Gombrowicz Ferdydurke Opracowanie.docx

(59 KB) Pobierz

Gombrowicz— Ferdydurke — opracowanie.

 

Witold Gombrowicz - Ferdydurke - opracowanie

 

Spis treści

1              Autor Witold Gombrowicz(1904-1969)              1

1.1              Czy Gombrowicz wielkim pisarzem był?              1

1.2              Najważniejsze utwory:              2

1.3              Epoka              2

2              Informacje ogólne o utworze              2

2.1              Kształt utworu              2

2.2              Nawiązania literackie              2

2.3              Groteska w "Ferdydurke"              2

2.4              Słowa-klucze              3

2.5              "Ferdydurke" jako powieść o...              3

3              Bohaterowie powieści              3

3.1              Pimko              3

3.2              Syfon              3

3.3              Miętus              3

3.4              Młodziakowie              3

3.5              Hurleccy              3

3.6              Józio              3

3.6.1              Józio w szkole              3

3.6.2              Chłopaki i chłopięta              3

3.6.3              U Młodziaków              4

3.6.4              Panicz w Bolimowie              4

3.6.5              Miłość kolejną "gębą"              4

4              Człowiek będący zawsze "niedo"              4

5              Czy w społeczeństwie można jednak w ogóle być sobą?              5

5.1              "Złapani w formę"              5

6              Jak czytać "Ferdydurke"?              5

6.1              Absurd uporządkowany              5

7              Gra z czytelnikiem              6

8              Styl gombrowiczowski              6

9              Kompozycja              6

10              Forma              7

11              Obraz szkoły u Gombrowicza— miejsce pierwszej fazy podróży              8

12              Obraz środowiska mieszczańskiego i ziemiańskiego: — obraz II i III fazy podróży              8

12.1              Środowisko wiejskie z tradycyjnym dworkiem szlacheckim              9

12.2              Miasto              9

13              Powieść GROTESKOWA              9

14              Streszczenie              10

15              Powiastka O Filidorze I Filbercie              10

1          Autor Witold Gombrowicz(1904-1969)

— pochodził z rodziny ziemiańskiej,

— studiował prawo w Warszawie, filozofię i ekonomię w Paryżu,

— w sierpniu 1939 roku wyjechał do Argentyny, do Europy wrócił w 1963 ( stypendium Fundacji Forda),

— od 1964 roku mieszkał we Francji (zmarł w Vence koło Nicei).

1.1    Czy Gombrowicz wielkim pisarzem był?

Niewielu jest autorów lektur szkolnych, którzy budziliby tak ogromne kontrowersje jak Witold Gombrowicz. Dla jednych — pisarz wybitny, potrafiący inaczej spojrzeć na literaturę i kulturę. Dla innych — autor irytujący, tyle że modny. A ilu jest takich, których ten twórca i fascynuje, i drażni jednocześnie? Należy do najlepiej znanych za granicą polskich pisarzy. Może dlatego, że unikał w swojej twórczości zamknięcia w kręgu tylko spraw polskich, umiał z dystansem spojrzeć na narodowe wady i mity. W swoim "Dzienniku" pisał:  Mój stosunek do Polski wynika z mego stosunku do formy — pragnę uchylić się Polsce, jak uchylam się formie — pragnę wzbić się ponad Polskę, jak ponad styl — i tu i tam to samo zadanie.  To on ukochanego przez Polaków Sienkiewicza odważył się nazwać "pierwszorzędnym pisarzem drugorzędnym" i "katastrofą naszego rozumu". Długie lata emigracji spędził właściwie na obrzeżach życia literackiego. Jako pisarz był niezwykle konsekwentny, nie napisał niczego, co byłoby wyrazem jakiegoś artystycznego kompromisu. Rozwijał w swoich utworach to, co można zobaczyć już w jego debiutanckim "Pamiętniku z okresu dojrzewania." Niechętne przyjęcie tego tomu opowiadań przez krytyków stało się inspiracją do powstania "Ferdydurke". Pierwsza powieść Gombrowicza miała być początkowo jedynie odpowiedzią na negatywną ocenę. Rozrosła się jednak; zaatakował w niej pisarz kulturę i tradycję, które jego zdaniem ograniczają człowieka.

1.2    Najważniejsze utwory:

Powieści: Ferdydurke (1937), Trans-Atlantyk (1953 — Paryż), Pornografia (1960), Kosmos (1965),

Opowiadania: Pamiętnik z okresu dojrzewania (1933), Bakakaj (1957),

Dramaty: Ślub (1953), Iwona, księżniczka Burgunda (1958), Operetka (1966),

Dzienniki z lat 1953-1969 (wydane

w czterech tomach).

1.3    Epoka

Dwudziestolecie międzywojenne:

— kreacjonizm w literaturze (Witkacy, Schulz, Gombrowicz) — tworzenie nowych światów zamiast realistycznego odtwarzania, obecność groteski,

— pesymistyczny pogląd na cywilizację i kulturę (aż do katastrofizmu),

— nawiązania: Freud, egzystencjaliści (człowiek jest samotny!).

 

2          Informacje ogólne o utworze

„Ferdydurke” była młodzieńczą powieścią pisarza, która stała się przedmiotem ostrych dyskusji, sporów, rozlicznych nieporozumień krytyki. Wpłynęły na to m.in. tytuł utworu, jego kompozycja i zakończenie. Tytuł zaczerpnął Gombrowicz z powieści pt. "Babbit" popularnego amerykańskiego pisarza, laureata nagrody Nobla S. Lewisa; przejął z niej imię i nazwisko — Freddy Durkee i połączył je, przestawiając jedne i rezygnując z innych głosek, by słowo lepiej brzmiało po polsku. Słowo to oznacza dosłownie "nic" — tytułem tym, który tworzy słowo bez znaczenia, odbiega pisarz od konwenansów przyjętych w literaturze, szczególnie w powieści. Kompozycja składa się z trzech części przedzielonych dwoma nowelkami, które z kolei poprzedzone są przedmowami. Nietypowe jest również zwrócone do czytelnika i niepochlebiające mu zakończenie powieści, kpiący dwuwiersz, co także nie podobało się krytykom, nastawionym na pewne stereotypy. Gombrowicz zademonstrował nowy styl w prozie, oparty przede wszystkim na ironicznym naśladowaniu, karykaturowaniu istniejącej literatury, wyśmiewaniu jej schematów, powielanych rozwiązań, sposobów widzenia człowieka i świata. Pisarz wprowadził własne kategorie postrzegania świata, na podstawie kontrastu par, np. dojrzałość-niedojrzałość, wyższość-niższość, młodość-starość. W ostatniej części utworu odnajdujemy znakomitą scenę opisującą próby bratania się Miętusa (sfera "wysoka") z parobkiem (sfera "niska"), co wcale nie okazało się łatwe i doprowadziło Miętusa do następującego wniosku: "Wtenczas wpadł na szalony pomysł, że jeśli zdoła zmusić parobka do dania w gębę, lody prysną. — Daj mi po mordzie — zabłagał, już nie bacząc na nic — po mordzie daj! — i chyląc się nadstawiał twarz jego rękom. Lokajczyk wszakże wzbraniał się: — Ii — mówił — po co mnie bić jaśnie pana? — Miętus błagał i błagał, aż wreszcie krzyknął: — Daj, psiakrew, kiedy ci każę! Co jest, do cholery ciężkiej! — W tej samej chwili świeczki stanęły mu w oczach i druzgot, taran — to parobek walnął go w gębę! — jeszcze raz — krzyknął — psiakrew! Jeszcze raz!"

2.1    Kształt utworu

— Chaos i porządek jednocześnie:

* przypominające teksty romantyczne udziwnienie kompozycji, epizodyczność,

* precyzyjny układ treści - 3 cz.; szkoła, stancja, dwór, połączone z fragmentami o Filidorze i Filibercie

— Niejednorodność gatunkowa: powieść, pamiętnik, esej, powiastka filozoficzna, poemat dygresyjny

— Różni narratorzy — pierwszoosobowy (Józio i autor), trzecioosobowy.

2.2    Nawiązania literackie

— Boska Komedia Dantego (wędrówka Józia),

— Gargantua i Pantagruel Rabelaisgo (przejawy groteski, język),

— Kandyd Woltera (motyw wędrówki i powiastka filozoficzna jako gatunek),

— Pan Tadeusz Mickiewicza (Zosia, dwór szlachecki),

— W poszukiwaniu straconego czasu (początek Ferdydurke — parodią przebudzenia Marcela z pierwszego tomu dzieła Prousta),

— poezja romantyczna (jako przedmiot parodii).

2.3    Groteska w "Ferdydurke"

— absurdalność świata przedstawionego, który nie poddaje się logicznej interpretacji, np. porwanie 30-letniego mężczyzny do szkoły i traktowanie jak ucznia, chłopi zachowujący się jak psy,

— obecność dziwaczności, karykatury, deformacji, np. przerysowani bohaterowie: Pimko — Wielki Zdrabniacz, pozornie nowocześni Młodziakowie,

— łączenie sprzeczności: piękna z brzydotą, tragizmu i komizmu, np. śmieszny pojedynek na miny, którego następstwem jest jednak samobójstwo Syfona,

— parodiowanie konwencji lit. — bezsensowny tytuł czy kończące utwór "Koniec i bomba a kto czytał, ten trąba", wiele aluzji lit.

— szczególne traktowanie języka: mieszanie różnych stylów, tworzenie neologizmów itp.

2.4    Słowa-klucze

Pupa (upupienie) — narzucona niedojrzałość.

Łydka — nowoczesność, swoboda obyczajowa, erotyzm.

Gęba — narzucona przez społeczeństwo maska, przypisany człowiekowi stereotyp.

2.5    "Ferdydurke" jako powieść o...

— zniewoleniu człowieka przez Formę,

— destrukcyjnym wpływie kultury na jednostkę (ciągłe poczucie niższości!),

— niedojrzałości,

— polskim społeczeńst. międzywojennym (satyra na konserwatywne ziemiaństwo i inteligencję, która pozuje na nowoczesność),

— szkole, która utrzymuje w niedojrzałości (upupia),

— miłości, będącej kolejnym społecznym schematem,

— literaturze stanowiącej źródło powtarzanych setki razy form,

— nieautentyczności tkwiącej w języku.

 

3          Bohaterowie powieści

3.1    Pimko

profesor gimnazjum, jego ideałem jest upupienie. Porywa Józia do szkoły.

3.2    Syfon

uczeń gimnazjum, przedstawiciel niewinnych "chłopiąt", popełnił samobójstwo po pojedynku na miny.

3.3    Miętus

uczeń gimnazjum, jeden z wyzwolonych "chłopaków", walczący na miny z Syfonem. Ucieka z Józiem na wieś; w dworze Hurleckich pragnie zbratać się z parobkiem (Walkiem).

3.4    Młodziakowie

zdemaskowani przez Józia inteligenci udający nowoczesność, w rzeczywistości obłudni i drobnomieszczańscy. Rodzice nowoczesnej pensjonarki Zuty — uosobienia witalności i erotyzmu.

3.5    Hurleccy

wujostwo Józ., właściciele majątku w Bolimowie. Konserwatywna rodzina podkreślająca różnice między państwem i chamstwem.

3.6    Józio

30 letni mężczyzna, przeniesiony siłą do gimnazjum. Próbuje uciec przed narzucanymi mu formami, ma świadomość zniewolenia.

3.6.1          Józio w szkole

To chyba najbardziej znany fragment "Ferdydurke" i chyba najbliższy czytelnikowi w wieku licealnym. Któż z Was nie miał w szkole wrażenia, że jest traktowany jak dziecko i zmuszany do powielania cudzych myśli? Szkoła u Gombrowicza "jest metaforą stosunku człowieka do piramidy dorobku wieków: wiedza ta jest nieprzyswajalna dla jednostki, wpędza ją w kompleks niższości i nieautentyczności, każe w myśl społecznych nakazów udawać dojrzałość i ukrywać skrzętnie ignorancję (...)" (Jan Błoński). Gimnazjum dyrektora Piórkowskiego jest szkołą szczególną — jej cel to "wyrabianie pupy", czyli jak najdłuższe utrzymywanie w stanie nied...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin