(Dzwiekowy skalpel).pdf

(121 KB) Pobierz
Dwiêkowy skalpel
NAUKOWIEC AMATOR
Shawn Carlson
Dwi«kowy skalpel
Nikisch Ð niepowtarzalny geniusz dyry-
gentury, posiada¸ szczegln zdolnoæ
do precyzyjnego rozrýniania struktur
dwi«kowych w muzyce i kwestionowa¸
ten fragment Symfonii Patetycznej , ponie-
waý jego s¸uch nie da¸ si« zwieæ iluzji.
W dzisiejszych czasach tajemnicze ilu-
zje s¸uchowe mog s¸uýy jako materia¸
do poznawania mzgowych procesw
przetwarzania bodcw dwi«kowych.
Do tej pory przyk¸ady takie by¸y znane
jedynie specjalistom, ale od pewnego
czasu s dost«pne rwnieý szerszemu
gronu. Deutsch nagra¸a zestaw iluzji s¸u-
chowych na p¸yt« kompaktow Musical
Illusions and Paradoxes . Przyk¸ady opa-
trzone s komentarzem autorki i tak
przygotowane, aby kaýdy zaintereso-
wany mg¸ wykorzysta je do w¸as-
nych eksperymentw z dziedziny per-
cepcji dwi«ku. Cena p¸yty wynosi 14.95
dolara plus koszty przesy¸ki 4.95 do-
lara. Zamwienia naleýy kierowa do:
Philomel Records, Box 12189, La Jol-
la, CA 92039-2189, tel. 800-225-1228,
wczesny dyrygent numer jeden
w Europie, spotka¸ si« z Piotrem
Czajkowskim. Wed¸ug Richarda Lerta,
asystenta Nikischa, tematem rozmowy
by¸y zastrzeýenia Nikischa do instru-
mentacji fina¸u VI Symfonii (Patetycznej)
Czajkowskiego; nalega¸, aby kompozy-
tor dokona¸ zmian w partyturze.
Fragmenty, ktre Nikisch kwestio-
nowa¸, by¸y istotnie zinstrumentowa-
ne niekonwencjonalnie. Czajkowski
podzieli¸ temat oraz drugi g¸os pomi«-
dzy pierwsze i drugie skrzypce w ten
sposb, ýe kaýda z tych grup instru-
mentw gra¸a na przemian co drug nu-
t« obu g¸osw. Nikisch proponowa¸ kom-
pozytorowi przygotowujcemu pra-
wykonanie Symfonii , aby temat w ca-
¸oæci wykonywa¸y pierwsze skrzypce,
a drugi g¸os Ð drugie.
Nie wiadomo, dlaczego
Nikischowi tak bardzo nie
podoba¸a si« instrumenta-
cja Czajkowskiego. Naj-
prawdopodobniej przed
prawykonaniem sam pro-
wadzi¸ prby i jego mu-
zyczn wraýliwoæ poru-
szy¸o osobliwe, wwczas
nie znane zjawisko z dzie-
dziny percepcji dwi«ku.
Dziæ instrumentacja te-
go fragmentu Symfonii Pa-
tetycznej nie budzi zastrze-
ýeÄ, poniewaý we wsp¸-
czesnym uk¸adzie orkie-
stry symfonicznej pierw-
sze i drugie skrzypce sie-
dz na estradzie obok sie-
bie. Temat grany co drug
nut« na przemian przez
obydwie grupy instru-
mentw dociera zatem do
s¸uchacza z tego samego
kierunku. Jednakýe sto
lat temu pierwsze skrzy-
pce usytuowane by¸y po
lewej, a drugie po prawej
stronie dyrygenta. Stojc
pomi«dzy nimi, Nikisch
prawdopodobnie odczu-
wa¸, ýe docierajce do nie-
go z dwch stron dwi«ki
skrzypiec nie ¸cz si« w
harmonijn ca¸oæ.
Piszc o tym, co odczuwa¸ Nikisch,
uýywam okreælenia ãprawdopodobnieÓ,
poniewaý nie wszyscy ludzie odbiera-
j zjawiska muzyczne w identyczny spo-
sb. Diana Deutsch, profesor psycholo-
gii w University of California w San
Diego, twierdzi, ýe odbir pewnych se-
kwencji dwi«kowych zaleýy od j«zy-
ka ojczystego s¸uchacza oraz od tego,
czy jest on lewo-, czy prawor«czny.
Istotn rol« odgrywaj rwnieý lokalne
dialekty, na przyk¸ad obserwuje si« rý-
nice w percepcji pewnych nast«pstw
dwi«kw u osb, ktre wychowa¸y si«
w Kalifornii i w Anglii.
Przyk¸adem takiej osobliwej sekwen-
cji dwi«kowej s kwestionowane przez
Nikischa takty Symfonii Patetycznej . Wi«k-
szoæ s¸uchaczy odbiera ten fragment
zgodnie z intencj kompozytora, tzn. s¸y-
szy dwie oddzielne frazy melodyczne.
DYRYGENT KONTRA KOMPOZYTOR:
Dyrygent Arthur Nikisch (u gry) wprowadzi¸ poprawki
do partytury Symfonii Patetycznej : pierwsze skrzypce graj
dwi«ki fis 2 , e 2 , d 2 , cis 2 , h 1 , oraz cis 2 , drugie zaæ: h 1 , ais 1 ,
gis 1 , eis 1 , eis 1 oraz e 1 . Zgodnie z manuskryptem partytury
Czajkowskiego pierwsze skrzypce powinny gra kolejno
dwi«ki h 1 , e 2 , gis 1 , cis 2 , eis 1 oraz cis 2 , drugie natomiast
fis 2 , ais 1 , d 2 , eis 1 , h 1 oraz e 1 . Sprzeciw Nikischa mg¸
wynika z pewnego szczeglnego zjawiska
zwizanego z percepcj dwi«ku.
å WIAT N AUKI Luty 1997 79
L atem 1893 roku Arthur Nikisch,
13856367.004.png 13856367.005.png 13856367.006.png 13856367.007.png 13856367.001.png
WZORZEC TYPOWY DLA SüUCHACZY
Z KALIFORNII
30
analizy takich procesw m-
zgowych. Pos¸ugujc si« nim,
ustaw g¸oænoæ na niskim po-
ziomie. Potem za pomoc re-
gulatora balansu we wzmac-
niaczu zmieniaj stopniowo
poziom g¸oænoæci w kanale le-
wym i prawym, dopki nie za-
uwaýysz, ýe odbierany obraz
s¸uchowy iluzji oktawowej si«
zmieni¸. Nast«pnie za pomoc
miernika wysterowania lub
woltomierza zmierz poziom
sygna¸u w kaýdym z kana¸w
na wyjæciu s¸uchawkowym
wzmacniacza. Przeprowad
doæwiadczenie kilkakrotnie
i oblicz æredni wynikw. Wy-
kreælajc histogram dla grupy
oko¸o 30 osb prawo- lub le-
wor«cznych (histogramy om-
wiliæmy w czerwcowym nu-
merze), uzyskasz podstawow
informacj« ilustrujc rýnic«,
jaka wyst«puje w przetwarzaniu bod-
cw dwi«kowych w mzgu s¸uchaczy
prawo- i lewor«cznych.
Jeszcze wi«ksze pole do popisu dla
naukowca amatora daje wykryte przez
Deutsch zjawisko tzw. paradoksu tryto-
nu. Do jego demonstracji uýywa si« spe-
cjalnych dwi«kw generowanych za
pomoc komputera. Kaýdy z nich zawie-
ra szeæ tonw o tej samej wysokoæci na
skali chromatycznej, jednakýe oddalone
s one od siebie o oktaw«, obejmujc
¸cznie zakres pi«ciu oktaw [ ilustracja na
nast«pnej stronie ]. Wszyscy s¸uchacze od-
bieraj prawid¸owo wysokoæ chroma-
tyczn takiego dwi«ku, ale nie s
zgodni, do jakiej oktawy j przypisa.
Paradoks trytonu tworzy si« wtedy, gdy
po prezentacji opisanego wyýej wielo-
tonu poda si« szybko nast«pny, odleg¸y
na skali chromatycznej o tryton (tj. o
szeæ p¸tonw, czyli o szeæ kolejnych
klawiszy fortepianu, w tym klawisze
czarne). Na przyk¸ad po dwi«ku d od-
twarzany jest dwi«k gis . Jedni s¸ucha-
cze odbieraj dwi«k gis jako niýszy niý
d , inni zaæ jako wyýszy.
Wed¸ug Deutsch sposb, w jaki dana
osoba odbiera paradoks trytonu, zale-
ýy od tego, gdzie si« wychowa¸a. Kali-
fornijczycy s¸ysz interwa¸ trytonu
w kierunku odwrotnym niý osoby wy-
chowane w po¸udniowej Anglii [ wykres
powyýej ]. Inn ciekaw obserwacj jest,
ýe dzieci odbieraj paradoks trytonu
w podobny sposb jak ich matki. åwiad-
czy to, ýe dialekt, w jakim dziecko wy-
rasta, wp¸ywa na przetwarzanie w m-
zgu dwi«kw, dzi«ki ktrym ujawnia
si« paradoks trytonu.
Zjawisko to zosta¸o jednakýe zbadane
w niewielkim stopniu. Nie wiadomo,
SüUCHACZE
Z ANGLII
25
SüUCHACZE
Z KALIFORNII
d
cis
dis
20
c
e
15
h
f
10
ais
fis
a
g
5
gis
0
ais-e h-f c-fis
cis-g d-gis dis-a e-ais
PARY DWI¢KîW
f-h fis-c g-cis gis-d a-dis
PARADOKS TRYTONU. Wyniki badaÄ tego zjawiska sugeruj, ýe u s¸uchaczy wytwarza si«
okreælony wzorzec, w ktrym informacja o oktawie, w jakiej identyfikowana jest
wysokoæ dwi«ku, reprezentowana jest na okr«gu. Dla s¸uchaczy z Kalifornii
dwi«ki h, c, cis, d i dis przypadaj na grn po¸ow« okr«gu, wobec czego
w parach h-f , c-fis, cis-g, d-gis oraz dis-a osoby te s¸ysz interwa¸ opadajcy. U Anglikw
stwierdzono natomiast tendencj« przeciwn: interwa¸y te odbierane s jako wznoszce.
fax: 619-453-4763, Internet: http://www.
philomel.com.
Mia¸em niedawno okazj« odwiedzi
laboratorium Deutsch i zapozna si«
z iluzjami z pierwszej r«ki. Zacz¸em od
iluzji oktawowej. Dwi«ki w tym przy-
k¸adzie odtwarzane by¸y za pomoc s¸u-
chawek stereofonicznych i podawane
w nast«pujcy sposb: do jednego ucha
dwi«k niýszy i jednoczeænie do drugie-
go Ð wyýszy. Kana¸y szybko odwracano,
tak wi«c kaýdy z tych dwi«kw docie-
ra¸ raz do ucha prawego, a raz do lewe-
go. Pomimo iý zawsze podawane by¸y
jednoczeænie dwa dwi«ki Ð jeden
w uchu lewym i drugi w prawym Ð od-
nosi¸em wraýenie, ýe w kolejnych pre-
zentacjach wyst«puje tylko jeden dwi«k,
na przemian niýszy i wyýszy, przy czym
dwi«k niýszy lokalizowa¸em w uchu le-
wym, wyýszy zaæ w prawym.
Na podstawie sposobu, w jaki odbie-
ra¸em iluzj« oktawow, Deutsch stwier-
dzi¸a, ýe jestem typow osob prawo-
r«czn. W mzgu osoby prawor«cznej
dominujc rol« odgrywa lewa p¸ku-
la. Wi«kszoæ sygna¸w odbieranych
przez ucho prawe przekazywana jest do
lewej p¸kuli, gdzie odbywa si« deko-
dowanie ich wysokoæci. S¸absza prawa
p¸kula przetwarza natomiast przede
wszystkim sygna¸y z lewego ucha. W
oddzielnej grupie neuronw odbywa si«
dekodowanie informacji o przestrzen-
nej lokalizacji dwi«ku, w czym waýn
rol« odgrywa cz«stotliwoæ. W przypad-
ku iluzji oktawowej dwi«k jest lokali-
zowany w uchu, do ktrego dociera
w danym momencie wyýszy dwi«k. Je-
ýeli dominuje lewa p¸kula (u osoby pra-
wor«cznej), a wyýszy dwi«k podawany
jest do lewego ucha zwizanego ze s¸ab-
sz praw p¸kul, to s¸uchacz nie od-
biera tej wysokoæci i odnosi wraýenie,
ýe s¸yszy w lewym uchu wysokoæ od-
bieran w rzeczywistoæci przez ucho
prawe.
Osoby, u ktrych ýadna z p¸kul nie
dominuje (wi«kszoæ ludzi lewor«cz-
nych i niektrzy prawor«czni), odbiera-
j iluzj« oktawow inaczej. Osoby lewo-
r«czne z tak sam cz«stoæci lokalizuj
dwi«k wyýszy w prawym albo lewym
uchu. Dwukrotnie cz«æciej niý u prawo-
r«cznych wyst«puj u nich przypadki
bardziej z¸oýonych obrazw s¸ucho-
wych, na przyk¸ad wraýenia zmieniaj-
cej si« wysokoæci lub przeskakiwania
dwi«ku wyýszego z ucha do ucha.
Jeýeli zmniejsza si« g¸oænoæ dwi«-
ku odtwarzanego przez praw s¸uchaw-
k«, to zmniejsza si« pobudzenie lewej
p¸kuli i zwi«ksza ciýenie w kierunku
p¸kuli prawej. Po przekroczeniu pew-
nej granicy zmniejszanie g¸oænoæci
w prawym uchu spowoduje zmian« lo-
kalizacji dwi«ku, przy czym obserwu-
je si« j nawet u osb prawor«cznych,
u ktrych wyst«puje silna dominacja le-
wej p¸kuli. Kiedy zmieni si« g¸oænoæ
w jednej s¸uchawce, prawdopodobnie
moýna spowodowa, ýe s¸uchacz lewo-
r«czny zacznie odbiera iluzj« oktawo-
w w ten sam sposb jak prawor«czny,
aczkolwiek nie potwierdzono tego eks-
perymentalnie. Najmniejsza rýnica po-
ziomu sygna¸u mi«dzy s¸uchawk lew
i praw powodujca u s¸uchacza zmia-
n« percepcji iluzji oktawowej pozwala
okreæli, w jakim stopniu u danej osoby
wyst«puje dominacja jednej z p¸kul
mzgowych.
Regulator g¸oænoæci moýe wi«c pe¸-
ni funkcj« dwi«kowego skalpela do
80 å WIAT N AUKI Luty 1997
13856367.002.png
60
d
Moim ulubionym przyk¸adem dwi«-
kowym na p¸ycie Deutsch jest iluzja
zwizana ze s¸owami ãhighÓ i ãlowÓ.
Na pocztku nagrano pojedyncze s¸o-
wa ãhighÓ i ãlowÓ. Potem pojawia si«
d¸uýszy fragment nagrania stereofonicz-
nego, w ktrym s¸owa te wypowiadaj
w bardzo szybkim tempie rýne osoby.
Nagranie odbierane jest nadal jako
dwi«ki mowy, jednakýe trudno rozpo-
zna poszczeglne s¸owa.
Po kilku sekundach s¸uchania tej
dziwnej kakofonii zacz¸em wy¸apy-
wa wyrane s¸owa i zwroty. Najpierw
us¸ysza¸em ãblank, blank, blankÓ, na-
st«pnie ãtime, time, timeÓ, ãno timeÓ,
ãlong pineÓ oraz ãany timeÓ. Pniej ze
zdziwieniem stwierdzi¸em, ýe m«ski
g¸os wydobywajcy si« z prawego g¸o-
ænika mwi z wyranym australijskim
akcentem: ãtake me, take me, take meÓ.
Iluzja ta wyznacza nowe kierunki ba-
daÄ. Sprawd, czy odpowiedzi twoich
s¸uchaczy zaleý od stanu ich umys¸u
lub od ich przekonaÄ. Moýe to dostar-
czy danych o zaleýnoæci mi«dzy nasta-
wieniem s¸uchacza i odbieranym przez
niego zwrotem. Sprbuj mu na przy-
k¸ad zasugerowa zwrot ãplay timeÓ
i sprawd, po jakim czasie us¸yszy go
w nagraniu.
A na marginesie Ð Czajkowski nie
zgodzi¸ si« na poprawki w partyturze
i w kilka miesi«cy po spotkaniu z Niki-
schem zmar¸. Nikisch zrewidowa¸ spor-
ny fragment partytury, tworzc w ten
sposb now szko¸« wykonawcz S ym-
fonii Patetycznej . Niektrzy wsp¸czeæni
dyrygenci podzielaj zdanie Nikischa
i wykonuj Symfoni« z wprowadzony-
mi przez niego poprawkami.
0
60
gis
0
100
1000
Society for Amateur Scientists przygoto-
wa¸o we wsp¸pracy z prof. Deutsch specjalny
zestaw dla badaczy amatorw, dzi«ki ktremu
badacz amator moýe wnieæ w¸asny wk¸ad do
nauki. Zestaw sk¸ada si« z p¸yty kompakto-
wej, kasety do badania moýliwoæci percepcyj-
nych s¸uchu oraz z instrukcji i arkuszy da-
nych. Pos¸ugujc si« tymi materia¸ami, moýe-
my przeprowadzi w¸asne oryginalne ekspe-
rymenty, a takýe skorzysta z moýliwoæci bez-
poæredniej wsp¸pracy z prof. Deutsch. Cena
zestawu wynosi 24.95 dolara plus koszty prze-
sy¸ki 4.95 dolara. Pienidze naleýy wp¸aca
pod adresem: Society for Amateur Scientists,
4951 D Clairemont Square, Suite 179, San
Diego, CA 92117, USA. Informacje na temat
zestawu dost«pne s rwnieý w Internecie:
http://www.thesphere.com/SAS/
CZ¢STOTLIWOå (W HERCACH)
NIEJEDNOZNACZNE PARY DWI¢KîW.
Trudno jest okreæli oktaw«, do jakiej
naleý dwi«ki d oraz gis . Dwi«ki te
(wielotony) zawieraj szeæ tonw
sk¸adowych, ktrych cz«stotliwoæci,
oddalone od siebie o oktaw«,
obejmuj ¸cznie zakres pi«ciu oktaw.
jak odbieraj paradoks trytonu osoby
z Maine, Nowej Szkocji, Tennessee lub
po¸udniowej Afryki (a takýe Polacy Ð
przyp. t¸um.). Jaka jest rýnica mi«dzy
przedstawicielami rýnych pokoleÄ?
Zbierajc odpowiedzi od swoich przy-
jaci¸ i znajomych, moýecie wnieæ istot-
ny wk¸ad do nauki.
T¸umaczy¸
Andrzej Miækiewicz
Nagrody im. Aurelii Baczko
W tym roku po raz szsty zosta¸a przyznana nagroda za najlepsz prac« doktorsk w dziedzinie nauk
medycznych. Na konkurs zg¸oszono 21 prac doktorskich obronionych w roku 1995. Sd Konkursowy w
sk¸adzie: prof. dr hab. med. Wies¸aw W. J«drzejczak Ð przewodniczcy, prof. dr hab. med. Witold Bartnik,
prof. dr hab. med. Zofia Kuratowska, prof. dr hab. med. Andrzej Trzebski, prof. dr hab. med. Jacek
Zaremba, postanowi¸ przyzna Nagrod« im. Aurelii Baczko w wysokoæci 3500 z¸
dr Jackowi Toporskiemu
za prac«
Opracowanie metody pobierania komrek progenitorowych uk¸adu krwiotwrczego
z krwi obwodowej i szpiku kostnego do przeszczepiania autologicznego u dzieci
(wykonan pod kierunkiem prof. dr hab. Janiny Bogus¸awskiej-Jaworskiej w Akademii Medycznej we Wroc¸awiu).
Ponadto Sd Konkursowy zdecydowa¸ o przyznaniu czterech rwnorz«dnych wyrýnieÄ honorowych:
dr. Grzegorzowi Ma¸kowi za prac« Ultraso-
nografia dopplerowska w rozpoznawaniu zw«ýeÄ
t«tnicy nerkowej (wykonan pod kierunkiem prof. dr
med. Bogdana PruszyÄskiego w Akademii Medycznej
w Warszawie)
o
dr. Micha¸owi Milewskiemu za prac« Wyniki badaÄ
molekularnych w rodzinach obciýonych wyst«powa-
niem zespo¸u ¸amliwego chromosomu X (wykonan
pod kierunkiem doc. dr hab. Tadeusza Mazurczaka w In-
stytucie Biostruktury Akademii Medycznej w Warszawie)
dr. Tomaszowi Markowi za prac« Progno-
zowanie przebiegu ostrego ý¸ciopochodnego zapa-
lenia trzustki u chorych leczonych sfinkterotomi
endoskopow (wykonan pod kierunkiem prof. dr hab.
med. Andrzeja Nowaka w ålskiej Akademii Medycznej
w Katowicach)
o
dr. Januszowi Zimowskiemu za prac« Charakte-
rystyka delecji w genie dystrofiny u polskich pacjen-
tw dotkni«tych dystrofi mi«æniow Duchen-
neÕaÐBeckera (wykonan pod kierunkiem prof. dr hab.
Jacka Zaremby w Instytucie Psychiatrii i Neurologii
w Warszawie)
å WIAT N AUKI Luty 1997 81
o
o
13856367.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin