Plan wynikowy z muzyki dla klasy szóstej do podręcznika „Muzyczny świat” rok szkolny 2011/2012
szoła podstawowa nr 46 w poznaniu
mgr Ewa Napierała
Lp. Temat lekcji
Cele poznawcze i wychowawcze.
Uczeń
Wymagania
Podstawowe
(dostateczny)
Wykraczające
(celujący)
1. Letnich wspomnień czar – nauka piosenki To lato
-poprawnie śpiewa piosenkę To lato
-układa własne melodie do tekstu krótkiego wiersza
-potrafi integrować się w zabawach muzycznych
Śpiewa piosenkę To lato z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, nuci melodię swojej ulubionej piosenki – wakacyjnego przeboju, bierze udział w zabawie rytmicznej – Jakie jesteś lato
Dobiera drugi głos do refrenu piosenki To lato, improwizuje ruch taneczny do melodii piosenki
2. Krótka powtórka na dobry początek – utrwalenie wiadomości o wartościach rytmicznych nut i pauz oraz nazwach solmizacyjnych i literowych dźwięków gamy C-dur
-zna wartości rytmiczne nut i pauz
-potrafi zaśpiewać i zagrać na instrumencie gamę C-dur
-zna nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków gamy C-dur
-potrafi uzupełnić rytm odpowiednimi wartościami rytmicznymi zgodnie z oznaczeniem taktowym
Wymienia różne oznaczenia taktowe, gra na instrumencie gamę C-dur, wystukuje na instrumencie rytmy na zasadzie echa, wymienia nazwy polskich tańców narodowych
Grupuje wartości rytmiczne w taktach, rozróżnia takty proste i takty złożone, rytmicznie gra z nut fragment melodii
3. O muzyce średniowiecza
-zna najważniejsze cechy i funkcje muzyki średniowiecza
-rozróżnia styl muzyki średniowiecza w słuchanych utworach muzycznych
-wymienia najstarsze zabytki muzyki polskiej
-śpiewa pieśń Breje regnum z akompaniamentem
Śpiewa pieśń Breje regnum z akompaniamentem pianina, rozpoznaje w słuchanych utworach muzycznych śpiew chorałowy
Śpiewa fragment Bogurodzicy, poszukuje w różnych źródłach informacji o najstarszych zabytkach muzyki polskiej i twórczości kompozytorów z epoki średniowiecza, wymienia cechy stylów architektonicznych: romańskiego i gotyckiego
4. Dawne tańce i melodie epoki renesansu
-potrafi krótko scharakteryzować epokę renesansu w muzyce i sztuce
-umie wymienić popularne instrumenty tej epoki
-słucha utworów renesansowych, poznaje styl muzyczny epoko
Zna ramy czasowe renesansu, wymienia instrumenty muzyczne z tej epoki, wie, co to jest tabulatura
Charakteryzuje twórczość G. P. Palestriny, O. di Lassa i polskich kompozytorów epoki renesansu, pokazuje krok podstawowy kuranta
5. Kolorowe barwy jesieni – nauka piosenki Jesienne wędrowanie
-poprawnie śpiewa piosenkę Jesienne wędrowanie
-gra na instrumencie wstęp do piosenki
-układa na instrumentach perkusyjnych ilustrację muzyczną do wiersza
-opracowuje instrumentalnie fragment utworu A.Vivaldiego Jesień
Śpiewa piosenkę Jesienne wędrowanie z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, wykonuje według opisu kompozycję plastyczną Jesienny bukiet
Gra na instrumencie fragment melodii Antoniego Vivaldiego Jesień, stosując właściwe tempo, dynamikę i artykulację
6. Rodzina chordofonów – instrumenty strunowe szarpane
-posiada podstawowe wiadomości o wybranych instrumentach strunowych szarpanych
-rozróżnia i nazywa części gitary
-rozpoznaje brzmienie instrumentów w słuchanych utworach muzycznych
-wykazuje szacunek i tolerancję wobec różnych stylów muzycznych
Podaje podstawowe wiadomości o instrumentach strunowych szarpanych, wie, jaką rolę w instrumencie odgrywa pudło rezonansowe
Zna genezę powstania instrumentów strunowych szarpanych, poznaje kilka chwytów gitarowych i próbuje zagrać je na instrumencie
7. W naszej szkole nie jest nudno – nauka piosenki Profesor Robert
-poprawnie śpiewa piosenkę Profesor Robert
-rytmizuje krótki tekst wiersza i gra na instrumencie perkusyjnym jego rytm
-określa znaczenie kropki przy nucie i pauzie oraz zna czas trwania nut i pauz z kropką
-współpracuje z grupą rówieśniczą w czasie działań muzycznych
Śpiewa piosenkę Profesor Robert z akompaniamentem lub nagraniem z płyty CD, uzupełnia występujące w piosence pauzy półnutowe i półnutowe z kropką klaskaniem w rytmie ćwierćnut
Improwizuje do piosenki Profesor Robert ruch taneczny, układa na instrumentach perkusyjnych do piosenki akompaniament rytmiczny
8. Od dźwięku do dźwięku – interwał tercji, kwinty i oktawy
-wyjaśnia termin interwał
-rozpoznaje słuchowo odległość tercji, kwinty i oktawy w układzie melodycznym i harmonicznym
-gra na instrumencie melodycznym odległość tercji, kwinty, oktawy
Określa odległość interwałową między dwoma dźwiękami napisanymi na pięciolinii, od podanego dźwięku pisze drugi oddalony od niego o określoną odległość interwałową
Śpiewa solmizację Menueta J. S. Bacha, gra na instrumencie jego melodię
9. Historia wpisana w żołnierską piosenkę
-poprawnie śpiewa pieśń Wojenko, wojenko
-umie skojarzyć ważne fakty historyczne z dziejów Polski opisane w tekstach pieśni
-poznaje obrazy batalistyczne ilustrujące sceny bitewne i ważne wydarzenia z historii Polski
-wykazuje szacunek wobec historii i tradycji kraju
Śpiewa pieśń Wojenko, wojenko z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, wystukuje prawidłowo takty z grupą rytmiczną (ćwierćnuta z kropką, ósemka)
Poznaje kilka innych pieśni z okresu I wojny światowej, śpiewa poprawnie Rotę, zna okoliczności powstania pieśni
10. Triada harmoniczna gamy
-wie, co to jest triada harmoniczna, nazywa I, IV, V stopień gamy
-potrafi zapisać na pięciolinii triadę harmoniczną gamy C-dur
-rozpoznaje słuchowo trójdźwięki triady harmonicznej
-współdziała w wykonywaniu zespołowych zadań muzycznych
Z pomocą nauczyciela pisze na pięciolinii triadę harmoniczną gamy C-dur, nazywa jej I, IV, V stopień, wykonuje ćwiczenia muzyczne w zeszycie ćwiczeń
Układa na instrumencie do wybranej piosenki lub melodii akompaniament oparty na trójdźwiękach triady harmonicznej
11. Instrumenty dęte drewniane – nauka piosenki Bo on gra na saksofonie
-umie wymienić instrumenty dęte drewniane wargowe i stroikowe
-rozpoznaje w utworach muzycznych brzmienie instrumentów dętych drewnianych i właściwie je nazywa
-śpiewa poprawnie piosenkę Bo on gra na saksofonie
Śpiewa piosenkę Bo on gra na saksofonie z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem na płycie CD, prawidłowo nazywa muzyków grających na instrumentach dętych drewnianych
Poznaje budowę saksofonu i jego rodzaje, dobiera drugi głos do refrenu piosenki Bo on gra na saksofonie
12. Flet podłużny – instrument dęty drewniany
-zna budowę i podstawy techniki gry na flecie podłużnym
-gra na flecie melodie w jedno i dwugłosie
-stosuje w czasie gry artykulację legato, staccato
Charakteryzuje budowę fletu podłużnego, wymienia jego części, zna kilka chwytów na flet podłużny, wydobywa pojedyncze dźwięki z instrumentu
Poprawnie prowadzi melodię w czasie gry na flecie utworów wielogłosowych, gra melodie ze znakami chromatycznymi, w czasie gry stosuje artykulację staccato i legato
13.Zima w malarstwie i muzyce – nauka piosenki Zimna zima
-poprawnie śpiewa piosenkę Zimna zima
-rozróżnia znaki chromatyczne i wie, jakie jest ich znaczenie
-gra na dzwonkach chromatycznych fragment utworu A. Vivaldiego Zima cz. Largo
-rozpoznaje różne techniki plastyczne, określa kolorystykę obrazu
-współdziała w grupie rówieśniczej
Śpiewa piosenkę Zimna zima z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, wystukuje na zasadzie echa trudniejsze rytmicznie takty piosenki
Opracowuje na instrumenty perkusyjne akompaniament rytmiczny do fragmentu utworu Zima A. Vivaldiego
14. Obrzędy i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem i Nowym Rokiem – nauka piosenki Dzień jeden w roku
-umie opowiedzieć o tradycjach i zwyczajach związanych z okresem Bożego Narodzenia i Nowego Roku
-poprawnie śpiewa piosenkę Dzień jeden w roku
-rozumie potrzebę kultywowania obrzędów i tradycji
Śpiewa piosenkę Dzień jeden w roku z akompaniamentem nauczyciela lub nagraniem z płyty CD, opowiada o tradycjach i zwyczajach związanych z okresem Bożego Narodzenia i Nowego Roku kultywowanych w regionie, samodzielnie wykonuje zadania w zeszycie ćwiczeń
czemu102