnałem elektrycznym, tzw. elektromagnetyczne - rys.3.
Włączenie przepływu prądu przez cewkę elektromagnesu 3,
powoduje powstanie pola magnetycznego, które unosi ko-
twicę elektromagnesu 7, a wraz z nią iglicę 9 wtryskiwacza.
Jej stożkowa końcówka 12 otwiera lub zamyka wylot benzy-
ny z końcówki rozpylacza.
Po wyłączeniu przepływu prądu przez cewkę elektromagne-
su 3, zanika pole magnetyczne, a sprężyna 6 przesuwa igli-
cę 9 wtryskiwacza. Następuje zamknięcie wypływu paliwa.
Rys.3 Przekrój elektromagnetycznego wtryskiwacza benzyny, zasilanego paliwem od
góry, dla wielopunktowego układu wtrysku benzyny. Elementy wtryskiwacza: 1 - siatka
iltracyjna; 2 - złącze elektryczne; 3 - cewka elektromagnesu; 4 - korpus wtryskiwacza;
5 - pierścień uszczelniający; 6 - sprężyna powrotna iglicy wtryskiwacza; 7 - kotwica elek-
tromagnesu; 8 - korpus rozpylacza; 9 - iglica wtryskiwacza; 10 - pierścień uszczelniający;
11 - osłona końcówki rozpylacza; 12 - stożkowa końcówka iglicy wtryskiwacza, zamyka-
jąca lub otwierająca przepływ benzyny. (Źródło: Bosch)
Dodatek techniczny
3
996937017.047.png 996937017.048.png 996937017.049.png 996937017.051.png 996937017.052.png 996937017.053.png 996937017.054.png 996937017.055.png 996937017.056.png 996937017.057.png 996937017.058.png 996937017.059.png 996937017.060.png 996937017.062.png 996937017.063.png
 
Diagnostyka i czyszczenie wtryskiwaczy benzyny
uszkodzeniem cewki elektromagnesu 3 wtryskiwacza lub
uszkodzeniem jej obwodu sterującego.
Obie przyczyny są opisane szerzej w podrozdziale 3.5.
Objętościowe natężenie przepływu benzyny przez wtryski-
wacz Q b - druga z wielkości ujęta we wzorze nr 1, zależy od
wymienionych poniżej wielkości.
Różnica ciśnień ∆p, pomiędzy ciśnieniem benzyny p b w
listwie paliwowej, a ciśnieniem powietrza p p , które panu-
je w przestrzeni wypełnionej powietrzem, do której jest
wtryskiwana benzyna. Przedstawia ją wzór:
∆p = p b – p p
(2)
Im większa jest wartość różnicy ciśnień ∆p, tym większe
jest objętościowe natężenie przepływu benzyny przez
wtryskiwacz Q b . Przy stałej wartości czasu wtrysku rośnie
wówczas objętość dawki benzyny V wb wtryśniętej przez
wtryskiwacz - patrz wzór 1. Odwrotna zależność jest też
prawdziwa.
Opór przepływu benzyny przez wtryskiwacz, np. wskutek
nieuniknionego zanieczyszczenia. Jego wzrost, zmniej-
sza objętościowe natężenie przepływu benzyny przez
wtryskiwacz Q b . Przy stałej wartości czasu wtrysku maleje
objętość benzyny V wb wtryśniętej przez wtryskiwacz
- patrz wzór 1. To zagadnienie jest tematem rozdziału
3. Usunięcie zanieczyszczeń obniża opór przepływu
benzyny przez wtryskiwacz, a w konsekwencji zwiększa
objętość dawki wtryśniętej benzyny V wp .
W układach wtrysku benzyny, zależnie od ich typu, są stoso-
wane różne rodzaje wtryskiwaczy:
wtryskiwacze dla jednopunktowych (rys.5a) lub wielo-
punktowych (rys.5b i c) układów pośredniego wtrysku
benzyny;
wtryskiwacze (rys.5d) układów bezpośredniego wtrysku
benzyny;
wtryskiwacze zasilane paliwem z boku (rys.5a i b) lub od
góry (rys.5c i d).
Pracują one przy różnych ciśnieniach zasilania paliwem oraz
są sterowane różnymi impulsami sterującymi - dotyczy to
szczególnie wtryskiwaczy układów bezpośredniego wtry-
sku benzyny.
Rys.5 Różne wykonania elektromagnetycznych wtryskiwaczy benzyny, różnych produ-
centów: rys.a - dla jednopunktowego układu wtrysku benzyny, z bocznym doprowa-
dzeniem paliwa (tzw. side-feed); b) wielopunktowego układu pośredniego wtrysku
benzyny, z bocznym doprowadzeniem paliwa; c) wielopunktowego układu pośredniego
wtrysku benzyny, z górnym doprowadzeniem paliwa (tzw. top-feed); d) wielopunk-
towego układu bezpośredniego wtrysku benzyny, z górnym doprowadzeniem paliwa.
(Źródło: ASNU)
Wtryskiwacz jest więc otwarty tylko przez okres przepływu
prądu przez cewkę elektromagnesu 3. Pracę wtryskiwacza
w układzie wtrysku benzyny i wielkości charakterystyczne
dla niej, przedstawia schematycznie rys.4.
Objętość dawki benzyny V wb [mm 3 ], wtryśniętej przez wtry-
skiwacz elektromagnetyczny podczas jednego wtrysku, ob-
liczamy z wzoru:
V wb = t w x Q b
(1)
w którym:
t w - czasu wtrysku benzyny [s];
Q b - objętościowe natężenie przepływu benzyny przez
wtryskiwacz [mm 3 /s].
W praktyce warsztatowej przyjmujemy, że czas wtrysku
benzyny t w , czyli czas, przez który benzyna jest wtryskiwa-
na przez otwarty wtryskiwacz, jest równy czasowi trwania
impulsu otwierającego wtryskiwacz. W rzeczywistości, czas
wtrysku benzyny różni się od czasu trwania impulsu otwie-
rającego, bowiem należy uwzględnić bezwładność wtryski-
wacza podczas otwierania i zamykania, która wynika z zasad
izyki - szerzej wyjaśnia to rys.22. Ta różnica jest uwzględnio-
na w programie sterownika.
Może się jednak zdarzyć, że ta różnica stopniowo zwiększy
się. Czasy otwarcia wtryskiwacza będą się różnić nadmiernie
od tych, które wyznacza program sterownika. Może to być
spowodowane:
zanieczyszczaniem wtryskiwacza, jeśli utrudnia ono ruch
iglicy 9 wtryskiwacza;
2. Wtryskiwacze
benzyny - rodzaje
Przebieg procesu powstawania mieszanki paliwowo-po-
wietrznej zależy od następujących cech wtryskiwacza ben-
zyny:
ilość strug wtryskiwanego paliwa;
kąt odchylenia i kąt strugi paliwa (patrz rys.17), dla każdej
ze strug paliwa;
średnia wielkość kropli, na które dzieli się strumień ben-
4
Dodatek techniczny
996937017.064.png 996937017.065.png 996937017.066.png 996937017.067.png 996937017.068.png
 
Diagnostyka i czyszczenie wtryskiwaczy benzyny
Rys.6 Wtryskiwacz czopikowy benzyny: rys.a - przekrój końcówki rozpylacza, rys.b -
widok końcówki rozpylacza bez osłony. (Źródła: ASNU, Bosch)
Rys.8 Wtryskiwacz dwuotworowy benzyny: rys.a - przekrój końcówki rozpylacza, rys.b -
widok końcówki rozpylacza. (Źródła: ASNU, Bosch)
Rys.7 Wtryskiwacz jednootworowy benzyny: rys.a - przekrój końcówki rozpylacza, rys.b
- widok końcówki rozpylacza bez osłony. (Źródła: ASNU, Bosch)
Rys.9 Wtryskiwacz wielootworowy benzyny: rys.a - przekrój końcówki rozpylacza, rys.b
- widok końcówki rozpylacza. (Źródła: ASNU, Bosch)
(nie powinno być). Kształt czopika (rys.6b) ma decydujący
wpływ na:
kąt strugi paliwa - wynosi on zazwyczaj od 10 do 30 O ;
części dawki paliwa, które są wtryskiwane w fazie otwie-
rania lub zamykania wtryskiwacza.
Luz promieniowy pomiędzy czopikiem a otworem wylo-
towym rozpylacza, wynosi od 10 do 20 μm. Wtryskiwacze
czopikowe benzyny są wykorzystywane przeważnie w silni-
kach z jednym zaworem dolotowym, ale można je również
spotkać w silnikach o dwóch zaworach dolotowych.
zyny w chwili wtrysku do powietrza; z tych kropel składa
się struga paliwa.
O wyborze typu wtryskiwacza decyduje: konstrukcja układu
zasilania, ilość zaworów dolotowych, geometria układu do-
lotowego i kanałów dolotowych w głowicy oraz możliwość
zamontowania wtryskiwacza (ilość miejsca do zabudowy).
Dla diagnosty, który ocenia strugi paliwa wtryskiwanego
przez wtryskiwacz benzyny, istotna jest informacja jak pra-
widłowo powinny one wyglądać. Niestety, tych informacji
diagnosta przeważnie nie znajdzie w informacjach serwiso-
wych. Pomocna jest tu znajomość poszczególnych typów
wtryskiwaczy benzyny oraz cech konstrukcyjnych silników,
w których każdy typ wtryskiwacza jest wykorzystywany.
Niezbędne jest również doświadczenie nabyte w pracy.
W tryskiwaczejednootworowebenzyny. Przez pojedyn-
czy otwór rozpylacza (rys.7b) wtryskiwana jest jedna struga
paliwa (rys.7a). Krople paliwa wypełniają cały przekrój po-
przeczny strugi paliwa. Ze względu na tylko jeden otwór
wylotowy rozpylacza, ma on względnie dużą średnicę. Po-
wstające krople benzyny mają więc również dużą średnicę.
Duża średnica otworu rozpylacza powoduje, że ten typ wtry-
skiwacza jest bardziej niż inne typy wtryskiwaczy, odporny
na zanieczyszczenia. Jest on również tańszy w produkcji.
Wtryskiwacze jednootworowe są stosowane, gdy:
ze względów technicznych, odległość pomiędzy miej-
scem zabudowy wtryskiwacza a zaworem dolotowym,
2.1.Podziałwtryskiwaczyzewzględu
nailośćstrugbenzynyiichcechy
Wtryskiwaczeczopikowebenzyny. Pojedyncza struga
paliwa wtryskiwacza czopikowego ma kształt tworzącej
stożka (rys.6a). W przekroju poprzecznym strugi paliwa, kro-
ple paliwa są rozłożone na okręgu, a w środku ich nie ma
Dodatek techniczny
5
996937017.069.png 996937017.071.png 996937017.072.png 996937017.073.png 996937017.074.png 996937017.075.png 996937017.076.png 996937017.077.png 996937017.078.png 996937017.079.png 996937017.080.png 996937017.082.png 996937017.083.png 996937017.084.png 996937017.085.png 996937017.086.png 996937017.087.png 996937017.088.png 996937017.089.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin