„Radość tworzenia”
-program zajęć z zakresu arteterapii
dla gimnazjum
Program skierowany jest do uczniów doświadczających niepowodzeń szkolnych, z niską samooceną, mających trudności w relacjach z rówieśnikami, stwarzających problemy wychowawcze.
Cel programu:
- zaspokojenie potrzeby samorealizacji dziecka,
- przeżywanie radości tworzenia,
- umacnianie poczucia własnej wartości.
Cele szczegółowe:
- pobudzenie wszechstronnego rozwoju dziecka,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych,
- umożliwienie wyrażenia uczuć w sposób społecznie akceptowany,
- rozładowywanie negatywnych emocji,
- odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń, frustracji i agresji,
- podniesienie poziomu samoakceptacji,
- uaktywnienie i otwarcie się ucznia mającego problemy w relacjach z rówieśnikami,
- rozwijanie wrażliwości i empatii,
- zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, współuczestnictwa,
- umożliwienie osiągnięcia sukcesu, bycia zauważonym i docenionym.
Spodziewane efekty:
Uczeń:
- wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
- pozbywa się lęków i zahamowań,
- rozładowuje napięcie, frustrację i agresję w pozytywny sposób,
- czuje się zauważony i doceniany,
- przeżywa sukces,
- umacnia poczucie własnej wartości,
- nawiązuje prawidłowe kontakty rówieśnicze,
- potrafi pracować w grupie,
- jest wrażliwy na potrzeby innych,
- czuje się bezpieczny i akceptowany,
- zmienia na lepszą swoją pozycję w klasie,
- zaczyna wierzyć we własne możliwości,
- rozwija własną wrażliwość estetyczną,
- zna różnorodne techniki plastyczne,
- przeżywa radość tworzenia.
Organizacja zajęć:
- zajęcia odbywają się raz w tygodniu w wymiarze 60 min
- prowadzone są przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,
- grupa terapeutyczna liczy 6 – 10 uczniów z klas I – III gimnazjum, u których stwierdzono problemy w kontaktach interpersonalnych, niską samoocenę, zaburzenia w zachowaniu, którzy doświadczają ciągłych niepowodzeń szkolnych,
- każde zajęcia rozpoczynają się krótką zabawą integracyjną,
- uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne, uczeń może odmówić wykonywania któregoś ćwiczenia,
- ważny jest sam proces tworzenia a nie końcowy efekt,
- prace nie podlegają ocenie ani porównywaniu, każda jest niepowtarzalna, jedyna w swoim rodzaju a przez to wartościowa.
Ewaluacja:
- rozmowy z dziećmi, wychowawcami, rodzicami
- testy socjometryczne na początku, w połowie terapii, na zakończenie
- arkusze obserwacyjne,
- wystawa prac uczniów
Plan pracy:
Ilość godz.
i narzędzia
1.
Portret grupy.
1
Kilka dużych kartonów, owalna forma, pastele,
Dzieci siedzą przy stole naprzeciwko siebie, przed nimi leży duży arkusz papieru. Każdy obrysowuje przed sobą owalny szablon. Obrysowany owal, to głowa osoby siedzącej naprzeciwko. Dziecko maluje wokół głowy aurę tej osoby, używając barw, które mu się z nią kojarzą, które do niej pasują. Następnie dzieci omawiają w parach swoje prace, mówią, dlaczego takich kolorów użyły i co one miały symbolizować. Na zakończenie szukamy podobnych w kolorystyce aur i łączymy je ze sobą.
2.
Mandala.
Papier, forma mandali, kredki, pastele, farby, pędzelki
Wyjaśniamy dzieciom, co to jest mandala. Dzieci obrysowują na kartce szablon mandali. Mają za zadanie kierując się intuicją i własnym poczuciem estetyki wypełnić szablon kolorem. Następnie prezentujemy kilka mandal, a pozostałe dzieci mówią, jak ich zdaniem czuje się twórca pracy, jakie uczucia go przepełniają. Autor może, ale nie musi odnieść się do ich wypowiedzi. Na zakończenie zapoznajemy dzieci z symboliką kolorów i kształtów w mandali.
3.
Jesienne drzewo - grafika
Duży arkusz papieru z narysowanym konturem drzewa, farby, jesienne liście, łyżki stołowe
Uczniowie pokrywają farbą liście a następnie przy pomocy łyżki odbijają je na konturze drzewa.
4.
Kwiaty z jesiennych liści
Jesienne kolorowe liście, drut ozdobny, cienki drucik, brązowa bibuła
Nauczyciel demonstruje sposób wykonania kwiatów z jesiennych liści. Uczniowie pracują wg jego wskazówek.
5.
Świnka – skarbonka
3
Baloniki, miękkie gazety lub szary papier, klajster, biała farba emulsyjna, farby plakatowe, pędzelki, wytłaczanki do jajek
Pompujemy balonik do takiej wielkości, jak dużą chcemy mieć świnkę. Oklejamy go kilkoma warstwami miękkiego papieru. Doklejamy nóżki, uszka i ryjek z elementów wytłaczanki do jajek. Doklejamy ogonek ze skręconego w spiralkę rulonika papieru. Po wyschnięciu malujemy farbą emulsyjną. Ostatni etap pracy to pokolorowanie świnki farbami, dorysowanie jej oczu i wycięcie otworka na monetę.
6.
Powrót do dzieciństwa
- kolaż
Tekturowe pudełko dla każdego uczestnika, stare kolorowe gazety ze zdjęciami, klej, nożyczki
Każdy uczeń otrzymuje tekturowe pudełko. Prosimy uczniów, żeby wrócili myślami do wspomnień z wczesnego dzieciństwa, przypomnieli sobie, co wtedy było dla nich ważne. Następnie uczniowie wybierają ze starych gazet odpowiednie ilustracje i oklejają pudełko kierując się kluczem:
- przód pudełka – to co było dla mnie najważniejsze, najbliższe,
- tył – coś, co mnie niepokoiło, o czym wolałbym zapomnieć,
- prawa i lewa strona – to, co mnie otaczało,
- góra – to, co było nade mną,
- dół – to, co było pode mną
Chętni uczniowie prezentują i omawiają swoje prace.
7.
Aniołki z masy solnej
2
Mąka pszenna i ziemniaczana, sól, woda, farby plakatowe, koraliki, brylanciki, brokat do dekoracji
Z mąki (pół pszennej, pół ziemniaczanej), soli i wody zagniatamy masę solną. Z masy lepimy aniołki, zdobimy wg uznania koralikami lub brylancikami. Suszymy. Malujemy farbami plakatowymi. Zdobimy brokatem.
8.
Butelkowe anioły.
...
danielamk