Cytowska_B.pdf

(5435 KB) Pobierz
Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną
w labiryntach codzienności
Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań
REDAKCJA NAUKOWA
BEATA CYTOWSKA
1067270852.055.png 1067270852.065.png 1067270852.076.png 1067270852.086.png 1067270852.001.png 1067270852.006.png 1067270852.007.png 1067270852.008.png 1067270852.009.png 1067270852.010.png 1067270852.011.png 1067270852.012.png 1067270852.013.png 1067270852.014.png 1067270852.015.png 1067270852.016.png 1067270852.017.png 1067270852.018.png 1067270852.019.png 1067270852.020.png 1067270852.021.png 1067270852.022.png 1067270852.023.png 1067270852.024.png 1067270852.025.png 1067270852.026.png 1067270852.027.png 1067270852.028.png 1067270852.029.png 1067270852.030.png 1067270852.031.png 1067270852.032.png 1067270852.033.png 1067270852.034.png 1067270852.035.png 1067270852.036.png 1067270852.037.png 1067270852.038.png 1067270852.039.png 1067270852.040.png 1067270852.041.png 1067270852.042.png 1067270852.043.png 1067270852.044.png 1067270852.045.png 1067270852.046.png 1067270852.047.png 1067270852.048.png 1067270852.049.png 1067270852.050.png 1067270852.051.png 1067270852.052.png 1067270852.053.png 1067270852.054.png 1067270852.056.png 1067270852.057.png 1067270852.058.png
Recenzenci
dr hab. Zenon Gajdzica, prof. UŚ
dr hab. Czesław Kustra, prof. UMK
Redaktorzy prowadzący
Aleksandra Targońska
Paweł Jaroniak
Redaktor techniczny
Paweł Kucypera
Korekta
Aleksandra Jagodzińska
Projekt okładki
Krzysztof Galus
© Copyright by Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2011
Wydanie dofinansowane przez
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
ISBN 978-83-7780-200-7
Wydawnictwo prowadzi sprzedaż wysyłkową:
tel./fax 56 648 50 70, e-mail: marketing@marszalek.com.pl
Wydawnictwo Adam Marszałek , ul Lubicka 44, 87–100 Toruń
tel. 56 664 22 35, 56 660 81 60, e-mail: info@marszalek.com.pl, wwwmarszalek.com.pl
Drukarnia nr 2 , ul. Warszawska 52, 87–148 Łysomice, tel. 56 678 34 78
1067270852.059.png
 
SPIS TREŚCI
W stęp
5
I. K u dorosłoścI co dobre , a co złe
B eata t ylewska -N owak
Wypełnianie zadań rozwojowych przez osoby dorosłe z umiarkowaną
i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
17
D aNuta w olska
Wpływ prawidłowego przystosowania społecznego na jakość życia
osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
44
t eresa Ż ółkoWska
Wspomaganie rozwoju dorosłych osób z niepełnosprawnością
intelektualną – releksje pedagoga
72
II. P raca
t aDeusz M ajewski
Problem zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną
89
k arol B idziński
Aktywizacja zawodowa i społeczna integracja dorosłych osób
z niepełnosprawnością intelektualną – przykłady dobrej praktyki
z wybranych krajów Unii Europejskiej
106
M ałgorzata g orący
Wrocławskie doświadczenia we wspomaganym zatrudnianiu
132
III. W IęzI rodzInne , blIsKość , zWIązKI , seKsualność
a gnieszka Ż yta
Rodzice i rodzeństwo pełnosprawne a planowanie przyszłości
dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną
151
M agdalena g rütz
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy,
małżonkowie i rodzice – dotychczasowe doniesienia badawcze
175
r eMigiusz k ijak
Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną
204
1067270852.060.png 1067270852.061.png 1067270852.062.png 1067270852.063.png 1067270852.064.png 1067270852.066.png 1067270852.067.png 1067270852.068.png 1067270852.069.png 1067270852.070.png 1067270852.071.png 1067270852.072.png 1067270852.073.png 1067270852.074.png 1067270852.075.png 1067270852.077.png 1067270852.078.png 1067270852.079.png 1067270852.080.png
 
a NDrzej w olski
Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną –
wyzwanie i odpowiedzialność
233
IV. Ż ycIe Poza rodzIną bIologIczną
s tanisłaW k oWalik
Funkcjonowanie domów pomocy społecznej w świetle nowych
koncepcji rehabilitacji osób niepełnosprawnych
267
a nna s zeMplińska
Dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną w domach
wspólnot L’Arche: releksje na podstawie osobistych doświadczeń
291
V. z droWIe I choroba
r oBert Ś Migiel
Aspekty medyczne w opiece nad osobami dorosłymi
z niepełnosprawnością intelektualną
317
j olanta W ierzBa , e Wa p ilarska
Dorosły z niepełnosprawnością intelektualną w wyniku
choroby uwarunkowanej genetycznie
335
VI. c zas Wolny
B eata c ytoWska
Spędzanie czasu wolnego przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością
intelektualną
359
a nna M archeWka , M ichał k urcz
Aktywność ruchowa osób z niepełnosprawnością
intelektualną
384
a nita s tefańska
„Teatr uwarunkowany Osobą” – nie tylko teoretyczne rozważania
o pewnej ofercie teatroterapii dla dorosłych osób
z niepełnosprawnością intelektualną
417
VII. c Iemne strony ŻycIa
a gnieszka d rzazga
Temat starości i śmierci w życiu osób z niepełnosprawnością
intelektualną
451
a nna c ytoWska
Ubezwłasnowolnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną
w polskiej rzeczywistości prawnej – gdzie kończy się ochrona,
a zaczyna ograniczenie?
473
1067270852.081.png 1067270852.082.png 1067270852.083.png 1067270852.084.png 1067270852.085.png 1067270852.087.png 1067270852.088.png 1067270852.089.png 1067270852.090.png 1067270852.091.png 1067270852.092.png 1067270852.093.png 1067270852.094.png 1067270852.095.png 1067270852.096.png 1067270852.002.png 1067270852.003.png 1067270852.004.png 1067270852.005.png
 
WSTĘP
Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną jeszcze kilka lat
temu stanowiła obszar o nikłym zainteresowaniu badawczym i re-
leksji naukowej. Pojedyncze doniesienia z badań ukazywały nudną
stabilizację zmarginalizowanego środowiska objętego opieką w spe-
cjalnych placówkach tylko dla nich tworzonych. Społeczeństwo i pań-
stwo nie odczuwały dyskomfortu z racji wykluczania tych osób z ży-
cia społecznego, uznając, że aktualny system opieki i wsparcia jest
wystarczający, gdyż w naszej kulturze odpowiedzialność za chorych
i niepełnosprawnych spada głównie na rodzinę.
Nadeszły zmiany niezwykle istotne dla naszego kraju, które,
jak można się było spodziewać, zaczęły wpływać na codzienne życie
wszystkich Polaków. Interesująca mnie grupa społeczna nie mogła
zostać pominięta. Nie tylko dlatego, że jest dość liczna. Za ważny
argument należy uznać wydłużanie się życia osób z niepełnospraw-
nością intelektualną, z coraz wyraźniej zaznaczającą się późną do-
rosłością i starzeniem się. Ponadto, docierające do naszego kraju,
ugruntowane już na zachodzie, idee poststrukturalne i postmoder-
nistyczne inicjowały krytyczne myślenie o jednolitych, systemowych
rozwiązaniach, w których nie uwzględnia się różnorodności, wielości
i inności jednostek je tworzących. Wreszcie zmarginalizowane grupy
społeczne straciły anonimowość i zaczęły upominać się o swoje pra-
wa. Populacja będąca bohaterem niniejszej publikacji, choć trudno
jej samodzielnie zaistnieć w środowiskach opiniotwórczych i decy-
zyjnych, znalazła orędowników wypowiadających się w ich imieniu –
rodziców, opiekunów, nauczycieli, wychowawców, terapeutów… Czy
dobrze są reprezentowani przez bliskie osoby? Trudno powiedzieć.
Oceny dokonują zainteresowani, nawet jeśli nie jest ona zwerbali-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin