biomedyka 20 III 2013.odt

(22 KB) Pobierz

20 III 2013

 

 

drugi i trzeci rok życia

                      zwiększenie się umiejętności ruchowe (samodzielne poruszanie się)

                      doskonalenie lokomocji

                      trzymanie za rękę wchodzi po schodach (15 mc)

                      intensywny rozwój mowy (własny język)

                      zmienność nastrojów

                      rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej

                      brak wspóldziałania z rówieśnikami

                      próby samodzielnego jedzenia (często nieudane)

                      nieustająca ciekawość – kłopoty

                      wymaga stałego nadzoru

                      je bez pomocy (ok 1,5 roku)

                      naśladuje matkę w czynnościach

                      utrwala nawyki czystościowe

                      pierwsze zachowania negatywistyczne

 

ok 2 roku życia składa 2 – 3 wyrazy, układa wieżę z 5 – 6 klocków. Próby samodzielnego mycia rąk. Bywa agresywne. Rozpoczyna uporczywy okres pytan!

 

2,5 roku – potrafi samodzielnie się ubrać trzyma ołówek, rysuje proste figury zaczyna rozróżniać kolory doskonali mowę (sepleni) zauważa różnice płci chętnie słucha bajek.

 

3 rok – zaczyna wyrażać się poprawnie i gramatycznie poszerza się zakres form ruchu biega niezgrabnie wolno chodzi po achodach umie jeżdzić na trójkołowym rowerku rozwija się praksja ustala lateralizacja coraz lepsza pamięć naśladownictwo dużo mówi, chętnie pomaga rozwija pamięć uwielbia czytanie odwzajemnia uczucia przekora, upór, interesuje się narządami plciowymi

 

wiek przedszkolny

4 lata – potrafi zachowywać się poprawnie gadatliwe chwali się, fantazjuje bawi się z innymi dziećmi swobodnie biega lubi zabawy z piłką chwiejność emocjonalna!

5 lat – chętnie bawi się w grupie rówieśniczej rozwija się spostrzeganie uwagę pamięć i mowę. Chętnie rysuje kształtują się uczucia i wola potrafi skupić się na zadaniu należy uczyć prawdomówności i życzliwości wobec innych

 

konieczna jesr rozsądna miłość rodzicielska, życzliwa atmosfera bez cech przemocy

 

wiek szkolny

psychospołeczny rozwój dziecka w tym okresie ściśle uwarunkowany wpływami środowiska

prof Obuchowska (2000r) wyróżnia:

                      rozwój informacyjny

                      rozwój uczuciowy

                      rozwój moralny

                      rozwój motywacyjny

 

 

 

 

 

okres dojrzewania i dorastania

człowiek dojrzewa coraz wcześniej dorast później

intensywnie kształtuje się w tym okresie rozwój umysłowy:

                      spostrzeganie

                      pamięć

                      myślenie

                      wyobraźnia

ważne jest ukierunkowanie na dobro

uwrażliwienie na:

                      cierpienie

                      niesprawiedliwość

                      postawy nieetyczne

 

zwiększa się pojemność

                      uwagi

                      skupienia

uczenie się jest efektywne

                      refleksyjność

                      krytycyzm (wobez demagogii i niezgodności)

                      wzbogacone słownictwo

                      niekonwencjonalne zachowanie

                      niezależność myśli

                      pragnienia i ambicje (pamiętniki)

                      zainteresowanie muzyką

uczenie staje się efektywne

"pasuje czytelnicze ustępują ekranowi"

emocje

kierunek rozwoju emocji zależy od rodziny i szkoły.

Rozwój uczuć, w tym społecznych (przyjaźń na lata)

Potrzeba kontaktu społecznego

 

romantyzm w przeżywaniu świata jest jedną z charakterystycznych cech młodości, która następnie stopniowo znika na rzecz realizmu

prof Obuchowska

 

                      kształtowanie postaw morlanych

                      dokonywanie wyborów i kształtowanie hierarhii wartości

                      kształtowanie światopoglądu

czas poszukiwania własnej tożsamości – wskazywanie odległych celów życiowych

 

 

 

 

 

Metody oceny rozwoju fizycznego

 

Znajomość mechanizmów i przemian ontogenetycznych jest podstawowym warunkiem postępowań pozazdrowotnych i proekologicznych w racjonalnym i świadomym kierowaniu swoim rozwojem i zdrowiem.

 

Rodzaje oceny procesu rozwoju

                      statyczna, czyli ocena poziomu rozwoju osiągniętego w dniu badania

* na podstawie badań przekrtojowych (cross sectional study)

                      dynamiczna, umożliwia śledzenie przebiegu indywidualnego toru rozwojowego dziecka przez określony czas np. Od urodzenia do dojrzałości

* na podstawie badań długofalowych (longitudinal studies)

 

Badanie przekrojowe – umożliwiają uzyskanie informacji o wartościach średnich i zakresie zmienności badanych cech w danej populacji oraz zjawiska akceleracji.

 

Badania długofalowe – umożliwiają poznanie indywidualnego toru rozwojowego np. tempa wzrastania, czasu i kolejności występowania cech dojrzewania płciowego...

 

Metody oceny rozwoju fizycznego

                      ocena wzrastania

                      ocena proporcji ciała

                      ocena procesów dojrzewania

                      ocena dojrzewania płciowego

                      ocena dojrzewania szkieletowego – wieku kostnego

                      ocena wieku zębowego

 

                     tabele norm, czyli biologiczne układy odniesienia

                     siatki (centylowe, standardowe)

                     wskaźniki proporcji

                     morfogramy

                     wskaźniki oceny składu ciała

                     biochemiczne wskaźniki rozwoju

 

Tabele norm

zestawienie średnich wartości róźnych cech anrtopomentrycznych i zakres jej zmienności w odniesieniu do wieku i płci

ze względu na proces akceleracji konieczna jest aktualizacja tabel co 10 – 20 lat

 

Siatki(centylowe, standardowe)

graficzne przedstawienie proporcji badanej cechy i odniesienia jej do normy. Określamy tor rozwojowy badanej cechy przez nanoszenie na siatkę uzyskiwanych, co kilka np. Miesięcy, pomiarów cechy.

 

Siatki

Krzywe centylowe 3 i 97 określajką dolną i górną granicę normy

w siatkach standardowych odpowiednio +/- 2 odchylenia standardowe

 

wskaźniki proporcji

Wyrażają najczęściej stosunek dwóch lub więcej cech morfologicznych względem siebie. Służą ocenie kształtowania proporcji ciała

np. wskaźnik Queteleta (masa c/wyskokość c)

wskaźnik BMI

 

 

 

 

Profile rozwoju Morfogramy.

Graficzne wykresy wielu cech antropometrycznych normalizowanych do wartości średniej.

Poprzeczna linia łącząca wyniki pomiarów wyznacza profil rozwoju dla danej płci i wieku dziecka.

W sposób graficzny informuje o zależnościach między cechami morfologicznymi.

 

Pojęcie wieku rozwojowego

wiek kalendarzowy

(metrykalny chronologiczny)

jest to czas mierzony liczbą dni, mc, lat, jaki ułynął od urodzenia do momentu badań dziecka. Ponieważ dzieci w tym wieku kalendarzowym mogą znacznie się różnić pod względem zaawansowania we (...)

 

Wiek biologiczny (rozwojowy)

to rzeczywiste zaawandowane rozwoju kilku cech (wyrażonych w latach) na podstawie których przeprowadzone się ocenę auksologiczną

                      wiek wzrostowy i wagowy

                      wiek zębowy

                      wiek kostny

                      wiek cech płciowych

 

Wiek morfologiczny – określa się porównując uzyskany pomioar zbliżony wartości z tabel norm i odczytuje się odpowiadający im wiek

 

wiek zębowy – od 2-go półrocza życia na podstaiwie czasu wyrzynania się zębów

 

wiek cech płciowych – ocenia się na podstawie rozwoju cech płciowych (w skali 5-cio stopniowej) odnosi się do wieku metrykalnego. Różnica między dojrzewaniem kośćca a wiekiem metrykalnym nie przekraczająca 2 lat to granica normy

 

wiek kostny – ocena czasu przejawiajnia się wielkości jąder kostnienia w porównaniu do wieku kolandarzowego

 

wskaźniki biochemiczne – oparta na oznaczeniu wydalania hydroksyproliny i kreatyniny z moczem.

 

Norma auksologiczna

Musi uwzględniać

                      etniczne i rasowe zróżnicowanie wzrostu

                      wpływy biogeograficzne

                      uwarunkowania genetyczne

                      czynniki społeczno – ekonomoiczne rodziców (wykształcenie)

                      uwarunkowania kulturowe

                      związki emocjonalne w rodzinie

Ustalenie progu normy dla wszystkich jest niemożliwa

Trudność w ocenie tzw pogranicza normy

 

Trend sekularny – czyli tendencje przemian – wielowiekowe morfofunkcje zmieny nieewolucyjne organizmu człowieka

 

Akceleracja rozwoju – dostrzeganie od 150 lat – zjawisko przyspieszonego biologicznego rozwoju człowieka i osiąganie przez kolejne pokolenia większych wymiarów człowieka

 

Akceleracja rozwoju fizycznego

Akceleracja (przyspieszenie rozwoju fizycznego)

jest to proces miedzypokoleniowych zmian polegających na:

Zgłoś jeśli naruszono regulamin