Mróz_Prezentacja Belgia.pdf

(254 KB) Pobierz
Microsoft Word - 18_Str._187_-_Prezent._Belgia.doc
Francisa de Braekeleera
PrezentacjaprzygotowananaseminariumPolskiejFederacjiRynkuNieruchomości,które
odbędziesię28czerwca2003r.wŁodzinatemat:
RyneknieruchomościwBelgii
Wprowadzenie
Belgia kraj o powierzchni 32,545 km² zamieszkany przez 10,239,085 ludności – jest jednym
znajgęściejzaludnionychkrajówświata,wktórymśredniagęstośćzaludnieniawynosi314osóbna
km 2 .JejstolicąfederacyjnąjestBruksela.
Początkowo pod panowaniem Rzymu, następnie Burgundii, Hiszpanii, Austrii, Francji i Holandii,
belgijskie prowincje uzyskały niepodległość po rewolucji 1830 roku. Wtedy to Belgia stała się
oficjalnie niepodległym państwem zorganizowanym na prawach monarchii konstytucyjno
parlamentarnej.
GłowąpaństwajestJegoWysokośćKrólAlbertII,szóstykrólBelgii,atakŜesymbolcałegonarodu.
Jego obowiązki, które są określone w Konstytucji, są sprawowane wyłącznie w ramach struktury
federalnejpaństwa.
Swoboda wyznania jest zapisana w Konstytucji. Większość Belgów to (oficjalnie) katolicy.
Wrzeczywistości,niewieleludzipraktykujewyznawanąreligię.PodobniejakwinnychkrajachUnii
Europejskiej, Belgia ma coraz mniejsze rodziny oraz stoi przed problemem starzejącego się
społeczeństwa. Istnieje obowiązek szkolny przez okres 12 lat, od 6 do 18 roku Ŝycia. Liczba
młodzieŜy uzyskującej edukację uniwersytecką sięga 15 %, a ok. 20% młodzieŜy jest objęte inną
formąszkolnictwawyŜszego.
KilkaduŜychaglomeracjimiejskich
a)Bruksela:siedzibaorganizacjimiędzynarodowych
Wlatachsześćdziesiątychisiedemdziesiątychinstytucjeeuropejskieskupiałysięwokółdwóch
okolic:BerlaymontorazCharlemagne (obszarSchumana).Jednakzewzględunarenowację
Berlaymontorazzapotrzebowanienapowierzchniębiurową,nanowecentrumorganizacji
europejskichobranookoliceBeaulieu.JednakkwateragłównaNATOznajdujesięwpobliŜu
krajowegolotniska.
Ambasadymieszcząsięnaobszarzetrzechodmiennychokolic:dzielnicaLéopold(Avenuede
Tervueren,AvenueLouiseandAvenueFranklinRoosevelt)orazluksusowedzielnicemiasta(takiejak
Uccle).
Międzynarodoweszkołypostanowiłyumieścićswojesiedzibywtychsamychdzielnicach,choć
znajdująsięonerównieŜwdzielnicachmieszkaniowychznajdującychsięnaobrzeŜachmiasta.
Nowe organizacje przyciągnęły ze sobą wiele innych grup zawodowych, obecnie licznie
reprezentowanychwBrukseli:
stałychprzedstawicieliKomisjiorazRadyUniiEuropejskiejzrzeszomnychwKomisjiStałych
Przedstawicieli(COREPER),któraposiadaokoło1500przedstawicieliwszystkichzawodów;
korpusy dyplomatyczne krajów spoza Unii Europejskiej i NATO oraz personel ambasad
wBelgiii.
prasęmiędzynarodową:800stałychdziennikarzyzagranicznych;
róŜnegorodzajulobbystów;
gości,ekspertów,mówców;
bankizagraniczneprzyciągnięteobecnościąinstytucjiiprzedsiębiorstwmiędzynarodowych,
atakŜecentralnympołoŜeniemgeograficznymorazwielojęzycznymcharakteremmiasta;
sektor usług dla firm (firmy księgowe, agencje reklamowe, dostawcy oprogramowania
komputerowego,firmyconsultingowe);
sektor usługowy równieŜ odnosi korzyści z tej sprzyjającej sytuacji, szczególnie hotele,
restauracjeikawiarnie;
międzynarodoweszkoły.
Bruksela,jaknamiastotejwielkościniecharakteryzujesięzbytduŜągęstościązaludnieniaijestłatwo
dostępnadrogąlotniczą.Ponadto,dziękisuperszybkimpociągomwsiecikolejowej(EurostardoLille
oraz superszybkie pociągi do Bordeaux, Marseilles, Montpellier oraz Grenoble) wzrasta liczba
podróŜysłuŜbowychdoizLondynu,ParyŜaorazinnychmiastfrancuskich.JednocześnieBruksela
stała się jednym z największych centrów zjazdów i konferencji na świecie. Obszar aglomeracji
Brukseli rozciąga się na przestrzeni ponad 520 km 2 i jest zamieszkiwany przez 1350000
mieszkańców.
b)Antwerpia:światowecentrumdiamentówidrugicodowielkościportwEuropie
AglomeracjaAntwerpizajmujeolbrzymiobszar(592km 2 ),aliczbaludnościwynosiobecnie913000.
Od końca XIX wieku działalność portu doprowadziła do wykształcenia się waŜnej działalności
przemysłowej(sektorrolnyiprzetwórstwaŜywności,przemysłmetalinieŜelaznych),którazwiększyła
się w okresie międzywojnia (montaŜ samochodów, rafineria ropy naftowej) i przede wszystkim
podczas wielkiej fazy industrializacji portu, która nastąpiła po Drugiej Wojnie Światowej ze
spektakularnym rozwojem sektora petrochemicznego, który stał się drugim co do waŜności
przemysłempetrochemicznymnaświecie.(WyprzedzająjedynieHouston.)
NaobszarzeaglomeracjiAntwerpiiwystępujerównieŜinnywaŜnyprzemysłniezwiązanyzportem.
NalewymbrzegurzekiScheldttrzyelektrownieatomoweDoelielektrowniaTihange,tworząwaŜne
centrumwytwarzaniaenergiiwBelgii.
Biorącpoduwagę,Ŝe50%światowegohandludiamentamiodbywasięwAntwerpii,miastotojest
niewątpliwiediamentowąstolicąnaszejplanety.
Urbanizacjaaśrodowisko
DuŜagęstośćzaludnienia
Belgia jest jednym z najbardziej zurbanizowanych krajów na świecie. Posiada 15 stref miejskich,
których liczba mieszkańców wynosi przynajmniej 80000, co stanowi 53% ogólnej liczby
mieszkańców.
Strefymiejskiegłównieznajdująsięnapółnocykraju.
JednakwWaloniinajwiększakoncentracjaludnościskupiasięwokółpasaprzemysłowegołączącego
Mons,LaLouvière,Charleroi,NamuriLegie,podczasgdyresztaregionujeststosunkoworzadko
zaludniona(gęstośćzaludnieniawynosiponiŜej50osóbnakm²).
SkrzyŜowanie szlaków komunikacji europejskiej oraz coraz większe problemy
komunikacyjne
WBelgiiprzecinająsięgłówneszlakikomunikacjidrogowejwEuropieprzebiegającezpółnocyna
południe i ze wschodu na zachód. Fakt ten decyduje nie tylko o wykorzystaniu gruntów pod
infrastrukturędrogową,leczrównieŜstanowiistotnyczynnikprzyciągającydziałalnośćgospodarczą
izachęcającyludzidoosiedlaniasięnatymobszarze.
KontrastpomiędzyFlandriąaWalonią
Kontrast pomiędzy poziomem urbanizacji Flandrii i Waloni moŜna zaobserwować w stopniu
zagospodarowania przestrzennego, urbanizacji oraz w problemach ekologicznych. W tej kwestii
obszarstolicykraju–Brukseliprzedstawiasięcałkowicieodmiennie.
Politykaurbanizacji
Bruksela,stolicaEuropy,jestaglomeracjęmiejską,którejgranicewykraczająpozaobszarBrukseli–
stolicyiznajdująsięweFlandrii.
Zręby polityka urbanizacyjnej zostały określone w ustawie z 1962r. o urbanistyce krajowej, która
wprowadzapodziałterenównaprzeznaczonedocelówgospodarczychimieszkaniowych.
Po federalizacji przeprowadzonej w roku 1980, urbanizacja oraz zmiany dotyczące środowiska
naturalnego zostały przeniesione do kompetencji poszczególnych regionów. W rezultacie od tego
czasutoregionysąuprawnioneodokreślaniawłasnejpolitykioraztworzeniaprzepisówwzakresie
planowaniaprzestrzennego.CzasamiichpodejściebardzoróŜnisięmiędzysobą,jednakmałaBelgia
leŜy w centrum Europy Zachodniej, gdzie problemy związane z gospodarką, zagospodarowaniem
przestrzennym, infrastrukturą czy środowiskiem naturalnym stają się coraz częściej problemami
wykraczającymipozagranicejednegopaństwa.
ProblemyekologicznesązłoŜoneimoŜnajepodzielićnaczterykategorie:zakwaszanie,problemyze
szlamem,emisjesubstancjitoksycznychiwysuszaniegleb.
II.Systemprawny
1.Zasadykonstytucji
Belgia uzyskała niepodległość i wyzwoliła się spod panowania holenderskiego w roku 1830.
Wostatnichlatachwwynikudziałaniaczterechnurtówreformyinstytucjonalnej(wlatach1970,1980,
198889 i 1993) nastąpiła szybka ewolucja, która doprowadziła do powstania ustroju federalnego.
Pierwszyartykułbelgijskiejkonstytucjistwierdza:„Belgiajestpaństwemfederalnym,któreskładasię
zespołecznościiregionów”.
Władza ustawodawcza w Belgii nie spoczywa juŜ wyłącznie w rękach rządu federalnego oraz
parlamentu federalnego. Obecnie zarządzanie krajem przypada w udziale kilku partnerom, którzy
niezaleŜnierealizująswojekompetencjewróŜnychobszarach.
Redystrybucjawładzyprzebiegaławdwóchogólnychkierunkach:
1.1.Pierwszydotyczyjęzyka,amówiącogólniejwszystkichzagadnieńdotyczącychkultury.Dałon
początekokreślonymspołecznościom–pojęcietoodnosisiędo:
osób,którestanowiątespołeczności;oraz
więziichłączącej,wtymprzypadkujęzykaikultury.
WBelgiiwystępują3językiurzędowe:niderlandzki(flamandzki),francuskiiniemiecki.DlategoteŜ
Belgia posiada trzy społeczności powstałe wokół języków: społeczność flamandzka, społeczność
francuskaorazspołecznośćmówiącawjęzykuniemieckim.Społecznościtepokrywająsięzgrupami
ludności.
1.2. Drugi z głównych kierunków reformy państwa był w historii inicjowany przez regiony
gospodarcze, które dąŜyły do większej autonomii. Dało to początek powstaniu trzech regionów:
RegionuFlamandzkiego,RegionuBrukseliStolicyorazRegionuWalońskiego.Belgijskieregionysą
dopewnegostopniapodobnedoamerykańskichstanówczyniemieckichlandów.
Krajdzielisiędalejna10prowincjioraz589gmin.
2.UprawnieniadecyzyjnenaróŜnychpoziomach
2.1.Uprawnieniapaństwafederalnego
Wobrębiepaństwafederalnego,władzaustawodawczajestsprawowanaprzez:
ParlamentFederacjizjednejstrony,któryskładasięzdwóchizb(IzbyReprezentantóworaz
Senatu)orazzdrugiejstronprzez
Rząd,czyliinnymisłowyKrólaorazministrów.
KrólniesprawujeosobiścieŜadnejwładzy.Jegoministrowieponosząpełnąodpowiedzialność
poprzezwspólnepodpisywanieustawuchwalanychprzezParlament,atakŜedekretów
królewskich.
Uprawnieniapaństwafederalnegoobejmują:
systemsądownictwa,
armięorazsiłypolicyjne,
ubezpieczeniespołeczneorazistotnekwestiezzakresuubezpieczeńspołecznych(bezrobocie,
ubezpieczeniezdrowotne,emerytury,świadczenianadzieci)
długpubliczny,politykapienięŜna,przedsiębiorstwapaństwowe(kolejebelgijskie,poczta,itp.)
Ponadto,państwofederalnejestodpowiedzialnezazobowiązaniaBelgiiorazjejfederalnych
instytucjiwobecUniiEuropejskiejorazNATO.
UprawnieniarządufederalnegoobejmująrównieŜwszystkieuprawnienia,którenienaleŜądo
kompetencjispołecznościbądźRegionów.
Państwo Federalne jest równieŜ uprawnione do uchylania lub ograniczania uprawnień
przynaleŜnychspołecznościomorazRegionom.
2.2.UprawnieniaRegionów
OdnośnieuprawnieńRegionów,postanowiono,Ŝeobejmąonepolitykęgospodarczą,alezwyjątkiem
„uprawnieńPaństwaFederalnego,mającnauwadzezachowaniejednościgospodarczejipienięŜnej”.
2.3.Uprawnieniaspołeczności
Istniejąwyjątkiodnośnieuprawnieńspołeczności.Posiadająoneautonomięwzakresienp.edukacji,
ale ustalenie minimalnych wymagań koniecznych do uzyskania określonychkwalifikacji pozostaje
wgestiirządu,podobniejakobowiązekszkolny.
3.Ogólnyzarysprawabelgijskiego
Osoba poszukująca tradycji prawa belgijskiego natrafi na pustkę, poniewaŜ przed przybyciem
FrancuzównieistniaławBelgiitradycja,atylkozwyczajelokalneiregionalne.
GdyzapanowaniaNapoleonadawnapołudniowaHolandiabyłaczęściąFrancji,obowiązywałKodeks
Napoleońskiorazjegopozostałereformy,amiędzyinnymi:
-
ustrójsądownictwa(1800),
-
kodekspostępowaniacywilnego(1806),
-
kodekshandlowy(1807),
-
coded’instructioncriminelle(1808)
-
thecodepénal(1810).
Ustawodawstwo w okresie Wielkiej Rewolucji oraz za panowania Napoleona połoŜyło kres
róŜnorodności w południowej Holandii. Nie oznaczało to jednak powstania belgijskiej tradycji
prawnej. Nowy system prawa był typowo francuski; do tego stopnia, Ŝe stare prawo zanikło, co
stanowiłozerwaniezprzeszłością;wpewnymstopniubyłatoprzeszłośćfrancuskaidlategoniebyło
to zerwanie w pełnym tego słowa znaczeniu. Francuskie prawa, autorzy i praktyki od dawna juŜ
wywierały wpływ na południowa Holandię. Pełne „przyjęcie" prawa francuskiego stanowiło
kontynuację–mimo,Ŝebardzodrastyczną–obecnegojuŜwtedytrendu.
NaleŜy do tego dodać, Ŝe pierwsza generacja prawników po wprowadzeniu prawodawstwa
francuskiegoiNapoleońskiego,nadalpracowaławramachstarychpraw.KodeksNapoleońskistałsię
późniejwBelgiipodstawąprawacywilnego.
W XIX i w pierwszej połowie XX wieku francuskie prawo i kultura wywarły silny wpływ na
belgijskieprawoikulturęprawną.
Podczas ostatnich kilku dekad coraz więcej uwagi poświęcano innym zagranicznym systemom
prawnym: holenderskiemu, brytyjskiemu, amerykańskiemu, a takŜe, w mniejszym stopniu,
niemieckiemu.
Zoczywistychwzględówjęzykowych,kulturaprawnawefrancuskojęzycznejczęściBelgiijestwciąŜ
podwpływemfrancuskiejkulturyprawnej,podczasgdyweFlandriiwpływyholenderskieiangielskie
byłybardziejistotneniŜfrancuskie.Doprowadziłotodopodziałubelgijskiejkulturyprawnejnadwie
odmiennekultury:flamandzkojęzycznąifrancuskojęzyczną.
MoŜnaspodziewaćsię,Ŝewprzyszłościwzrosttychdwóchbelgijskichsubkulturprawnychbędzie
wprzyszłości postępowałze względu na federalnyustrój państwaoraz autonomię regionów, która
pozwalaimnatworzenieprawawistotnychobszarach,amoŜnarównieŜzaobserwowaćprzypadki
gdzieobiegłównegrupyjęzykoweoddalająsięodsiebietworzącswewłasneprzepisywobrębieich
konstytucyjnejautonomiiprawnej.
Istnieje tendencja, zgodnie z którą interpretacja przepisów federalnych, doktryny prawa, stylu
stosowaniaprawaorazinnychelementówkulturyprawnejrozwijająsięwróŜnychkierunkach.Coraz
mniejszaznajomośćjęzykadrugiejsubkulturyograniczamoŜliwośćczytanialiteraturyorazdecyzji
sądów wydanych przez drugą stronę. Ale równieŜ ogranicza moŜliwość przyjęcia doktrynalnych
konstrukcjiprawnych.
Jednak w chwili obecnej wcale nie jest jasne czy dychotomia prawa belgijskiego doprowadzi do
powstaniadwunowych,odmiennychkulturprawnych.MoŜliwejestrównieŜ,Ŝezarównoprawnicy
flamadzkojęzyczni jako i francuskojęzyczni prawnicy stracą swe własne cechy charakterystyczne
toŜsamościwnowejius commune europaeum.
NiemniejjednaknienaleŜyprzeceniaćróŜnićwkulturzeprawnejpółnocyipołudniakraju.Nawet
jeśliobiewspólnotyprawnezmierzająwkierunkachbardziejodległychodsiebieniŜwprzeszłości,to
przezdługiokresczasubędąonewduŜymstopniunaleŜećwspólniedojednejkulturyprawnej,której
rdzeńzostanietuprzedstawiony.
-
kodekscywilny(1804)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin