50.doc

(34 KB) Pobierz
50

50.TWÓRCZOŚC WAGNERA I GŁÓWNE ZAŁOŻENIA JEGO REFORMY

 

Wilhelm Richard Wagner (ur. 22 maja 1813 w Lipsku, zm. 13 lutego 1883 w Wenecji) – niemiecki kompozytor okresu romantyzmu.

Twórczość Wagnera:

·         (1832) Die Hochzeit (Wesele) (nieukończona)

·         (1834) Die Feen (Boginki)

·         (1836) Das Liebesverbot (Zakaz Miłości)

·         (1837) Rienzi

·         (1843) Der fliegende Holländer (Latający Holender)

·         (1845) Tannhäuser

·         (1848) Lohengrin

·         (1859) Tristan und Isolde (Tristan i Izolda)

·         (1867) Die Meistersinger von Nürnberg (Śpiewacy Norymberscy)

·         tetralogia Der Ring des Nibelungen (Pierścień Nibelunga)

o        (1845) Das Rheingold (Złoto Renu)

o        (1856) Die Walküre (Walkiria)

o        (1871) Siegfried (Zygfryd)

o        (1874) Götterdämmerung (Zmierzch Bogów)

·         (1882) Parsifal

o        Uwentura d-moll

o        Symfonia c-dur

o        II Koncert.Uwentura

o        Uwentura Rule Britannia

 

Główne założenia reformy:-

·         współdziałanie wszystkich sztuk, głównie poezji, dramatu, sztuki teatralnej, plastyki i muzyki.

·         muzyka powinna być podporządkowana akcji dramat. W związku z tym powrócił on do pierwotnej koncepcji dramatu muz. O jedności dzieła miały decydować podstawowe tematy muz., nazwane później przez H.P. Wolzogena motywami przewodnimi.

·         Motywamy przewodnie miały być  jednocześnie symbolami elementarnych sił przyrody, postaci, uczuć, nastrojów, a nawet przedmiotów.( Najszerzej rozbudował Wagner system motywów przewodnich w tetralogii Pierścień Nibelunga (Złoto Renu, Walkiria, Zygfryd, Zmierzch bogów)

 

·         Wzorem dla formy wagnerowskiego dramatu muz. był dramat mówiony z podziałem na akty i aktów na sceny. Jednakże podstawowym elementem formy muz. była scena. Rozwinęła się ona z tzw. scen operowych, powstałych ze zjednoczenia elementów aryjnych z recytatywnymi. Podstawą jedności sceny były motywy przewodnie. Ich liczba uzależniona była od liczby działających w danej scenie osób oraz od sytuacji dramat.

 

·         Technika motywów przewodnich ześrodkowała się prawie wyłącznie w partiach ork. i była oparta na pracy tematycznej. Pod względem konstrukcyjnym opierała się ona na tych samych zasadach, co forma poematu symf. Pokrewieństwo z poematem symf. widoczne jest jeszcze bardziej w wyodrębnionych obrazach (np. Cwałowanie Walkirii, Czar ognia w Walkirii, Szmer lasu w Zygfrydzie).

 

·         Wagner wzbogacił znacznie zasób środków ork. i harmonicznych. Powiększył przede wszystkim skład dotychczasowej ork. operowej, a nawet dodał do niej nowe instr. (tzw. tuby wagnerowskie).

 

·         W harmonice rozbudował sieć odniesień funkcyjnych, zarówno w zakresie stosunków dominantowych, jak i paralelnych, aż do związków półtonowych i trytonowych. Wskutek rozbudowania sieci odniesień funkcyjnych przekroczył Wagner zdecydowanie system diatoniczny na rzecz wzmożonej chromatyki. Do urozmaicenia połączeń harmonicznych przyczyniły się w dużym stopniu obficie stosowane dźwięki nieakordowe, powodujące stale rosnące napięcia. Skutkiem tego zmienił się charakter melodyki.

 

·         melodyki Straciła ona budowę okresową z charakterystycznym dla niej falowaniem napięć i odprężeń i stała się tworem ciągłym, tzw. melodią nieskończoną.

 

·         Reforma Wagnera, chociaż była naturalną konsekwencją rozwoju muzyki dramat. w I poł. XIX w., dała w rezultacie nową formę dzieła muz.-dramat. Jednakże większość kompozytorów, choć doceniała zdobycze Wagnera, nie przyjęła jego reformy w całej rozciągłości; toteż nie zerwano całkowicie związków z operą tradycyjną

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin