Święci grzesznicy a grzeszni święci.txt

(15 KB) Pobierz
�wi�ci grzesznicy a grzeszni �wi�ci
 
Zapis czatu z ksi�dzem profesorem Janem Kracikiem z 23 stycznia 2008 r.
 
 
 Ks. prof. Jan Kracik ur. 11 XI 1941 roku. Pochodzi z rodziny ch�opskiej ze Spytkowic k. Rabki. �wi�cenia kap�a�skie przyj�� w 1965 roku z r�k ks. kard. Karola Wojty�y. Jest cenionym i uznanym historykiem. Absolwent KUL, dr hab., profesor nauk humanistycznych, wyk�adowca w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Na sta�e wsp�pracuje z "Tygodnikiem Powszechnym" i miesi�cznikiem katolickim ZNAK. Autor oko�o 450 publikacji, w tym kilkunastu ksi��ek. Najpopularniejsze z nich, to: "Pokona� czarn� �mier�. Staropolskie postawy wobec zarazy" (1991), "Ludzie z przedmie�cia historii. Kleparzanie czas�w staropolskich" (1993), "Trowgi i nadzieje ko�ca wiek�w" (1999), "�wi�ty Ko�ci� grzesznych ludzi" oraz "Relikwie" (1998), "Relikwie" (2002), "Powszechny, Apostolski, w histori� wpisany" (2005).
Ostatnio nak�adem Wydawnictwa Salwator ukaza�a si� ksi��ka "W Galicji trze�wiej�cej, krwawej, pobo�nej"

ks. Jan Kracik: Witam wszystkich i zapraszam do zadawania pyta�.
 
ROTFL: Co to znaczy �wi�ty grzesznik i grzeszny �wi�ty?
 
ks. Jan Kracik: �wi�ty to nie znaczy bezgrzeszny a ka�dy grzesznik ma szanse zosta� �wi�tym.
 
Krzysztof25Rz: Jak to jest �e Ko�ci� ma w�r�d swoich �wi�tych morderc�w,szarlatan�w i tyran�w?
 
ks. Jan Kracik: Jest jeszcze gorzej! Ma �otra na krzy�u, kt�remu pan Jezus powiedzia�: �Dzi� ze mn� b�dziesz w raju�. Pan Jezus powiedzia� �nie przyszed�em powo�a� sprawiedliwych ale grzesznik�w� (Mk 2,17). Co� z tego wynika.
 
wenuska: Grzesznik mo�e by� �wi�tym?
 
ks. Jan Kracik: Grzesznik jest wezwany aby przesta� grzeszy� i si� nawr�ci� i to ju� jest pocz�tek �wi�to�ci. A �wi�to�� jest drog�, na kt�rej jedni dochodz� dalej ni� inni.
 
przemeks: Ka�dy �wi�ty mia� grzechy w m�odo�ci, lecz pod koniec �ycia byli prawie chodz�cymi idea�ami, czy te grzechy nie rzutuj� na ca�e �ycie cz�owieka?
 
ks. Jan Kracik: Podw�jne uog�lnienie, bo nie ka�dy �wi�ty by� przedtem wielkim grzesznikiem i nie ka�dy zd��y� sta� si� idea�em. Wszystko zale�y od g��bi nawr�cenia i stopnia wytrwania na nowej drodze. Blizny pozostaj� ale rekonwalescent mo�e by� coraz zdrowszy.
 
Lechu: Czy wiele jest przypadk�w w historii Ko�cio�a os�b, kt�re osi�gn�y �wi�to�� mimo i� uwa�ano je za osoby grzeszne? I odwrotnie czy ludzie, kt�rzy posiadali opini� �wi�tych cz�sto dopuszczali si� czyn�w niegodziwych?
 
ks. Jan Kracik: Ocena ludzka jest omylna a pe�n� miar� �wi�to�ci zna sam B�g, kt�ry swoim mi�osierdziem dope�nia moralne niedostatki �wi�to�ci ludzkiej. Oczywi�cie, �e bywali �wi�ci, kt�rzy zaszli nie daleko w swojej �wi�to�ci a upadki s� przypad�o�ci� wszystkich. �w. Jan m�wi w swoim li�cie: �je�li m�wimy, �e nie mamy grzechu samych siebie oszukujemy" (1 J 1,8).
 
e_do_x: Dlaczego historyczny Wojciech tak bardzo r�ni si� od legendarnego?
 
ks. Jan Kracik: �wi�tych znamy z takich �yciorys�w, jakie pisano. Legend� rozumiemy jako przeciwie�stwo historii, nie ca�kiem s�usznie. Zawiera bowiem ona dane historyczne pomieszane z literack� fikcj�. St�d jej marna reputacja - ale zawsze �wiadczy o wyobra�eniach i potrzebach duchowych ludzi danej epoki. Historyczne postaci z Trylogii Sienkiewicza te� by�y inne, ni� ukaza� je autor pisanej �ku pokrzepieniu serc� powie�ci, jak�e potrzebnej Polakom �yj�cym pod zaborami.
 
barbara1604: Zatem powinni�my zada� sobie pytanie - czym jest �wi�to��?
 
ks. Jan Kracik: �wi�to�� jest �yciem wiar� i mi�o�ci�. Ale zawsze najpierw zaproszeniem Boga i Jego �ask�.
 
wenuska: Ja tego nie rozumiem - np je�li ksi�dz sie dopuszcza grzechu to czemu wybra� takie powo�anie? Skoro wiedzia� o swoich s�abo�ciach?
 
ks. Jan Kracik: Ka�dy chrze�cijanin wie o swoich s�abo�ciach a przecie� (podobnie jak nie najlepszy syn czy c�rka swojej rodziny) nie wyrzeka si� chrze�cija�stwa. Sam �w. Pawe� pisa� wyra�nie o wewn�trznej walce z grzechem w sobie samym (Rz 7,14-25). Czy to znaczy, �e walk� t� wygra� w ka�dym przypadku i ca�kowicie? Piotr nawet zapar� si� Chrystusa, a i reszta jego koleg�w nie popisa�a si� w Wielki Pi�tek. Czy to ich przekre�li�o na zawsze?
 
Lechu: �aden grzech nie przekre�la mojej szansy na osi�gni�cie �wi�to�ci?
 
ks. Jan Kracik: Je�li tylko cz�owiek chce si� z niego wyrwa� to �aden... Chyba, �e chcenie ko�czy si� na dobrych ch�ciach, nie zamieniaj�c si� w staranie.
 
Anonimek: Czy B�g przez Narodzeniem cz�owieka juz planuje czy dany noworodek b�dzie �wi�tym?
 
ks. Jan Kracik: B�g zaprasza do �wi�to�ci ka�dego ale szanuje woln� wol� cz�owieka.
 
_ateista: Skoro �otr wierz�cy w Boga mo�e by� �wi�tym, dlaczego �wi�tym nie mo�e by� nie-�otr ale ateista? 
 
ks. Jan Kracik: Ukrzy�owany �otr uwierzy� w Chrystusa i to by�o podstaw� jego zbawienia. A jak ten, kto w Boga nie wierzy mia�by by� jego �wiadkiem? Ale ateizm ateizmowi nier�wny. Odsy�am do Konstytucji II Soboru watyka�skiego �O Ko�ciele w �wiecie wsp�czesnym� (Gaudium et spes nr 19-21)
 
ROTFL: Czy ka�da osoba kt�ra jest zbawiona jest �wi�ta?
 
ks. Jan Kracik: Tak, przypomnijmy sobie liturgi� Uroczysto�ci Wszystkich �wi�tych 1 listopada.
 
grzeralts: Witam ksi�dza Jana i wszystkich dyskutant�w, pozdrawiam z Niemiec. Mnie raczej interesowa�aby ta druga kategoria - grzeszny �wi�ty i to raczej "�wi�ty", bo to chyba droga po kt�rej znacznie cz�ciej kroczymy.
 
ks. Jan Kracik: Prosz� wspomnie� postacie z Ewangelii: Mari� Magdalen�, Syna Marnotrawnego, Zacheusza, Celnika Lewiego (Mateusza)... Chrystus przyszed� do wszystkich - czy� to nie daje do my�lenia?
 
Lechu: M�wi si�, �e �w. Franciszek to taki �wi�ty urwis, kiedy by� m�ody,prawda? :)
 
ks. Jan Kracik: Ludzi, kt�rzy p�no wybrali drog� �wi�to�ci by�o sporo i jest to zach�ta dla nas wszystkich, �e te� mamy szans�. Nawet, gdy odeszli�my daleko. Z ka�dego miejsca �yciowej drogi zaprasza nas mi�osierny B�g. Ale zwlekaj�c � g�uchniemy.
 
e_do_x: Dlaczego na o�tarze nie zostali wyniesieni wszyscy zamordowani przez chrze�cijan poganie? Oni te� bronili wiary. Swojej wiary. Czy to jest sprawiedliwe?
 
ks. Jan Kracik: Ko�ci� Katolicki mo�e wynosi� na o�tarze swoich wyznawc�w, inni maj� swoje piedesta�y i nie jest rol� Ko�cio�a przejmowa� tych, kt�rzy do niego nie nale�eli, a czasem z nim walczyli. Ale B�g os�dzi sprawiedliwie jednych i drugich! I wszystkim da� szans� zbawienia.
 
Krzys02: Prosz� Ksi�dza, czy mo�e ksi�dz poleci� jak�� dobr� ksi��k� o �wi�tych z Polski?
 
ks. Jan Kracik: Np. "Twoje Imi�" autorstwa Henryka Frosa i Franciszka Sowy (wersja wielotomowa "Ksi�ga imion i �wi�tych"). Jest to leksykon, �yciorysy opatrzone s� bibliografi�, umo�liwiaj�c poszerzenie informacji.
 
przemeks: Czy ja grzeszny cz�owiek z "bliznami" mog� zosta� �wi�tym? Przecie� jestem szaraczkiem kt�ry ma�o mo�e, ale z Bogiem mog� wi�cej, tylko czy B�g by mnie chcia�?
 
ks. Jan Kracik: B�g chce na pewno! :-) Na to pytanie odpowiedzia� przez swego Syna sam B�g, ukazuj�c jak kocha i zaprasza ka�dego �szaraczka�. Proponuj� rozwa�enie tych np. zda� z Nowego Testamentu: J 3,16; Mt 9,13; �k 7,28; 1 Tm 2,4. 
 
spamer: Czy w tych czasach Ko�ci� korzysta z pomocy �wi�tych w poznawaniu tego co jest po �mierci za ich po�rednictwem?
 
ks. Jan Kracik: Ca�� potrzebn� do zbawienia prawd� o tym, co jest po �mierci B�g dawno ju� objawi� ludziom w Pi�mie �w. Za� po�rednictwo �wi�tych to przede wszystkim wstawiennictwo i przyk�ad �ycia chrze�cija�skiego. Ludzie wol� pami�ta� o tym pierwszym a powinno by� odwrotnie.
 
Lechu: Aby zosta� �wi�tym musi by� spe�nione szereg bada� nad dan� osob� przez osoby w Watykanie. Czy mo�liwy jest b��d wywy�szenia kogo� na o�tarze, kto swoim �yciem z pewno�ci� na to nie zas�u�y�, a pewne "brudy" wychodz� po czasie?
 
ks. Jan Kracik: W�a�nie temu ma zapobiec �cis�a procedura sprawdzania �ycia kandydata (proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny). Przez pierwsze tysi�clecie chrze�cija�stwa o �wi�to�ci decydowa� okazywany przez wiernych kult, zatwierdzany przez biskupa. Stolica Apostolska stopniowo rozwija�a procedury kanonizacyjne a w 1634 r. Urban VIII wprowadzi� beatyfikacj� zatwierdzaj�c� kult lokalny (kanonizacja jest dla ca�ego Ko�cio�a).
 
felicja: Czy dawni �wi�ci, dzisiaj stali by si� �wi�tymi? Czy obecnie s� raczej inne kryteria �wi�to�ci?
 
ks. Jan Kracik: Oczywi�cie, �e kryteria s� o wiele bardziej dok�adne, precyzyjne i zaostrzone. Niejeden z aprobowanych ongi� �wi�tych nie spe�ni�by ich dzi�. Zacz�o si� od kultu m�czennik�w w pierwszych wiekach, potem czczono wyznawc�w, ale dla ludzi IV-X wieku najwa�niejszym znakiem �wi�to�ci by�y cuda dziej�ce si� przy grobie.
 
Lechu: Kt�ry �wi�ty jest najlepszym przyk�adem, �e mo�na powsta� z niewoli swoich s�abo�ci i osi�gn�� ow� �wi�to��?
 
ks. Jan Kracik: Wyb�r jest du�y i zale�y od rodzaj�w grzech�w...
 
art: Dlaczego niekt�rzy pisarze Ko�cio�a s� �wi�tymi og�oszeni, a niekt�rzy jak np. Orygenes nie? 
 
ks. Jan Kracik: Genialny teolog Orygenes g�osi� tak�e pewne pogl�dy, kt�re by�y dyskusyjne i kontrowersyjne.
 
nicktov: Czy �wi�ci w Niebie maj� woln� wol� - i je�li tak, czy mog� zgrzeszy�?
 
ks. Jan Kracik: Po tamtej stronie opowiedzieli si� ju� za Bogiem nieodwo�alnie - jako zbawieni. Ju� nie wierz� tylko widz�. Widz� wi�c te� i poznaj� niesko�czenie bardziej ni� my nonsens grzechu.
 
buszmenka: Ale skoro szatan wiedzia� i si� odwr�ci� od Boga to �wi�ci te� mog�?
nicktov: Czemu lucyfer zgrzeszy� skoro znal nonsens grzechu najlepiej z wszystkich stworze�?
 
ks. Jan Kracik: Pr�ba anio��w by�a jednorazowa i cz�� j� przegra�a. Nie wiemy z Biblii nic o tym, by taka pr�ba mia�a miejsce jeszcze raz.
 
Wenuska: ...takie pytanie: skoro np ja si� szanuje itd a prostytutki pono� wejd� pierwsze do Kr�lestwa Bo�ego to jaki jest sens walczy� o warto�ci?
 
ks. Jan Kracik: Moralna jako�� �ycia cz�owieka, kt�ry czyni dobro ju� jest cz�ci� jego nagrody. A prostytutka nie jest zbawiona za to, �e ni� jest ale, �e przestaje ni� by�, �e �a�uje, �e usi�uje zerwa� z tym poni...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin