Dzieje Apostolskie.pdf
(
32 KB
)
Pobierz
Wstêp do Dz
W
ST
Ħ
P
Charakterystyka ogólna
Nie mo
Ň
na mówi
ę
o Dziejach Apostolskich bez uwzgl
ħ
dnienia trzeciej Ewangelii, gdy
Ň
za-
kładaj
Ģ
one wyra
Ņ
nie pr
ǝ
tos lógos – pierwsz
Ģ
Ksi
ħ
g
ħ (prw'to" lovgo" -
1,1). Na pocz
Ģ
tku Dz
Łukasz mówi, jak widzi swoje wcze
Ļ
niejsze pismo - trzeci
Ģ
Ewangeli
ħ
. Ukazuje ona to wszyst-
ko, „co Jezus czynił i czego nauczał”. Mówi
Ģ
c bardziej precyzyjnie odnosi si
ħ
do aktywno
Ļ
ci
Chrystusa od pocz
Ģ
tku a
Ň
do wniebowst
Ģ
pienia (1,1-2; zob. 1,21-22). Teraz za
Ļ
aktywno
Ļę
ziemska Jezusa zostaje bezpo
Ļ
rednio powi
Ģ
zana z misj
Ģ
apostołów (1,2), której celem jest
bycie
Ļ
wiadkiem Chrystusa „w Jeruzalem i w całej Judei, w Samarii i a
Ň
po kra
ı
ce ziemi”
(1,8). Dar Ducha
ĺ
wi
ħ
tego i powszechne
Ļ
wiadectwo zajmuj
Ģ
miejsce „przywrócenia króle-
stwa Izraelowi” (1,6-8).
Dzieje Apostolskie ukazuj
Ģ
nast
ħ
pnie, jak
Ļ
wiadkowie Jezusa po Jego wniebowst
Ģ
pieniu i po
otrzymaniu daru Ducha
ĺ
wi
ħ
tego realizuj
Ģ
otrzyman
Ģ
misj
ħ
. Tak jak zasadnicza struktura
trzeciej Ewangelii oscylowała wokół pod
ĢŇ
ania Chrystusa do Jerozolimy, tak teraz uczniowie
wychodz
Ģ
z Jerozolimy i id
Ģ
„a
Ň
po kra
ı
ce ziemi”. Poczynaj
Ģ
c od Judejczyków docieraj
Ģ
do
pogan.
Łukasz podkre
Ļ
la w Dz,
Ň
e czas Ko
Ļ
cioła jest czasem dopełnienia zbawienia w historii, jak
czas Jezusa, lecz wraz z nim ma pocz
Ģ
tek tak
Ň
e czas ostateczny. Ukierunkowanie historio-
zbawcze słu
Ň
y te
Ň
do ukazania ci
Ģ
gło
Ļ
ci nauczania od proroków a
Ň
do Chrystusa za po
Ļ
red-
nictwem
Ļ
wiadków Jezusa – apostołów, szczególnie Piotra oraz nade wszystko Pawła - praw-
dziwego misjonarza pogan. Dzieje Apostolskie ukazuj
Ģ
wi
ħ
c nie tyle histori
ħ
pierwotnego
Ko
Ļ
cioła, ile zwyci
ħ
ski bieg i jedno
Ļę
chrze
Ļ
cija
ı
skiego nauczania.
Adresaci
Oficjalnym adresatem dzieła jest ten sam nieznany Teofil, który był adresatem trzeciej Ewan-
gelii. Jest on zapewne przedstawicielem czytelników, do których Łukasz kieruje swoje dzieła.
Niezale
Ň
nie jednak czy czytelnik wywodzi si
ħ
z
Ň
ydostwa, czy z poga
ı
stwa, zgodnie z tym co
zostało powiedziane wy
Ň
ej, mo
Ň
e mie
ę
pewno
Ļę
,
Ň
e jego wiara jest zakorzeniona w Bo
Ň
ych
obietnicach, uczynionych w czasach Starego Testamentu.
Autor
Łukasz, ukazany w Flm 24; Kol 4,14; 2 Tm 4,11, był uczniem
Ļ
w. Pawła, z zawodu lekarzem
wykształconym w kulturze greckiej. To,
Ň
e jest to ta sama osoba, która napisała trzeci
Ģ
Ewan-
geli
ħ
i Dzieje Apostolskie potwierdza staro
Ň
ytna tradycja, si
ħ
gaj
Ģ
ca II w. (Kanon Muratorie-
go). Za Łukaszem, jako autorem dzieła Łk-Dz, przemawia te
Ň
to,
Ň
e z relacji Dz wynika, i
Ň
ich
autor musiał by
ę
towarzyszem Pawła, a spo
Ļ
ród znanych towarzyszy Pawła tylko Łukasz nie
jest wspomniany w Dziejach. Nie wspomniałby siebie zapewne przez skromno
Ļę
.
Według Euzebiusza Łukasz pochodził z Antiochii w Syrii. Miejscowo
Ļę
t
ħ
wymienia si
ħ
w Dz
13 razy. Autor zna osoby wysłane do Antiochii, tamtejszych proroków, hellenist
ħ
z Antiochii,
proroka Agabosa. Wie,
Ň
e tam po raz pierwszy uczniów Chrystusa nazwano chrze
Ļ
cijanami.
Czas powstania Dz jest trudny do okre
Ļ
lenia. Prawdopodobnie Dz powstały po Ewangelii.
Obecnie przyjmuje si
ħ
powszechnie,
Ň
e dzieło Łk-Dz powstało po 70 r. Przebija bowiem z nie-
go negatywne zabarwienie terminu „Judejczycy” (Iudaioi), co wskazuje na okres po zburze-
niu Jerozolimy. Jednocze
Ļ
nie mamy w nim pozytywny stosunek do Rzymian, a to z kolei nie
pozwala przesun
Ģę
daty poza rok 95, czyli poza prze
Ļ
ladowania za czasów Domicjana. Dla-
tego te
Ň
przyjmuje si
ħ
lata osiemdziesi
Ģ
te jako prawdopodobny czas powstania trzeciej
Ewangelii i Dziejów Apostolskich. Takiego pogl
Ģ
du nie podwa
Ň
a brak opisu
Ļ
mierci Pawła.
Celem bowiem Dz było ukazanie dotarcia Dobrej Nowiny „a
Ň
po kra
ı
ce ziemi” (zob. 1,8),
a to zrealizowało si
ħ
z chwil
Ģ
przybycia Pawła do Rzymu, le
ŇĢ
cego z punktu widzenia miesz-
ka
ı
ca Palestyny na kra
ı
cu ziemi. Opisanie m
ħ
cze
ı
stwa Pawła mogłoby te
Ň
przenie
Ļę
punkt
ci
ħŇ
ko
Ļ
ci z m
ħ
ki Jezusa na m
ħ
k
ħ
jednego z apostołów.
2
Gdy chodzi o miejsce powstania, to przewijaj
Ģ
si
ħ
szczególnie trzy hipotezy: Antiochia, sk
Ģ
d
miał pochodzi
ę
Ļ
w. Łukasz i gdzie miałby osi
ĢĻę
po
Ļ
mierci Pawła; Efez, gdy
Ň
w Dz widoczne
jest szczególne zainteresowanie tym miastem; Rzym, gdzie miał miejsce koniec apostolskiej
działalno
Ļ
ci Pawła.
Tre
Ļę
Dziejów Apostolskich
Wprowadzenie
Jezus zleca apostołom misj
ħ
Ļ
wiadków (1,1-26)
I.
ĺ
wiadectwo dawane Jezusowi przez apostołów w Jerozolimie (2,1-5,42)
-
Zesłanie Ducha
ĺ
wi
ħ
tego i pocz
Ģ
tek misji (2,1-47)
-
Pierwsze prze
Ļ
ladowanie (3,1-4,31)
-
Pierwotna wspólnota (4,32-5,42)
II.
ĺ
wiadectwo dawane Chrystusowi poza Jerozolim
Ģ
, tak
Ň
e w
Ļ
ród pogan (6,1-15,35)
-
Pocz
Ģ
tek misji w Judei i Samarii (6,1-8,40)
-
Pocz
Ģ
tki misji w
Ļ
ród pogan (9,1-15,35)
III.
ĺ
wiadectwo dawane Chrystusowi w drodze do „kra
ı
ców ziemi” (15,36-28,16)
-
Druga podró
Ň
misyjna Pawła (15,36-18,22)
-
Trzecia podró
Ň
misyjna Pawła i jego podró
Ň
do Jerozolimy (18,23-21,14)
-
Aresztowanie Pawła w Jerozolimie (21,15-23,35)
-
Wi
ħ
zienie Pawła w Cezarei Nadmorskiej (24,1-26,32)
-
Podró
Ň
do Rzymu (27,1-28,16)
Zako
ı
czenie
Apostoł bez przeszkód naucza w Rzymie (28,17-31)
Plik z chomika:
Aliwia
Inne pliki z tego folderu:
Teologia moralna sem II.doc
(394 KB)
Teologia moralna I.doc
(137 KB)
Teologia moralna szczegółowa.pdf
(43 KB)
LUDZKA PLCIOWOSC PRAWDA I ZNACZENIE.doc
(314 KB)
Odpowiedzi dotyczące niektórych aspektów nauki o Kościele.pdf
(63 KB)
Inne foldery tego chomika:
Jezus z Nazaretu
Pismo Św
Różne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin