Modelowanie usług transportowych w obszarze działania centrum logistyczno-dystrybucyjnego.pdf

(204 KB) Pobierz
Microsoft Word - spis tresci.doc
PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
z. 64
Transport
2008
Jolanta
Ż
AK
Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
ul. Koszykowa 75, 00-662 Warszawa
logika1@it.pw.edu.pl
MODELOWANIE USŁUG TRANSPORTOWYCH W OBSZARZE
DZIAŁANIA CENTRUM LOGISTYCZNO-DYSTRYBUCYJNEGO
Streszczenie
cie do modelowania usług logistycznych w obszarze działania centrum
logistyczno-dystrybucyjnego. Zaproponowano formalizacj
W artykule przedstawiono podej
ś
ę
opisu zapotrzebowa
ń
odbiorców i produkcji
zania problemu
sformułowano zadanie optymalizacyjne modelowania usług transportowych w obszarze działania centrum
logistyczno-dystrybucyjnego oraz przykład jego rozwi
ś
lonego towaru oraz zapis charakterystyk sieci transportowej. Na potrzeby rozwi
ą
zania
Słowa kluczowe: modelowanie usług, optymalizacja, sie
ą
ć
transportowa, centrum logistyczno-dystrybucyjnego
1. WPROWADZENIE
Przedmiotem analizy w niniejszym artykule jest centrum logistyczno-dystrybucyjne
w aspekcie modelowania realizacji usług transportowych na okre
ś
lonym obszarze.
Szczególnej uwadze po
ś
wi
ę
cony jest problem wybory lokalizacji centrum, która zapewni
optymaln
ą
obsług
ę
logistyczn
ą
dla danego rejonu sieci transportowej, spełniaj
ą
c przy tym
zjednej strony wymagania klientów, za
ś
z drugiej strony mo
ż
liwo
ci techniczno-
[1], [2], [3], [5] centrum
logistyczne definiowane jest jako samodzielny podmiot gospodarczy, który jest zlokalizowany
w pobli
ą
c literatur
ę
ż
u du
ż
ych o
ś
rodków gospodarczo-przemysłowych, jak równie
ż
w pobli
ż
u dróg, co
najmniej dwu ró
ż
nych gał
ę
zi transportu, dysponuj
ą
cy: wydzielonym terenem powi
ą
zanym
z otoczeniem komunikacyjnym (głównie sieci
ą
dróg), infrastruktur
ą
, (drogi, place, parkingi,
budowie in
ż
ynierskie i budynki), wyposa
ż
eniem, personelem i organizacj
ą
,
ś
wiadcz
ą
cy usługi
logistyczne w ramach dora
ź
nych zlece
ń
lub ci
ą
głych umów z firmami zewn
ę
trznymi.
Nale
ż
y podkre
ś
li
ć
fakt,
ż
e centra logistyczne powinny by
ć
projektowane w taki sposób
usług multimodalnych oferowanych przez jednego uniwersalnego
operatora. Oznacza to,
ć
ż
e obok du
ż
ych centrów logistycznych powinien równie
ż
nast
ę
powa
ć
rozwój centrów ni
ż
szej rangi, organizowanych i obsługiwanych przez operatorów
e firmy samochodowo-spedycyjne), tzw. centrów logistyczno-
dystrybucyjnych [2], [3].
Wielko
ziowych (np. du
ż
ść
, struktura oraz lokalizacja centrum musi by
ć
dostosowana do konkretnych
zada
ń
logistycznych b
ę
d
ą
cych funkcj
ą
liczby i charakteru potrzeb klientów działaj
ą
cych na
badanym obszarze. Charakter centrum logistycznego zale
ż
y m. in. od liczby oraz rodzaju
okre
ś
ekonomiczne dostawców usług logistycznych. Analizuj
aby stanowiły sie
gał
ę
178
Jolanta
Ż
ak
klientów, a tym samym od wielko
ś
ci zapotrzebowania na usług
ę
logistyczn
ą
[7]. Usług
ę
logistyczn
ą
mo
ż
na zdefiniowa
ć
jako zorganizowane przez specjalistyczn
ą
firm
ę
zewn
ę
trzn
ą
transportowanie i magazynowanie produktów wraz z pełn
ą
ich formalno-prawn
ą
obsług
ą
.
W kompleksowej usłudze logistycznej mo
ż
na wyró
ż
ni
ć
cztery podstawowe elementy
składowe:
• magazynowanie i obsług
ę
zapasów;
ładunku;
• badanie rynku i tworzenie marketingowego systemu informacji;
• finansowanie transakcji, obsług
ę
kontraktów.
Zatem zadaniem centrum logistyczno-dystrybucyjnego jest obsługa logistyczna danego
obszaru, która jest konsekwencj
ę
bankow
ą
i ubezpieczeniow
ą
ą
lokalizacji tego centrum oraz jego rejonu ci
ąż
enia. Nie jest
to zadanie łatwe do rozwi
ą
zania, poniewa
ż
nale
ż
y przy tym uwzgl
ę
dni
ć
szereg takich
aspektów jak, np. wielko
ść
strumieni ładunków znajduj
ą
cych si
ę
w rejonie obsługi, istniej
ą
c
ą
w otoczeniu potencjalnych miejsc lokalizacji centrum logistyczno-
dystrybucyjnego, itp.
ć
transportow
ą
2. OPIS PROBLEMU
Dla potrzeb formalnego opisu zagadnienia modelowania zakładamy,
ż
e na pewnym
terytorium wyró
ż
nione s
ą
miejscowo
ś
ci charakteryzuj
ą
ce si
ę
b
ą
d
ź
intensywno
ś
ci
ą
produkcji
ż
norodnych towarów, b
ą
d
ź
intensywno
ś
ci
ą
zu
ż
ycia ró
ż
norodnych towarów. Zmienn
ą
ywane) w obszarze działania
centrum logistyczno-dystrybucyjnego. Zbiór R wszystkich rodzajów towarów b
ż
nych rodzajów produkowane (zu
ż
ę
dzie zbiorem
postaci:
R ={ 1,2, ..., r, ...,R }.
Zakładamy ponadto,
ż
e w danej miejscowo
ś
ci mo
ż
na towar jedynie produkowa
ć
,
wzgl
ę
dnie tylko zu
ż
ywa
ć
. Zanumerujemy indeksem i miejscowo
ś
ci, w których ma miejsce
produkcja towarów natomiast indeksem j miejscowo
ś
ci, w których wyst
ę
puje zu
ż
ycie
towarów. Dla jednoznaczno
ś
ci przyjmujemy,
ż
e i I , I ={ 1,2,...,i,...,I } natomiast j J ,
J ={ 1,2,...,j,...,J }. Wykorzystuj
ą
c wprowadzone oznaczenia mo
ż
emy wyró
ż
ni
ć
dwa zbiory
miejscowo
ś
ci:
i >
P ={ i :
δ
0
, i I, r R }
O ={ j :
α
r
j
> , r R , j J }
0
gdzie:
i - intensywno
δ
ść
produkcji towaru r -tego rodzaju w miejscowo
ś
ci i ;
j - intensywno
α
ść
zapotrzebowania na towar r- tego rodzaju w miejscowo
ś
ci j .
Zakładamy,
ż
e dla ka
ż
dego i I okre
ś
lony jest zbiór numerów towarów produkowanych
w tej miejscowo
ś
ci, a wi
ę
c dla ka
ż
dego i I okre
ś
lony jest zbiór R i . Analogicznie dla ka
ż
dej
miejscowo
ś
ci j J okre
ś
lony jest zbiór numerów towarów zu
ż
ywanych w tej miejscowo
ś
ci,
a wi
ę
c dla ka
ż
dego j J okre
ś
lony jest zbiór R j .
Przyjmujemy,
ż
e numery miejscowo
ś
ci m , w których potencjalnie mo
ż
e by
ć
usytuowane
centrum logistyczno-dystrybucyjnego (CL) tworz
ą
zbiór M . Z punktu widzenia przydatno
ś
ci
danej miejscowo
ś
ci do budowy CL ka
ż
d
ą
m -t
ą
potencjaln
ą
miejscowo
ść
charakteryzuj
ą
dwie
wielko
ś
ci [4]:
• transportowanie i obsług
sie
r numerujemy towary ró
Modelowanie usług transportowych w obszarze działania centrum logistyczno-dystrybucyjnego
179
κ
r m
- koszt eksploatacji jednostki pojemno
ś
ci magazynu na jednostk
ę
czasu dla
r-tego rodzaju towaru w m-tej miejscowo
ś
ci, m M , r R ;
κ
0
m
-koszt stały utrzymania magazynu w m-tym centrum, m M .
Miejscowo
ś
ci, w których znajdowa
ć
si
ę
mog
ą
centra charakteryzowa
ć
b
ę
dzie wielko
ść
pojemno
ś
ci magazynu w poło
ż
onego w miejscowo
ś
ci m P m .
Dostawy towarów realizowane s
ą
ż
nymi
ś
rodkami transportowymi. Zbiór
ś
rodków
transportowych, które w obszarze centrum logistyczno-dystrybucyjnego mog
ą
by
ć
stosowane
do realizacji przewozów, b
ę
dzie zbiorem postaci S ={ 1,2,...,s,...,S }.
transportowa w obszarze centrum logistyczno-dystrybucyjnego zdefiniowana jest
jako S=(G, F G ) , przy czym G jest grafem G=(W,U ), gdzie W=I J M (rys.1), a U zbiorem
bezpo
ć
ś
rednich poł
ą
cze
ń
transportowych, oraz funkcjami F G okre
lonymi na zbiorach w
ę
złów
I, M , J oraz bezpo
ś
rednich poł
ą
cze
ń
transportowych U .
Bezpo
ś
rednie poł
ą
czenia transportowe ( i,m ),( m,j )∈ U charakteryzuj
ą
:
s
t
r,
t
r,
s
- czas transportu z miejscowo
ś
ci i do centrum m towaru r-tego
i,
m
m,
j
rodzaju, s -tym typem
ś
rodków transportu (analogicznie dla relacji ( m, j ));
π
i,
m
π
m,
j
- intensywno
ść
maksymalna przepływu towaru z miejscowo
ś
ci i do
miejscowo
ś
ci m (analogicznie dla relacji ( m, j )) ;
s
r,
r,
s
- koszt transportu jednostki towaru r -tego rodzaju z i do m , s -tym
k
k
i,
m
m,
j
rodzajem
ś
rodków transportu (analogicznie dla relacji ( m, j )) ;
k
0,
r,
s
k
0,
r,
s
- koszt straty transportu pojedynczej dostawy towaru r -tego
i,
m
m,
j
rodzaju z miejscowo
ś
ci i do miejscowo
ś
ci m, s -tym rodzajem
ś
rodków transportu
(analogicznie dla relacji ( m, j )).
Przyjmujemy,
ż
e charakter strumieni towaru przepływaj
ą
cych mi
ę
dzy miejscowo
ś
ciami
w obszarze CL jest okre
ś
lony. Zakładamy,
ż
e transport towaru r -tego rodzaju, s -tym rodzajem
ś
rodków transportu na ustalonym poł
ą
czeniu transportowym ( i,m ) jest realizowany w postaci
r,
s
r,
s
dostaw o wielko
ś
ci
Q
powtarzaj
ą
cych si
ę
co odcinek czasu
T
, ponadto przyjmujemy,
i,
m
i,
m
ż
e wielko
ść
T
i,
r,
m
s
odcinka czasu jest okre
ś
lona. Do pełnego opisu zagadnienia przyjmujemy,
ż
e pierwsza dostawa, od chwili pocz
ą
tkowej
t realizowana jest w chwili
r,
0
s
ϕ
r,
m
(w przypadku, gdy czas realizacji dostawy jest mierzony w i - tej miejscowo
ś
ci). Dla dalszych
rozpatrywany system logistyczno-dystrybucyjny
funkcjonuje dostatecznie długo przed chwil
ż
a
ń
wygodnie jest przyj
ąć
, i
ż
r,
s
r,
0
s
ą
t , wówczas zamiast wielko
ś
ci
ϕ
i,
m
stosujemy wielko
ść
ψ
r,
m
s
o interpretacji odcinka czasu jaki upływa od chwili realizacji
ostatniej dostawy do chwili
t
r,
0
s
(mierzony w miejscowo
ś
ci i ).
3. CHARAKTERYSTYKA SIECI TRANSPORTOWEJ
Sie
ś
i,
s
rozwa
i,
180
Jolanta
Ż
ak
1
L L
i
I
DOSTAWCY
1
L
m l
L
M
CENTRUM
LOGISTYCZNO DYSTRYBUCYJNE
L L
ODBIORCY
1
j
J
Rys.1. Struktura sieci transportowej
ródło: opracowanie własne.
Oczywi
ś
cie, zachodzi równo
ść
:
ψ
r,
s
=
T
r,
m
s
ϕ
r,
m
s
i,
m
i,
i,
,
(2.1)
przy czym dla ka
ż
dego i I spełnione s
ą
warunki:
i ϕ
r,
s
T
r,
m
s
0<
m
i,
; (2.2)
0<
ψ
r,
s
T
r,
m
s
.
(2.3)
i,
m
i,
Dla celów obliczeniowych niezb
ę
dna jest orientacja w czasie strumienia dostaw
r,
s
χ
wpływaj
ą
cego do centrum m . Oznaczymy przez
i,
m
odcinek czasu jaki upływa od ostatniej
dostawy do centrum m , do chwili pocz
ą
tkowej t 0 . Mi
ę
dzy wielko
ś
ciami
ψ
r,
m
oraz
r,
s
χ
zachodz
ą
zale
ż
no
ś
ci [4]:
i,
m
r,
s
r,
s
r,
s
r,
s
mod
(
ψ
t
),
gdy
ψ
t
r,
s
r,
s
i,
m
i,
m
i,
m
i,
m
χ
T
(2.4)
i,
m
i,
m
=
r,
s
r,
s
r,
s
r,
s
r,
s
T
mod
(
ψ
t
),
gdy
ψ
<
t
i,
m
r,
s
i,
m
i,
m
i,
m
i,
m
T
i,
m
r,
s
r,
T
r,
s
r,
T
r,
s
mod
(
χ
+
t
),
gdy
χ
+
t
<
T
r,
s
r,
s
i,
m
i,
m
i,
m
i,
m
i,
m
ϕ
T
m
i,
m
(2.5)
=
r,
s
r,
T
r,
s
r,
s
r,
T
r,
s
mod
(
χ
+
t
)
-
T
,
gdy
χ
+
t
T
r,
s
i,
m
i,
m
i,
m
i,
m
i,
m
i,
m
T
i,
m
Ź
i,
s
277882442.001.png
Modelowanie usług transportowych w obszarze działania centrum logistyczno-dystrybucyjnego
181
Posta
ć
analityczn
ą
intensywno
ś
ci strumienia dostaw r -tego towaru, s -tym
ś
rodkiem
transportowym, wypływaj
ą
cego od dostawcy i do centrum m , wyra
ż
a wzór:
(2.6)
Q
r,
s
T
r,
s
i,
m
r,
s
r,
s
x
(t)
=
=
δ
t
nT
+
ψ
i,
m
r,
s
1
i,
m
i,
m
T
t
1
i,
m
gdzie
δ
jest funkcj
ą
delta-Kroneckera, ∈
n N + .
Analogicznie posta
ć
analityczn
ą
funkcji okre
ś
laj
ą
cej wielko
ść
dostawy r -tego towaru,
s -tym
ś
rodkiem transportowym wypływaj
ą
cej od i-tego dostawcy.
T
(2.7)
r,
s
r,
s
r,
s
r,
s
Q
t
=
Q
=
δ
t
nT
+
ψ
i,
m
i,
m
1
i,
m
i,
m
t
1
na poł
ą
czeniu ( i,m )∈ U wygodnie jest charakteryzowa
ć
strumie
ń
towaru r -tego rodzaju jego
intensywno
ś
ci
ą
, wyra
ż
on
ą
wzorem:
Q
r,
s
r,
s
i,
m
(2.8)
x =
i,
m
r,
s
T
i,
m
r,
s
r,
m
s
Q
T
Pełn
ą
charakterystyk
ę
strumienia stanowi
ą
nast
ę
puj
ą
ce trzy wielko
ś
ci:
i,
m
,
i,
,
ψ
r,
s
oczywi
ś
cie przy zało
ż
eniu,
ż
e wielko
ś
ci te s
ą
zdeterminowane.
i,
m
Analogicznie zakładamy,
ż
e transport towaru r -tego rodzaju na ustalonym poł
r,
s
ą
czeniu
transportowym ( m, j ) jest realizowany w postaci dostaw o wielko
ś
ci
Q
m,
j
powtarzaj
ą
cych si
ę
co odcinek czasu
T
r,
s
. Do pełnego opisu trzeba jeszcze doda
ć
,
ż
e pierwsza dostawa od chwili
m,
j
pocz
ą
tkowej
t
r,
0
s
jest realizowana w chwili
ϕ
r,
s
(gdy czas realizacji dostawy jest mierzony
m,
j
w centrum m ). Dla dalszych rozwa
ż
a
ń
wygodniej jest przyj
ąć
, i
r,
0
rozpatrywany system
zaopatrzenia funkcjonuje ju
ż
dostatecznie długo przed chwil
ą
t
. Wówczas zamiast
wielko
ś
ci
ϕ
r,
s
mo
ż
na stosowa
ć
wielko
ść
ψ
r,
s
oznaczaj
ą
c
ą
czas jaki upływa od chwili
m,
j
m,
j
realizacji ostatniej dostawy do chwili t 0 (mierzony w m -tym centrum).
Pełn
ą
charakterystyk
ę
strumienia r -tego rodzaju towaru, s -tym
rodkiem transportu na
poł
ą
czeniu ( m,j ), przy zało
r,
s
r,
s
r,
s
ż
eniu ,
ż
e wielko
ś
ci s
ą
zdeterminowane stanowi
ą
nast
ę
puj
ą
ce trzy
wielko
ś
ci
Q
,
T ,
ψ
.
m,
j
m,
j
m,
j
4. SFORMUŁOWANIE PROBLEMU OPTYMALNEJ ORGANIZACJI USŁUG
TRANSPORTOWYCH W OBSZARZE CENTRUM
Nale
ż
y wyznaczy
ć
optymaln
ą
organizacj
ę
systemu, a wi
ę
c wielko
ś
ci
x
r,
m
()
x
r,
s
()
t
dla przypadku zdeterminowanego, tzn., gdy w zadanym okresie (0,
T
r,
s
) znane s
ą
m,
j
m,
j
ż
s
ś
t
i,
s
277882442.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin