OBJAWIENIE ŚW. JANA CZ. 2.pdf
(
774 KB
)
Pobierz
William Barclay
OBJAWIENIE
ŚW. JANA
Tom II (Rozdziały 6–22)
Poznań 2002
2
Tłumaczył: Konstanty Wiazowski
Wydanie poprzednie ukazało się nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1981 r.
Redakcja: Adam Ciorga
Zdejmowanie pieczęci
Gdy pieczęcie księgi jedna za drugą były zdejmowane, przed oczami
Jana ukazywały się kolejne okresy historii.
Studiując ten fragment zawsze musimy mieć na uwadze jeden zasad-
niczy fakt, który pozwoli nam lepiej zrozumieć treść wizji Jana. W swoich
widzeniach Jan jest świadkiem końca strachu i sądu, po którym nastąpi
złoty wiek Boży.
Zanim przystąpimy do szczegółowych rozważań, zwróćmy uwagę na
jeden fakt. W pierwszej części widzenia Jana (6,1-8) Biblia Gdańska tłu-
maczy grecki zwrot, wypowiadany przez cztery postacie: „Chodź a pa-
trzaj” (w. 1.3.5.7). We wszystkich najlepszych manuskryptach greckich
występuje zwrot, który znaczy „Chodź”, przyjęty w nowym przekładzie.
Nie jest to bowiem zaproszenie, skierowane do Jana, by przyszedł i zoba-
czył: raczej jest to nakaz skierowany do czterech jeźdźców na koniach,
którzy kolejno ukazują się na scenie historii.
Cztery konie i ich jeźdźcy (6,1-8)
Zanim przystąpimy do szczegółowego wyjaśnienia tej wizji, zwróćmy
uwagę na dwie ważne sprawy.
1. Wizja ta ma ścisły związek z proroctwem Zachariasza 6,1-8. Zacha-
riasz widzi cztery konie, które swobodnie hasają po ziemi wywierając ze-
mstę nad Babilonem, Egiptem i narodami, które uciskały lud Boży. „Sta-
wiwszy się przed Panem całej ziemi, wyruszają w cztery strony nieba”
(Zach 6,5). Konie są symbolem czterech potężnych wiatrów, które po wy-
puszczeniu przez Boga na wolność będą siały na ziemi zniszczenie. Jan
nie powtarza tych samych szczegółów, ale konie i ich jeźdźcy są dla niego
instrumentami groźnych sądów Bożych.
2. Powinniśmy wyjaśnić metodę interpretacji, którą musimy tu stoso-
wać. Cztery konie i ich jeźdźcy oznaczają cztery wielkie destrukcyjne
siły, którym święty gniew Boży dopuści szaleć w tym zepsutym do reszty
świecie. Jan określa te siły terminami współczesnych sobie wydarzeń w
świecie pełnym chaosu, rozkładu moralnego i panicznego lęku. Konie i
ich jeźdźcy są siłami destrukcyjnymi i reprezentantami gniewu; nie należy
ich identyfikować z jakimikolwiek postaciami historycznymi, gdyż we
współczesnych sobie wydarzeniach Jan widział symbole i typy przyszłego
zniszczenia.
5
Dlatego nasza metoda interpretacji będzie polegała na określeniu tych
destrukcyjnych sił, reprezentowanych przez poszczególne konie, a następ-
nie, gdzie będzie to możliwe, na znalezieniu współczesnych Janowi wyda-
rzeń, będących symbolem przyszłego zniszczenia. Na kilku przykładach
przekonamy się, że użyte tu obrazy i pojęcia były powszechnie używane
przez pisarzy zajmujących się czasami ostatecznymi.
Biały koń podboju (6,1-2)
Gdy każda z siedmiu pieczęci jest łamana i zdejmowana, nowy strach
pada na ziemię. Pierwsze przerażenie określone zostało postacią białego
konia i jego jeźdźca. Co reprezentuje ten obraz? Istnieją dwa wyjaśnienia,
z których jedno na pewno nie jest prawdziwe.
1. Niektórzy uważają, że jeźdźcem na białym koniu jest sam zwycię-
ski Chrystus. Wniosek ten wynika z identyfikowaniem tego obrazu z Ob-
jawienia 19,11-12, gdzie mówi się o białym koniu i jego jeźdźcy, Wier-
nym i Prawdziwym, na którego głowie znajdowało się wiele koron – jest
nim zwycięski Chrystus. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że występu-
jąca w tym tekście korona jest inna od tej z Objawienia 19. Tu koronę tę
nazywa się
stefanos
, jest to korona zwycięzcy; w Objawieniu 19 występu-
je
diadema,
czyli korona królewska. Nasz tekst mówi o biedach i nie-
szczęściach, co nie może się wiązać z obrazem zwycięskiego Chrystusa.
Mówi się tu nie o nadejściu zwycięskiego Chrystusa, lecz o zbliżaniu się
sądów gniewu Bożego.
2. Biały koń i jego jeździec na pewno oznaczają podbój wojenny. Gdy
wódz rzymski uczestniczył w triumfie, to znaczy gdy wraz ze swoimi żoł-
nierzami i zdobytymi jeńcami uroczyście przechodził ulicami Rzymu,
jego powóz był zaprzężony w białe konie, symbol zwycięstwa.
Ale, jak powiedzieliśmy we wstępie o tego tekstu, Jan ubiera swoje
przepowiednie przyszłości w obrazy współczesne, dobrze zrozumiałe czy-
telnikom. Jeździec na białym koniu ma w swoim ręku
łuk
. W Starym Te-
stamencie łuk zawsze jest symbolem militarnej potęgi. W ostatecznej klę-
sce Babilonu jego bohaterowie zostają wzięci do niewoli, a ich łuki – to
znaczy ich militarna potęga – są złamane (Jr 51,56). Bóg złamie łuk Izra-
ela w dolinie Jezreel (Oz 1,5). Bóg łamie łuki i kruszy włócznie, wozy
ogniem pali, a więc nie może Mu się przeciwstawić żadna moc ludzka (Ps
46,9). Łuk zawsze więc jest symbolem siły militarnej. Jest jeszcze jeden
obraz dobrze zrozumiały dla Rzymian i wszystkich mieszkańców Azji. Je-
6
Plik z chomika:
prawda70
Inne pliki z tego folderu:
OBJAWIENIE ŚW. JANA CZ. 2.pdf
(774 KB)
OBJAWIENIE ŚW. JANA CZ. 1.pdf
(655 KB)
LISTY ŚW. PIOTRA.pdf
(797 KB)
LISTY ŚW. JANA.pdf
(566 KB)
LISTY DO TYMOTEUSZA.pdf
(799 KB)
Inne foldery tego chomika:
50 lat w kościele rzymskokatolickim
CZASY OSTATECZNE
Kościół i żydzi
Słowo Nadziei
WYPRAWY BIBLIJNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin