30.doc

(38 KB) Pobierz
30

30. STYL GALANT W MUZYCE (KLAWESYNIŚCI FRANCUSCY, SONATA I OPERA WŁOSKA, TWÓRCZOŚC SYNÓW BACHA, WCZESNA TWÓRCZOŚC KLASYKÓW)

 

Lata 1740-1780 duże znaczenie zyskał tzw. „sentymentalny styl” zwany stylem wzmożonej uczuciowości, wiązała się z pogłębieniem wyrazu muzycznego i objęła muzykę instrumentalną, styl wzmożonej uczuciowości i styl galant przenikały się; starano się wyeksponować pierwiastek uczuciowy, wyrazowość muzyki

 

·         (fr. galant `elegancki, wytworny`)

·         muzyczny odpowiednik rokoko w sztuce

·         styl ten odznaczał się :

o       lekkością

o       finezja

o       elegancja

·              zarzucono formy polifoniczne na rzecz prostych form homofonicznych

·              rozbudowana i różnorodna ornamentyka

·              przykładem może być twórczość kompozytorów francuskich 1 poł. XVIII w. gł. klawesynistów

·              w stylu tym nawiązywano do osiągnięć muzyki lutniowej:

o       bogata ornamentyka

o       szczególny typ wariacji ornamentalnych

o       tendencja do ilustracyjnej programowości

·              s. galant przenikał z Francji do innych ośrodków europejskich, stając się punktem wyjścia w procesie kształtowania nowego typu faktury utworu muzycznego

·              styl związany z poziomem artystycznym i gustami sfer dworskich

 

MUZYKA KLAWESYNISTÓW FRANCUSKICH

v     „klawesyniści francuscy” obejmują kilka generacji kompozytorów działających we Francji w latach 1650-1750, w poł. XVII wieku  reprezentowali : Jacques Champion de Chambonnieres, Louis Couperin, Jean Henri  d’Anglebert, a w XVIII w. Francois Couperin, Jean Philippe Rameau, Jean-Franocis Dandrieu, Louis-Claude Daquin

v     Wykształcili formę suity i rozwinęli fakturę klawesynową;

v     Formę suity klawesynowej charakteryzuje:  swobodny układ części i zróżnicowanie ich liczby w poszczególnych utworach,  w suitowych cyklach klawesynistów (określonych jako  ordres i zamykanych w księgi) funkcjonują nadrzędne i obowiązujące w tej epoce schematy i obramowania formy: dwuczęściowa forma repetycyjna (repryzowa), forma rondowa, wariacyjna oraz wzory rytmiczne tańców; w miejsce tańców pojawiają się utwory o stylizowanym podłożu tanecznym; suity , dla których ogniwa są niewielkich rozmiarów stanowią źródło miniatury (romantyzm!!), czasami w ramach form miniaturowych kompozytorzy realizowali program, który był widoczny poprze tytuły poszczególnych miniatur;

v     Kompozycje klawesynistów francuskich cechuje wszechstronne wykorzystanie możliwości  klawesynu: przechodzenie z klawiatury na klawiaturę (osiąganie kontrastów dynamicznych), równoczesne wykorzystanie dwóch klawiatur, wykorzystanie pełnej skali instrumentu, częste zmiany rejestrów; utwory obfitują w ozdobniki, efekty kolorystyczne i błyskotliwe efekty rytmiczne, ozdabianie melodii było wyrazem wzrastającego znaczenia melodii jako czynnika formotwórczego w utworze;

v     Francois Couperin, zwany Wielkim, napisał 250 utworów na klawesyn i podręcznik  „Sztuka gry na klawesynie”,

v     Jean Phillipe Rameau- jego miniatury zawarte są w 4 zbiorach, interesująca harmonia

v     Louis-Claude Daquin wirtuoz gry na klawesynie i organach, w jego utworach przejawia się wysoki kunszt improwizatorski, powszechną popularność zdobyła „Kukułka”,

v     Jean-Francois Dandrieu- ilustracyjny charakter programowości kompozycji, „Koncert ptaków”

 

DOMENICO SCARLATTI I JEGO SONATA

ü      Domenico Scarlatti (1685-1757) należy do stylu galant, bo jego utwory klawesynowe stanowią zalążek klasycznej formy sonatowej

ü      W 1738 r. zostały wydane jego „Ćwiczenia na klawesyn” opatrzone dodatkowym tytułem Nowoczesne Sonaty , zawierają one elementy wirtuozowskie, mają niewielkie rozmiary i są poświęcone poszczególnym problemom techniki klawesynowej; w ramach jednoczęściowej formy panuje duża różnorodność budowy wewnętrznej, środków technicznych i wyrazowych,

ü      Utwory te są prototypem sonaty, bo: 1.obecność samodzielnych tematów (czasem dwa kontrastujące), 2.homofoniczny typ melodyki (wyodrębnianie głosu głównego i głosów harmonicznych), 3.ruchliwość tonacyjna (dotyczy fragmentu przetworzenia, który często wyodrębnia się dzięki znaczeniu harmonii).

ü      Jednoczęściowość forma sonat odbiega od cyklicznej postaci tej formy, jednak zarysowywuje się często wewnętrzny podział na kontrastujące ze sobą fazy odpowiadające ogniwom cyklu sonatowego,

ü      Dawny styl widać poprzez proste pomysły kontrapunktyczne i posługiwanie się formami tanecznymi,

ü      Powoli zanika zainteresowanie klawesynem..

OPERA WŁOSKA:

Opera florencka:
-program zakładał wskrzeszenie tragedii greckiej, tematyka mitologii greckiej
-muzyka o charakterze recytatywnym
-forma jak w tragedii greckiej
-dialogi bohaterów z chórem
-dramat pisany w tym ośrodku to dramma per musica
-pierwszy dramat 1594 lub 1597 to „Dafne” Jacopo Periego
-w 1600 „Euridice” J. P.
-rozwój opery: opera świecka i kościelna
-Emilio Cavalieri „Reppresentazione di anima e di corpo” alegoryczne widowisko w stylu madrygałowym, filozoficzna rozprawa w rodzaju moralitetu
-przedstawiciele: Giovanni Bardi, Jacopo Corsi, Jacopo Peri, Ottavio Rinuccini
Opera wenecka:
-1637 pierwszy publiczny teatr, tematyka opery przechodzi na opowieści bohaterskie, w XVII w. Działało 6 teatrów( zapotrzebowanie na kastratów)
-Claudio Monteverdi: mistrz polifonii, styl monodyczny z techniką b. c. , technike koncertującą przenosi do opery, dodał tremolo i pizzicato, odzwierciedlenie dramatu poprzez środki muzyczne. „Orfeusz”(1607)-dzielo 5-aktowe z prologiem, oprócz smyczków flety, trąbki i harfa. Partie aryjne: budowa A+B+A(prototyp arii da capo) Pierwszy utwór dramatyczny ujęty w zamknięte akty. Nowość: zastosowanie techniki koncertujacej kulminacji opery. Inne opery: Arianna, Powrót Ulisesa, Koronacja Poppei.
Opera neapolitańska:
-Alessandro Scarlatti: rozwój homofonii b. c. , przeniesienie stylu koncertującego do arii, opera seria: gatunek poważny, budowa z arii da capo, ensembli, recytatywów, chórów i ritornelii
opera buffa: gatunek komiczny, treść dowcipna, wstawki pantomimiczne, taneczne, akcja żywa, arie krótsze niż w operze seria
recytatyw secco- melodia z b. c.
recytatyw accompagnato- rozwninieta melodia na tle akom. Orkiestry

 

 

TWÓRCZOŚĆ SYNÓW JANA SEBASTIANA BACHA

o       Największe znaczenie mieli: Carl Philipp Emanuela zwanego Bachem „berlińskim” lub „hamburskim” oraz Johanna Christiana zwanego „mediolańskim” lub „londyńskim”, rozpowszechnili melodykę kantylenową o budowie okresowej, kontrasty rytmiczne, dynamikę cieniowaną (zniwelowanie efektu echa);

o       C.Ph.E.Bach: zbiory sonat, rond i fantazji odzwierciadlają proces przechodzenia od faktury klawikordu i klawesynu do faktury fortepianowej; sonaty są prawie bez wyjątku  utworami trzyczęściowym z częściami:szybka-wolna-szybka; napisał pracę „Rozważania nad prawdziwą sztuką gry na instrumentach klawiszowych”; jego symfonie i koncerty nawiązuje jeszcze do barokowego stylu koncertującego; przyczynił się do rozwoju pieśni – kantylenowy charakter melodyki, służący emocjonalizmowi i pogłębieniu wyrazu muzycznego; w utworach religijnych nawiązuje do twórczości ojca;

o       J.C.Bach: przebywanie we Włoszech wpłynęła na twórczość operową i dzieł religijnych, w operach wykorzystywał tematy mitologiczne i rozwijał gatunek seria; do najciekawszych dzieł religijnych należą: Requiem, Magnificat, Te Deum; komponował symfonie, koncerty, symfonie koncertujące utwory kameralne oraz sonaty; w formach cyklicznych przewagę ma układ trzyczęściowy:allegro-adagio-allegro; pozostałością stylu barokowego w twórczości orkiestrowej jest nieustabilizowana obsada wykonawcza wyodrębniająca trzy warstwy brzmieniowe: melodyczna, harmoniczna i basowa, podstawą są smyczki, a dęte wypełniają;

o       Mniejszą sławą cieszyły się inni synowie  Bacha: Wilhelm Friedemann komponował utwory orkiestrowe i kameralne, a Johann Christoph Friedrich utwory kameralne i fortepianowe oraz dzieła oratoryjne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin