wynikowy klasa VI.doc

(100 KB) Pobierz
Plan wynikowy z muzyki dla klasy szóstej do podręcznika „Muzyczny świat” rok szkolny 2011/2012

Plan wynikowy z muzyki dla klasy szóstej do podręcznika „Muzyczny świat” rok szkolny 2011/2012

 

szoła podstawowa nr 46 w poznaniu

Plan wynikowy z muzyki dla klasy szóstej do podręcznika „Muzyczny świat”                rok szkolny 2011/2012

 

 

 

mgr Ewa Napierała

 

 

 


Lp. Temat lekcji

Cele poznawcze i wychowawcze.

Uczeń

Wymagania

Podstawowe

(dostateczny)

Wykraczające

(celujący)

1. Letnich wspomnień czar – nauka piosenki To lato

-poprawnie śpiewa piosenkę To lato

-układa własne melodie do tekstu krótkiego wiersza

-potrafi integrować się w zabawach muzycznych

Śpiewa piosenkę To lato z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, nuci melodię swojej ulubionej piosenki – wakacyjnego przeboju, bierze udział w zabawie rytmicznej – Jakie jesteś lato

Dobiera drugi głos do refrenu piosenki To lato, improwizuje ruch taneczny do melodii piosenki

2. Krótka powtórka na dobry początek – utrwalenie wiadomości o wartościach rytmicznych nut i pauz oraz nazwach solmizacyjnych i literowych dźwięków gamy C-dur

-zna wartości rytmiczne nut i pauz

-potrafi zaśpiewać i zagrać na instrumencie gamę C-dur

-zna nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków gamy C-dur

-potrafi uzupełnić rytm odpowiednimi wartościami rytmicznymi zgodnie z oznaczeniem taktowym

Wymienia różne oznaczenia taktowe, gra na instrumencie gamę C-dur, wystukuje na instrumencie rytmy na zasadzie echa, wymienia nazwy polskich tańców narodowych

Grupuje wartości rytmiczne w taktach, rozróżnia takty proste i takty złożone, rytmicznie gra z nut fragment melodii

3. O muzyce średniowiecza

-zna najważniejsze cechy i funkcje muzyki średniowiecza

-rozróżnia styl muzyki średniowiecza w  słuchanych utworach muzycznych

-wymienia najstarsze zabytki muzyki polskiej

-śpiewa pieśń Breje regnum z akompaniamentem

Śpiewa pieśń Breje regnum z akompaniamentem pianina, rozpoznaje w słuchanych utworach muzycznych śpiew chorałowy

Śpiewa fragment Bogurodzicy, poszukuje w różnych źródłach informacji o najstarszych zabytkach muzyki polskiej i twórczości kompozytorów z epoki średniowiecza, wymienia cechy stylów architektonicznych: romańskiego i gotyckiego

4. Dawne tańce i melodie epoki renesansu

-potrafi krótko scharakteryzować epokę renesansu w muzyce i sztuce

-umie wymienić popularne instrumenty tej epoki

-słucha utworów renesansowych, poznaje styl muzyczny epoko

Zna ramy czasowe renesansu, wymienia instrumenty muzyczne z tej epoki, wie, co to jest tabulatura

Charakteryzuje twórczość G. P. Palestriny, O. di Lassa i polskich kompozytorów epoki renesansu, pokazuje krok podstawowy kuranta

5. Kolorowe barwy jesieni – nauka piosenki Jesienne wędrowanie

-poprawnie śpiewa piosenkę Jesienne wędrowanie

-gra na instrumencie wstęp do piosenki

-układa na instrumentach perkusyjnych ilustrację muzyczną do wiersza

-opracowuje instrumentalnie fragment utworu A.Vivaldiego Jesień

Śpiewa piosenkę Jesienne wędrowanie z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, wykonuje według opisu kompozycję plastyczną Jesienny bukiet

Gra na instrumencie fragment melodii Antoniego Vivaldiego Jesień, stosując właściwe tempo, dynamikę i artykulację

6. Rodzina chordofonów – instrumenty strunowe szarpane

-posiada podstawowe wiadomości o wybranych instrumentach strunowych szarpanych

-rozróżnia i nazywa części gitary

-rozpoznaje brzmienie instrumentów w słuchanych utworach muzycznych

-wykazuje szacunek i tolerancję wobec różnych stylów muzycznych

Podaje podstawowe wiadomości o instrumentach strunowych szarpanych, wie, jaką rolę w instrumencie odgrywa pudło rezonansowe

Zna genezę powstania instrumentów strunowych szarpanych, poznaje kilka chwytów gitarowych i próbuje zagrać je na instrumencie

 

7. W naszej szkole nie jest nudno – nauka piosenki Profesor Robert

-poprawnie śpiewa piosenkę Profesor Robert

-rytmizuje krótki tekst wiersza i gra na instrumencie perkusyjnym jego rytm

-określa znaczenie kropki przy nucie i pauzie oraz zna czas trwania nut i pauz z kropką

-współpracuje z grupą rówieśniczą w czasie działań muzycznych

Śpiewa piosenkę Profesor Robert z akompaniamentem lub nagraniem z płyty CD, uzupełnia występujące w piosence pauzy półnutowe i półnutowe z kropką klaskaniem w rytmie ćwierćnut

Improwizuje do piosenki Profesor Robert ruch taneczny, układa na instrumentach perkusyjnych do piosenki akompaniament rytmiczny

8. Od dźwięku do dźwięku – interwał tercji, kwinty i oktawy

-wyjaśnia termin interwał

-rozpoznaje słuchowo odległość tercji, kwinty i oktawy w układzie melodycznym i harmonicznym

-gra na instrumencie melodycznym odległość tercji, kwinty, oktawy

Określa odległość interwałową między dwoma dźwiękami napisanymi na pięciolinii, od podanego dźwięku pisze drugi oddalony od niego o określoną odległość interwałową

Śpiewa solmizację Menueta J. S. Bacha, gra na instrumencie jego melodię

9. Historia wpisana w żołnierską piosenkę

-poprawnie śpiewa pieśń Wojenko, wojenko

-umie skojarzyć ważne fakty historyczne z dziejów Polski opisane w tekstach pieśni

-poznaje obrazy batalistyczne ilustrujące sceny bitewne i ważne wydarzenia z historii Polski

-wykazuje szacunek wobec historii i tradycji kraju

Śpiewa pieśń Wojenko, wojenko z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, wystukuje prawidłowo takty z grupą rytmiczną (ćwierćnuta z kropką, ósemka)

Poznaje kilka innych pieśni z okresu I wojny światowej, śpiewa poprawnie Rotę, zna okoliczności powstania pieśni

10. Triada harmoniczna gamy

-wie, co to jest triada harmoniczna, nazywa I, IV, V stopień gamy

-potrafi zapisać na pięciolinii triadę harmoniczną gamy C-dur

-rozpoznaje słuchowo trójdźwięki triady harmonicznej

-współdziała w wykonywaniu zespołowych zadań muzycznych

Z pomocą nauczyciela pisze na pięciolinii triadę harmoniczną gamy C-dur, nazywa jej I, IV, V stopień, wykonuje ćwiczenia muzyczne w zeszycie ćwiczeń

Układa na instrumencie do wybranej piosenki lub melodii akompaniament oparty na trójdźwiękach triady harmonicznej

11. Instrumenty dęte drewniane – nauka piosenki Bo on gra na saksofonie

-umie wymienić instrumenty dęte drewniane wargowe i stroikowe

-rozpoznaje w utworach muzycznych brzmienie instrumentów dętych drewnianych i właściwie je nazywa

-śpiewa poprawnie piosenkę Bo on gra na saksofonie

Śpiewa piosenkę Bo on gra na saksofonie z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem na płycie CD, prawidłowo nazywa muzyków grających na instrumentach dętych drewnianych

Poznaje budowę saksofonu i jego rodzaje, dobiera drugi głos do refrenu piosenki Bo on gra na saksofonie

12. Flet podłużny – instrument dęty drewniany

-zna budowę i podstawy techniki gry na flecie podłużnym

-gra na flecie melodie w jedno i dwugłosie

-stosuje w czasie gry artykulację legato, staccato

Charakteryzuje budowę fletu podłużnego, wymienia jego części, zna kilka chwytów na flet podłużny, wydobywa pojedyncze dźwięki z instrumentu

Poprawnie prowadzi melodię w czasie gry na flecie utworów wielogłosowych, gra melodie ze znakami chromatycznymi, w czasie gry stosuje artykulację staccato i legato

13.Zima w malarstwie i muzyce – nauka piosenki Zimna zima

-poprawnie śpiewa piosenkę Zimna zima

-rozróżnia znaki chromatyczne i wie, jakie jest ich znaczenie

-gra na dzwonkach chromatycznych fragment utworu A. Vivaldiego Zima cz. Largo

-rozpoznaje różne techniki plastyczne, określa kolorystykę obrazu

-współdziała w grupie rówieśniczej

Śpiewa piosenkę Zimna zima z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, wystukuje na zasadzie echa trudniejsze rytmicznie takty piosenki

Opracowuje na instrumenty perkusyjne akompaniament rytmiczny do fragmentu utworu Zima A. Vivaldiego

14. Obrzędy i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem i Nowym Rokiem – nauka piosenki Dzień jeden w roku

-umie opowiedzieć o tradycjach i zwyczajach związanych z okresem Bożego Narodzenia i Nowego Roku

-poprawnie śpiewa piosenkę Dzień jeden w roku

-rozumie potrzebę kultywowania obrzędów i tradycji

Śpiewa piosenkę Dzień jeden w roku z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, opowiada o tradycjach i zwyczajach związanych z okresem Bożego Narodzenia i Nowego Roku kultywowanych w regionie, samodzielnie wykonuje zadania w zeszycie ćwiczeń

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin