Mtd5d.doc

(67 KB) Pobierz
ZMIENNE, PROBLEMY I HIPOTEZY BADAWCZE

 

                                                                                                                                        mtd5D (2008/2009)   –    1

 

 

Tytus Sosnowski

 

Kurs 004  (2008 / 2009)

 

METODOLOGIA  BADAŃ  PSYCHOLOGICZNYCH

 

Wykład obligatoryjny dla I roku studiów wieczorowych

Wydziału Psychologii UW

 

PLANOWANIE  I  ANALIZA  BADAŃ EMPIRYCZNYCH

 

Część d:

badania  quASI–EKSPERYMENTALNE
 

 


 

Badania quasi-eksperymentalne („niby-eksperymentalne”) mają wszelkie cechy badań eksperymentalnych (włącznie z celowym oddziaływaniem na osoby badane – treatment) za wyjątkiem RANDOMIZACJI.
 

Brak randomizacji jest poważnym mankamentem planów quasi eksperymentalnych gdyż oznacza ograniczoną kontrolę nad zmiennymi ubocznymi. Dlatego też, jeśli jest to tylko możliwe należy stosować randomizację i plany eksperymentalne.

 

 

 

WYBRANE  PLANY  QUASI-EKSPERYMENTALNE

 

Plan 1. Plan z powtarzanymi pomiarami;

Plan 2. Porównania miedzy grupami niezrandomizowanymi;

Plan 3. Porównania między grupami niezrandomizowanymi
            z pre-testem i post-testem.

 


Plan 1. Plan jednogrupowy z powtarzanymi pomiarami

 

 

Pomiar początkowy

zmiennej zależnej

Oddziaływanie

Pomiar końcowy zmiennej zależnej

Jedna

grupa

Yp

X

Yk

             

Przykład: porównujemy ciśnienie krwi przed (Yp) i po (Yk) zastosowaniu leku. Jeśli zaobserwujemy różnicę między Yp i Yk nie możemy być nigdy pewni czy spowodowana została ona lekiem (zmienna niezależna) czy też innymi czynnikami, takimi jak np. spontaniczne około-dobowe wahania ciśnienia, psychologiczny efekt terapii („efekt placebo”), wpływ pomiaru początkowego na pomiar końcowy, itp.

 

Plan z powtarzanymi pomiarami stosuje się często dla oceny zmian w czasie (dynamiki zmian) zmiennej zależnej. Plan taki nie zapewnia jednak dostatecznej kontroli zmiennych ubocznych. Jeśli jest to możliwe, należy zastosować plan eksperymentalny (np. dwugrupowy, patrz niżej)  z powtarzanymi pomiarami. Podstawą oceny skuteczności leku byłyby wtedy porównania MIĘDZY GRUPAMI zrandomizowanymi w kolejnych pomiarach.

 

Grupy Zrando-mizowane

Pomiar początkowy

Oddziaływa-nie (np. lek)

Pomiar końcowy 1

Pomiar końcowy 2

Grupa 1

X

Grupa 2

 

 


Plan 2. Porównania między grupami niezrandomizowanymi

 

Przykład: porównujemy dwie metody nauczania  stosując każdą z nich w innej szkole: metodę M1 w szkole A, metodę M2 w szkole B.

 

Grupy

niezrandomizowane

zmienna

niezależna

zmienna

zależna

szkoła A

      M1

   y1

szkoła B

      M2

   y2

 

Jeśli zaobserwujemy różnicę między grupami  nie będziemy mogli być pewni czy jest to rzeczywiście efekt metody czy też efekt innych, nie kontrolowanych czynników:

·       różnic między grupami (tu: szkołami);

·       interakcji grupy i oddziaływania (tu: szkoły i metody);

 

Mankament ten można częściowo zminimalizować dokonując pomiaru ważnych zmiennych ubocznych i kontrolując (drogą statystyczną, np. stosując ANCOVA) ich wpływ na zmienną zależną. Musimy jednak wiedzieć przed rozpoczęciem zbierania danych jakie zmienne uboczne są ważne.

 

Szczególnym przypadkiem omawianego planu są badania w których grupę kontrolną dobiera się na zasadzie tzw. „doboru parami” (zamiast randomizacji). Np. do każdego chorego dobiera się osobę „kontrolną” o tej samej płci, wieku, wykształceniu itp.

Plan 3. Porównania między grupami niezrandomizowanymi
            z pre-testem i post-testem.

 

Grupy

niezrandomizowane

Pomiar początkowy

Oddziały-wanie

Pomiar końcowy

Grupa 1

X

Grupa 2

 

 

Zastosowanie pomiaru początkowego w planie wielogrupowym pozwala ocenić, czy porównywane grupy nie różnią się przed badaniem poziomem zmiennej zależnej. Jeśli grupy nie są równoważne, rekomendowanym sposobem analizy jest analiza kowariancji (ANCOVA) z użyciem pomiaru początkowego jako zmiennej towarzyszącej (kowariantu).

 

Mankamentem planów z pomiarem początkowym jest jego potencjalny wpływ na pomiar końcowy.  Do oszacowania wpływu pomiaru początkowego na pomiar końcowy można użyć planu Solomona.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin