pyt. 9 - zasada jawności i przejrzystości....;.doc

(17 KB) Pobierz

9. Zasady jawności i przejrzystości ; podaj konkretne przejawy ich realizacji w polskim systemie finansów publicznych- co o tym świadczy?

 

< z mojego zeszytu, to też by wypadało skserować od Justyny, ale jak już wcześniej wspominałam padam już na twarz>

 

Zasada jawności i przejrzystości to jedne z zasad ogólnych finansów publ. płynące z ustawy o finansach publ. ( rozdział 4 , od art. 33 do ....)

 

art. 33 ust 1. ustawy o fin. publ. --> "Gospodarka środkami publicznymi jest jawna."

<dopisać na czym konkretnie polega ta zasada>

Gospodarka środkami publicznymi wymaga udostępnienia ogółowi społeczeństwa informacji o stanie finansowym państwa oraz o zasadach procedowania z sprawach finansów publ. W Polsce główne przejawy realizacji tej zasady to:

~ jawne obrady Sejmu i Senatu nad projektem ustawy budżetowej;

~ jawne obrady z realizacji budżetu na rok poprzedni;

~jawność debaty nad budżetem jednostek samorządu teryt.;

~ przepisy nakładające obowiązek na Ministra Finansów przedstawienia dla ogółu społeczeństwa stanu fin. publ. państwa:

< przeczytać jeszcze art . 36 i uzupełnić/poprawić>

              a) w Monitorze Polskim - informacje dot. wykonywania budżetu w poprzednim miesiącu (od 1998 roku);

              b) zbiorcze dane dot. ogółu informacji na temat sektora fin. publ. m.in:

* dochody / wydatki;

* przychody / rozchody;

* poręczenia i gwarancje, z wymienieniem podmiotów, których te poręczenia i gwarancje dotyczą;

* do 31 maja roku następnego kwota państwowego długu publicznego oraz długu Skarbu Państwa w relacji do PKB;

* informacje obejmujące wykaz poręczeń, gwarancji przez Skarb Państwa ze wskazaniem podmiotów, którym zostały udzielone;

*  informacje o przychodach i kosztach NFZ oraz oświadczeniach.......(?), o zakresie przedmiotowym umów, o cenie świadczeń;

                                         

* dodatkowo radni mogą rządać przedstawienia dowodów księgowych oraz informacji o wynikach przeprowadzonej kontroli

< tutaj mam coś napisane o audycie wew i zew, ale nie wiem o co chodzi :( >

 

~ udostępnienie do publicznej wiadomości wykazu podmiotowego poza sektorem fin. publ., którym udzielono dotacji, pożyczki lub umorzono należności wobec tej jednostki;

~ obowiązek dyrektorów izb skarbowych, którzy w wojewódzkich dziennikach urzędowych muszą zamieścić wykaz osób prawnych i osób fizycznych oraz jednostek nie posiadających osobowości prawnej, którym umorzono zaległości podatkowe ponad 5 tys. zł. Wraz ze wskazaniem wysokości umorzenia i przyczyn umorzenia ( co nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej)

~ obowiązek publikowania ustawy budżetowej w Dzienniku Ustaw;

 

 

art. 33 ust 2. ustawy o fin. publ ( WYJĄTKI ) --> "Przepisu ust. 1 nie stosuje się do środków publicznych, których pochodzenie lub przeznaczenie zostało uznane za informacje niejawne na podstawie odrębnych przepisów lub jeżeli wynika to z umów międzynarodowych."

              ~wyjątki dotyczą takich środków publicznych, które albo ze względu na swoje pochodzenie, albo ze względu na przeznaczenie zostały uznane za tajne;

 

II. Zasada przejrzystości:

art. 39 - 42 ustawy o fin. publ. dotyczy przejrzystości; < dot. to  tego jak  i gdzie jest to jest wsztstko poukładane >

przejrzystość = brak skomplikowania;

 

Finanse publiczne powinny być ustalone w sposób przejrzysty, a więc przy zastosowaniu jasnych zasad działania jednostek oraz jednolitych kryteriów ocen.

O przejrzystrości fin. publ świadczy m.in.:

~ obowiązek stosowania przez każdą jednostkę sektora fin. publ. jednolitych podziałek klasyfikacji budżetowej:

* dzięki temu Minister Finansów może łatwiej przygotować systematyczną analizę;

~ obowiązek przestrzegania przepisów ustawy o rachunkowości;

~ obowiązek jednolitego stosowania zasad sporządzenia sprawozdań finansowych (przygotowania jednakowego sprawozdania finansowego dot. wszystkich jednostek sektora fin. Publ.)

 

Bez przejrzystości jest pozorna jawność!!!

Zgłoś jeśli naruszono regulamin