zulz_03_2009new.pdf

(5139 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - zulz_03_2009new.pptx
Zajęcia 3
¤ Warunkowanie klasyczne - podstawowy
paradygmat badawczy:
¤ bodźce i reakcje bezwarunkowe oraz warunkowe
¤ nabywanie
¤ wygaszanie
¤ samoistne odnawianie się odruchu
¤ generalizacja
¤ różnicowanie
¤ adaptacyjne znaczenie reakcji warunkowej
¤ warunkowa reakcja emocjonalna
¤ warunkowanie drugiego rzędu
¤ hamowanie warunkowe
Warunkowanie klasyczne - tradycyjna
definicja
¤ Proces, w którego przebiegu bodziec
warunkowy , początkowo obojętny dla
organizmu, w trakcie długotrwałego
podawania go wraz z bodźcem
bezwarunkowym , który wywoływał wrodzony
odruch bezwarunkowy , nabiera zdolności do
wywoływania takiej samej reakcji, czyli
odruchu warunkowego
Ale:
¤ nie jest konieczne długotrwałe podawanie obu
bodźców razem
¤ nawet jeśli podawane są razem, to wcale nie
musi prowadzić to do warunkowania
¤ reakcja warunkowa (odruch warunkowy) nie
musi być taka sama, jak wywoływana przez
bodziec bezwarunkowy (przynajmniej, jak jej
główna, obserwowana postać)
1
250522704.007.png
Przykłady odruchów bezwarunkowych
Modele doświadczalne w warunkowaniu klasycznym
Autoshaping/autokształtowanie
2
250522704.008.png 250522704.009.png 250522704.010.png
Podstawowe procesy
¤ Nabywanie odruchu (Pawłow: styczność w
czasie)
¤ Wygaszanie odruchu
¤ Samoistne odnowienie odruchu
¤ Generalizacja bodźca
¤ Różnicowanie bodźca
Schemat warunkowania
klasycznego
Nabywanie, wygaszanie i spontaniczne
odnowienie odruchu
3
250522704.001.png
Generalizacja i różnicowanie
Warunkowanie drugiego
(wyższego) rzędu
Warunkowanie ewaluatywne
¤ Jest przykładem warunkowania drugiego rzędu
¤ Ocena na skali „lubienie (+)” - „nienawidzenie (-)”
różnych słów. Ocenione na „max+” i „max-” będą CS w
dalszej części badania. Są CS a nie US, bo są specyficzne
dla języka a wartości nabrały poprzez przeszłe
doświadczenia.
¤ Przed tymi CS prezentacja np. sylab bezsensownych (NS).
Kontynuowany trening CS-NS.
¤ Sylaby nabierają takiego samego znaczenia jak słowa
(CS 2) co widać, gdy one są oceniane na tej samej skali,
co wcześniej słowa.
4
250522704.002.png
Warunkowanie ewaluatywne
¤ CS wyższego rzędu może być twarz,
jeśli jej obrazowi towarzyszą słowa
o określonym znaczeniu
(pozytywne/negatywne)
¤ „Niewinne” twarze oceniane są
później jako lubiane/nielubiane
¤ Zastosowanie w polityce i w reklamie
MORDERCA!
Wskaźniki siły odruchu
warunkowego
¤ Amplituda (siła reakcji)
Î Mililitry wytworzonej śliny
Î Wzrost tętna, ciśnienia krwi
¤ Latencja reakcji
Î Czas od CS do wystąpienia CR
¤ Częstość występowania odruchu
Î Prawdopodobieństwo wystąpienia CR po CS
¤ Odporność na wygaszanie
Î Liczba prób niezbędnych do wygaszenia odruchu
Czynniki wpływające na przebieg
warunkowania klasycznego
¤ Niektóre bodźce warunkowe działają lepiej od
innych (jednoznaczność, wyrazistość bodźca)
¤ Pewne bodźce bezwarunkowe prowadzą do
szybszego nabywania odruchu warunkowego
niż inne bodźce (szok elektryczny wywołujący
zmianę tętna jest skuteczniejszy od
dmuchnięcia wywołującego mruganie)
5
250522704.003.png 250522704.004.png 250522704.005.png 250522704.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin