księgozbiór podręczny scen. lekcji.doc

(64 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć ścieżki czytelniczo medialnej

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚCIEŻKI CZYTELNICZO MEDIALNEJ

 

Temat: Księgozbiór poręczny biblioteki szkolnej. Podział

encyklopedii i słowników.

 

 

Cele:

       Ogólny: nauczenie uczniów korzystania z wydawnictw informacyjnych

                      bezpośrednich; encyklopedii i słowników.

       Operacyjne:- uczeń potrafi dotrzeć do potrzebnej informacji zamieszczonej 

                            w słowniku lub encyklopedii,

- uczeń potrafi wykorzystać uzyskaną informację w czasie

  przygotowania wypowiedzi pisemnej lub ustnej.

 

Środki: wydawnictwa informacyjne( słowniki i encyklopedie ), kartki z poleceniami.

              

 

Przebieg zajęcia.

 

1.Nauczyciel w kilku zdaniach informuje uczniów o podręcznym księgozbiorze biblioteki szkolnej.

 

2. Uczniowie otrzymują kartki z poleceniami:

a)     Odczytanie definicji encyklopedii i słownika.

 

I.                   Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie pierwsze. Odczytanie zdań na głos. Nauczyciel pokazuje encyklopedie i słowniki.

 

·         Dodaj odpowiednie wyjaśnienia dotyczące rodzaju i zawartości podanych książek. Możesz je wybrać z ramki.

 

słownik języka polskiego tu......................................................................................

...................................................................................................................................

słownik ortograficzny tu............................................................................................

...................................................................................................................................

słownik interpunkcyjny tu.........................................................................................

...................................................................................................................................

słownik wyrazów bliskoznacznych(synonimów) tu.................................................

...................................................................................................................................

encyklopedia powszechna tu.....................................................................................

..................................................................................................................................

słownik wyrazów obcych tu.....................................................................................

.................................................................................................................................

encyklopedia(słownik) specjalistyczna tu.................................................................

.................................................................................................................................

słownik angielsko-polski tu......................................................................................

....................................................................................................................................

 

 

Rozstrzygam wątpliwości dotyczące pisowni;   szukam wiadomości z jednej dziedziny wiedzy;  znajduję wyjaśnienia znaczeń każdego wyrazu polskiego;  podano zestaw wyrazów bliskoznacznych;  zgromadzono wiedzę z wszelkich dziedzin wiedzy;  podano wyrazy z innego języka i ich tłumaczenia na język polski;  znajdę wyjaśnienie znaczeń  polskich wyrazów, zapożyczonych z różnych języków; dowiem się jak poprawnie stosować znaki interpunkcyjne.

 

 

II.                Chętny uczeń odczytuje polecenie drugie. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania.

 

·         Porównaj podane niżej hasła i ustal co jest ich treścią, co znaczą podane w nich skróty? Dlaczego się je stosuje?

 

Echo, mit. gr. nimfa; E. chcąc pozyskać miłość Narcyza, powtarzała jego własne słowa; odtrącona przez niego, niknęła powoli z miłości- pozostał z niej tylko głos.

 

Echo(gr.) fala odbita od przeszkody i docierająca do obserwatora po zaniku wrażenia słuchowego, warunki słyszalności e. określa prawo Haasa.

 

III.             Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie trzecie. Odczytanie zadania na głos.

 

·         Wyrazy w ramce ,,przydziel’’ do podanych słowników.

słownik ortograficzny -...........................................................................................

słownik wyrazów obcych - ......................................................................................

słownik wyrazów bliskoznacznych - .........................................................................

 

Dżdżysty;  mały- drobny-niewielki;  innowacja;  posiłek- pożywienie- strawa;  prószyć;  reprywatyzacja;  reforma;  róża.

 

IV.             Uczniowie dzielą się na grupy i wykonują polecenie czwarte. Odczytanie polecenia na głos.

 

·         Zapoznaj się z wiadomościami zamieszczonymi w encyklopedii pod hasłem: Nobel Alfred, Nobla Fundacja, Nobla nagrody. W tabeli ,, Nagrody Nobla „ wyszukaj ilu Polaków je dostało i za co. Jeśli brakuje jakiegoś nazwiska, dopisz je.

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

V.                 Uczniowie ustnie odpowiadają na polecenie piąte.

 

·         W jakich sytuacjach można sięgać do poniższych encyklopedii?

 

Mała encyklopedia kultury antycznej

Słownik pisarzy polskich

Encyklopedia szkolna- Geografia polski

Słownik historii Polski

 

VI.             Uczniowie wypisują kilka tytułów słowników i encyklopedii znajdujących się w szkolnej bibliotece.

 

·         Zapisz kilka tytułów słowników szkolnych i encyklopedii znajdujących się w szkolnej bibliotece.

...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

VII.          Uczniowie dzielą się na grupy i odszukują hasła w słowniku lub encyklopedii.

 

·         Słownik Wyrazów Obcych- odszukaj hasła: antyk, antyczny,  mascara, maskara, Semita, semicki.

            Leksykon Humanisty- odszukaj: Pogorzelska Zula, Wóz Drzymały, Homer,  

           czasownik.

            Słownik Synonimów- odszukaj: wyjątkowy, niewychowany, wiedza.

            Biologia Encyklopedia szklona PWN- blekot pospolity, gibony, smog.

 

 

 

 

                                                                                  Przygotowała: Irena Boczniewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KARTA UCZNIA

Odczytanie definicji encyklopedii i słownika przez ucznia.

 

I. Polecenie pierwsze.

 

·         Dodaj odpowiednie wyjaśnienia dotyczące rodzaju i zawartości podanych książek. Możesz je wybrać z ramki.

 

słownik języka polskiego tu......................................................................................

...................................................................................................................................

słownik ortograficzny tu............................................................................................

...................................................................................................................................

słownik interpunkcyjny tu.........................................................................................

...................................................................................................................................

słownik wyrazów bliskoznacznych(synonimów) tu.................................................

...................................................................................................................................

encyklopedia powszechna tu.....................................................................................

..................................................................................................................................

słownik wyrazów obcych tu.....................................................................................

.................................................................................................................................

encyklopedia(słownik) specjalistyczna tu.................................................................

.................................................................................................................................

słownik angielsko-polski tu......................................................................................

....................................................................................................................................

 

 

Rozstrzygam wątpliwości dotyczące pisowni;   szukam wiadomości z jednej dziedziny wiedzy;  znajduję wyjaśnienia znaczeń każdego wyrazu polskiego;  podano zestaw wyrazów bliskoznacznych;  zgromadzono wiedzę z wszelkich dziedzin wiedzy;  podano wyrazy z innego języka i ich tłumaczenia na język polski;  znajdę wyjaśnienie znaczeń  polskich wyrazów, zapożyczonych z różnych języków; dowiem się jak poprawnie stosować znaki interpunkcyjne.

 

 

II. Polecenie drugie. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania.

 

·         Porównaj podane niżej hasła i ustal co jest ich treścią, co znaczą podane w nich skróty? Dlaczego się je stosuje?

 

Echo, mit. gr. nimfa; E. chcąc pozyskać miłość Narcyza, powtarzała jego własne słowa; odtrącona przez niego, niknęła powoli z miłości- pozostał z niej tylko głos.

 

Echo(gr.) fala odbita od przeszkody i docierająca do obserwatora po zaniku wrażenia słuchowego, warunki słyszalności e. określa prawo Haasa.

 

                   III. Polecenie trzecie. Odczytanie zadania na głos.

 

·         Wyrazy w ramce ,,przydziel’’ do podanych słowników.

słownik ortograficzny -...........................................................................................

słownik wyrazów obcych - ......................................................................................

słownik wyrazów bliskoznacznych - .........................................................................

 

Dżdżysty;  mały- drobny-niewielki;  innowacja;  posiłek- pożywienie- strawa;  prószyć;  reprywatyzacja;  reforma;  róża.

 

                    IV. Polecenie czwarte. Odczytanie polecenia na głos.

 

·         Zapoznaj się z wiadomościami zamieszczonymi w encyklopedii pod hasłem: Nobel Alfred, Nobla Fundacja, Nobla nagrody. W tabeli ,, Nagrody Nobla „ wyszukaj ilu Polaków je dostało i za co. Jeśli brakuje jakiegoś nazwiska, dopisz je.

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

V. Polecenie piąte.

 

·         W jakich sytuacjach można sięgać do poniższych encyklopedii?

 

Mała encyklopedia kultury antycznej

Słownik pisarzy polskich

Encyklopedia szkolna- Geografia polski

Słownik historii Polski

 

                                VI. Polecenie szóste.

 

·         Zapisz kilka tytułów słowników szkolnych i encyklopedii znajdujących się w szkolnej bibliotece.

...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

VII. Polecenie siódme.

 

·         Uczniowie dzielą się na grupy i odszukują hasła w słowniku lub encyklopedii.

 

·         Słownik Wyrazów Obcych- odszukaj hasła: antyk, antyczny,  mascara, maskara, Semita, semicki.

            Leksykon Humanisty- odszukaj: Pogorzelska Zula, Wóz Drzymały, Homer,  

            czasownik.

            Słownik Synonimów- odszukaj: wyjątkowy, niewychowany, wiedza.

            Biologia Encyklopedia szklona PWN- blekot pospolity, gibony, smog.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin