EWANGELIA ŚW. ŁUKASZA.pdf

(920 KB) Pobierz
William Barclay
EWANGELIA
ŚW. ŁUKASZA
Poznań 2002
2
Tłumaczył: Konstanty Wiazowski
Wydanie poprzednie ukazało się nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1986 r.
Redakcja: Adam Ciorga
WSTĘP DO EWANGELII ŚW. ŁUKASZA
Wspaniała Księga i jej autor
Ewangelia według św. Łukasza została nazwana najwspanialszą księ-
gą w świecie. Na pytanie pewnego Amerykanina, jaką książkę należałoby
przeczytać na temat życia Chrystusa, Denney odpowiedział: „Czy zna pan
już tę, którą napisał Łukasz?” Istnieje pewna legenda, według której Łu-
kasz był zdolnym malarzem. W jednej z hiszpańskich katedr znajduje się
obraz Marii, którego autorstwo przypisuje się Łukaszowi. Na pewno był
to człowiek bardzo spostrzegawczy. Nie popełnimy chyba zbyt wielkiego
błędu, gdy powiemy, że trzecia Ewangelia jest najlepszym ze wszystkich
opisem życia Chrystusa. Tradycja zawsze utrzymywała, że jej autorem
jest Łukasz i chyba ze spokojnym sumieniem powinniśmy się zgodzić z tą
tradycją. W starożytności zwykle łączono pewne księgi ze słynnymi imio-
nami, nikt nie uważał tego za coś złego. Łukasz jednak nigdy nie był słyn-
ną postacią w pierwotnym Kościele, gdyby więc sam nie napisał tej
Ewangelii nikt nie wiązałby jej z jego imieniem.
Łukasz pochodził z pogan i wśród autorów Nowego Testamentu był
jedynym, który nie był Żydem. Z wykształcenia był lekarzem (Kol 4,14) i
może z tego powodu cieszył się tak wielkim uznaniem. Istnieje powiedze-
nie, że duchowny patrzy na ludzi z ich najlepszej strony, prawnik widzi
ludzi z ich najgorszej strony, a lekarz widzi ich takimi jakimi są. Łukasz
przyglądał się ludziom i kochał ich wszystkich.
Księga ta została napisana dla człowieka zwanego Teofilem. Jest on
nazwany dostojnym Teofilem, co jest zwyczajnym tytułem wysokiego
urzędnika rzymskiego. Niewątpliwie Łukasz pisał na życzenie tego, który
chciał się dowiedzieć czegoś więcej o Jezusie; uczynił to z powodzeniem
przedstawiając Teofilowi taki obraz postaci Jezusa, który przybliżył jego
serce do Jezusa. Każda z czterech Ewangelii była pisana z innego punktu
widzenia. Często na witrażach kościelnych spotykamy podobizny autorów
czterech Ewangelii, do każdego z nich dołączony jest pewien symbol. Oto
najczęściej występujące połączenie symbolu z postacią:
5
Symbolem Marka jest człowiek . Ewangelia Marka jest najprostsza i
najbardziej bezpośrednia. Jej cechą charakterystyczną jest realizm. Jest
ona zwyczajnym reportażem o życiu Jezusa.
Symbolem Mateusza jest lew . Mateusz był Żydem piszącym dla ży-
dów i widzącym w Jezusie Mesjasza, lwa z pokolenia Judy, którego na-
dejście zapowiadali wszyscy prorocy.
Symbolem Jana jest orzeł . Orzeł wznosi się wyżej od innych ptaków.
Ze wszystkich stworzeń podobno tylko orzeł może patrzeć wprost na słoń-
ce. Ewangelia Jana jest Ewangelią teologiczną, swoimi myślami wznosi
się ona ponad inne Ewangelie. W Ewangelii tej filozof znajduje tematy,
nad którymi może zastanawiać się przez całe swoje życie i dopiero w
wieczności szukać na nie odpowiedzi.
Symbolem Łukasza jest wół . Wół jest zwierzęciem ofiarniczym; w Je-
zusie Łukasz widział ofiarę złożoną za grzechy całego świata. Łukasz
szczególnie podkreśla zburzenie dzielących ludzkość barier, Jezus jest za-
równo dla Żydów jak i pogan, zarówno dla świętych jak i grzeszników.
Jest on zbawicielem całego świata. Mając to na uwadze zwróćmy uwagę
na charakterystyczne cechy jego Ewangelii.
Dociekliwość historyka
Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest to, że Ewangelia Łukasza jest
dziełem solidnie opracowanym, a przy tym jego greka jest wyjątkowo po-
prawna. Pierwsze cztery wiersze to najlepsza greka w Nowym Testamen-
cie. Informuje w nich, że jego dzieło jest skutkiem bardzo dokładnych ba-
dań. Miał wielkie możliwości, stąd jego źródła musiały być wiarygodne.
Jako zaufany towarzysz podróży Pawła musiał znać wszystkie wielkie po-
stacie Kościoła i możemy być pewni, że rozpytywał ich o wszystko. Przez
dwa lata razem z Pawłem przebywał w więzieniu w Cezarei. W czasie
tych długich dni zajmował się badaniem, studiowaniem różnych tematów;
na pewno dobrze wykorzystał ten czas.
Przykładem dociekliwości Łukasza jest określenie czasu pojawienia
się Jana Chrzciciela. Określa ten czas przynajmniej sześcioma współcze-
snymi wydarzeniami. „W piętnastym roku panowania cesarza Tyberiusza
(1), gdy namiestnikiem Judei był Poncjusz Piłat (2), tetrarchą galilejskim
Herod (3), tetrarchą iturejskim i trachonickim Filip, brat jego (4), a tetrar-
chą abileńskim Lizaniusz (5), za arcykapłanów Annasza i Kaifasza (6) do-
szło Słowo Boże Jana” (Łk 3,1-2). Oto człowiek piszący uważnie i w mia-
rę możliwości jak najdokładniej.
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin