zulz_07_2009.pdf

(9082 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - zulz_07_2009 [tryb zgodno\234ci])
Zajęcia 7
Zmniejszanie częstości zachowania
Karanie pozytywne
Karanie negatywne
Plusy i minusy karania
Czynniki warunkujące skuteczność karania
Karanie w ujęciu Davida Premacka
Wygaszanie
Koncepcja pędu zachowania
Etyczne aspekty stosowania bodźców awersyjnych
Model najmniej awersyjnych interwencji
1
250526352.008.png 250526352.009.png 250526352.010.png 250526352.011.png 250526352.001.png
Przykłady pierwotnych bodźców karzących
Efekty stosowania kar
• Karanie, jeśli jest zastosowane prawidłowo,
natychmiast tłumi zachowanie niepoŜądane
• Karanie moŜe przynieść długotrwały efekt
• Karanie moŜe wywołać efekt nieodwracalnego
wytłumienia . Kiedy zastosowana zostanie kara
o maksymalnym nasileniu, zachowanie moŜe
zostać wyeliminowane na zawsze (zazwyczaj tylko
raz wkładamy palec do kontaktu)
• Karanie moŜe wpłynąć na inne osoby , poniewaŜ
jego uŜycie redukuje prawdopodobieństwo, Ŝe
będą one naśladować złe zachowania (nie będą
chciały być ukarane)
Skuteczność karania negatywnego
2
250526352.002.png
Wady i ograniczenia dla stosowania kar
• Karanie moŜe wywołać silne reakcje emocjonalne
• Karana osoba moŜe stać się agresywna. Agresja
moŜe być reaktywna (atak na kogokolwiek lub
cokolwiek w pobliŜu) lub sprawcza (atak na osobę
karzącą, aby przerwać karanie)
• MoŜe wystąpić negatywne modelowanie . Karząc
ponosimy ryzyko, Ŝe uczymy, jak karać innych i Ŝe
naleŜy karać innych
• Karany moŜe próbować uciekać lub unikać karzących
sytuacji lub ludzi. Jest to powaŜny problem, poniewaŜ
ograniczane są w ten sposób okazje do nawiązania
pozytywnych interakcji i odbiera szansę na
uzyskiwanie wzmocnień pozytywnych po poŜądanych
zachowaniach
Czynniki wpływające na efektywność karania
• Kara powinna pojawiać się natychmiast po zachowaniu – im
szybciej, tym lepiej
• Im kara bardziej intensywna , tym skuteczniej tłumi zachowanie
niepoŜądane (oczywiście nie powinien to być czynnik
decydujący przy wyborze procedury)
• Karane powinno być kaŜde pojawienie się zachowania
niepoŜądanego
• NaleŜy zawsze wzmacniać alternatywne zachowania poŜądane
• Wprowadzenie warunkowych bodźców awersyjnych (np. słowa
„nie”), moŜe pozwolić na szybkie zredukowanie, a następnie
wycofanie procedur karzących
• Kara powinna być wprowadzona moŜliwie najszybciej w
łańcuchu reakcji prowadzących do zachowania niepoŜądanego
Skuteczniejsze
kary silniejsze
3
250526352.003.png
Skuteczniejsze
kary
natychmiastowe
Skuteczniejsze kary każdorazowe
Skuteczniejsze kary wraz z
alternatywami
4
250526352.004.png 250526352.005.png 250526352.006.png
Kary skuteczniejsze, gdy motywacja
słabsza
Karanie w ujęciu Premacka
Kolejna z zasad Premacka mówi, że jeśli
człowiek lub zwierzę wykonuje bardziej
prawdopodobne reakcje (robi to, co lubi) i w
konsekwencji musi angażować się w mniej
prawdopodobne reakcje (robić to, na co nie
ma ochoty), to spowoduje to zmniejszenie
częstości angażowania się w ulubioną
czynność
Opis badania Premacka
Obiekt badań: cztery (4) samice szczurów rasy
Sprague-Dawley, w wieku około 120 dni na
początku badania. Szczury miały swobodny
dostęp do pokarmu i 23 godzinne warunki
deprywacji wodnej.
Aparatura : w badaniu wykorzystano specjalnie
zmodyfikowane koło aktywności.
5
250526352.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin