1. Co znaczącego dla pielęgniarstwa miało miejsce w latach (uzupełnij):
a) 1859 – opublikowanie koncepcji / modelu pielęgniarstwa F. Nightingale
b) 1860 – założenie pierwszej szkoły pielęgniarstwa zawodowego
c) 1952 – opublikowanie modeli relacji międzyludzkich w pielęgniarstwie
d) 1953 – opracowanie pierwszego kodeksu przez Międzynarodowa Rade Pielęgniarek
2. Główne zadania rozwoju pielęgniarstwa skupiają się wokół – zakresu i efektywności praktyki
3. Wskaż który z niżej wymienionych nurtów filozoficzno – kulturowych wywarł najgłębszy wpływ na pielęgniarstwo polskie – humanizm
4. Nowoczesne pielęgniarstwo zostało zapoczątkowane przez – F. Nightingale w roku 1860
5. Koncepcja pielęgniarstwa F. Nightingale wskazała na – potrzebę rozwoju naukowego pielęgniarstwa
6. Rozwój pielęgniarstwa na ziemiach polskich wiąże się z - powstaniem Szkoły Pielęgniarek Zawodowych Panien Ekonomek Wincentego a’Paulo w 1911 r.
7. Za początek rozwoju wyższego szkolnictwa pielęgniarek w Polsce przyjmuje się rok -1969
8. Integracja polskiego pielęgniarstwa z UE dokonuje się na płaszczyźnie – edukacji, praktyki, badań naukowych
9. Podstawowym elementem czepka pielęgniarskiego są – biały wyług, czarna aksamitka pozioma
10. Współczesna rola czepka pielęgniarskiego polega na- nadaniu uroczystego charakteru wydarzeniu
11. Najważniejszym elementem obrzędu czapkowanie było – wręczenie czepka pielęgniarskiego
12. Na stan zdrowia człowieka największym stopniu wpływają – styl życia
13. Podstawową Narodowego Programu Zdrowia 1996 – 2005 jest – promocja zdrowia
14. Najważniejsze prawa pacjenta:
Ø Prawo do poszanowania godności osobistej
Ø Prawo do opieki medycznej na poziomie odpowiadającym aktualnej wiedzy medycznej
Ø Prawo do informacji o swoim stanie zdrowia
Ø Prawo do wyrażania zgody lub odmowy na interwencje medyczną
Ø Prawo do intymności
Ø Prawo do skargi
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15. Wskaż który z parametrów zdrowia zawiera cechy naukowego holizmu – paradygmat socjoekologiczny
16. Zdrowie w socjoekologicznej koncepcji jest – dobrostanem biopsychospołecznym uwzględniając chorobę i niepełnosprawność
17. Determinantem zdrowia jednostki to głownie – styl życia, warunki środowiskowe, cechy dziedziczne, sprawność systemu opieki zdrowotnej
18. Określ podstawowe założenia koncepcji: wychowanie zdrowotne – kształtowanie postaw zdrowotnych i zmiana z negatywnych na podstawowe
19. W holistycznej koncepcji zdrowia choroba jest - wspólną definicja
20. Rozważania filozoficzne są podejmowane w celach odkrywania prawdy o... – nauce
21. Współczesne modele pielęgniarstwa cechuje - różnorodność koncepcji filozoficznych
22. Pielęgniarki amerykańskie jako podstawy dla dalszego rozwoju pielęgniarstwa wskazują na potrzebę – rozwoju edukacji pielęgniarek
23. Teoria pielęgniarstwa powinna być prawidłowo określana jako – konstrukt teoretyczny
24. Środowisko w założeniach teoretycznych F. Nightingale to – podstawowe narzędzie wpływające na zdrowie pacjenta składające się między innymi z czystego powietrza, czystej wody, właściwego pożywienia, braku hałasu, usuwania nieczystości
25. Teoria V. Henderson to ocenianie sytuacji zdrowotnej pacjenta w oparciu, między innymi, o następujące potrzeby:
Ø Potrzeba komunikowania się z innymi w wyrażaniu swych uczuć, obaw, potrzeb bądź opinii
Ø Potrzeba poddawania się praktykom religijnym stosownie do wyznawanej religii
Ø Potrzeba celowej pracy
Ø Potrzeb utrzymania czystości ciała
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26. Określ istotę definicji pielęgniarstwa w Polsce w ostatniej dekadzie XX wieku – profesjonalne pomaganie i towarzyszenie
27. Uzupełnij zdanie – V. Henderson określa pielęgnowanie jako „ asystowanie człowiekowi (grupom ludzi) choremu albo zdrowemu w podejmowaniu tych wszystkich aktywności, które mają znaczenie dla zachowania zdrowia, albo zapewnienia spokojnej śmierci, a które mógłby wykonywać sam gdyby miał potrzebną ku temu siłę, wolę i wiedzę.”
28. Przyporządkuj poniższe zamieszczone definicje pielęgnowania do ich określeń/ nazw:
A. „ Sprawowanie opieki nad chorym oraz zapobieganie chorobom i umacnianie zdrowia” - WHO
B. „ Wyuczone, a podejmowane w sposób wysoce humanistyczny i umiejętny opiekowanie się (czynności i procesy), polega na asystowaniu ludziom z różnych kultur i warstw społecznych a ukierunkowane jest na pomaganie im w kształtowaniu korzystnego dla zdrowia trybu życia, zapobiegania chorobie oraz odzyskiwania zdrowia.” - LEININGER
C. „... pomaganie i towarzyszenie w zdrowiu i chorobie, niepełnej sprawności kształtowanie umiejętności samoopieki w celu utrzymania komfortu życia w cierpieniu i życia z chorobą.” – WSPÓŁCZESNA
26.
27.
28.
29. Wskaż nazwisko osoby, która odniosła pojęcie pomagania do pielęgniarstwa polskiego- H. Radliński
30. Określ, które z funkcji dotyku w pielęgniarstwie ma największe znaczenia dla pacjenta – pielęgnacyjno - opiekuńcza
31. Określ, które z funkcji dotyku w pielęgniarstwie ma największe znaczenia dla pielęgniarki – diagnostyczne
32. Określ, która z wymienionych niżej funkcji dotyku ma największe znaczenia w ocenie stanu pacjenta przez pielęgniarkę – komunikowanie
33. Zaznacz jaki rodzaj zmiany na skórze z poniżej wymienionych pielęgniarka może rozpoznać za pomocą dotyku? – stopień ocieplenia
34. Charakterystyczne cechy pielęgniarstwa tradycyjnego to – pielęgnowanie podporządkowane lekarzowi
35. W pielęgnowaniu podporządkowanym decyzji lekarza celem pracy pielęgniarki jest – wykonywanie zleceń lekarskich
36. Wskaż miejsce narodzin zindywidualizowanego pielęgnowania (procesu pielęgnowania) – USA
37. Na opracowanie założeń procesu pielęgniarstwa (tym samym jego powstanie) decydujący wpływ miała - aktywność pielęgniarek
38. W komunikowaniu pielęgniarki z pacjentem – pacjent i pielęgniarka są partnerami
39. Obserwacja pacjenta jest – niewerbalną formą komunikowania się
40. Wskaż który z poniższych czynników jest szczególnie istotny dla pacjenta w komunikowaniu się z pielęgniarką? - postawa pielęgniarki
41. ...
placuszek_z_kremem