Pochodził z rodziny ziemiańskiej herbu Jelita mającej swą posiadłość w Drozdowie, k. Łomży. Jego zainteresowanie muzyką miało swe korzenie w dzieciństwie i tradycji rodzinnego muzykowania. Komponował już w wieku 9 lat, a w 1922 napisał Preludium na fortepian. Później uczył się gry na skrzypcach i fortepianie oraz uczęszczał do Gimnazjum im. Stefana Batorego w Warszawie. W roku 1931 zdał maturę. W latach 1927–1928 i 1932–1937 uczęszczał do Konserwatorium Warszawskiego, studiując pianistykę oraz kompozycję, a na przełomie 1931–1933 oddawał się studiom matematycznym.
Z początku II wojny światowej walczył jako żołnierz przeciwko Niemcom, a potem, w czasie okupacji grywał w warszawskich kawiarniach w duecie z Andrzejem Panufnikiem oraz koncertował z Eugenią Umińską zbierając fundusze na pomoc ukrywającym się artystom m. in. dla Władysława Szpilmana. Z Andrzejem Panufnikiem przygotował około 200 transkrypcji utworów znanych kompozytorów, między innymi opracowanie 24 kaprysu Paganiniego, zatytułowane Wariacje na temat Paganiniego. Prawie wszystkie kompozycje sprzed i z okresu wojny zaginęły.
Po wojnie komponował między innymi symfonie, koncerty i utwory dla dzieci. W latach sześćdziesiątych zaczął działać jako dyrygent i wykładowca – w kraju i za granicą. Udzielał się też w Związku Kompozytorów Polskich.
W latach 50. komponował również muzykę teatralną, radiową, jak również zwykłe piosenki (walce, fokstroty, tanga). W tej, wyraźnie zarobkowej działalności korzystał najpierw z pseudonimu Bardos, a później Derwid (gdy okazało się, że Bardos to także nazwisko węgierskiego kompozytora.
Jest twórcą oryginalnej techniki kompozytorskiej – aleatoryzmu kontrolowanego. W czasie największego rozkwitu awangardy Lutosławski nie zapominał, że nowość jest tą cechą utworu, która zużywa się najszybciej. Był jednym spośród nielicznych kompozytorów, którzy w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku nie zapomnieli o prawach rządzących percepcją muzyki.
Uznawany za najwybitniejszego – obok Chopina i Szymanowskiego – polskiego kompozytora wszech czasów. Został odznaczony najwyższymi orderami PRL i III RP: Orderem Budowniczych Polski Ludowej oraz Orderem Orła Białego. Laureat Polar Music Prize z roku 1993. Tytuły doktora honoris causa przyznały mu uniwersytety: Warszawski (1973), Mikołaja Kopernika w Toruniu (1980), Jagielloński (1984) oraz Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina (1988). Zarówno Filharmonia Wrocławska jak i Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Nysie oraz Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Stargardzie Szczecińskim mają zaszczyt nosić jego imię.
Twórczość
Ø Stylistyka kompozytorska podlegała przemianom
Ø We wczesnych utworach nawiązywał do neoklasycyzmu i folkloryzmu
· Melodie ludowe
· Bukoliki na fortepian
· Mała suita na orkiestrę (oparta na autentycznych pieśniach i tańcach ludowych z okolic Rzeszowa)
· Wariacje symfoniczne
· I Symfonia
· Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany
· Koncert na orkiestrę z 1954 roku (powstał z inicjatywy ówczesnego kierownika artystycznego Filharmonii Warszawskiej — Witolda Rowickiego, i jemu został dedykowany)
Ø „Nigdy nie byłem neoklasykiem" — mówił o sobie Lutosławski. Twierdził, że „[...] Muzyka musi sięgać po rzeczy nowe, zawsze po nie sięgała". Zdecydowanie bardziej odpowiadało kompozytorowi określanie go mianem „klasyka współczesności".
Ø W koncertach Lutosławskiego zwraca uwagę zwłaszcza różnorodność ukształtowania partii solowych — od dramatycznych odcinków recytatywnych, poprzez płynne kantyleny, aż po wirtuozowskie figuracje.
Ø latach sześćdziesiątych wykorzystał w swojej twórczości aleatoryzm kontrolowany, polegający na wprowadzaniu odcinków muzycznych, których nie obowiązuje wspólna miara metro-rytmiczna, i zestawianiu ich z fragmentami całkowicie dookreślonymi
· orkiestrowe Jeux uenitiens (Gry weneckie, 1960-1961),
· Livre pour orchestre (Księga na orkiestrę, 1968),
· Kwartet smyczkowy (1964)
· Trois poemes d'Henri Michaux (Trzy poematy Henn Michaux, 1961-1963) na chór 20-głosowy i orkiestrę
· I Symfonia (1947)
· Spóźniony słowik i inne piosenki dziecinne do słów Juliana Tuwima (1947)
· Koncert na orkiestrę (1954)
· Pięć pieśni do słów K. Iłłakowiczówny (1957)
· Muzyka żałobna (1958)
· Gry weneckie (1961)
· Trois Poémes d’Henri Micheaux (1963)
· Paroles tissées (1965)
· II Symfonia
· Livre pour orchestre (1968)
· Koncert wiolonczelowy (1970)
· Preludia i fuga (1972)
· Les espaces du sommeil
· Mi-Parti
· Novelette
· Koncert podwójny
· III Symfonia (1983)
· Łańcuch I
· Łańcuch II (1985)
· Łańcuch III (1986)
· Partita
· Koncert fortepianowy (1988)
· Chantefleurs et Chantefables
· IV Symfonia (1992)
· Preludia taneczne na klarnet""
margaritta_mg