diagnostyka wykłady i ćw wydruk.DOC

(141 KB) Pobierz
Diagnoza ma grecki rodowód( diagnosis- rozpoznanie) termin związany był pierwotnie z medycyną

Diagnoza ma grecki rodowód( diagnosis- rozpoznanie) termin związany był pierwotnie z medycyną. W medycynie pierwotnie oznaczało rozpoznanie stanu zdrowia człowieka.

W pedagogice obowiązuje pojęcie tradycyjne wg S. Ziemski.

Teoretyczne ujęcie diagnozy rozwiniętej, w skład której wchodzą djagn. częściowe

Diagnoza to rozpoznanie istoty uwarunkowań badanego zjawiska , jego cech, czyli objawów w oparciu o znajomość prawidłowości

Jest to rozpoznanie zjawiska przez zaliczenie go do danego typu lub gatunku zjawisk przez przyczynowe, celowościowe jego wyjaśnianie, określenie fazy obecnej i przewidywanie jego dalszego rozwoju.

Procedura diagnozy rozwiniętej zawiera 5 aspektów cząstkowych:

1.aspekt identyfikacyjny(przyporządkowujący)o charakterze klasyfikacji albo typologii. Na tym etapie mówimy z czym mamy doczynienia , co to jest.

2. Genetyczny(kauzalny) przyczynowy , etiologiczny, szukamy uwarunkowań powstania zjawiska , odpowiada na pytanie: jak doszło do powstania zjawiska?

3. Celowościowy (znaczenia) odp. Na pytanie: Jakie znaczenie mają występujące objawy dla interesującego nas zjawiska?

4.Diagnoza fazy- na jakim etapie jest zjawisko, które nas interesuje

5. Diagnoza prognostyczna- prognoza co będzie się działo dalej, jak będzie się dalej rozwijać to zjawisko.

     Źródła diagnozy: wiedza, doświadczenie, intuicja , wola

Etapy rozbudowanej diagnozy:

1.  Opis i wyjaśnienie zjawiska

2.  Jego ocena- porównanie tego co jest z tym co powinno być

3.  Konkluzja- stwierdzenie co trzeba zrobić żeby utrzymać lub zmienić to co jest

Typy djagnoz wg. A. Kamińskiego

1.        Diagnoza indywidualnego przypadku

2.        D. grupy

3.        D. środowiska

 

Cechy diagnozy( objawy)

-własność, właściwość, cech, stan, sytuacja- służą charakterystyce różnych zjawisk

  WŁASNOŚĆ- można coś posiadać( mieć np. zeszyt), lub można coś mieć (np. jakąś cechę osobowości)

WŁAŚCIWOŚĆ- coś co kogoś z pośród innych wyróżnia, jest to cecha wyróżniająca

CECHA ZJAWISKA- to ot, że dane zjawisko jest pod danym względem takie jakie jest

STAN ZJAWISKA- to ogół cech tego zjawiska w określonym czasie, kiedy te cech nie zmieniają się

SYTUŁACJA ZJAWISKA- stany ogółu zjawisk oddziaływujących, lub mogących oddziaływać na dane zjawisko to sytuacja tego zjawiska

 

Rodzaje objawów- Klasyfikacja wg. Ziemskiego( 12 par cech)

1.  cechy stałe i niestałe

Stałe- to te cechy , które przysługują rodzajom, gatunkom zjawisk. Na ich podstawie łatwo można dokonać rozpoznania. Jedną lub wiele cech stałych nazywamy współczynnikiem różnicującym

Cechy niestałe- należą do różnych gatunkowo rodzajów zjawisk. Nie można dokonać rozpoznania

2.  Cechy ewoluujące i przypadkowe- są to cechy niestałe

Ewoluujące- zmieniają się na podstawie jakiejś prawidłowości. Jest to zasada, reguła , która coś określa

Przypadkowe- cechy które zmieniają się w sposób przypadkowy

3.  Cechy statyczne i dynamiczne

Statyczne- cechy które się nie zmieniają

Dynamiczne- cechy niestałe mogą się zmieniać, pojawiać się i znikać, mogą mieć charakter przypadkowy lub ewoluujący. Mogą nabrać charakter cech statycznych

4.  Cechy typowe i nietypowe

Na podstawie cech typowych wyróżniamy typy zjawisk. Typ zjawisk określa się na podstawie ilości i nasilenia cech.

Tzw. Czyste typy zjawisk występują tylko w teoretycy, w praktyce nie ma zjawisk czystych

Cechy nietypowe- są przeciwieństwem, służą do różnych typów zjawisk, nie służą typologicznemu rozpoznaniu.

5.  Cechy istotne i nieistotne

Istotne- opisują, wyjaśniają, prognozują zjawisko. Wyjaśniają istotę zjawiska.

Nieistotne- nie służą wyjaśnianiu gatunkowego istoty zjawisk

6.  Cechy podstawowe i pochodne

Podstawowe- są to cechy istotne

Pochodne-  wynikają z cech podstawowych, są ich konsekwencją

7. Znamienne i niezamienne

        Znamienne- specyficzne- największa wartość diagnostyczna, oddaje istotę zjawiska, już                            jedna cecha pozwala opisać zjawisko

         Niezamienne( niespecyficzne)- przeciwieństwo, nie można na ich podstawie dokonać rozpoznania

8.  Genetyczne i aktualne- ze względu na czas ich występowania

Aktualne- opisują zjawisko tu i teraz

Genetyczne- wyjaśniają jak do stanu aktualnego doszło

9.  Strukturalne ( budowy) i funkcjonalne (funkcje)

10.     Całościowe i lokalne- ze względu na stosunek całości do części i części do całości

Całościowe- opis całego zjawiska

Lokalne- opis poszczególnych części zjawiska

11.     Naturalne i wywołane

Naturalne- istnieją w naturalnych warunkach istnienia zjawisk

Wywołane- są tworzone sztucznie, wywołane

12.     Podmiotowe i przedmiotowe

Przedmiotowe – widać, da się je zaobserwować, informujemy o nich

Podmiotowe- nie podlegają bezpośredniej obserwacji, każdy je indywidualnie odczuwa

 

Diagnoza człowieka zawsze powinna opierać się na cechach przedmiotowych i podmiotowych.

 

BŁĘDY DJAGNOSTYCZNE

Stanowisko S. Ziemskiego, który błędy omawia wg. Źródeł ich powstawania:

Błędy

1.                     Obserwacja:

·          Niespostrzeganie istniejących cech

·          Niewywoływanie przez diagnozę objawów

·          Spostrzeganie cech w zmienionej postaci( ilościowej i jakościowej)

·          Spostrzeganie objawów które nie istnieją

2.                     Błędy rozumowania

·          Błąd niezupełnej eliminacji – wnioskujemy z niedostatecznej ilości przesłanek

·          Błąd fałszywej przyczyny

·          Błędy atrybucji:

 

a)        W znaczeniu wąskim- przypisywanie zjawiskom cech których nie posiadają

b)        W znaczeniu szerokim- odmawianie zjawiskom cech które posiadają

·          Błędy schematyczności- wynikają z powierzchowności, przypadkowości rozpoznania

·          Błędy pomieszania walorów cech

3.Błędy techniczne

·          Źródłem tych błędów są urządzenia których używamy podczas badania

 

Edward Mazurkiewicz

- uważa , że problemy związane są z technikami i metodami, których używamy w badaniu:- nie istnieją gotowe;

- zwraca też uwagę na właściwości badacza:

a) subiektywizm badacza

b) skrajny empiryzm

c) postawa etyczna badacza

d) kultura pedagogiczna badacza

 

Ad. a)

Obserwacja z zewnątrz nie uczestnicząca przynosi subiektywny stosunek badacza;

Subiektywizm powoduje:

·                Nawykowe oceny, opinie uprzedzenia

Z subiektywizmem łączy się profesjonalny styl myślenia i oceniania- polega na przecenianiu ocen fachowych a niedocenianie opinii obserwatorów naturalnych

Najlepsza obserwacja to obserwacja uczestnicząca

Ad. b)

Polega na stawianiu diagnoz na podstawie samych faktów empirycznych. Na to narażeni są badacze, którzy używają rozbudowanych narzędzi badawczych;

Ad. c)

1)        błędna interpretacja tego co składa się na tajemnicę zawodową,

2)        wywoływanie stanów stresowych i zmęczenia u badanych,

3)        żądanie informacji w sytuacjach gdy badany ma poczucie zagrożenia bo nie wie jaki jest cel badania albo nie rozumie celu i sensu badania

4)        przeprowadzenie badania w sytuacji , gdy badany jest zmuszony do badania

·          jawny przymus

·          pozorna swoboda poddania się badaniu

5)        stosowanie wywiadu ukrytego w sytuacjach , które tego nie wymagają,

6)        stosowanie zasady pozornej anonimowości:

·          zapewniamy badanych, że nie będziemy znać ich danych, a je tak naprawdę znamy,

·          stosujemy takie techniki, które pozwolą na ujawnienie danych bez pozwolenia na ujawnienie tych danych,

7)        Stosowanie kwestionariuszy ankiet które mogą wywołać szkodliwe skutki moralne lub zdrowotne

Ad d)

Niedostatki w zakresie kultury pedagogicznej polegają na:

·          Nie utożsamiać diagnozy pedagogicznej z lekarską, czyli widzieć całościowo człowieka, a nie tylko jedn zaburzenie; nie koncentrować się tylko na tym co negatywne ale również na tym co pozytywne;

·          Korzystanie ze wzorów badań, których głównym celem jest zaspokojenie ciekawości- tak nie może być;

·          Pośpiech w zbieraniu informacji.

 

Klasyfikacja błędów diagnostycznych, które wynikają z nastawień badacza, które kreują pewien schemat badawczy ( stereotyp)

1)        Błędy postawy- dominacje badacza w procesie poznania, badacz przeprowadza badania wg. Własnego schematu nie uwzględnia punktu widzenia badanego; brak elastyczności;

2)        Błąd maski- badacz zasłania się swoją rolą, nie wczuwa się, nie ma empatii, nie ma obserwacji od zewnątrz i od wewnątrz;

3)        Błąd sędziego-związany z wartościowaniem, etykietowanie badanego; zamykanie go w określonych kryteriach;

4)        Błąd skupiania się na negatywnych stronach badanego bez uwzględnienia pozytywnych;

5)        Błąd skupiania się na skutkach- nie uwzględnianie kontekstu sytuacyjnego

6)        Błąd redukcji źródeł wiedzy- kiedy nie wykorzystujemy jednocześnie wiedzy  zimnej- naukowej, i wiedzy gorącej- doświadczenie;

Błędy wynikające z wadliwych postaw diagnosty do badanej rzeczywistości:

 

·          Nawyk oceniania od- do- standaryzacja problemu, etykietowanie;

·          Nadmierna odpowiedzialność- diagnosta słucha nie po to żeby zrozumieć, ale po to żeby leczyć;

·          Tendencja do dominacji- badacz może czuć się zagrożony jako specjalista;

·          Nastawienie lękowe- lęk przed niepowodzeniem, porażką, bezradność, niemożność rozwiązania problemu

·          Postawa znudzenia- badacz uważa że wszystko wie, niczym nie można go zaskoczyć;

·          Postawa zimnego naukowca- badacz diagnozowanego traktuje jako materiał do badania;

·          Postawa obojętnego usługowca- każde zaburzenie ocenia negatywnie, nastawianie jest na naprawianie osób zaburzonych, negatywna ocena;

·          Postawa psychoterapeuty- narzuca własną wizję i sposoby rozwiązywania problemu , ale tylko niektórzy mogą otrzymać tę łaskę

·          Postawa indywidualnego społecznika- ma własny plan organizacji życia badanego, własne kryteria;

·          Postawa społecznika kolektywnego- organizowanie instytucjonalnych warunków badania;

·          Postawa artysty- artysta szuka w życiu badanych faktów, które go interesują;

·          Postawa moralisty- realizuje swoje własne nadwartościowe idee np. Walka z alkoholizmem; nie interesują go problemy badacza tylko jego idee

 

Diagnozowanie krzywdzenia dzieci w rodzinie

 

Krzywdzenie-  ( nadużycie, zaniedbanie, maltretowanie). Wyróżniamy 5  grup definicji:

 

1.        Def. Uniwersalne

- zachowania, które przynoszą krzywdę psychiczną, fizyczną i społeczną dziecka

- każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej, społeczeństwa lub państwa, które ujemnie wpływa na zdrowie, rozwój dziecka;

2. Def. Systemowo- kulturowe- te definicje w których mówi się o nieprzypadkowości zachowań, które przynoszą dziecku krzywdę.

Przez przemoc dziecka należy rozumieć wszelkie nieprzypadkowe działania wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji a godzące w rozwój zdrowia dziecka;

3.Def. operacyjne( funkcjonalne)- pokazanie różnych form przemocy:

Zaniedbanie, przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna

 

Zaniedbanie:

- fizyczne

·    Nie dożywione dziecko, brudne, nieuczesane, wygląd zewnętrzny;

·    Brak odpowiedniego nadzoru i opieki, które zagrażają dziecka bezpieczeństwo;

·    Brak opieki medycznej;

·    Wyrzucanie dziecka z domu albo nie przyjmowanie dziecka kiedy wróci z ucieczki

 

  - edukacyjne

·    Rodzice zaniedbują obowiązek szkolny dziecka;

·    Pozwolenie na wagarowanie;

·    Usprawiedliwianie nieobecności bez powodu;

·    Brak dbałości o zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych

 

- emocjonalne

·    Brak zaspokojenia potrzeb emocjonalnych;

·    Brak wsparcia emocjonalnego;

·    Nie zwracanie na dziecko uwagi

·    Akty przemocy między dorosłymi w obecności dziecka;

 

- wychowawcze

·    Zezwalanie na używki,

·    Przyzwolenie na zachowania anty społeczne,

·    Brak dbałości o zapewnienie dziecku pomocy psychologicznej,

 

Przemoc fizyczna:

- czynna

·    Obejmuje wszystkie formy bicia,

·    Szarpanie, kopanie, przypalanie, ciągnięcie za włosy,….., aż od morderstwa;

·    Zespół Munchnausena- matka truje dziecko, podaje mu substancje toksyczne a potem dobrze się nim opiekuje;

- bierna- jest na granicy przemocy psychologicznej: zastraszanie, ograniczanie snu, uniemożliwienie jedzenia, korzystania z urządzeń sanitarnych;

 

Przemoc emocjonalna

- wystąpienie ze wszystkimi innymi formami krzywdzenia. Jest to tzw. Przemoc inteligentna:

·    Odrzucenie dziecka- odmawianie mu prawa do godności;

·    Izolowanie dziecka- zabiera się możliwość rozwoju społecznego

·    Terroryzowanie dziecka- zastraszanie, ośmieszanie, szantażowanie;

·    Ignorowanie dziecka- dorosły pozbawia dziecko emocji, stymulacji przez co rozwój jest opóźniony

·    Korupcje- zgoda na antyspołeczne zachowania

·    Niszczenie własności dziecka, sprawianie krzywdy zwierzątku które dziecko lubi

·    Nadopiekuńczość- brak samodzielności dziecka;

 

Jest to tzw. Przemoc w białych rękawiczkach.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin