sutraserca.txt

(5 KB) Pobierz

HRIDANA SUTRA
Praj�aparamita Hridana Sutra to najpopularniejsza sutra Mahayany. Ju� w �redniowiecznych r�kopisach z Dunhuangu jest to najcz�ciej spotykany tekst, a we wsp�czesnej Japonii pe�ni funkcj� podobn� do Ojcze Nasz, przez wi�kszo�� tamtejszych sekt b�d�c najcz�ciej recytowan� sutr� zar�wno grupowo, jak w czasie prywatnej dewocji. Ciekawe jest podej�cie do �wi�tych tekst�w r�nych lud�w: wszystkie sutry zosta�y przet�umaczone na chi�ski w �redniowieczu, natomiast na japo�ski nigdy i do dzi� s� recytowane z chi�skich tekst�w tak, jak Japo�czycy odczytuj� chi�skie znaki. W przypadku sutr jednak istotne jest ich znaczenie, nie brzmienie, dlatego poni�ej przytaczam polski przek�ad. Na wypadek gdyby kto� uzna� to za wyk�ad jakiej� nihilistycznej filozofii, nale�y si� wyja�nienie: funkcj� sutr jest przygotowanie umys�u do pewnych spostrze�e� przy pomocy rytmu znacze�. Z pewno�ci� funkcj� sutr nie jest indoktrynacja. 

Podstaw� t�umaczenia jest angielski przek�ad Maxa M�llera dokonany bezpo�rednio z sanskrytu. Pomoc� w t�umaczeniu by� angielski przek�ad z chi�skiego zwarty w ksi��eczce do recytacji sutr wydanej przez zakon S�t� Zen. W wydaniu tym jest tylko tak zwana "wersja skr�cona", znacznie cz�ciej recytowana, a zawieraj�ca w�a�ciwie tylko przemow� Bodhisattvy Avalokite�vary, czyli Bojownika o Przebudzenie S�uchaj�cegop�acz�w�wiata. Powtarzaj�cy si� cz�sto w tej sutrze znak MU Japo�czycy t�umacz� zwykle jako "nic", tak te� podaj� japo�skie s�owniki. Chi�skie s�owniki jednak podaj� r�wnie� inne znaczenie tego s�owa: "niewa�ne" czy "bez znaczenia". Natomiast "Pustka" to buddyjski termin odnosz�cy si� do Rzeczywisto�ci Nie Z Tego Swiata, albo raczej do progu, kt�ry trzeba przekroczy�, aby ow� Rzeczywisto�� zobaczy�. "Pustka" to t�umaczenie sanskryckiego s�owa �UNYATA, kt�ry pochodzi od przymiotnika �UNYA, co mo�e znaczy� zar�wno "pusty", jak "nieistotny". Dlatego prosz� si� nie dziwi�, �e w moim przek�adzie wszystko jest nieistotne. 
S�owo sutra znaczy dos�ownie "ni�", "ni� przewodnia" lub "w�tek". W tym przypadku uzna�em, �e s�owo "w�tek" pasuje jak ula� do t�umaczenia. 



--------------------------------------------------------------------------------



W�TEK SERDECZNY
M�DROSCI WIOD�CEJ NA DRUG� STRON�


Oto co s�ysza�em: pewnego razu B�ogos�awiony przebywa� w Rad�agryha na wzg�rzu Grdhakuta w otoczeniu wielkiej liczby mnich�w i Bojownik�w o Przebudzenie. B�ogos�awiony pogr��ony by� w g��bokim skupieniu, zwanym Skupieniem Przekraczaj�cym Krzyk L�ku. W tym samym czasie wielki Bojownik o Przebudzenie S�uchaj�cyp�acz�w�wiata, zg��biwszy M�dro�� Wiod�c� Na Drug� Stron�, pomy�la�: "Jest pi�� konar�w �wiadomo�ci, a on je wszystkie uwa�a za puste." 
Wtedy czcigodny Siariputra, dzi�ki mocy Przebudzonego, zwr�ci� si� do Bojownika o Przebudzenie S�uchaj�cegop�acz�w�wiata z pytaniem: 
"Je�li syn lub c�rka dobrej rodziny chce przenikn�� g��bi� M�dro�ci Wiod�cej Na Drug� Stron�, jak nale�y ich pouczy�?"
Wielki Bojownik o Przebudzenie S�uchaj�cyp�acz�w�wiata odpowiedzia� na pytanie czcigodnego Siariputry nast�puj�co:
"Je�li syn lub c�rka dobrej rodziny chce przenikn�� g��bi� M�dro�ci Wiod�cej Na Drug� Stron�, musi zdawa� sobie spraw� z nast�puj�cych rzeczy: Jest pi�� konar�w �wiadomo�ci, a on je wszystkie uwa�a za puste. Kszta�t jest pustk�, a pustka jest kszta�tem. Kszta�t nie r�ni si� od pustki, a pustka nie r�ni si� od kszta�tu. Kszta�t dok�adnie odpowiada pustce, a pustka dok�adnie odpowiada kszta�towi. Tak samo jest z wra�eniem, nazw�, poj�ciem i wiedz�. Tak wi�c, Siariputro, wszystkie rzeczy s� puste. Nie s� zacz�te, nie s� sko�czone, nie s� b��dne, nie s� bezb��dne, nie s� doskona�e, nie s� niedoskona�e. Dlatego w Pustce nieistotny jest kszta�t, nieistotne jest wra�enie, nieistotna jest nazwa, nieistotne jest poj�cie, nieistotna jest wiedza. Nieistotne jest oko, ucho, nos, j�zyk cia�o i umys�. Nieistotny jest kszta�t, d�wi�k, zapach, smak, dotyk i przedmioty. Nieistotny jest �wiat widzia�ny i nieistotny jest �wiat u�wiadomoiny. Nieistotna jest wiedza, nieistotna ignorancja i nieistotny koniec ignorancji. Nieistotna jest tak�e staro�� i �mier� i nieistotne wyzwolenie od staro�ci i �mierci. Nieistotne s� udr�ka, przyczyna udr�ki, znikni�cie udr�ki i przyczyna znikni�cia udr�ki. Nieistotna jest wiedza, nieistotne zas�ugi i nieistotny brak zas�ug. Tak wi�c, Siariputro, skoro nie ma zas�ug, ktokolwiek przybli�y� si� do M�dro�ci Wiod�cej Bojownik�w o Przebudzenie Na Drug� Stron� jest zatopiony w �wiadomo�ci. Kiedy jednak owo zatopienie w �wiadomo�ci zniknie, staje si� on wolny od wszelkiego l�ku, nie dotycz� go zmiany; to jest Uspokojenie. Wszyscy dawni, obecni i przyszli Przebudzeni zg��biwszy M�dro�� Wiod�c� Na Drug� Stron� osi�gn�li pe�ni� rozumienia. Dlatego powinni�my zna� t� formu�� o M�dro�ci Wiod�cej Na Drug� Stron�, t� formu�� o Wielkiej M�dro�ci, t� niedo�cignion� formu��, t� formu�� wyzwalaj�c� z udr�ki, jest ona prawdziwa, nie fa�szywa, dlatego rozg�aszaj t� formu�� o M�dro�ci Wiod�cej Na Drug� Stron�: M�dro��, kt�ra przesz�a! Przesz�a! Przesz�a na Drug� Stron�! Dotar�a na Drug� Stron�! Sv�h�!
Tak, �iariputro, nale�y uczy� zg��biania M�dro�ci Wiod�cej Na Drug� Stron�."
Kiedy B�ogos�awiony ockn�� si� ze swego skupienia, pochwali� czcigodnego Bojownika o Przebudzenie S�uchaj�cegop�acz�w�wiata, m�wi�c: "Bardzo dobrze, bardzo dobrze, szlachetny synu. Tak w�a�nie jest, szlachetny synu. Istotnie tak w�a�nie nale�y zg��bia� M�dro�� Wiod�c� Na Drug� Stron�. Twoje wyja�nienie pochwalaj� wszyscy Takprzeszli." B�ogos�awiony wyrzek� to z rado�ci�, a czcigodny Siariputra, czcigodny Bojownik o Przebudzenie S�uchaj�cyp�acz�w�wiata, ca�e zgromadzenie i ca�y �wiat bog�w, ludzi, demon�w i duch�w chwali� to, co B�ogos�awiony powiedzia�.
Tak si� ko�czy W�tek Serdeczny M�dro�ci Wiod�cej Na Drug� Stron� 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin