OBJAWIENIE ŚW. JANA CZ. 2.pdf

(774 KB) Pobierz
William Barclay
OBJAWIENIE
ŚW. JANA
Tom II (Rozdziały 6–22)
Poznań 2002
2
Tłumaczył: Konstanty Wiazowski
Wydanie poprzednie ukazało się nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1981 r.
Redakcja: Adam Ciorga
Zdejmowanie pieczęci
Gdy pieczęcie księgi jedna za drugą były zdejmowane, przed oczami
Jana ukazywały się kolejne okresy historii.
Studiując ten fragment zawsze musimy mieć na uwadze jeden zasad-
niczy fakt, który pozwoli nam lepiej zrozumieć treść wizji Jana. W swoich
widzeniach Jan jest świadkiem końca strachu i sądu, po którym nastąpi
złoty wiek Boży.
Zanim przystąpimy do szczegółowych rozważań, zwróćmy uwagę na
jeden fakt. W pierwszej części widzenia Jana (6,1-8) Biblia Gdańska tłu-
maczy grecki zwrot, wypowiadany przez cztery postacie: „Chodź a pa-
trzaj” (w. 1.3.5.7). We wszystkich najlepszych manuskryptach greckich
występuje zwrot, który znaczy „Chodź”, przyjęty w nowym przekładzie.
Nie jest to bowiem zaproszenie, skierowane do Jana, by przyszedł i zoba-
czył: raczej jest to nakaz skierowany do czterech jeźdźców na koniach,
którzy kolejno ukazują się na scenie historii.
Cztery konie i ich jeźdźcy (6,1-8)
Zanim przystąpimy do szczegółowego wyjaśnienia tej wizji, zwróćmy
uwagę na dwie ważne sprawy.
1. Wizja ta ma ścisły związek z proroctwem Zachariasza 6,1-8. Zacha-
riasz widzi cztery konie, które swobodnie hasają po ziemi wywierając ze-
mstę nad Babilonem, Egiptem i narodami, które uciskały lud Boży. „Sta-
wiwszy się przed Panem całej ziemi, wyruszają w cztery strony nieba”
(Zach 6,5). Konie są symbolem czterech potężnych wiatrów, które po wy-
puszczeniu przez Boga na wolność będą siały na ziemi zniszczenie. Jan
nie powtarza tych samych szczegółów, ale konie i ich jeźdźcy są dla niego
instrumentami groźnych sądów Bożych.
2. Powinniśmy wyjaśnić metodę interpretacji, którą musimy tu stoso-
wać. Cztery konie i ich jeźdźcy oznaczają cztery wielkie destrukcyjne
siły, którym święty gniew Boży dopuści szaleć w tym zepsutym do reszty
świecie. Jan określa te siły terminami współczesnych sobie wydarzeń w
świecie pełnym chaosu, rozkładu moralnego i panicznego lęku. Konie i
ich jeźdźcy są siłami destrukcyjnymi i reprezentantami gniewu; nie należy
ich identyfikować z jakimikolwiek postaciami historycznymi, gdyż we
współczesnych sobie wydarzeniach Jan widział symbole i typy przyszłego
zniszczenia.
5
Dlatego nasza metoda interpretacji będzie polegała na określeniu tych
destrukcyjnych sił, reprezentowanych przez poszczególne konie, a następ-
nie, gdzie będzie to możliwe, na znalezieniu współczesnych Janowi wyda-
rzeń, będących symbolem przyszłego zniszczenia. Na kilku przykładach
przekonamy się, że użyte tu obrazy i pojęcia były powszechnie używane
przez pisarzy zajmujących się czasami ostatecznymi.
Biały koń podboju (6,1-2)
Gdy każda z siedmiu pieczęci jest łamana i zdejmowana, nowy strach
pada na ziemię. Pierwsze przerażenie określone zostało postacią białego
konia i jego jeźdźca. Co reprezentuje ten obraz? Istnieją dwa wyjaśnienia,
z których jedno na pewno nie jest prawdziwe.
1. Niektórzy uważają, że jeźdźcem na białym koniu jest sam zwycię-
ski Chrystus. Wniosek ten wynika z identyfikowaniem tego obrazu z Ob-
jawienia 19,11-12, gdzie mówi się o białym koniu i jego jeźdźcy, Wier-
nym i Prawdziwym, na którego głowie znajdowało się wiele koron – jest
nim zwycięski Chrystus. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że występu-
jąca w tym tekście korona jest inna od tej z Objawienia 19. Tu koronę tę
nazywa się stefanos , jest to korona zwycięzcy; w Objawieniu 19 występu-
je diadema, czyli korona królewska. Nasz tekst mówi o biedach i nie-
szczęściach, co nie może się wiązać z obrazem zwycięskiego Chrystusa.
Mówi się tu nie o nadejściu zwycięskiego Chrystusa, lecz o zbliżaniu się
sądów gniewu Bożego.
2. Biały koń i jego jeździec na pewno oznaczają podbój wojenny. Gdy
wódz rzymski uczestniczył w triumfie, to znaczy gdy wraz ze swoimi żoł-
nierzami i zdobytymi jeńcami uroczyście przechodził ulicami Rzymu,
jego powóz był zaprzężony w białe konie, symbol zwycięstwa.
Ale, jak powiedzieliśmy we wstępie o tego tekstu, Jan ubiera swoje
przepowiednie przyszłości w obrazy współczesne, dobrze zrozumiałe czy-
telnikom. Jeździec na białym koniu ma w swoim ręku łuk . W Starym Te-
stamencie łuk zawsze jest symbolem militarnej potęgi. W ostatecznej klę-
sce Babilonu jego bohaterowie zostają wzięci do niewoli, a ich łuki – to
znaczy ich militarna potęga – są złamane (Jr 51,56). Bóg złamie łuk Izra-
ela w dolinie Jezreel (Oz 1,5). Bóg łamie łuki i kruszy włócznie, wozy
ogniem pali, a więc nie może Mu się przeciwstawić żadna moc ludzka (Ps
46,9). Łuk zawsze więc jest symbolem siły militarnej. Jest jeszcze jeden
obraz dobrze zrozumiały dla Rzymian i wszystkich mieszkańców Azji. Je-
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin