Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II.pdf

(141 KB) Pobierz
Microsoft Word - Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykañskim II - 1979.doc
Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze
Watykańskim II
- 8 II 1979 -
Wstęp
1. Wydane dnia 15 września 1962 r. "Dyrektywy Episkopatu w związku z
Instrukcją św. Kongregacji Obrzędów o muzyce sakralnej i Liturgii" jako
dokument przedsoborowy wymagały przepracowania w duchu soborowej
Konstytucji o Świętej Liturgii (KL) oraz posoborowych dokumentów Stolicy
Apostolskiej, mianowicie: Instrukcji Musicam Sacram z roku 1967 (MS) oraz
Wprowadzenia Ogólnego do Mszału Rzymskiego z 1975 r. (WOMR). Pracę te
wykonała Podkomisja Komisji Liturgicznej Episkopatu Polski ds. muzyki
kościelnej, zestawiając w niniejszej Instrukcji najważniejsze zasady dotyczące
muzyki liturgicznej. Główną podstawę opracowania norm zawartych w
Instrukcji stanowią wspomniane dokumenty Stolicy Apostolskiej obowiązujące
w całym Kościele. Uwzględnione jednak zostały także zwyczaje i tradycje
polskie zatwierdzone przez Stolicę Apostolską.
2. Instrukcja ma charakter normatywny i ogólny zajmując się jedynie tymi
problemami szczegółowymi, które stały się obecnie aktualne. Inne przypadki
należy rozpatrywać, uwzględniając normy ogólne. Sprawy trudniejsze należy
przedkładać do rozstrzygnięcia Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej
względnie Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej przy Komisji Episkopatu ds.
Liturgii.
I. Normy ogólne
3. Muzyką liturgiczną nazywamy tę muzykę, która może być używana przy
sprawowaniu kultu Bożego. Zgodnie z treścią Instrukcji Musicam Sacram
powinna się ona odznaczać charakterem sakralnym oraz doskonałością formy
(MS nr 4a). Celem Muzyki Liturgicznej jest "chwała Boża i uświęcenie
wiernych" (KL nr 112), tak wykonawców jak i pozostałych uczestników liturgii.
Do Muzyki liturgicznej zaliczamy: śpiew jednogłosowy (chorał gregoriański i
śpiew ludowy, śpiew wielogłosowy (polifonia dawna i nowsza) oraz muzykę
instrumentalną (MS nr 4b).
4. Muzyka a zwłaszcza śpiew, jest nie tylko ozdobą uroczystej liturgii, ale jest
jej integralną częścią, Dlatego należy pilnie zabiegać o to, by czynności
liturgiczne w miarę możliwości były odprawiane ze śpiewem, uwzględniając
równocześnie podział funkcji między różne osoby (MS nr 5). Śpiew bowiem
sprzyja zjednoczeniu zgromadzonych i otwiera ich dusze na tajemnice roku
liturgicznego (WOMR nr 25). Dlatego też, jeżeli nie zachodzi uzasadniona
przeszkoda, części przeznaczone do śpiewu z założenia, powinny być
rzeczywiście śpiewane z uwzględnieniem rodzaju formy, których domaga się
ich charakter (MS nr 6).
5. Każda czynność liturgiczna powinna być uprzednio starannie przygotowana
pod względem duszpasterskim i muzycznym (MS nr 5). Odpowiedzialnym za to
jest przede wszystkim duszpasterz kościoła oraz jego współpracownicy, a
zwłaszcza organista, kantor oraz prowadzący zespoły śpiewacze.
6. Do uroczystości z trudniejszymi melodiami należy wybierać osoby bieglejsze
w śpiewie, a nie kierować się jedynie względem na ich godność i urząd (MS nr
8).
7. Przy wyborze repertuaru muzycznego należy uwzględnić możliwości
wykonawców. Lepiej jest bowiem wykonać dobrze jakiś utwór prosty, niż
wykonywać źle rzeczy trudniejsze.
8. Repertuar utworów, czy to śpiewanych, czy wykonywanych na
instrumentach, musi zgadzać się z myślą przewodnią dnia liturgicznego lub
przynajmniej zgadzać się z okresem liturgicznym, jak również odpowiadać
treściowo danej czynności liturgicznej (MS nr 32).
9. Ponieważ liturgia jest dziełem całego Ludu Bożego, dlatego podczas jej
sprawowania należy mieć na względzie dobro duchowe wszystkich
zgromadzonych niż poszczególnych jednostek (WOMR nr 313). Ten wzgląd
należy mieć zawsze na uwadze przy włączaniu w ramy liturgii odpowiednich
śpiewów.
10. Wszystkie śpiewy przeznaczone do użytku liturgicznego mają mieć aprobatę
Konferencji Episkopatu Polski, albo przynajmniej Władzy Diecezjalnej. Nie
wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.
II . Liturgia Mszy Świętej
11. Przy sprawowaniu Eucharystii z udziałem wiernych, zwłaszcza w niedziele i
święta; należy o ile to możliwe nawet kilka razy w tym samym dniu odprawić
Mszę św. ze śpiewem (MS nr 27). W związku z tym tak należy ułożyć godziny
sprawowania liturgii, aby w każdej Mszy św. był czas na wykonywanie
śpiewów. "Nie jest jednak rzeczą konieczną zawsze śpiewać wszystkie teksty
przeznaczone w zasadzie do śpiewu" (WOMR nr 19). Dobierając części, które
mają być rzeczywiście śpiewane... pierwszeństwo należy przyznać tym, które
śpiewa kapłan i asystujący, a lud na nie odpowiada, oraz wykonywanym
wspólnie przez kapłana i lud" (WOMR nr 19 i MS nr 7; 16).
12. Zamiast przepisanych w Graduale Romanum śpiewów procesyjnych na
wejście, przygotowanie darów i Komunię św. można stosować pieśni
zatwierdzone przez Konferencję Episkopatu Polski zawarte w "Śpiewniku
Mszalnym" lub w innych Śpiewnikach mających aprobatę Władz Diecezjalnych
zgodnie z postanowieniem Instrukcji Musicam Sacram (MS nr 32).
13. Śpiewu stałych części Mszy św. a także psalmu responsoryjnego i śpiewu
przed Ewangelią, które stanowią integralną cześć liturgii słowa (WOMR nr 36),
nie wolno zastępować pieśniami nawet mającymi Imprimatur władzy kościelnej:
14. Ponieważ Modlitwa eucharystyczna stanowi kulminacyjny moment Mszy
św. dlatego nie wolno podczas niej wykonywać jakiejkolwiek muzyki (WOMR
nr 54). Jedynie celebrans może wykonać śpiewem niektóre części samej
Modlitwy eucharystycznej (prefacja, słowa konsekracji i in.).
15. Zabrania się wykonywania w ramach liturgii piosenek religijnych, których
tekst często nie jest w ogóle religijny, a muzyka z reguły posiada charakter
świecki.
16. We wszystkich kościołach w Polsce należy wprowadzać śpiewy zalecone
przez Konferencję Episkopatu Polski, np. Mszę Pielgrzymów. Przyczyni się to
bowiem do czynniejszego udziału wiernych w uroczystościach ogólnopolskich
lub międzydiecezjalnych.
17. Ponieważ "śpiew gregoriański Kościół uznaje za własny śpiew liturgii
rzymskiej, dlatego w czynnościach liturgicznych powinien on zajmować
pierwsze miejsce wśród innych równorzędnych rodzajów śpiewu" (KL nr 116).
Zgodnie z zaleceniem Konstytucji o świętej liturgii wierni powinni umieć
śpiewać po łacinie niektóre części Mszy św. ze względu na celebrację w tym
języku w grupach międzynarodowych (KL nr 54). Zestaw takich śpiewów
zawiera wydany w Rzymie, z okazji Roku Świętego, śpiewnik „Jubilate Deo”.
18. Podczas liturgii Mszy św. zaleca się wykonywane polifonii dawnej i
nowszej w języku łacińskim i polskim, tak jednak, by nie wyłączać wiernych
całkowicie z udziału w śpiewie. Muzykę wielogłosową, szczególnie dawnych
mistrzów, Kościół zawsze uważał za nieoceniony skarbiec i dobro kultury.
19. Na organach i innych instrumentach wolno akompaniować do śpiewu przez
cały rok liturgiczny. Wyłączone są od tego jedynie śpiewy solowe celebransa i
diakona, np. prefacja, Ewangelia itp. Natomiast solowa gra na instrumentach
zabroniona jest od zakończenia śpiewu hymnu Chwała na wysokości Bogu we
Mszy Wieczerzy Pańskiej do zakończenia tego hymnu we Mszy Wigilii
Paschalnej.
20. Podczas liturgii nie wolno wykonywać muzyki mającej charakter wyraźnie
świecki np. jazzu, big-beatu itp. Muzyka ta nie jest zgodna z duchem i powagą
liturgii, nie sprzyja jej refleksyjnemu przeżywaniu, a ponadto często wyłącza
całe zgromadzenie wiernych od udziału w śpiewie. Poza liturgią można
urządzać specjalne nabożeństwa gromadzące młodych ludzi uprawiających ten
rodzaj muzyki. Duszpasterze mają obowiązek tak kierować tymi
nabożeństwami, by miały one charakter religijny i by zawsze z nich płynęło
dobro duchowe uczestników.
III. Liturgia Godzin
21. Zgodnie ze wskazaniami Konstytucji o świętej liturgii zaleca się usilnie tym,
którzy odprawiają brewiarz w chórze lub wspólnie, by go śpiewali (MS nr 37).
Śpiewane powinny być w niedziele i święta ważniejsze godziny, zwłaszcza
Jutrznia (Laudes matutinae) i Nieszpory. Zalecenie to dotyczy przede wszystkim
domów zakonnych i seminariów duchownych.
22. Należy utrzymać, a gdzie zaniedbano, przywrócić zwyczaj śpiewania
Nieszporów parafialnych w niedziele i święta, chyba że w poszczególnych
okresach urządza się w ich miejsce inne nabożeństwa, np. Gorzkie Żale.
Nieszpory powinny być odmawiane według nowego porządku przepisanego w
Liturgii Godzin. Części śpiewane można wykonywać według melodii
miejscowych.
IV. Sakramenty, sakramentalia i nabożeństwa
23. Sakramenty i sakramentalia mające szczególne znaczenie w życiu całej
wspólnoty parafialnej, np. chrzest, bierzmowanie, święcenia kapłańskie,
małżeństwo, konsekracja kościoła lub ołtarza, pogrzeb itp., o ile to możliwe,
powinny być sprawowane ze śpiewem (MS nr 43). Śpiewy znajdują się w
odpowiednich księgach liturgicznych.
24. "Należy pilnie wystrzegać się, by pod pozorem podnoszenia okazałości nie
wprowadzać do obrzędów czegoś czysto świeckiego albo niezgodnego z kultem
Bożym" (MS nr 43). Jeżeli okoliczności za tym przemawiają, można przed lub
po zakończeniu obrzędów liturgicznych wykonywać solową muzykę wokalną
lub instrumentalną, byleby odpowiadała ona duchowi muzyki kościelnej.
25. "Należy przez śpiew nadać bardziej uroczysty charakter tym obrzędom,
które liturgia w ciągu całego roku kościelnego specjalnie uwydatnia. A już
wyjątkowo podniośle powinny być odprawiane obrzędy Wielkiego Tygodnia i
Bożego Ciała (MS nr 44).
26. Szczególnie troskliwie należy pielęgnować te nabożeństwa, które
tradycyjnie odprawiają się ze śpiewem, np. Gorzkie Żale, Godzinki,
nabożeństwa majowe, różańcowe i inne.
W nowych formach nabożeństw, np. nabożeństwach słowa Bożego,
duszpasterze winni przestrzegać norm ogólnych o muzyce kościelnej (zob. nr 9 i
10).
27. Ponieważ muzyka religijna jest w wysokim stopniu skutecznym środkiem
dla ożywienia pobożności wiernych, dlatego w nabożeństwach odprawianych
poza liturgią można wykorzystać te utwory muzyczne, które utraciły już
wprawdzie miejsce w liturgii, ale ze względu na swoją wartość artystyczną i
duszpasterską nie powinny popaść w zapomnienie. Jedną z form takich
nabożeństw mogą być godziny lub koncerty muzyki religijnej.
. Instrumenty muzyczne
28. "W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poszanowaniu organy
piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie dodaje
ceremoniom kościelnym majestatu, a umysły wiernych pod nosi do Boga i
spraw niebieskich" (KL nr 120). Akompaniament organowy podtrzymuje śpiew,
ułatwia udział w czynnościach liturgicznych i przyczynia się do głębszego
zjednoczenia wiernych (MS nr 64).
Organy powinno znajdować się we wszystkich kościołach w Polsce. Tzw.
organy elektronowe dopuszcza się do użytku jako instrument tymczasowy,
Natomiast tam, gdzie ze względu na brak miejsca nie da się zbudować organów
piszczałkowych, można je instalować zamiast fisharmonium.
29. Poza organami wolno używać w liturgii innych instrumentów z wyjątkiem
tych, które są zbyt hałaśliwe lub wprost przeznaczone do wykonywania
współczesnej muzyki rozrywkowej. Wyłącza się z użytku liturgicznego, zgodnie
z tradycją, takie instrumenty, jak fortepian, akordeon, mandolina, gitara
elektryczna, perkusja, wibrafon itp.
30. Muzyka w czasie sprawowania czynności liturgicznych winna być
wykonywana "na żywo", dlatego nie wolno zastępować śpiewu zgromadzonych
lub gry na instrumentach muzyką odtwarzaną za pomocą aparatów, np.
magnetofonu, adapteru, radia itp. Nic nie stoi na przeszkodzie, by poza liturgią
odtwarzać niekiedy muzykę religijną z płyt czy taśm, aby w tego rodzaju
audycjach udostępnić wiernym arcydzieła muzycznej twórczości religijnej dla
wytworzenia odpowiedniego nastroju lub też celem wyrabiania w nich dobrego
smaku muzycznego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin