Złącza ISO.doc

(37 KB) Pobierz
Złącza ISO

Złącza ISO
Większość nowych odbiorników wyposażona jest w złącze ISO. Podstawowe połączenia są ogólnie znane ale w przypadku tych dodatkowych producent zazwyczaj milczy. Na tej stronie są opisane sygnały występujące w złączach a pełn iące funkcje specjalne. Dzięki temu możemy sami wykonać sobie potrzebny interface (np. w przypadku gdy nie ma go w ofercie lub kosztuje kolosalną cenę). Jest koncepcja aby ten dział podzielić na dwie części, odbiorniki sklepowe oraz fabryczne. Byłoby chyba lepiej. Czekam na głosy w tej sprawie.

Złącze ISO C3 Standard – specyfikacja ogólna.
 

A: Zasilanie

B: Głośniki

C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe

1.

1. RR

1. wyjście liniowe LR

2.

2. RR -

2. wyjście liniowe RR

3.

3. RF

3. masa wyjść liniowych

4. Podtrzymanie

4. RF -

4. wyjście liniowe LF

5. Sterowanie anteną automatyczną

5. LF

5. wyjście liniowe RF

6. Podświetlenie (+12 V)

6. LF -

6. przewód sterujący

7. Zasilanie (+12 V)

7. LR

7.

8. Masa (-)

8. LR -

8.

Złącza 1,2 i 3 wykorzystane są różnie w zależności od producenta radia (np. 1 może służyć do regulacji głośności w zależności od prędkości pojazdu, 3- tel. mute).
Złącze zasilania (7) można połączyć ze złączem podtrzymania w przypadku gdy producent samochodu wyprowadził tylko jeden zacisk +12V przewidziany do podłączenia radia. (Zaleca się podłączenie podtrzymania do złącza gdzie występuje +12V nawet po wyłączeniu stacyjki – ze względu na podtrzymanie pamięci płyt w zmieniaczu).

W wykazie podano angielskie skróty oznaczeń:
pierwsza litera oznacza kanał
R – prawy (right) L – lewy (left) druga litera oznacza położenie
R – tył (rear) F – przód (front) - oznacza ujemny zacisk głośnika
Uwaga: nie łączyć (–) z masą pojazdu grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy.

9.

10.

11.

12

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

7 – 20 zmieniacz lub tuner DAB.

Wyżej podane sygnały są standardem i występują praktycznie w każdym złączu. UWAGA: VW po roku 1998 (Golf i Passat) mają połączone konektor 5 z kostki A z zasilaniem. Może to powodować dziwne reakcje radia (nie chce się wyłączyć, podświetla się wyłączone lub nawet ulega uszkodzeniu itp.) Aby to usunąć należy odłączyć te złącze od kostki w przypadku instalacji radia innego niż fabryczne.

 

 

 

 

 

 

Audi - Złącze ISO C10
model: Gamma Blaupunkt, Gamma CC Panasonic CQ-LA1020L, Gamma II Blaupunkt M327(patrz uwaga)
 

A: zasilanie

B: głośniki

C: zmieniacz / wyjścia liniowe

1. GALA

1. RR (nie zawsze)

1. DATA

2. masa

2. RR - (nie zawsze)

2. CLK

3. wyjście sterujące +12V

3. RF

3. ENA

4. -

4. RF -

4. -

5. sterowanie anteną

5. LF

5. GND

6. Podświetlenie

6. LF -

6. sterowanie +12V

7. zasilanie (+12 V)

7. LR (nie zawsze)

7. Line out RF

8. Masa (-)

8. LR - (nie zawsze)

8. Line out RR

GALA - regulacja głośności w zależności od prędkości jazdy.

R – prawy (right), L – lewy (left)
R – tył (rear), F – przód (front)
 

9. Line out LF (nie zawsze)

10. Line out LR (nie zawsze)

 

Uwaga. Są radia do fabrycznej instalacji aktywnej (system głośnikowy ze złączem na słuchawki z tyłu pojazdu zasilany z oddzielnego wzmacniacza) i wtedy radio nie posiada wyjścia na tylne głośniki i wyjść liniowych na przód (Gamma CC Panasonic CQ-LA1020L). Sygnały DATA, CLK, ENA służą do komunikacji z resztą pojazdu (komputer pokładowy) i decydują o komunikatach dźwiękowych sygnalizujących awarię lub czasem do komunikacji z wyświetlaczem w desce pojazdu. Model Gamma II M327 nie ma podłączonych styków C1,C2,C3. Warto zauważyć, że radia nie posiadają drugiego plusa zasilania (złącze A4).

Audi - Złącze ISO C10
model: Gamma CC Bose - system aktywny


 

A: Zasilanie

B: Głośniki

C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe

1. GALA

1. line in R

1. DATA

2. masa (CD gnd)

2. line in L

2. CLK

3. wyjście sterujące +12V

3. gnd

3. ENA

4. -

4. CD gnd

4. -

5. sterowanie anteną

5. wyjście +12V załączane

5. GND

6. podświetlenie

6. wyjście +12V nie przełączane

6. sterowanie +12V

7. zasilanie (+12 V)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin