Czynniki składowe analizy popytu:
· WARTOŚĆ ŚREDNIA –jest arytmetyczną wartością średnią z ustalonej liczby n danych (np srednia wartosc sprzedaży, ilosc kursów transp.) objętych analizą i uśrednieniem.
· TREND – (tendencja rozwojowa wartości średniej) wyraża trwałe zmiany wartości średniej analizowanej danej zależnej (np. Wzrost popytu) w stosunku do innej danej niezależnej. Trend może mieć charakter liniowy lub nieliniowy
· WAHANIA OKRESOWE (sezonowe) – wartości popytu powtarzające się w określonych odstępach czasu – cyklach. Do pomiaru sezonowości danych popytu służy wskaźnik sezonowości : Ws = wartość sezonowa/wartość średnia
· WAHANIA LOSOWE – wyrażają przypadkowe zmiany wartości analizowanych danych, zmiany są nieregularne. Do opisu wahań losowych wpopycie uzywane jest odchylenie standardowe –im większe tym bardziej niestabiliny popyt
Post. Standardy okr. Przez firmy w ramach współpracy z klientem należą:
· Czas cyklu zamówienia-(od złożenia zamówienia do chwili dostarczenia)
· Dostepność zapasów (ujęte w % zapotrz. Odbiorcy jakie może byc zaspokojone dzięki zapasom utryzmywanym przez dostawcę )
· Ograniczenia wielkości zamówniea – min. Wielkość zamówienia realizowana przez dostawcę
· Wygoda składania zamówień- łatwe procedury, łatwość komunikacji z dost. Informacją, możliwośc skł. Zam. Elektr.,
· Częstość składania zamównień – ilość możliwych dostaw w określ. Przedziale czasu
· Elastyczność i szybkośc reagowania – możliwośc dostosowania się dostawcy do wymagań odbiorcy
Analiza kosztów łancucha dostaw obejmuje określenie:
· Poziomu ponoszonych ksztów
· Miejsca i czasu powstania kosztów
· Zmienności kosztów w zal. Od ilości produktów
· Powiązania kosztów
Przyczyny poprawy funkcjonowania ł. Dostaw :
· Niski POK
· Wysoki poziom zapasów, ich zła lokacja
· Spiętrzenie lub przestoje tw. Się w przepływie produktów
· Zła lub niewystarcz liczba parnerów i współpraca miedzy nimi
· Wysokie koszty realizacji dostaw spow. Wys kosztami magazynowania transp, zaopatrzenia itp
· Niska efektywnośc wykorzystywania zasobów np śr transportu czy pow składowej
Przedsiębiorstwa osiągają współprace poprzez :
· Zapewnienie sprawnej komunikacji i wymiany danych
· Zapewnienie integracji i koordynacji planowania operacji dostaw ( planowanie przyjęcia ładunku u odbiorcy skoord. Z planowaniem wysłania ładunku przez dostawcę )
· Dostosowanie wymagań postaci ładunków, oznakowania wymiarów oraz technologii obsługi
· Dostosowanie i uzgodnienie zasad współpracy, metod zarządzania – partnerzy znają swoje zasady działania i reakcje
· Dostosowanie i uzgodnienie poziomu wzajemnej obsługi ustalając wiele kryteriów wzajemnych wymagań
CAŁKOWITE KOSZTY W Ł. DOSTAW (KLIENT) = k. Wytrzw. Materiałow (DOSTAWCA) + k.zakupu mat. I wytworz. Produktów (PRODUCENT) + k.dystrybucji prod. Na rynek (DYSTRYBUTOR) + koszty sprzedaży (DETALISTA)
Metody prognozowania popytu dzielimy na :
· Oparte na tzw szeregach czasowych, gdzie prognowzowany popyt jest wyłącznie funkcją wczesniej zarejestrowanych wartości popytu, przy czym rejestracja ta ma miejsce w okr odstępach czasu
· Metody prognozowania przyczynowo-skutkowego, będące równianiami regresji pojedynczej lub wielorktnej w zależności od liczby zmiennych objaśniających. (np popyt na napój a temperatura powietrza, popyt na towar a jego cena)
Procedura- jest ustalonym sformalizowanym i udokumentowanym zbiorem reguł postępowania w okręslonych warunkach. Procedura planowania definiuje sekwencję kroków w okresie planowania prowadzących do zatwierdzenia planów.
START -> PROCEDURA PLANOWANIA -> I ETAP GROMADZENIE ZAŁOŻEŃ -> II ETAP GROMADZENIE DANYCH -> CZY ISTNIEJĄ MOŻLIWOŚCI REALIZACJI CELU?(1) -> III ETAP OPRACOWANIE PLANU -> IV OCENA PLANU -> CZY MOZNA ZAAKCEPTOWAC PLAN ?(2) -> V DECYZJA O AKCEPTACJI ->ZATWIERDZENIE PLANU -> VI WDROŻENIE/REALIZACJA
Z (1) -> DO I ETAPU !
Z (2) -> DO III ETAPU!
Szymuszka