KJP-materiały na cały I semestr [2012-2013].pdf

(1714 KB) Pobierz
Kultura języka polskiego [I rok polonistyki dziennej], r. akad. 2012/2013
1
896400428.048.png
Kultura języka polskiego [I rok polonistyki dziennej], r. akad. 2012/2013
SŁOWNICTWO GRAMATYKA
(LEKSYKA) (reguły łączenia słów w zdania)
NORMA – SYSTEM – UZUS
formy poprawne formy regularne formy używane przez
rodzimych
użytkowników
STRUKTURA NORMY
NORMA JĘZYKOWA
Norma wzorcowa Norma użytkowa
potoczna
profesjonalna
ogólna regionalna [regionalizmy]
2
896400428.059.png 896400428.068.png 896400428.069.png 896400428.001.png
 
Kultura języka polskiego [I rok polonistyki dziennej], r. akad. 2012/2013
NR NORMA WZORCOWA
NORMA UŻYTKOWA
1. Akcentowanie pewnych wyrazów na
trzecią sylabę od końca, np.:
mate ma tyka, po li tyka, po szlibyśmy,
powie dzie libyśmy, obej rze libyśmy się.
Dopuszczalne akcentowanie wszystkich
wyrazów na drugą sylabę od końca:
matema ty ka, poli ty ka, poszli byś my,
powiedzieli byś my, obejrzeli byś my się.
2. Staranna wymowa grup spółgłoskowych,
np.: trzy [tszy], trzeba [trzeba], mistrz
[mistrz]
Uproszczona wymowa grup spółgłoskowych:
trzy [czszy], trzeba [czszeba], mistrz
[miszczsz]
3. Biernik męskich rzeczowników
nieżywotnych zawsze równy
mianownikowi, por.
Jem ten kotlet, ten banan ;
Podlewam ten kaktus ;
Wysyłam ten sms, ten mejl .
Biernik niektórych męskich rzeczowników
nieżywotnych równy dopełniaczowi
(niezgodnie z regułami polszczyzny):
Jem tego kotleta, tego banana ;
Podlewam tego kaktusa ;
Wysyłam tego sms-a, mejla .
4.
Stosowanie pewnych tradycyjnych
końcówek fleksyjnych:
rzecz. na -j => D. lm. - ów
(nie ma pokojów , nabojów , słojów )
rzecz. na - ec => D. lm. - ów
(nie ma palców , sztućców , widelców )
Dopuszczanie końcówek niezgodnych z
regułami gramatycznymi, ale często
pojawiających się w uzusie: np. w D. lm.
rzecz. na - ec i - j => - i , czyli nie ma pokoi,
naboi, słoi ,
ALE: * palcy , * sztućcy , * widelcy , * klei .
5. Tam, gdzie jest to możliwe, poprawne
wyłącznie formy stopniowania prostego,
np.: elegancki => elegant - szy => naj -
elegantszy
Dopuszczanie także form stopniowania
opisowego, ponieważ jest ono regularniejsze i
dlatego często wybierane przez
użytkowników: elegancki => bardziej
elegancki => najbardziej elegancki
6. Używanie trudnych form
czasownikowych mleć , pleć i słać , czyli:
mełłem , mełłyśmy , mełliśmy ; pełłem ,
pełłyśmy , pełliśmy , słałem , słałyśmy ,
słaliśmy .
Dopuszczanie potocznych form regularnych –
mielić ( mieliłem , mieliłyśmy , mieliliśmy ),
pielić ( pieliłem , pieliliśmy , pieliłyśmy ), ścielić
( ścieliłem , ścieliliśmy , ścieliłyśmy ).
7. Używanie form liczebników
zbiorowych: sześcioro kurcząt , dwoje
zajęć , ośmioro drzwi , pięcioro sań ,
ośmioro spodni .
Tendencja do zastępowania liczebników
zbiorowych głównymi: * sześć kurcząt ( sześć
kurczaków ), dwa zajęcia , osiem drzwi , pięć
sań ( pięć sztuk sań ), osiem par spodni .
8.
Stosowanie tradycyjnych form trzeciej
osoby rozkaźnika: niech państwo
podejdą , niech państwo to zrobią .
Stosowanie uproszczonej formy rozkaźnika 3.
osoby: podejdźcie państwo , zróbcie państwo .
9. Słownictwo dobrane starannie, zwykle
rodzime.
Duża ilość zapożyczeń (głównie z j. ang.) –
pager , dealer , leasing , hit .
10. Słownictwo neutralne.
Słownictwo nacechowane, ekspresywizmy:
oszołom , komuch , rżnąć głupa .
3
896400428.002.png 896400428.003.png 896400428.004.png 896400428.005.png 896400428.006.png 896400428.007.png 896400428.008.png 896400428.009.png 896400428.010.png 896400428.011.png 896400428.012.png 896400428.013.png 896400428.014.png 896400428.015.png 896400428.016.png 896400428.017.png
 
Kultura języka polskiego [I rok polonistyki dziennej], r. akad. 2012/2013
NOWE ELEMENTY W JĘZYKU
[UZUS] [NORMA]
INNOWACJA JĘZYKOWA ZMIANA JĘZYKOWA
BŁĄD JĘZYKOWY
TYPY INNOWACJI JĘZYKOWYCH
TENDENCJA W
JĘZYKU
INNOWACJA
KRYTERIUM
OCENY
PRZYKŁAD
1. Tendencja do
wypełniania luk .
INN.
UZUPEŁNIAJĄCE
Kryterium
wystarczalności
Na naszym osiedlu
jest wiele shopów i
marketów.
2. Tendencja do
skrótu
INN. SKRACAJĄCE
Kryterium
ekonomiczności
żelazobeton => żelbet
3. Tendencja do
precyzji.
INN.
PRECYZUJĄCE
Gdzie jest mój
szlafrok/ moja
podomka.
4. Tendencja do
ujednolicania
systemu.
INN. REGULUJĄCE
Kryterium systemowe Daj mi tę (tą) książkę.
5. –
INN.
ALTERNATYWNE
Ta drużyna przegrała
wszystkie 5 meczy.
Na półce stoi 6 słoi.
6. –
INN.
ROZSZERZAJĄCE
Byłem na pięciu
imieninach.
7. –
INN.
NAWIĄZUJĄCE
Ten czynnik odgrywa
duże znaczenie w
opisywanym przez
mnie procesie.
(odgrywać rolę / mieć
znaczenie)
TYPY BŁĘDÓW JĘZYKOWYCH
A> BŁĘDY ZEWNĘTRZNOJĘZYKOWE
TYP BŁĘDU
PRZYKŁAD
1. Błędy ortograficzne .
Szukamy wysokowykwalifikowanych
pracowników.
2. Błędy interpunkcyjne.
Mimo trudności, nie poddawałem się.
B> BŁĘDY WEWNĘTRZNOJĘZYKOWE
I. Błędy fonetyczne
wymowa [czeba]
zam. [trzeba], [czy]
zam. [tszy], [miszcz]
zam. [mistrz];
zły akcent
II. Błędy
słowotwórcze
głupość zam. głupota ;
4
896400428.018.png 896400428.019.png 896400428.020.png 896400428.021.png 896400428.022.png 896400428.023.png 896400428.024.png 896400428.025.png 896400428.026.png 896400428.027.png 896400428.028.png 896400428.029.png 896400428.030.png 896400428.031.png 896400428.032.png 896400428.033.png 896400428.034.png 896400428.035.png 896400428.036.png 896400428.037.png 896400428.038.png 896400428.039.png 896400428.040.png 896400428.041.png 896400428.042.png 896400428.043.png
 
Kultura języka polskiego [I rok polonistyki dziennej], r. akad. 2012/2013
III. Błędy
gramatyczne
1. Błędy fleksyjne.
a) wybór złej postaci
wyrazu
np. ten kontrol zam.
ta kontrola , ten
torbiel zam. ta torbiel
b) wybór
niewłaściwego
wzorca odmiany
lubiał zam. lubił ,
kopła zam. kopnęła ,
poszłem zam.
poszedłem
c) wybór
niewłaściwej
końcówki fleksyjnej
Przyglądał się
diabłowi zam. diabłu ,
Nie ma myszów ,
wszów zam. myszy ,
wszy.
d) wybór
niewłaściwej postaci
tematu fleksyjnego
łabądź zam. łabędź ,
Mówił o gwiaździe
zam. o gwieździe
e) nieodmienienie
wyrazu odmiennego
lub odmienienie
nieodmiennego
Pojechał do Oksford.
Kożuch pływa w
kakale.
3. Błędy składniowe
a) Błędy w związku
zgody
Na spotkanie
przyszedł kierownik i
jego sekretarka.
b) Błędy w związku
rządu
Wyprawa napotykała
na coraz większe
trudności.
c) Błędy w używaniu
wyrażeń
przyimkowych
Co pan powie w tym
temacie.
d) Błędne skróty
składniowe
przed i po wojnie
e) Błędy w używaniu
imiesłowów na - ąc
Będąc młodą lekarką,
przyszedł do mnie
pacjent
f) Błędy szyku.
Skóra na ramionach
obu rywali, spieczona
słońcem, zaczęła
pękać
g) Zbędne kalki
składniowe
Padało trzy dni pod
rząd.
IV. Błędy leksykalne 1. Błędy słownikowe
a) pleonazmy i
tautologie
ciekawy i
interesujący , cofnąć
się do tyłu
b) użycie wyrazu w
niewłaściwym
znaczeniu
Zainteresowały mnie
jego dywagacje na
temat...
c) mylenie znaczeń
wyrazów podobnych
Adoptowaliśmy
mieszkanie na strych ,
efektywna / efektowna
praca
d) nadużywanie
wyrazów modnych
Jaka jest twoja opcja
polityczna.
5
896400428.044.png 896400428.045.png 896400428.046.png 896400428.047.png 896400428.049.png 896400428.050.png 896400428.051.png 896400428.052.png 896400428.053.png 896400428.054.png 896400428.055.png 896400428.056.png 896400428.057.png 896400428.058.png 896400428.060.png 896400428.061.png 896400428.062.png 896400428.063.png 896400428.064.png 896400428.065.png 896400428.066.png 896400428.067.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin