Problem, potrzeba
Cel pielęgnacji
Plan pielęgnacji
1. . Możliwość wystąpienia powikłań dostępu naczyniowego.
Zmniejszenie ryzyka zapalenia.
1.Utrzymanie wkłucia dożylnego w naczyniu żylnym obwodowym nie dłużej niż 72 godz.
2.Umocowanie dostępu naczyniowego jałowym opatrunkiem.
3.Zapewnienie czystości chorego i otoczenia.
4.Unikanie manipulacji przy dostępie naczyniowym.
5.Zabezpieczenie wkłucia jałowym koreczkiem.
6.Obserwacja miejsca wkłucia pod kątem cech zapalenia (zaczerwienienie, obrzęk, ból, miejscowo podwyższona temp.)
7.Zmiana opatrunku gdy zachodzi taka potrzeba.
8.Udokumentowanie w karcie daty założenia, rodzaju dostępu i wyników obserwacji.
9.Przepłukiwanie wenflonu 0,9% NaCl 2 x dziennie.
2. Trudności w organizacji wolnego czasu z powodu konieczności hospitalizacji.
Pomoc w zagospodarowaniu wolnego czasu.
- organizacja czasu poprzez:
* rozmowę na temat ulubionych czynności wykonywanych poza szpitalem i w miare możliwości pomoc w wykonywaniu ich w warunkach szpitalnych
* dostarczenie krzyżówek, gazet, książek
* w razie konieczności pomoc w nauce przedmiotów szkolnych
* zaproponowanie aby pacjentka poprosiła znajomych o odwiedziny.
3. Lęk i niepokój wynikający z konieczności hospitalizacji.
Obniżenie lęku i strachu dziecka.
-Nawiązanie z nastolatką relacje na jej poziomie.
- szczere odpowiadanie na pytania
-Szanowanie prywatność nastolatka.
-Ustalenie granice postępowania.
- pozwolenie na odwiedziny znajomych
- wyjaśnień ta temat procesu leczenia udzielać rodzicom i dziecku
-włączanie dziecka w proces leczenia.
4. Konieczność wykonania rezonansu magnetycznego w celach diagnostycznych.
Właściwe przygotowanie pacjentki do badania.
- wyjaśnienie przebiegu badania (konieczność pozostanie w bezruchu)
- konieczność pozostania na czczo do badania (przynajmniej 6 godz nie należy przyjmować pokarmów stałych)
- udzielenie odp na pytania chorej
- w razie konieczności podanie środka uspokajającego na zlecenie lekarskie
- usunięcie wszystkich metalowych przedmiotów: np. kolczyków, agrafki, spinki do włosów,
klamr, pasek itp.
- towarzyszenie pacjentce podczas badania.
5. Ryzyko urazu i uszkodzenia ciała przy omdleniu.
Dziecko nie dozna urazu i uszkodzenia ciała.
– usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia dziecka
– układanie głowy dziecka w pozycji półwysokiej
- ocena funkcji i parametrów życiowych
-ocena stanu neurologicznego
- zapewnienie spokoju i odpoczynku
- ocena koloru skóry
-zapewnienie opieki
6. Ryzyko zasłabnięcia i utraty przytomności
Zapobieganie zasłabnięciu i utracie przytomności przez dziecko.
- usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia dziecka
- częste wietrzenie sali
-utrzymanie odpowiedniego mikroklimatu w sali (temperatura i wilgotność)
- niedopuszczenie do nagłej pionizacji dziecka (powolne podnoszenie się)
- umiejętne wstawanie z łóżka ( ułożenie się na boku, spuszczanie nóg na podłogę a na końcu delikatne uniesienie tułowia)
7. Występowanie bólu głowy
Wyeliminowanie lub zmniejszenie bólu głowy.
- zapewnienie pacjentce cichej atmosfery w sali i zaproponowanie krótkiej drzemki
-podanie środków p/bólowych na zlecenie lekarskie
-wietrzenie Sali
-zapewnienie odpowiedniego mikroklimatu.
Patomechanizm objawów:
- Omdlenie: stanowi przejściowe, uogólnione zmniejszenie przepływu krwi przez mózg.
- Ból głowy- może mieć wiele przyczyn m.in. zdenerwowanie i stres; niedotlenienie organizmu; niewielka ilość zjadanych pokarmów; zaburzenia neurologiczne; kurczenie się naczyń mózgu. U pacjentki bóle głowy są w trakcie diagnostyki.
Leki: brak
Rozwój biologiczny, psychiczny i społ:
- wygląd dziecka:
-wzrost
-masa ciała
-BMI (BMI = masa ciała [w kilogramach] / wzrost do kwadratu [w metrach] Niedowaga < 18,5 Niskie (ale zwiększone ryzyko innych problemów zdrowotnych).
Niedowaga < 18,5 Norma 18,5 - 24,9 Nadwaga 25,0 - 29,9
-wypróżnianie
-Ocena funkcji narządów:
• Układ krążenia – RR: Tętno:
• Układ oddechowy – ilość oddechów: kaszel?
• Układ moczowo – płciowy – miesiączka: (ewentualny ból przy oddawaniu moczu)
• Układ pokarmowy – sposób żywienia: dzieta: apetyt:
• Układ nerwowy – jest świadoma, nie występują u niej drgawki, śpi spokojnie, ma bóle głowy ale nie gorączkuje, ma prawidłowe czucie powierzchowne (odczuwa dotyk, ból i temperaturę)
• Układ kostno – stawowo – mięśniowy – budowa proporcjonalna, stawy ruchome, nie ma porażonych mięśni i niedowładów, nie zgłasza bólu mięśni i stawów, może stać, chodzić i siedzieć samodzielnie
• Narządy zmysłów – słuch, wzrok
-mowa
- nawiązywanie kontaktu
-profilaktyka swoista (szczepienia ochronne)
Ocena wg skali Tannera
Stadia rozwoju cech płciowych według Tannera
Rozwój piersi u kobiet
-Stadium 1 - przedpokwitaniowe.
-Stadium 2 - rozwój pączka sutkowego.
-Stadium 3 - dalsze powiększanie się sutka i brodawki bez oddzielania ich zarysu.
-Stadium 4 - otoczka i brodawka tworzą osobny wzgórek na uwypu¬klającym się sutku.
-Stadium 5 - jak u dorosłej kobiety.
Rozwój owłosienia łonowego (u obojga płci)
-Stadium 1 - przedpokwitaniowe, brak owłosienia łonowego.
-Stadium 2 - rzadkie, długie, nieskręcone włosy u podstawy członka
-Stadium 3 - ciemniejsze, bardziej szorstkie i skręcone włosy, rozmieszczone rzadko na całym obszarze spojenia łonowego.
-Stadium 4 - obfite, ciemne, skręcone włosy ograniczone do spojenia łonowego.
-Stadium 5 – jak u dorosłego mężczyzny.
Reakcja na hospitalizację:
Dziewczynka jest znudzona pobytem w szpitalu i chce wracać do domu. Jest otwarta, kontaktowa, lubi spędzać czas z innymi dziećmi. Nie boi się zabiegów i personelu medycznego, na zabiegi i badania chodzi bez oporów, by tylko wypisano ją do domu ??? (może spasuje ;)
Rezonans magnetyczny: Badanie to umożliwia w sposób całkowicie nieinwazyjny ocenę struktur anatomicznych całego człowieka w dowolnej płaszczyźnie i także trójwymiarowo, a szczególnie dobrze ocenę ośrodkowego układu nerwowego (mózg i kanał kręgowy) i tkanek miękkich kończyn (tkanki podskórne, mięśnie i stawy). Obecnie jest to metoda pozwalająca w najlepszy sposób ocenić struktury anatomiczne oraz ewentualną patologię z dokładnością do kilku milimetrów. Badanie służy także nieinwazyjnej ocenie naczyń całego organizmu (tzw. angiografia rezonansu magnetycznego). W angiografii rezonansu magnetycznego przy pomocy aparatu do rezonansu magnetycznego i bez użycia środka kontrastowego (w sposób nieinwazyjny) można otrzymać obraz naczyń krwionośnych i ocenić ewentualne patologie (np. tętniaki, naczynia patologiczne, itp.). Uruchamiając odpowiedni program w komputerze można uzyskać obraz układu tętnic lub żył organizmu.
SPOSÓB PRZYGOTOWANIA DO BADANIA
Do badania należy zgłosić się na czczo (co najmniej 6 godzin wcześniej nie należy przyjmować pokarmów stałych). W przypadku badania jamy brzusznej wskazane jest wcześniejsze zastosowanie środków hamujących ruchy (perystaltykę) jelit (np. Buscopan). Małym dzieciom przed badaniem podaje się środki uspokajające. Wykonanie badania w znieczuleniu ogólnym jest możliwe jedynie wtedy gdy, gabinet wyposażony jest w specjalną aparaturę przystosowaną do pracy w polu magnetycznym.
Do pomieszczenia w którym znajduje się aparat, nie wolno wchodzić z żadnymi metalowymi przedmiotami (np. klucze, breloczki itp.), gdyż te mogą zostać przyciągnięte przez magnes i mogą spowodować uszkodzenie aparatu lub uraz pacjenta. Nie wolno także wchodzić do pomieszczenie z magnesem,, zegarkiem oraz z kartami magnetycznymi (karty bankomatowe, kredytowe itp.) gdyż te mogą ulec rozmagnesowaniu.
Wszelkie metalowe przedmioty znajdujące się w pobliżu badanej okolicy powodują powstanie dużych zaburzeń obrazu (np. w przypadku badania oczodołów należy zmyć makijaż, w którym znajdują się drobiny metali kolorowych).
Unika się wykonywania badania u osób z klaustrofobią, a także u osób z metalowymi zastawkami serca, wszczepionymi płytkami ortopedycznymi lub innymi metalowymi przedmiotami umieszczonymi wewnątrz ciała. Badania nie wykonuje się u osób mających wszczepiony rozrusznik serca oraz pooperacyjne metalowe klipsy na tętniakach w mózgowiu.
Wskazane jest podanie środka uspokajającego
placuszek_z_kremem