Mao Zedong - Czerwona Książeczka (rozdziały 13-16).docx

(24 KB) Pobierz

Czerwona Książeczka, rozdziały 13-16

 

 

13. STOSUNKI MIĘDZY DOWÓD­CAMI A ŻOŁNIERZAMI


Nasza armia zawsze kieruje się dwiema zasadami: pierwsza — powin­niśmy być bezlitośni w stosunku do nieprzyjaciela, musimy go pokonać i zniszczyć; druga — powinniśmy być życzliwi w stosunku do swych ludzi, do ludu, do towarzyszy, do naszych zwierzchników i podwładnych, musimy się jednoczyć z nimi.


Przemówienie na przyjęciu, zorga­nizowanym przez Komitet Central­ny Partii na cześć przedstawicieli wyróżnionych w nauce spośród od­działów zaplecza (18 września 1944 roku).


Przybyliśmy tutaj z najróżnorodniej-szych zakątków kraju, zebraliśmy się dla wspólnego rewolucyjnego celu. . . Nasze kadry kierownicze powinny troszczyć się o każdego żołnierza; wszy­scy w szeregach rewolucji powinni wzajemnie się o siebie troszczyć, po­winni strzec siebie wzajemnie, powinni pomagać sobie wzajemnie.


„Służyć ludowi!" (8 września 1944 roku), Dzieła wybrane, t. III.

 

W każdej jednostce wojskowej na­leży prowadzić kampanię na rzecz poparcia kadr kierowniczych i troski o żołnierzy wzywając kadry kierowni­cze do troski o żołnierzy, a żołnie­rzy do poparcia kadr kierowniczych. Wszyscy oni wzajemnie i otwarcie po­winni wypowiadać się o niedociągnię­ciach i błędach, i szybko je naprawiać. W ten sposób będzie można osiągnąć cel — prawdziwą jedność wewnętrzną.

 


„Zadania na rok 1945" (15 grudnia 1944 roku).

 

Wielu ludzi sądzi, że dotychczas nie udawało   się  należycie  ułożyć  stosun­ków między dowódcami a żołnierzami oraz między armią a ludem z powodu stosowania    niesłusznych    metod;    ja zawsze   im   mówię,   że   chodzi   tu   o zasadniczą  postawę   (albo  zasadnicze nastawienie).    Słuszna zaś postawa to poszanowanie żołnierza, poszanowanie ludu.   Z tej postawy wypływa i odpo­wiednia  polityka,  i  metody,  i  formy. Jeżeli  zaś odstąpimy od  tej  postawy, to   i   polityka,  i   metody,  i  formy  na pewno   będą   błędne,   a   wówczas   w żaden   sposób   nie   uda   się   należycie ułożyć stosunków między dowódcami a   żołnierzami   oraz   między   armią   a ludem. Oto trzy główne zasady pracy politycznej w armii: po pierwsze, jed­ność dowódców z żołnierzami, po dru­gie, jedność armii z ludem oraz, po trzecie, wywoływanie rozkładu armii nieprzyjaciela. Aby pomyślnie zreali­zować te zasady, trzeba opierać się na tej zasadniczej postawie, a mianowi­cie — poszanowaniu żołnierza, posza­nowaniu ludu i poszanowaniu godności ludzkiej jeńców, którzy złożyli broń. Naprawdę mylą się ci, którzy sądzą, że chodzi tu nie o zasadniczą postawę, lecz o sprawę czysto technicznej natury; powinni oni naprawić swój  pogląd.

 

 

„O przewlekłej  wojnie"  (maj  193-S roku), Dzieła wybrane, t. II.

 


Komuniści prowadząc pracę wśród ludzi pracy muszą stosować demokratyczne metody przekonywania i wychowywania,   absolutnie   niedopuszczalne jest uciekanie się do komenderowania i środków przymusu. Komunistyczna Partia Chin wiernie przestrzega tej marksistowsko-leninowskiej  zasady.

 

„O właściwym traktowaniu sprze­czności w łonie ludu" (27 lutego 1957 roku).

 

 

Nasi towarzysze muszą zrozumieć, że praca wychowania ideologicznego, to praca długotrwała, cierpliwa i mo­zolna, i że nie można próbować za pomocą kilku wykładów lub zebrań zmienić ideologię ludzi, która się kształtowała w ciągu kilkudziesięciu lat życia. Żeby przekonać ludzi o słuszności czegoś, trzeba działać prze­konywaniem, a nie przymusem. Przy­mus nigdy nie doprowadza do prze­konywania ludzi. Nie wolno podpo­rządkować sobie ludzi siłą.    Przymus dopuszczalny jest w stosunku do wro­gów, w żadnym wypadku nie w sto­sunku  do  towarzyszy i  przyjaciół.

 


„Przemówienie na ogólnokrajowej naradzie Komunistycznej Partii Chin poświeconej pracy propagan­dowej" (12 marca 1957 roku).

 

Należy przeprowadzić wyraźną linię podziału między nami a wrogami, nie wolno zajmować pozycji wrogiej wo­bec swoich towarzyszy i traktować ich jako wrogów. Nasze słowa muszą być przeniknięte gorącym pragnieniem ob­rony sprawy narodu i podniesienia jego świadomości politycznej, a nie ośmie­szania i napaści.

 


„Przemówienie na ogólnokrajowej naradzie Komunistycznej Partii Chin poświęconej pracy propagan­dowej" (12 marca 1957 roku).


14.    STOSUNKI MIĘDZY ARMIĄ A LUDEM

 

Armia powinna zespolić się w jedną całość z masami ludowymi, aby wi­działy one w niej swoją własną armię. Taka  armia  będzie  niezwyciężona. . .

 


„O przewlekłej wojnie"  (maj  1938 roku), Dzieła wybrane, t. II.


Trzeba, aby każdy towarzysz zrozu­miał, że jeżeli tylko będziemy opierać się na ludzie i niezłomnie wierzyć, iż twórcze siły mas ludowych są niewy­czerpane, i w konsekwencji będziemy wierzyć w  lud,  stapiać się z  ludem, wtedy zdołamy przezwyciężyć wszel­kie trudności i żaden wróg nie zdoła nas pokonać; na odwrót, wówczas sami potrafimy pokonać każdego wroga.

 

„O rządzie koalicyjnym" (24 kwiet­nia 1945 roku), Dzieła wybrane, t. III.

 

 

Gdziekolwiek przybywają nasi to­warzysze, powinni nawiązać dobre stosunki z masami, troszczyć się o nie i pomagać im w pokonaniu trudności. Trzeba jednoczyć szerokie masy ludo­we, i im więcej ludzi zjednoczymy, tym lepiej.

 

 

„O rokowaniach w Czungkingu" (17 października 1945 roku), Dzieła wybrane, t. IV.

 


W rejonach wyzwolonych, z jednej strony,   armia   powinna   podejmować pracę na rzecz popierania organów władzy i troski o lud, a z drugiej, or­gany władzy demokratycznej powinny przewodzić ludowi w pracy na rzecz popierania armii i otaczania opieką rodzin wojskowych walczących prze­ciw Japonii, aby w jeszcze większym stopniu ulepszyć stosunki między ar­mią a ludem.

 

,,O rządzie koalicyjnym" (24 kwiet­nia 1945 roku), Dzieła wybrane, t. III.

 


W wojsku, drogą wychowania ideo­logicznego koniecznie należy dopro­wadzić do tego, aby każdy dowódca i każdy żołnierz w pełni uświadomił sobie doniosłość poparcia organów władzy i troski o lud.    Jeśli tylko w wojsku ta praca zostanie dobrze posta­wiona, to stosunki terenu do wojska na pewno się polepszą.

 

,,Kierunek pracy w rejonach wyz­wolonych na rok 1946" (15 grudnia 1945 roku), Dzieła wybrane, t. IV.

 


W toku kampanii na rzecz popie­rania organów władzy i troski o lud i na rzecz popierania armii i otaczania opieką rodzin wojskowych walczących przeciw Japonii, oddziały wojskowe, instancje partyjne i organy władzy po­winny każde ze swojej strony całko­wicie ujawniać swoje własne niedo­ciągnięcia i błędy, popełnione w 1943 roku, i stanowczo je naprawić w 1944 roku. Następnie w pierwszym miesią­cu  każdego  roku według kalendarza
księżycowego trzeba wszędzie odby­wać taką kampanię, w toku której należy wielokrotnie odczytywać zobo­wiązania do popierania organów wła­dzy i troski o lud, i zobowiązania do popierania armii i otaczania opieką rodzin wojskowych walczących przeciw Japonii; należy wielokrotnie przepro­wadzać otwartą, masową samokrytykę (każda strona krytykuje tylko siebie, a nie drugą stronę), krytykując niedo­ciągnięcia i błędy, popełnione na te­renach danej bazy oporu, polegają­ce na wyrządzeniu krzywdy — z winy wojskowych — miejscowym instancjom partyjnym, organom władzy i ludności oraz świadczące o niedostatecznej tro­sce o wojsko ze strony miejscowych instancji partyjnych, organów władzy i ludności,   i   ostatecznie   naprawić   te niedociągnięcia i błędy.


„Rozwinąć na terenach baz oporu kampanię na rzecz obniżenia te-nuty dzierżawnej, wzrostu produk­cji i na rzecz poparcia organów władzy i troski o lud" (i paździer­nika 1943 roku), Dzieła wybrane, t. III.

 


15.    TRZY DEMOKRACJE

 

W armii należy przeprowadzić w pewnych granicach demokratyzację, głównie znieść feudalne praktyki bicia i wymyślania, i doprowadzić do tego, by dowódcy i żołnierze dzielili ze sobą w życiu wszystkie radości i smutki. Tą drogą osiągnie się jedność dowód­ców z żołnierzami, zdolność bojowa armii ogromnie wzrośnie i nie będzie­my musieli obawiać się, że w tej prze­wlekłej i bezwzględnej wojnie nie wy­trwamy.

 


„O przewlekłej wojnie" (maj 1938 roku), Dzieła wybrane, t. II.

 

Pomimo tak skąpych materialnych warunków życia i ciągłych walk, Armia Czerwona trzyma się po dawnemu mocno; tłumaczy się to, oprócz roli partii, wprowadzeniem w armii zasad demokratycznych. Dowódcy nie biją żołnierzy; żołnierze i dowódcy są jed­nakowo traktowani; żołnierze korzy­stają ze swobody wypowiadania się na zebraniach; zniesiono zbyteczne i drobiazgowe formalności służbowe; gospodarkę prowadzi się na oczach wszystkich. . . W Chinach demokracja potrzebna jest nie tylko ludowi, po­trzebna jest również i armii. Demo­kratyczny system w armii jest ważnym orężem podważenia feudalnej armii najemnej.

 


„Walka w Tsingkangszanic" (25 listopada 1928 roku), Dzieła wy­brane, t. I.

 

Kierunek pracy politycznej w od­działach wojskowych polega na śmia­łym mobilizowaniu mas żołnierskich, dowódców i wszystkich pracowników, by poprzez ruch demokratyczny pod scentralizowanym kierownictwem osią­gnąć trzy główne cele: wysoki poziom jedności politycznej, poprawę warun­ków życia, i podnoszenie poziomu sztuki bojowej i taktyki wojskowej. „Trzy sprawdzenia" i ,,trzy uporząd­kowania"*, które obecnie z entuzjaz­mem są prowadzone w wojskowych oddziałach naszej armii, zmierzają właśnie    do    osiągnięcia    pierwszych dwóch celów drogą demokracji w dzie­dzinie politycznej i gospodarczej.

 

Demokracja w dziedzinie gospodar­czej wymaga, aby wybrani przez żoł­nierzy przedstawiciele mieli prawo okazywać pomoc dowództwu kompanii (nie pomijając go) w zarządzaniu za­opatrzeniem i wyżywieniem kompanii.

 

Demokracja w dziedzinie wojsko­wej wymaga, aby w okresie przygoto­wania bojowego dowódcy i żołnierze, a także i sami żołnierze uczyli się wzajemnie; aby podczas działań wo­jennych przeprowadzać na linii ognia różnego rodzaju większe lub mniejsze zebrania w kompanii. Trzeba pod kierownictwem dowództwa kompanii zbierać masy żołnierskie dla dyskuto­wania problemów dotyczących zdoby­cia pozycji nieprzyjaciela i sposobów wykonania zadania bojowego. Jeżeli bitwa przedłuża się kilka dni pod rząd, należy przeprowadzić kilka ta­kich zebrań. Tego rodzaju forma demo­kracji wojskowej była praktykowana w bitwie pod Panlongiem w północnej części prowincji Szensi i w bitwie pod Szydziadżuangiem w pogranicznym re­jonie Szansi-Czahar-Hopei i dała wiel­kie rezultaty. Świadczy to o tym, że ta forma demokracji wojskowej przy­nosi jedynie korzyści, a nie powoduje żadnych szkód.

 


,,Trzy sprawdzenia" i „trzy uporządko­wania" — ważny ze względu na swoje znacze­nie ruch na rzecz uporządkowania szeregów partii i armii, który przyświecał naszej partii w okresie wojny ludowo-wyzwoleńczej w związku z reformą rolną. „Trzy sprawdze­nia" oznaczają: w terenowych organizacjach partyjnych — sprawdzenie przynależności kla­sowej, stanu ideologicznego i stylu pracy; w armii — sprawdzenie przynależności klaso­wej, pracy i woli walki. „Trzy uporządko­wania" oznaczają: uporządkowanie stanu organizacji, uporządkowanie w dziedzinie ideologii i uporządkowanie stylu pracy.


„Ruch demokratyczny w armii" (30 stycznia 1948 roku), Dzieła wy­brane, t. IV.


W toczącej się wielkiej walce Ko­munistyczna Partia Chin wymaga od wszystkich instancji kierowniczych par­tii,  wszystkich   członków  i   kadr  kie­rowniczych partii, by rozwijali w pełni swą aktywność, ponieważ tylko wtedy partia może osiągnąć zwycięstwo. Roz­wijanie   akty...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin