zulz_05_2009new.pdf

(6639 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - zulz_05_2009new [tryb zgodno\234ci])
Zajęcia 5
¤ Warunkowanie instrumentalne
¤ prawo efektu Thorndike’a
¤ kształtowanie reakcji (shaping)
¤ Skinnera trójczłonowa zależność
¤ wzmocnienia pozytywne
¤ wzmocnienia negatywne
¤ kary pozytywne (bodźce awersyjne, reprymendy)
¤ kary negatywne (koszt reakcji, time-out)
¤ Porównanie warunkowania klasycznego i
instrumentalnego
¤ Interakcje warunkowania klasycznego i instrumentalnego
Badania Thorndike’a (1898, 1911)
¤ Warunkowanie instrumentalne w ujęciu Thorndike’a,
Guthrie’go, Konorskiego, Millera, to psychologia S-R
Prawo efektu (Thorndike, 1898)
¤ Spośród kilku reakcji wykonanych w danej
sytuacji, te, którym towarzyszy lub wkrótce po
nich występuje zadowolenie ( satisfaction )
zwierzęcia, przy stałych innych czynnikach, będą
silniej połączone z tą sytuacją i gdy ona ponownie
wystąpi, jest bardziej prawdopodobne, że i one
wystąpią
¤ Zachowania, którym towarzyszy lub wkrótce po
nich występuje dyskomfort zwierzęcia, przy
stałych innych czynnikach, będą słabiej połączone
z tą sytuacją i gdy ona ponownie wystąpi, jest
mniej prawdopodobne, że one wystąpią
1
250524247.005.png
Guthrie i Horton (1946)
¤ Kontynuatorzy badań Thorndike’a
¤ Przekonujące dowody, że wzmacniane są
zachowania bezpośrednio poprzedzające
wzmocnienie
¤ Wytwarzanie nawyków u kotów (i nie tylko)
Guthrie
i Horton
¤ początkowo -
zachowania
przypadkowe
¤ od próby 8-9
tworzy się
nawyk,
stereotypowe
zachowanie
Zasada zatrzymania działania
(stop-action principle)
(Brown i Herrnstein, 1975)
¤ Pojawienie się wzmocnienia zatrzymuje
przejawiane przez zwierzę działanie i nasila
związek między sytuacją (klatka
doświadczalna) i konkretnymi zachowaniami
poprzedzającymi pojawienie się wzmocnienia.
2
250524247.006.png 250524247.007.png
Prawo efektu i zasada zatrzymania
działania a zachowania zabobonne
(przesądne)
¤ Skinner (1948): eksperyment nad
przesądnością ( superstition experiment )
¤ Przypadkowe wzmacnianie prowadzi do utrwalenia
zachowań „przesądnych”, bo nie mających żadnego
związku z wydarzeniami środowiskowymi oprócz
styczności w czasie
Zachowania zabobonne
¤ Aparatura: kamera Skinnera z podajnikiem ziarna, bez krążków do
dziobania
¤ Obiekt badania: 8 gołębi deprywowanych pokarmowo do 75% wagi
początkowej
¤ Procedura: rozkład wzmocnień FT 15s; wzmocnienie: 5s dostępu do
jedzenia
Zachowania zabobonne - wyniki
Skinnera
¤ 6 spośród 8 gołębi wykazywało znaczne
zmiany w zachowaniu:
¤ 1x Kręcenie się odwrotnie do ruchu wskazówek
zegara
¤ 1x Gołąb wsadzał głowę w kąty klatki
¤ 1x Ruch głową w górę i w dół
¤ 2x Wahadłowy ruch ciała (kiwanie się)
¤ 1x Gołąb „pozorował” dziobanie w podłogę i
„zamiatał” głową klatkę
3
250524247.008.png
Zachowania (reakcje) dodatkowe
¤ Staddon i Simmelhag (1971): żadne przesądy
ale reakcje dodatkowe (adjunctive behaviors)
– stereotypowe, wrodzone zachowania, które
nasila pojawianie się nagród
Î Zachowania tymczasowe (Interim behaviors) – na
długo przed nagrodą
¤ ćwiczenie? czyszczenie?
Î Zachowania końcowe (Terminal behaviors) – tuż
przed nagrodą
¤ warunkowanie klasyczne (autoshaping)
Kształtowanie reakcji metodą
kolejnych przybliżeń
¤ Stosowane, gdy brak w repertuarze pożądanej formy
zachowania
¤ Nagradzanie zachowań zbliżonych w formie do
pożądanego
¤ Stopniowe zwiększanie wymagań co do podobieństwa
formy zachowań nagradzanych i zachowania
pożądanego
Kształtowanie reakcji metodą
kolejnych przybliżeń
4
250524247.001.png 250524247.002.png
Kształtowanie reakcji metodą
kolejnych przybliżeń
Podstawy warunkowania instrumentalnego
¤ Funkcja: uczenie się o możliwości wywoływania
zmian w środowisku i dostosowywanie
zachowania do tych zmian, czyli efektów
¤ Procesy analogiczne do warunkowania
klasycznego:
Î Nabywanie
Î Wygaszanie
Î Odrodzenie ( resurgency ) – powrót starego
zachowania, uprzednio wygaszonego, po wygaszeniu
nowej, później nauczonej (wzmacnianej) reakcji
Î Generalizacja bodźca i reakcji
Î Różnicowanie bodźca i reakcji
Warunkowanie instrumentalne czy
sprawcze?
¤ Thorndike, Guthrie,
Konorski
¤ Głównie zainteresowanie
uczeniem nowych reakcji
¤ Wzmocnienie wzmacnia
związek bodźca z reakcją
¤ Reakcja instrumentem do
zdobycia nagrody
5
¤ Skinner, Herrnstein,
Staddon, Rachlin i inni
¤ Głównie zainteresowanie
regulacją reakcji obecnych
¤ Wzmocnienie wzmacnia
reakcję je poprzedzającą
¤ Reakcja sprawia zmiany w
środowisku (konsekwencje)
250524247.003.png 250524247.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin