OPIS możliwości uprzestrzenniania dźwięku STEREO.doc

(388 KB) Pobierz

1.    WSTĘP!

Na temat możliwości uprzestrzenniania dźwięku STEREO

Opiszę teraz jeden ze sposobów konwersji dźwięku 2.0 do 5.1 (6.1) i więcej w profesjonalny sposób.

Enkoderem dźwięku przestrzennego będzie wtyczka SRS Circle Surround VST Pro. Jest to wtyczka do aplikacji wspierających Virtual Studio Technology (VST) takich jak Plogue Bidule, Steinberg Nuendo 2.X, Steinberg Cubase SX, Adobe Audition oraz podobnych.

Firma SRS jest jednym z wiodących dostawców tego typu rozwiązań, które można spotkać nawet w formie licencyjnej w porządnych wzmacniaczach kina domowego. W mojej opinii na pewno jest w pierwszej trójce metod konwersji STEREO – dźwięk wielokanałowy. Co więcej jest to aplikacja „skrojona na miarę”; dokładnie do tego typu zastosowań. Jej konfiguracja jest intuicyjna, wszystkie wskaźniki - czytelne a liczba parametrów - minimalna.

Oczywiście nie należy się spodziewać, że plug-in „pójdzie” do studia nagrań, odzyska pełną informację surround i przedstawi ją nam jako osobne ścieżki audio. Ale w doskonały sposób wyciągnie informację przestrzenną zawartą w sygnale STEREO i rozdzieli na 6 lub 7 kanałów tak, aby można było tą informację dostarczyć do amplitunera kina domowego mogącego dekodować dźwięk typu multichannel.

Efekt działania najlepiej sprawdzić samemu – naprawdę warto spróbować!

Potrzebne oprogramowanie:

 

 Plogue Bidule
 
 

  wersja w pełni funkcjonalna posiadająca ograniczenie czasowe użytkowania, informację o czasie działania zawiera strona producenta


 SRS Circle Surround VST plug-in
 

  wersja 7 dniowa w pełni funkcjonalna

 Certyfikowany koder DTS (dowolny),
   np. SurCode DVD DTS
 

  wersja demo nie koduje strumienia DTS
 
 

 Certyfikowany koder AC3 (dowolny),
   np. z aplikacji Sonic Scenarist

  brak wersji demo
 


Założenie wstępne – plik wejściowy STEREO jest w formacie WAV, 16 bit, 48kHz.

Jeżeli dysponujemy plikiem w innym formacie, na wstępie należy go doprowadzić do podanej wyżej postaci (jest ona zgodna ze specyfikacją DVD Video).

 

 

 

2.      KONFIGURACJA PROGRAMÓW!!
 

Instalujemy programy Plogue Bidule oraz wtyczkę SRS Circle Surround VST Pro do domyślnych katalogów wskazanych przez program instalacyjny.

Uruchamiamy Plogue Bidule:

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs01.gif

 

UWAGA – wersja 0.7001 może nie działać poprawnie z rozdzielczościami ekranu większymi niż 1024x768 pikseli – opisy bloczków w schemacie połączeń mogą być mało czytelne. Wygląda na to, że w polskojęzycznych Windows-ach aplikacja ma ogólny problem z wyświetlaniem opisów. Dlatego na załączonych obrazkach mogą być widoczne pewne zniekształcenia.

Przechodzimy do okna konfiguracyjnego (Edit – Preferences):

Zakładkę User interface i ReWire pozostawiamy bez zmian,

W zakładce VST wskazujemy lokalizację wtyczek do programu. Standardowa lokalizacja to C:\Program Files\Plogue\Bidule\VSTPlugins – nie zmieniamy jej,

W zakładce Disk I/O ustawiamy parametr use WAVEFORMATEXTENSIBLE: na never,

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs02.gif

 

W zakładce DSP zmieniamy częstotliwość próbkowania Sample Rate na 48000 Hz

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs03.gif

 

Po wszystkim naciskamy Apply.

Zanim przystąpimy do dalszej pracy musimy skopiować pliki wtyczki SRS Circle Surround VST Pro (Circle Surround Decoder.dll, Circle Surround Encoder.dll) do lokalizacji VSTPlugins programu Plogue Bidule.

Przy instalacji standardowej SRS Circle Surround VST Pro pliki te zapisywane są w katalogu C:\Program Files\Vstplugins. Ponieważ Plogue Bidule może obsługiwać tylko jeden wskazany katalog wtyczek, dlatego do jego prawidłowego działania potrzebne jest umieszczenie wszystkich niezbędnych plików w jednym katalogu.

Odświeżamy zawartość katalogu C:\Program Files\Plogue\Bidule\VSTPlugins poprzez Edit – Scan plugins. Efektem tego, po krótkim skanowaniu,

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs04p.gif

 

będzie pojawienie się katalogu VST w oknie Palette zakładce Bidules.

Jeszcze tylko w głównym oknie aplikacji należy wyczyścić jego domyślną zawartość (bloczki). Zaznaczamy myszą każdy z osobna lub wszystkie razem i naciskamy Delete.

Mając przygotowaną aplikację możemy przystąpić do tworzenia schematu blokowego konwersji.

 

3.    SCHEMAT BLOKOWY!!!

Z okna Palette zakładki Bidules wyciągamy odtwarzacz 2 kanałowy (stereo). Podświetlamy go i wyciągamy myszką na okno robocze aplikacji.

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs05.gif

 

Odtwarzany dźwięk ma trafiać do wtyczki SRS Circle Surround VST Pro – przenosimy ją na okno robocze:

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs06.gif

 

Musimy zapisać wyprodukowany dźwięk przestrzenny. Możemy to zrobić w dwojaki sposób.

a)
 
 

rejestrując dźwięk wyjściowy jako jeden plik *.wav wielokanałowy – wadą takiego rozwiązania jest konieczność korzystania z dodatkowej aplikacji, która rozłoży tak zapisany dźwięk na elementarne pliki mono odpowiadające poszczególnym kanałom

b)
 
 

rejestrując od razu każdy kanał osobno – konfiguracja aplikacji jest co, prawda trochę bardziej czasochłonna ale otrzymujemy od razu gotowy wynik naszej pracy w formie 6. lub 7. plików mono.

Osobiście preferuję to drugie rozwiązanie i na nim będziemy bazować w dalszej części przewodnika.

Wyciągamy zatem na okno robocze sześć bloczków nagrywających jeden kanał (mono):

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs07.gif

 

Dalej należy stworzyć układ jak na rysunku poniżej. Dokonujemy tego poprzez kliknięcie w „nóżkę” wyjściową bloku i trzymając lewy przycisk myszy tworzymy połączenie z odpowiednią nóżkę wejściową następnego bloczku.

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs08.gif

 

Po połączeniu bloków możemy przejść do konfiguracji konwertera.

 

4.    KONFIGURACJA SYSTEMU / WTYCZKI !!!!!

Klikamy 2 razy w bloczek Audio File Player_0 przyciskiem Otwórz wskazujemy plik wejściowy stereo.

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs09.gif

 

Następnie klikamy w Circle Surround VST Decoder_0 wywołując w ten sposób okno konfiguracyjne:

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs11.gif

 

Decode: ustawiamy Circle Surround – czyli dźwięk dookólny,

Center Mode: włączamy Center (tworzenie kanału centralny przód. Jeżeli włączymy Rear Center tworzony będzie również kanał centralny tył. Ma to zastosowanie w systemach 6.1 czyli DTS ES lub DD EX. Oczywiście nie włączenie którejś opcji skutkuje nie dekodowaniem kanału (kanałów) przy tworzeniu dźwięku dookolnego.

Post Process – włączając tą opcję zyskujemy możliwość dodatkowego sterowania przetwarzaniem dźwięku. Opcje te są szczególnie użyteczne przy dekodowaniu przestrzennym dźwięku filmowego – dostajemy możliwość sterowania kanałem LFE oraz zawartością niskich częstotliwości w głośnikach przednich – przez co możemy uzyskać bardzo potężny, dramatyczny bas. Opcjami w tej części lepiej „manewrować” ostrożnie. Przy dobrym materiale źródłowym nie ma potrzeby przekraczania 3.0 LFE. Włączenie opcji Dialog Clarity daje bardzo dobrą separacje dialogów w filmie i kieruje dialogi głównie do głośnika centralnego przedniego. Przy uprzestrzennianiu muzyki lepiej nie korzystać z tej opcji – unikniemy wrażenia przerysowanego wokalu w głośniku centralnym.

Oczywiście to są tylko wskazówki – każdy z nas ma indywidualne odczucia słuchowe, każdy materiał jest inny i każdy ma inny sprzęt, na którym będzie odsłuchiwał. Zawsze lepiej zrobić kilka prób, aby uzyskać optymalne nas wrażenia słuchowe

To są w zasadzie wszystkie parametry, które musimy / możemy ustawić.

W zakładce Output Level sugeruję wyciszenie kanału, którego nie będziemy chcieli dekodować (zazwyczaj jest to kanał centralny tył Cs).

Należy zwrócić jeszcze uwagę na jedną rzecz – opis kanałów wtyczki nie odpowiada 1:1 wyprowadzeniom kanałów z bloczka Circle Surround VST Decoder_0 programu Plogue Bidule.

Dokładnie jest tak jak obrazuje to poniższy rysunek

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs10.gif

 

Synchronizujemy ze sobą Player i RecorderyToolsParameters:

Działa to w ten sposób, że w okienku Source klikamy raz Audio File Player_0 w okienku Target klikamy raz Audio File Recorder_0 i naciskamy przycisk Link. Tak robimy dla wszystkich 6. lub 7. obiektów Recorder przy czym nie zmieniamy nic w oknie Source (Player). Efekt naszych działań powinien być taki jak na rysunku poniżej:

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs12.gif

 

Operacja ta miała na celu synchroniczny start nagrywania po naciśnięciu przycisku Start odtwarzania.

Następnie dwa razy klikamy w każdy Audio File Recorder i wskazujemy mu nazwę pliku wyjściowego. Najlepiej opisać to zgodnie z rzeczywistymi nazwami kanałów, aby potem w łatwy sposób wyprodukowane pliki w sposób jednoznaczny wprowadzać do zewnętrznego kodera DTS lub AC3.

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs13.gif

 

Przed rozpoczęciem całego procesu aplikacja musi być w stanie Online Processing. Jeżeli jest zaznaczona opcja Offline Processing należy ją odznaczyć w menu EditOffline Processing.

Możemy już przystąpić do dekodowania dźwięku przestrzennego. Otwieramy Audio Player_0 i naciskamy przycisk Start.

Wtyczka SRS Circle Surround VST Pro zaczyna działać – zaświeca się wskaźniki Input Presence oraz zaczyną pulsować wskaźniki w Output Level – na bieżąco widać czy któryś z kanałów nie jest przesterowany (nie wchodzi w czerwona część wskaźnika).

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs14.gif

 

Po zakończonej pracy w katalogu roboczym otrzymujemy pliki ze zdekodowanymi kanałami dźwięku przestrzennego. Są to pliki *.wav mono 48000Hz 16bit – każdy plik odpowiada innemu kanałowi – zgodnie z opisem.

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs15.gif

 

Rozmiar wszystkich plików powinien być taki sam.

Możemy jeszcze spróbować te pliki znormalizować (ale raczej bez kanału LFE). Z moich doświadczeń wynika jednak, że operacja ta ma spory wpływ na dynamikę sygnału surround jako całości w tej konkretnej metodzie. Wpływa także na zmianę wytworzonej sceny przestrzennej. Można oczywiście poeksperymentować we własnym zakresie, do czego gorąco namawiam. Najważniejszy jest wszak efekt końcowy, który dociera do naszych uszu.

 

 

 

 

5.    KODOWANIE DTS 5.1 !!!!!!

Przygotowania strumienia DTS dźwięku przestrzennego dokonamy w aplikacji SurCode DVD-DTS Pro. Jest to certyfikowany koder DTS wytwarzający strumień DTS w pełni zgodny ze specyfikacją DVD Video.

Przed kodowaniem w OptionsEncoder Options… wybieramy prędkość bitową strumienia danych. Dostępne są dwie prędkości 1.536Mbps oraz 768kbps – w zależności od żądanej jakości pliku wynikowego i / lub miejsca przewidzianego na płycie DVD na dźwięk wybieramy odpowiednią dla nas przepływność bitową.

Częstotliwość próbkowania Sample Rate – wybieramy 48.0 – w domyśle kHz.

Dodatkowo możemy ściszyć z poziomu kodera tylne kanały surround o 3dB (nie zalecane – parametrami dźwięku lepiej sterować w dekoderze dźwięku przestrzennego).

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs16.gif

 

W polu Destination... wskazujemy nazwę i lokalizację pliku wynikowego, jako typ strumienia wybieramy DTS Padded (*.dts).

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs17.gif

 

W pozostałych polach wskazujemy właściwe pliki *.wav mono uzyskane z programu Plogue Bidule.

http://www.cdrinfo.pl/artykuly/gfx/20to51/srs18.gif

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin