MS_Visual_C_-_Cwiczenia_-_A.Majczak.pdf

(2998 KB) Pobierz
268279573 UNPDF
Adam Majczak
Microsoft
Ćwiczenia
268279573.012.png 268279573.013.png 268279573.014.png 268279573.015.png 268279573.001.png 268279573.002.png 268279573.003.png 268279573.004.png
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorąjednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redakcja: Krzysztof Zemanek
Wydawnictwo HELION
ul. Chopina 6, 44-100 GLIWICE
tel. (32) 231-22-19, (32) 230-98-63
WWW: http://helion.pl ( księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 83-7361-206-8
Copyright © Helion 2003
Printed in Poland.
Druk: Zakład Poligraficzny W. Wiliński, Gliwice, ul. Chopina 6, tel./fax 231-32-16
268279573.005.png
Spis treści
Wprowadzenie 5
Jak korzystać z tej książki? 6
Rozdział 1. Aplikacje konsoli w stylu ANSI C i podstawowe operacje w Uisual C++ 7
Podsumowanie
15
Rozdział 2. Aplikacje konsoli w stylu ANSI C++,
programowanie sekwencyjne w Uisual C++
17
Wprowadzanie danych w ruchu programu
i rozbieżności w składni ANSI C i ANSI C++
19
Podsumowanie
26
Rozdział 3. Style programowania—konstruowanie aplikacji
zdarzeniowych i obiektowych, firmowe przykłady UC++ 27
Wprowadzenie 27
Pętla pobierania wiadomości o zdarzeniach w programie zdarzeniowym 29
Procedury — handlery obsługi zdarzeń 30
Jak obiekty mogą reagować na komunikaty o zdarzeniach 31
Podsumowanie 42
Rozdział 4. Ewolucja sposobów tworzenia aplikacji w wizualnym środowisku Windows 43
Wprowadzenie
43
Wyprowadzanie danych w trybie graficznym z zastosowaniem prostego buforowania
44
Podsumowanie
53
Rozdział
5.
Szablony
i
obsługa
wyjątków
55
Wprowadzenie
55
Obsługa sytuacji wyjątkowych w C++
55
Konstruowanie i stosowanie szablonów
59
Podsumowanie
62
Rozdział 6. Wizualne aplikacje dla graficznego środowiska Windows
63
Zasady programowania zdarzeniowego dla Windows — wprowadzenie
67
Rozbudowa głównej funkcji WinMain()
67
Konstrukcja głównej funkcji obsługującej komunikaty
69
Pętla pobierania komunikatów o zdarzeniach od Windows
72
Przykładowy, prosty kod aplikacji zdarzeniowej
73
Podsumowanie
89
Zamiana liczb dziesiętnych na dwójkowe
46
Obsługa komunikatu WMPAINT
71
268279573.006.png 268279573.007.png 268279573.008.png 268279573.009.png
4
MS Uisual C++. Ćwiczenia
Rozdział 7. Stosowanie biblioteki klas MFC w Uisual C++ .
.... 91
Wprowadzenie: dlaczego i w jaki sposób trzeba modyfikować kody
generowane przez kreator Visual C++? 93
Klasa „Dokument" a operacje plikowe 93
Podsumowanie 97
Rozdział 8. VisualStudio.NET— ćwiczenia wprowadzające 99
Podsumowanie 104
Rozdział 9. Tworzymy aplikacje w środowisku VisualStudio.NET w C# i w C++ 105
Podsumowanie 111
Rozdział 10. Konstruowanie wizualnych komponentów sterujących w VisualStudio.NET.. .... 113
Podsumowanie
120
Zakończenie
—121
I co dalej?
121
268279573.010.png
Wprowadzenie
Zacznijmy od wyjaśnienia o czym ta książka jest i o czym nie jest. We współczesnym
informatycznym żargonie mówi się o C, C++ ANSI C++, Visual C++, VisualStudio...
Te wszystkie TLA i SLA (Three Letter Acronims, Several Letters Acronims, czyli nad­
zwyczaj modne kilkuliterowe skrótowce, dla nas jeszcze dodatkowo obcojęzyczne), odno­
szą się do świata wyższego wtajemniczenia, czyli programowania w C++.
Niniejsza książka nie próbuje zastępować ani „Visual C++, Vademecum Profesjonalisty",
ani żadnego innego podręcznika opisującego podstawy programowania w C++, lecz
stanowi praktyczne uzupełnienie podręcznika lub kursu programowania w C++. Może
być dla kursantów (uczniów, studentów) zbiorem zadań wykonywanych jako indywidu­
alne prace domowe lub pomocą w doborze ćwiczeń do rozwiązania w ramach kursu pod
kierunkiem wykładowcy czy nauczyciela. Może wreszcie być potraktowana jako zbiór
swoistych „podpowiedzi", jak zawodowcy rozwiązują niektóre typowe problemy wy­
stępujące przy programowaniu w C++ i Visual C++, bowiem z definicji więcej w niej
praktycznych zadań programisty — projektanta niż teoretycznych rozważań o niuan­
sach sztuki programowania w C++. Znajdują się w niej także same techniki programo­
wania w C++:
• aplikacje konsoli i emulacja trybu znakowego w Windows,
• programowanie obiektowe w C++ OOP (Object Oriented Programming),
• programowanie zdarzeniowe EDP (Event-driven Programming),
które zostały pokazane w przykładach, lecz bez szczegółowego opisu konstrukcji.
Mając świadomość, że MS Windows to tylko jeden z wielu systemów operacyjnych, a Visual
C++ to tylko jeden wielu dialektów uniwersalnego języka programowania C++, próbo­
wałem w tej książce pogodzić rzeczy pozornie niemożliwe do pogodzenia. W ćwiczeniach
poświeconych aplikacjom Visual C++ i VisualStudio.NET d la środowiska Windows32 sta­
rałem się pokazać mechanizmy i możliwości charakterystyczne dla tych właśnie środo­
wisk uruchomieniowych C++. Równocześnie, poprzez dobór przykładów, książka ta
prezentuje (siłą rzeczy w wielkim skrócie) kilka różnych technik programowania, które
można rozpatrywać w aspekcie bardziej uniwersalnym i stosować nie tylko w Visual C++.
Ćwiczenia praktyczne i komentarze ułatwiają zrozumienie sposobów wykorzystania moż­
liwości środowisk Visual Studio i VisualStudio.NET do tworzenia aplikacji przy użyciu
różnych technik programowania.
268279573.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin