Czerwona Książeczka, rozdziały 17-20
17. SŁUŻYĆ LUDOWI
Musimy być skromni, rozważni, musimy wystrzegać się zarozumialstwa i porywczości, całym sercem i całą duszą służyć ludowi chińskiemu. . .
„Dwojaki los Chin" (23 kwietnia 1945 roku), Dzieła wybrane, t. III.
Całym sercem i całą duszą służyć narodowi, ani na chwilę nie odrywając się od mas; w każdym wypadku brać za punkt wyjścia dobro narodu, a nie dobro poszczególnych jednostek lub małej grupy; widzieć jedność odpowiedzialności przed ludem i przed kierowniczymi instancjami partii — oto założenie, z jakiego zawsze wychodzimy.
„O rządzie koalicyjnym" (24 kwietnia 1945 roku), Dzieła wybrane, t. III.
Organy państwowe realizują demokratyczny centralizm, muszą one opierać się na masach ludowych, a ich pracownicy służyć ludowi.
„O właściwym traktowaniu sprzeczności w łonie ludu" (27 lutego 1957 roku).
Charakteryzujący towarzysza Bethune'a duch służenia wyłącznie innym bez myślenia ani trochę o sobie, znalazł wyraz w jego poczuciu bezgranicznej odpowiedzialności za pracę i bezgranicznym umiłowaniu towarzyszy i ludu. Tego powinien uczyć się od niego każdy komunista. Wszyscy powinniśmy się uczyć od niego ducha absolutnej bezinteresowności. W ten właśnie sposób każdy może stać się człowiekiem przynoszącym wielki pożytek ludowi. Człowiek może być obdarzony większymi czy mniejszymi zdolnościami, ale jeśli tylko jest przepojony takim duchem, to jest on już człowiekiem szlachetnym, człowiekiem prawdziwym, człowiekiem moralnym, człowiekiem, któremu obce są niskie pobudki, człowiekiem pożytecznym dla ludu.
„Pamięci Normana Bethune'a" (21 grudnia 1939 roku), Dzieła wybrane, t. II.
Nasza partia komunistyczna oraz Ósma Armia i Nowa Czwarta Armia, którymi kieruje partia komunistyczna, są armiami rewolucji. Te nasze armie istnieją wyłącznie gwoli wyzwolenia ludu i działają konsekwentnie i aż do końca w interesie ludu.
„Służyć ludowi!" (8 września 1944 roku), Dzieła wybrane, t. III.
Wszyscy nasi pracownicy kadrowi, niezależnie od zajmowanych stanowisk, są sługami ludu. Wszystko, co robimy, ma na celu służyć ludowi. Czyż nie moglibyśmy się wyrzec czegoś złego bez żalu?
„Zadania na rok 1945" (15 grudnia 1944 roku).
Nasz obowiązek — to odpowiedzialność przed ludem. Każde słowo, każdy czyn i każda wytyczna polityki powinny odpowiadać interesom ludu, a jeżeli zostały popełnione błędy, trzeba je obowiązkowo naprawić. To się właśnie nazywa ponosić odpowiedzialność przed ludem.
„Sytuacja po zwycięstwie w wojnie oporu przeciw Japonii i nasza polityka" (13 sierpnia 1945 roku), Dzieła wybrane, t. IV.
Walka zawsze pociąga za sobą ofiary i śmierć człowieka jest zwykłym zjawiskiem. Lecz nam w głowie są interesy ludu i cierpienia olbrzymiej większości ludu, i kiedy umieramy za lud, to umieramy chwalebną śmiercią. Niemniej jednak powinniśmy ze wszech miar zmniejszać liczbę zbytecznych ofiar.
Każdemu jest sądzone umrzeć, lecz nie każda śmierć ma jednakowe znaczenie. Starożytny pisarz chiński Syma Tsien mówił: „Umiera każdy, lecz śmierć jednego ma wagę większą od góry Taiszan, śmierć innego ma wagę mniejszą od puchu łabędziego". Śmierć poniesiona dla dobra ludu ma wagę większą od góry Taiszan, a śmierć w służbie faszystom, śmierć poniesiona w interesie wyzyskiwaczy i ciemięzców ludu ma wagę mniejszą od puchu łabędziego.
18. PATRIOTYZM I INTERNACJONALIZM
Czy komunista, będąc internacjonalistą, może być jednocześnie również patriotą? Uważamy, że nie tylko może, ale i powinien. Konkretna treść patriotyzmu zależy od warunków historycznych. Istnieje „patriotyzm" agresorów japońskich i Hitlera, istnieje też nasz patriotyzm. Komuniści powinni zdecydowanie występować przeciw tak zwanemu „patriotyzmowi" agresorów japońskich i Hitlera. Komuniści japońscy i niemieccy dążą do klęski swych rządów w wojnach prowadzonych przez ich kraje; jak najsilniejsze przyczynianie się do tego, aby wojny agresorów japońskich i Hitlera zakończyły się klęską, odpowiada interesom zarówno ludu japońskiego, jak i ludu niemieckiego; im pełniejsza będzie ta klęska, tym będzie lepiej. . . albowiem wojny, prowadzone przez agresorów japońskich i przez Hitlera, zgubne są nie tylko dla innych ludów świata, lecz również dla ludów ich własnych krajów. Inna jest sytuacja w Chinach. Chiny są ofiarą agresji. Dlatego komuniści chińscy powinni łączyć patriotyzm z internacjonalizmem. Jesteśmy internacjonalistami, a jednocześnie jesteśmy patriotami; naszym hasłem jest walka za ojczyznę przeciwko agresorowi. Dla nas defetyzm jest zbrodnią; walka o osiągnięcie zwycięstwa w wojnie oporu przeciw Japonii jest naszym obowiązkiem, od którego nie wolno nam się uchylić, albowiem tylko prowadząc wojnę w obronie ojczyzny można rozgromić agresora i osiągnąć wyzwolenie narodowe, tylko zaś wyzwolenie całego narodu może doprowadzić do wyzwolenia proletariatu i całego ludu pracującego. Zwycięstwo Chin, rozgromienie imperialistów dokonujących agresji w Chinach pomoże również ludom innych krajów. Dlatego patriotyzm w wojnie narodowowyzwoleńczej to urzeczywistnienie internacjonalizmu w praktyce.
„Pozycja Komunistycznej Partii Chin w wojnie narodowej" (październik 1938 roku), Dzieła wybrane, t. II.
Jako cudzoziemiec, nie miał na względzie żadnych egoistycznych pobudek i uważał sprawę wyzwolenia narodu chińskiego za swoją własną. Co go pobudziło do tego? Jego duch internacjonalistyczny, jego duch komunistyczny, którego każdy komunista chiński powinien się uczyć. . . Powinniśmy połączyć się z proletariuszami wszystkich krajów kapitalistycznych, powinniśmy połączyć się z proletariuszami Japonii, Anglii, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Włoch i wszystkich innych państw kapitalistycznych, a dopiero wtedy zdołamy obalić imperializm, wyzwolić nasz naród i lud, wyzwolić narody i ludy świata. Na tym właśnie polega nasz internacjonalizm — internacjonalizm, przy pomocy którego walczymy przeciw ciasnemu nacjonalizmowi i ciasnemu patriotyzmowi.
Narody uciskane w walce o swe całkowite wyzwolenie muszą się opierać przede wszystkim na własnej walce, a następnie dopiero na międzynarodowej pomocy. Narody, które osiągnęły zwycięstwo rewolucji, powinny udzielać pomocy narodom walczącym o wyzwolenie. To jest nasz internacjonalistyczny obowiązek.
Rozmowa na spotkaniu z afrykańskimi przyjaciółmi (8 sierpnia 1963 roku).
Kraje socjalistyczne są państwami zupełnie nowego typu, państwami, w których klasy wyzyskiwaczy zostały obalone, a władza sprawowana jest przez lud pracujący. We wzajemnych stosunkach tych krajów realizuje się zasada jedności internacjonalizmu z patriotyzmem. Ściśle łączą nas wspólne interesy i wspólne ideały.
„Przemówienie na jubileuszowej sesji Rady Najwyższej ZSRR z okazji 40-tej rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej" (6 listopada 1957 roku).
Narody krajów obozu socjalistycznego powinny się łączyć, narody krajów Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej powinny się łączyć, narody wszystkich kontynentów świata powinny się łączyć, wszystkie kraje miłujące pokój powinny się łączyć, wszystkie kraje, cierpiące agresję, kontrolę, interwencję i krzywdy ze strony USA, powinny się zjednoczyć. Powinny one w ten sposób stworzyć jak najszerszy jednolity front walki przeciwko polityce agresji i wojny imperializmu amerykańskiego w obronie pokoju na całym świecie.
„Oświadczenie dla poparcia sprawiedliwej walki patriotycznej narodu panamskiego przeciwko imperializmowi amerykańskiemu" (12 stycznia 1964 roku).
Sprawy znajdują się w ciągłym rozwoju. Od rewolucji w roku 1911, czyli rewolucji sinhai, minęło tylko 45 lat, a oblicze Chin zmieniło się całkowicie. Przejdzie jeszcze 45 lat, to będzie rok 2001, kiedy zacznie się wiek XXI, wtedy oblicze Chin ulegnie jeszcze większym zmianom. Chiny przekształcą się wówczas w potężny, przemysłowy kraj socjalistyczny. Chiny powinny się stać takim krajem. Chiny są krajem, posiadającym 9 milionów i 600 tysięcy kilometrów kwadratowych obszaru i 600 milionów ludności, powinny wnosić stosunkowo większy wkład dla ludzkości. A wkład ten w długim okresie czasu w przeszłości był zbyt niewielki, i my ubolewamy nad tym. Jednakże powinniśmy być skromni. Nie tylko dzisiaj, ale. i za 45 lat. Zawsze powinniśmy być skromni. W międzynarodowych kontaktach Chińczycy powinni unicestwić wielkomocarstwowość zdecydowanie, ostatecznie, na czysto i całkowicie.
„Pamięci dr. Sun Jat-scna" (listopad 1956 roku).
Nie powinniśmy w żadnym wypadku przybierać postawy butnej wielkomocarstwowości, nie powinniśmy w żadnym wypadku wpadać w zarozumiałość z powodu zwycięstwa rewolucji i pewnych sukcesów w budownictwie. Każdy kraj, duży czy mały, ma swoje mocne i słabe strony.
„Przemówienie na otwarciu VIII Zjazdu Komunistycznej Partii Chin" (15 września 1956 roku).
19. HEROIZM REWOLUCYJNY
Armia nasza zawsze nieustraszenie idzie naprzód. Ogarnięta wolą pokonania każdego wroga, sama nigdy nie ulega wrogowi. We wszelkich, nawet najcięższych okolicznościach walczy do ostatniego człowieka.
Rozwijać taki styl walki, jak walczyć odważnie, nie bać się ofiar, nie bać się zmęczenia i prowadzić nieprzerwane działania wojenne (czyli podejmować kilka kolejnych bitew w ciągu krótkiego okresu czasu bez odpoczynku).
„Sytuacja aktualna i nasze zadania" (25 grudnia 1947 roku), Dzieła wybrane, t. IV.
Dziesiątki tysięcy bojowników po bohatersku już złożyło swe życie w ofierze dla dobra narodu. Wznieśmy wysoko ich sztandar, ruszmy naprzód drogą zbroczoną ich krwią!
Bądźmy zdecydowani, nie bójmy się ofiar, pokonajmy wszelkie trudności, aby wywalczyć zwycięstwo.
„Dziadek Głupi przesunął góry" (11 czerwca 1945 roku), Dzieła wybrane, t. III. . . .W krytycznej chwili posuwania się naprzód Marszu Północnego, jednolity narodowy front Kuomintangu, partii komunistycznej i różnych środowisk ludności, reprezentujący sprawę wyzwolenia narodu chińskiego, podobnie jak wszystkie rewolucyjne wytyczne polityki tego jednolitego frontu pogwałciła zdradziecka, antyludowa polityka władz kuomintangowskich, która znalazła wyraz w „czystce partii" i w masakrach. . . I od tego czasu miejsce zespolenia zajęła wojna domowa, miejsce demokracji — dyktatura, miejsce Chin pełnych jasności — Chiny pogrążone w ciemności. Jednakże nie udało się ani zastraszyć, ani pokonać, ani zniszczyć Komunistycznej Partii Chin i narodu chińskiego. Zerwały się one z ziemi, zmyły z siebie krew, pochowały poległych towarzyszy i znów podjęły walkę. Wysoko wzniosły wielki sztandar rewolucji i zorganizowały opór zbrojny. Na rozległych terenach Chin utworzyły one organy władzy ludowej, przeprowadziły reformę systemu agrarnego, stworzyły armię ludową — chińską Armię Czerwoną; zachowały i rozwinęły rewolucyjne siły narodu chińskiego.
Macie dużo walorów, macie duże zasługi, ale pamiętajcie koniecznie, że nie wolno wam wpadać w zarozumialstwo. Wszyscy was szanują, i to jest słuszne, lecz to właśnie może łatwo wywołać zarozumialstwo. Jeżeli zaś wpadniecie w zarozumialstwo, jeżeli będziecie nieskromni i przestaniecie starać się, jeżeli nie będziecie szanować innych, nie będziecie szanować kadr kierowniczych i nie będziecie szanować mas, wówczas przestaniecie być bohaterami pracy i przodownikami pracy. Przedtem zdarzało się to u nas z tym i z owym, a mam nadzieję, że wy nie pójdziecie w ich ślad.
,,Trzeba nauczyć się pracy ekonomicznej" (10 stycznia 1945 roku), Dzieła wybrane, t. III.
Zarówno w walce o zlikwidowanie wrogów, jak i w walce o odbudowę i rozwój produkcji przemysłowej i rolnej pokonaliście wiele trudności, wykazaliście olbrzymie męstwo, mądrość i aktywność. Staliście się wzorem dla całego narodu chińskiego, jesteście trzonem, który zwycięsko posuwa naprzód sprawę narodu we wszystkich dziedzinach, jesteście niezawodną oporą rządu ludowego i mostem łączącym rząd ludowy z szerokimi masami.
Pozdrowienie w imieniu KC KPCh dla ogólnochińskiej narady przedstawicieli bohaterów walki i przodowników pracy (25 września 1950 roku).
Naród chiński ma dość odwagi, by prowadzić do końca walkę na śmierć i życie ze swymi wrogami, jest on całkowicie zdecydowany własnymi siłami wywalczyć swe odrodzenie, jest on zdolny stanąć na własnych nogach w jednym szeregu z innymi narodami świata.„O taktyce walki przeciwko imperializmowi japońskiemu" (27 grudnia 1935 roku), Dzieła wybrane, t. I.
20. BUDOWAĆ KRAJ W SPOSÓB PRACOWITY I OSZCZĘDNY
Trzeba, aby wszyscy pracownicy kad...
DANIEL1990PL