Złącza ISOWiększość nowych odbiorników wyposażona jest w złącze ISO. Podstawowe połączenia są ogólnie znane ale w przypadku tych dodatkowych producent zazwyczaj milczy. Na tej stronie są opisane sygnały występujące w złączach a pełn iące funkcje specjalne. Dzięki temu możemy sami wykonać sobie potrzebny interface (np. w przypadku gdy nie ma go w ofercie lub kosztuje kolosalną cenę). Jest koncepcja aby ten dział podzielić na dwie części, odbiorniki sklepowe oraz fabryczne. Byłoby chyba lepiej. Czekam na głosy w tej sprawie.
Złącze ISO C3 Standard – specyfikacja ogólna.
A: Zasilanie
B: Głośniki
C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe
1.
1. RR
1. wyjście liniowe LR
2.
2. RR -
2. wyjście liniowe RR
3.
3. RF
3. masa wyjść liniowych
4. Podtrzymanie
4. RF -
4. wyjście liniowe LF
5. Sterowanie anteną automatyczną
5. LF
5. wyjście liniowe RF
6. Podświetlenie (+12 V)
6. LF -
6. przewód sterujący
7. Zasilanie (+12 V)
7. LR
7.
8. Masa (-)
8. LR -
8.
Złącza 1,2 i 3 wykorzystane są różnie w zależności od producenta radia (np. 1 może służyć do regulacji głośności w zależności od prędkości pojazdu, 3- tel. mute). Złącze zasilania (7) można połączyć ze złączem podtrzymania w przypadku gdy producent samochodu wyprowadził tylko jeden zacisk +12V przewidziany do podłączenia radia. (Zaleca się podłączenie podtrzymania do złącza gdzie występuje +12V nawet po wyłączeniu stacyjki – ze względu na podtrzymanie pamięci płyt w zmieniaczu).
W wykazie podano angielskie skróty oznaczeń:pierwsza litera oznacza kanałR – prawy (right) L – lewy (left) druga litera oznacza położenieR – tył (rear) F – przód (front) - oznacza ujemny zacisk głośnika Uwaga: nie łączyć (–) z masą pojazdu grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy.
9.
10.
11.
12
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
7 – 20 zmieniacz lub tuner DAB.
Wyżej podane sygnały są standardem i występują praktycznie w każdym złączu. UWAGA: VW po roku 1998 (Golf i Passat) mają połączone konektor 5 z kostki A z zasilaniem. Może to powodować dziwne reakcje radia (nie chce się wyłączyć, podświetla się wyłączone lub nawet ulega uszkodzeniu itp.) Aby to usunąć należy odłączyć te złącze od kostki w przypadku instalacji radia innego niż fabryczne.
Audi - Złącze ISO C10model: Gamma Blaupunkt, Gamma CC Panasonic CQ-LA1020L, Gamma II Blaupunkt M327(patrz uwaga)
A: zasilanie
B: głośniki
C: zmieniacz / wyjścia liniowe
1. GALA
1. RR (nie zawsze)
1. DATA
2. masa
2. RR - (nie zawsze)
2. CLK
3. wyjście sterujące +12V
3. ENA
4. -
5. sterowanie anteną
5. GND
6. Podświetlenie
6. sterowanie +12V
7. zasilanie (+12 V)
7. LR (nie zawsze)
7. Line out RF
8. LR - (nie zawsze)
8. Line out RR
GALA - regulacja głośności w zależności od prędkości jazdy.
R – prawy (right), L – lewy (left)R – tył (rear), F – przód (front)
9. Line out LF (nie zawsze)
10. Line out LR (nie zawsze)
Uwaga. Są radia do fabrycznej instalacji aktywnej (system głośnikowy ze złączem na słuchawki z tyłu pojazdu zasilany z oddzielnego wzmacniacza) i wtedy radio nie posiada wyjścia na tylne głośniki i wyjść liniowych na przód (Gamma CC Panasonic CQ-LA1020L). Sygnały DATA, CLK, ENA służą do komunikacji z resztą pojazdu (komputer pokładowy) i decydują o komunikatach dźwiękowych sygnalizujących awarię lub czasem do komunikacji z wyświetlaczem w desce pojazdu. Model Gamma II M327 nie ma podłączonych styków C1,C2,C3. Warto zauważyć, że radia nie posiadają drugiego plusa zasilania (złącze A4). Audi - Złącze ISO C10model: Gamma CC Bose - system aktywny
1. line in R
2. masa (CD gnd)
2. line in L
3. gnd
4. CD gnd
5. wyjście +12V załączane
6. podświetlenie
6. wyjście +12V nie przełączane
kar_pio