Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej(1).pdf

(698 KB) Pobierz
307735172 UNPDF
Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej
1. Wtpując do koły, diecko wchodi w erokie rodowiko połecne Dorota Ekiert-Grabowka w wojej kiążce” Dieci
nieakceptowane w klaie kolnej” nakrela obra klay kolnej, jako miejca , w którym twory i pewna truktura
połecna,” czyli wzajemny układ tounków pomidzy pozczególnymi uczniami badanej grupy” Specyiczny układ miejc
!Uwaga Układ ten może powtawad ze wzgldu na różne kryteria jak np wyniki w nauce, przywództwo, wyniki sportowe.
Ze wgldu na powiąania pocególnych oób retą grupy, można mówid o kilku kategoriach jej cłonków:
dzieci akceptowane,
dzieci przeciętnie akceptowane,
dzieci o statusie niezrównoważonym( polaryują opini grupy, pre niektórych ą lubiani przez innych nie, sytuacja ta
wytpuje cto w klaach niegranych, gdie tworą i tw grupki ),
dzieci izolowane ,
dzieci odrzucone
*Dieci iolowane i dieci odrucone możemy objąd wpólną kategorią- dzieci nieakceptowanych.
** Prynależnod do grupy rówienicej i aktywne dążenie do kontaktów rówienikami wiadcy o dojrałoci połecno-
emocjonalnej dziecka w tym wieku.
2 Dzieci izolowane i odrzucone.
Dzieci izolowane - pozotają na uboczu życia klaowego Nie mają przyjaciół wród rówieników Czto okrelane ą jako bierne
połecznie Inni uczniowie odnozą i do nich obojtnie, czto nie intereują i nimi i nie dotrzegają ich Dzieci te nie należą w
klaie do żadnej mniejzej grupki i czto nie biorą aktywnego udziału w jej życiu
Dzieci odrzucane - nie znajdują w klaie warunków do zapokojenia potrzeby bezpieczeotwa i akceptacji Klaa ich nie lubi i nie
uznaje Ma do nich negatywny tounek Uczniowie odrzucani ą w konlikcie z grupą, zachowanie ich czto odbiega od ogólnie
przyjtych norm Czaem uiłują zwrócid na iebie uwag i zdobyd uznanie dokuczając innym, toując rozmaite ormy
agreywnego zachowania i, nie przetrzegając reguł i porządku uznawanego przez inne dzieci
3 .Przyczyny izolacji i odrzucenia:
Uczniami izolowanymi ą(3razy NIE)dzieci nie miałe, nie dotpne lub nie lubiane za swoje zachowanie oraz same
nienawiąujące kontaktu Dieci niemiałe ą "inne" pod jakim wgldem w grupie klaowej np widocną wadą
wroku, otyłe, ubogie, le ubrane, ogólnie aniedbane Same wycoują i diałao grupy, odcuwając pred nią lk
Zachowanie dziecka
Według EHurlock cechami powodującymi niepopularnod dieci ą niemiałod, powciągliwod, brak energii, opałod,
nieprytpnod ,bytnie odtawanie (in plus, in minus)od grupy, agreywnod, nieolidnod, nielojalnod, egocentryzm.
Jednakże(cyli problem jajka i kury)niektóry autory podkrelają, że negatywne cechy i odchylenia w achowaniu mogą byd
reultatem braku unania, a nie jego prycyną
Odstawanie od grupy
Prycyną nieakceptacji bywa również odtawanie od grupy „in plu jak i in minu”(patr wyżej), np. wyniki w nauce, stan
materialny i moralny rodiny, drowie i prawnod iycna
- Im niże społeczne pochodzenie rodziców , tym wika ana na pełnienie pre dieci ról odrucanych i iolowanych(dotycy
to właca dieci rodin robotnicych) Co ciekawe jak wykaały badania diewcynką łatwiej dobyd unanie ze strony klasy
niż chłopcom!
-podobnie ma i kwestia wykształcenia rodziców, im wyktałcenie rodiców jet wyże tym wike ą ane ,że diecko
uyka wyżą poycj w klaie
- te dieci, których rodiny mają dobre warunki materialne ą bardiej akceptowane i docenianie pre grup, dzieci których
ytuacja inanowa rodiny jet ła ą z kolei odrzucane lub izolowane.
307735172.001.png
- zabieganie o względy nauczycieli nie jet mile widiane, wiele oób jet pre to iolowanych(nie lubi i liuów
-rodice dieci odrucanych cto toują kary i pogróżk, dopucają i również kar cielenych , co ciekawe tylko w rodzinach
dieci akceptowanych wymieniano jako kar ogranicenie kontaktów łownych, najery rejetr nagród toują rodice dieci
akceptowanych(np drobne upominki lub goda na co np pójcie na dykotek)
-rodice dieci akceptowanych ewalają na odwiediny rówieników w domu, twierdą, że mają oni dobry wpływ na ich diecko
i ą to dobry ucniowie Cd rodiców ucniów iolowanych ogranica kontakty diecka rówienikami uwagi na niewłaciwy
dobór kolegów lub ewala na wiyty jedynie podca obecnoci rodiców w domu
-Nieależnie od tego wród ilu dieci w rodinie wychowywała i jednotka mogła byd ucniem akceptowanym, izolowanym lub
odrzuconym w klasie.
Podsumowanie
Cynniki rodowikowe różnicujące kategorie ucniów:
-wyktałcenie rodiców
-warunki materialne
-ytem nagród
-płed
-system kar
-tounek rodiców do kolegów diecka
Nie ma natomiat wpływu licebnod rodziny
W odniesieniu do dzieci w wieku 7-14 ytuacja nieakceptowania jednotki przez grupę klaową jet czynnikiem zdecydowanie
niekorzystnym. Natomiat w wieku uczniów zkoły redniej nieakceptacja może już byd wynikiem okrelonej wiadomie
wybranej postawy danego ucznia, wynikiem tylu życia, przyjęcia pewnych nieakceptowanych w grupie wartoci i nie
pociągad za obą tak negatywnych implikacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin