Plany miesięczne Pięciolatek sem 1(1).pdf

(746 KB) Pobierz
poradnik 5lat 01_21
Wrzesieƒ
Kràg tematyczny: Przyjació∏ poznaç czas, przedszkole wita nas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie dzieci z otoczeniem przedszkolnym, innymi przedszkolakami oraz z Kajtkiem (bohaterem „Ksià˝ki pi´ciolatka”);
• W∏àczanie w ˝ycie grupy dzieci, które po raz pierwszy przysz∏y do przedszkola – okazywanie troski, opiekuƒczoÊci;
• Poznawanie zasad bezpieczeƒstwa na terenie przedszkola (podczas zabaw w sali, na podwórku, w szatni itp.).
Wdra˝anie dzieci do przestrzegania umów zawartych w „Kodeksie Przedszkolaka”;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci zgodnego wspó∏dzia∏ania z innymi dzieçmi w zabawach i prostych sytuacjach zadaniowych;
• Kszta∏towanie ÊwiadomoÊci w∏asnego Ja oraz orientacji przestrzennej;
• Pomaganie dzieciom w lepszym funkcjonowaniu spo∏ecznym przez zabawy integracyjne i çwiczenia rytmiczno-muzyczne.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
1. Ja i moje
przedszkole
I.
• „Ode mnie do Ciebie” – zabawa integracyjna
z pi∏kà, wprowadzenie nowych dzieci
do grupy, utrwalenie imion
• „Dobry kolega, dobra kole˝anka…”
– uk∏adanie zakoƒczeƒ wypowiedzi
• „Pociàg z imionami” – zabawa integracyjna
po∏àczona z liczeniem
– poznaj´ i utrwalam imiona kole˝anek i kolegów
pi∏ka
– potrafi´ pos∏ugiwaç si´ liczebnikami g∏ównymi
i porzàdkowymi
II. A.
• „Powitanie” – zapoznanie dzieci z Kajtkiem
– bohaterem „Ksià˝ki pi´ciolatka”
na podstawie wiersza Natalii Usenko
– potrafi´ dostrzec i okreÊliç cechy
charakterystyczne postaci
– potrafi´ przedstawiç si´ grupie
– potrafi´ opisaç samego siebie
– koloruj´ wg podanego wzoru
– umiem opisaç s∏ownie swój wyglàd
„Ksià˝ka pi´ciolatka” s. 3, pacynka Kajtek
• „Kajtek” – praca z „Kajecikiem pi´ciolatka”
– kolorowanie postaci kajtka wg wzoru,
opisywanie swojego wyglàdu
„Kajecik pi´ciolatka” s. 5, pacynka Kajtek,
kredki, lusterka
II. B.
• „Przedszkolna wycieczka” – zwiedzanie
pomieszczeƒ przedszkolnych, zwrócenie
uwagi na bezpieczeƒstwo podczas zabaw
i wizyt w ∏azience
– poznaj´ funkcje pomieszczeƒ przedszkolnych
oraz obowiàzujàce zasady bezpieczeƒstwa
na terenie ca∏ego przedszkola
– wypowiadam si´ na temat funkcji
pomieszczeƒ przedszkolnych na podstawie
posiadanej na ten temat wiedzy i w∏asnych
doÊwiadczeƒ
pacynka Kajtek
191694763.002.png
III.
• „Kolorowe znaczki” – zabawa dydaktyczna,
wyszukiwanie swojego znaczka w szatni,
∏azience i sali, naklejanie swojego znaczka
na indywidualnej pó∏eczce
• „Zapami´taj swojà par´” – zabawa muzyczno-
ruchowa
– wiem, jak wyglàda mój znaczek, potrafi´ go
odnaleêç wÊród innych znaczków w ró˝nych
miejscach
znaczki dla wszystkich dzieci
– rozpoznaj´ nowe kole˝anki i kolegów
– ch´tnie bawi´ si´ z innymi
– reaguj´ ruchem na zmiany tempa
– umiem przewlec tasiemk´ przez dziurk´
p∏yta CD – Muzyka do marszu i biegu
• „Bàdê moim przyjacielem” – uroczyste wr´czenie
znaczka od Kajtka z „Wycinanki pi´ciolatka”
„Wycinanka pi´ciolatka” s. 17, tasiemka
2. Ja i moja
grupa
I.
• „Czy wiesz, o kim mówi´?” – rozwiàzywanie
zagadek s∏ownych (utrwalenie imion)
– dostrzegam charakterystyczne cechy
w wyglàdzie kole˝anki/kolegi i rozpoznaj´ ich
na podstawie opisu wyglàdu
– reaguj´ na sygna∏y i zawo∏ania
• „Dzieci w domkach – dzieci na spacer”
– zabawa orientacyjno-porzàdkowa
krà˝ki, kó∏ka lub woreczki, b´benek
II. A.
• „Przyjaciel z przedszkola” – wys∏uchanie
opowiadania z „Ksià˝ki pi´ciolatka”,
rozmowa na temat tekstu, wspólne
oglàdanie ilustracji
– uwa˝nie s∏ucham czytanego utworu
– odpowiadam na pytania dotyczàce
wys∏uchanego tekstu
– oglàdam ilustracj´ i wypowiadam si´ na jej temat
„Ksià˝ka pi´ciolatka” s. 6-7
• „Dotknij i zgadnij” – zabawa dydaktyczna
– potrafi´ rozpoznaç za pomocà dotyku dany
przedmiot
du˝y worek lub karton w otworami na r´ce,
para butów, kurtka, r´cznik, szczoteczka
do z´bów, garnek, ∏y˝ka wazowa, samochód,
lalka, obr´cz, woreczek gimnastyczny, pi∏ka
„Kajecik pi´ciolatka”, s. 4-5, klej, no˝yczki
• „Przedszkole” – praca z „Kajecikiem
pi´ciolatka” – identyfikowanie pomieszczeƒ
przedszkolnych i oznaczanie symbolami
– potrafi´ okreÊliç funkcje ró˝nych
pomieszczeƒ w przedszkolu i oznaczyç je
symbolami
– dostrzegam ró˝nice i podobieƒstwa
w przedszkolu z obrazka i w moim
przedszkolu
– umiem przyporzàdkowaç przedmiot
do pomieszczenia
II. B.
• „Przedszkole – drugi dom” – nauka piosenki
– umiem zaÊpiewaç piosenk´ i zilustrowaç jej
treÊç ruchem
p∏yta CD – piosenka „Przedszkole – drugi dom”
191694763.003.png
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
III.
• „Nasza grupa” – wykonanie portretu grupy z u˝yciem
ozdobionych sylwet z „Wycinanki pi´ciolatka”
– umiem odwzorowaç postaç, dbajàc o szczegó∏y
– potrafi´ wspó∏pracowaç z innymi
„Wycinanka pi´ciolatka” s. 5 (instrukcja) i 19 (projekt),
no˝yczki, p´dzel, farby, kredki, klej, w∏óczka, kolorowe
papiery i tekturki, skrawki ró˝nych tkanin
p∏yta CD – piosenka „Przedszkole – drugi dom”
pi∏ka, kó∏ka od sersa lub szarfy, obr´cz
• „Przedszkole – drugi dom” – utrwalenie piosenki
• Zabawy w ogrodzie
– bawi´ si´ bezpiecznie w gronie rówieÊników
– umiem w∏aÊciwie korzystaç z zabawek w ogrodzie
3. Bàdêmy
przyjació∏mi
I.
• „Rozp´dêmy deszczowe chmury” – zabawa
oddechowa
• „Domek dla przyjaciela” – zabawa
z rymowankà, ilustrowanie ruchem treÊci utworu
– wiem, ˝e nale˝y wdychaç powietrze nosem,
a wydychaç ustami
– ilustruj´ ruchem treÊç utworu
II. A.
• „Reksio i koci´ta” – wys∏uchanie opowiadania
i rozmowa o uczuciach
– potrafi´ powiedzieç o tym, co czuj´ w zwiàzku
z wys∏uchanym utworem
– próbuj´ dokonaç oceny postaw bohaterów opowiadania
– potrafi´ dopasowaç uczucia do postaci i sytuacji
– potrafi´ rozpoznawaç i nazywaç uczucia
„Reksio i koci´ta”, przek∏. A. Gordziejewski
• „Zgadnij, co czuj´” – odczytywanie uczuç
z wyrazu twarzy
ilustracje z czasopism przedstawiajàce ludzi
z ró˝nymi wyrazami twarzy
II. B.
• „Ty i ja – gimnastyka na sto dwa” – çwiczenia
gimnastyczne
– umiem prawid∏owo czworakowaç
– potrafi´ kszta∏towaç swojà zwinnoÊç i zr´cznoÊç
obr´cze
III.
• „Domek dla Reksia” – praca konstrukcyjna,
wspólne wykonanie budy dla Reksia
z ró˝nych materia∏ów
– wykazuj´ pomys∏owoÊç w zabawie
– aktywnie uczestnicz´ w projektowaniu
i wykonywaniu pracy konstrukcyjnej
– potrafi´ wspó∏pracowaç z kolegami
i kole˝ankami podczas wspólnej zabawy
– znam zwroty grzecznoÊciowe, pos∏uguj´ si´ nimi
– szybko reaguj´ na przerw´ w muzyce
pude∏ko, karton, bibu∏a, kolorowy papier, klej,
no˝yczki
• „Dzi´kuj´” – zabawa rozwijajàca wspó∏dzia∏anie
• „Podaj r´k´” – zabawa ruchowa
przy piosence
serwetki
p∏yta CD – piosenka „Przedszkole – drugi dom”
4. Tacy sami,
a jednak ró˝ni
I.
• „Mam dwie r´ce, nogi dwie” – zabawa rytmiczna z li-
czeniem, nazywaniem i wskazywaniem cz´Êci cia∏a
– rozró˝niam, wskazuj´ i nazywam
poszczególne cz´Êci cia∏a
191694763.004.png
• „Dotyk wró˝ki” – wskazywanie i nazywanie
cz´Êci cia∏a
• „Marsz z krà˝kiem na g∏owie” – zabawa
ruchowa z elementami równowagi
II. A.
• „Ka˝dy z nas jest troszk´ inny” – wys∏uchanie
rymowanek z „Ksià˝ki pi´ciolatka”. Rozmowa
na temat ró˝nic i podobieƒstw mi´dzy ludêmi
• „Jestem podobny do Ciebie” – zabawa
w parach
ró˝d˝ka
– potrafi´ zachowaç równowag´
krà˝ki
– dostrzegam i opisuj´ ró˝nice i podobieƒstwa
mi´dzy dzieçmi w wyglàdzie zewn´trznym,
zachowaniu, upodobaniach, zwyczajach
– coraz lepiej wskazuj´ podobieƒstwa i ró˝nice
mi´dzy osobami
„Ksià˝ka pi´ciolatka” s. 8-9
II. B.
• „To Ty, to ja” – zabawa plastyczna, obrysowanie
sylwetki jednego z dzieci le˝àcego na szarym
papierze na pod∏odze (praca w grupach).
Dorysowywanie cz´Êci twarzy i garderoby
– umiem narysowaç twarz, dbajàc o szczegó∏y
du˝e arkusze szarego papieru, gazety, klej,
kredki, flamastry
III.
• „Rysowanie pod dyktando” – dzieci okreÊlajà,
nauczyciel rysuje swój portret
• „Pociàg” – zabawa integracyjna
• „Lustra” – zabawa relaksacyjna
– potrafi´ udzieliç instrukcji do narysowania
portretu
– w∏aÊciwie reaguj´ na instrukcje nauczyciela
du˝e kartki, kredki, flamastry
p∏yta CD – „¸ab´dê” Saint-Saens, chustki
5. Chc´ byç
dy˝urnym
I.
• „Ba∏agan i porzàdek” – zabawa orientacyjno-
-porzàdkowa
• „Dy˝urny – stra˝nik porzàdku” – rozmowa nt.
obowiàzków dy˝urnego, stworzenie „Kodeksu
Przedszkolaka” i zapoznanie si´ ze znaczkami
z „Wycinanki pi´ciolatka”
• „OdnieÊ zabawk´” – zabawa dydaktyczna
– wykonuj´ czynnoÊci zgodnie ze wskazówkami
sformu∏owanymi s∏ownie
– uÊwiadamiam sobie wag´ pe∏nienia funkcji
dy˝urnego
– znam regu∏y obowiàzujàce w przedszkolu
– uczestnicz´ w tworzeniu „Kodeksu Przedszkolaka”
– potrafi´ odnieÊç zabawk´ na miejsce
„Wycinanka pi´ciolatka” s. 17, du˝y arkusz
papieru, flamastry
zabawki
II. A.
• „W naszej sali” – oglàdanie sali, okreÊlenie roli
i funkcji kàcików zainteresowaƒ, wykonywanie
drobnych porzàdków
• „Zabawy z misiem” – doskonalenie orientacji
przestrzennej
– znam rol´ i funkcj´ kàcików zainteresowaƒ
– potrafi´ okreÊliç po∏o˝enie przedmiotów
w przestrzeni
– rozumiem okreÊlenia: „na”, „nad”, „pod”,
„obok”, „mi´dzy” i ustawiam przedmioty lub
wklejam naklejki zgodnie z podanà instrukcjà
– reaguj´ ruchem na zmiany tempa
miÊ, krzes∏o
• „Wska˝ kierunek” – zabawa ruchowa
p∏yta CD – Muzyka do marszu i biegu
191694763.005.png
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
• „W przedszkolnej sali” – praca z „Kajecikiem
pi´ciolatka” – wklejanie naklejek na ilustracji
zgodnie z instrukcjà (okreÊlenia typu: „na”,
„nad”, „pod”, „obok”, „mi´dzy”)
– rozmiar okreÊlenia „na”, „nad”, „pod”, „obok”,
„mi´dzy”
„Kajecik pi´ciolatka” s. 6-7
II. B.
• „Kolorowe krà˝ki” – çwiczenia gimnastyczne
– doskonal´ skok rozkroczno-zwarty
– wyrabiam spostrzegawczoÊç i orientacj´
w czasie biegu w zespole
kolorowe krà˝ki
III.
• „Przedszkolne znaczki” – praca plastyczna.
Projektowanie i wykonywanie znaczków
• „Uwa˝aj na has∏o!” – zabawa ruchowa
przy piosence
– znam obowiàzki dy˝urnego
sztywny karton, kredki, flamastry, farby
– czerpi´ radoÊç z uczestnictwa w zabawach
ruchowych
p∏yta CD – piosenka „Przedszkole – drugi dom”
Kràg tematyczny: W moim domu nie nudzi si´ nikomu
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• UÊwiadomienie dzieciom znaczenia rodziny w ˝yciu cz∏owieka, budzenie szacunku i przynale˝noÊci do tej grupy spo∏ecznej, rozwijanie gotowoÊci do niesienia pomocy i s∏u˝enia
innym, kszta∏towanie w∏aÊciwych postaw i zachowaƒ wobec doros∏ych (znajomych i obcych);
• Wzmacnianie w dzieciach wiary we w∏asne mo˝liwoÊci i umiej´tnoÊci przez tworzenie okazji do radosnego wykonywania samodzielnych dzia∏aƒ, kszta∏towanie umiej´tnoÊci radzenia
sobie z radoÊcià sukcesu i goryczà pora˝ki;
• Rozwijanie u dzieci zdolnoÊci do skupiania uwagi i uwa˝nego s∏uchania bajek i opowiadaƒ oraz wypowiadania si´ na ró˝ne sposoby;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci konstruowania prostych gier – opowiadaƒ oraz formu∏owania i kodowania umów w sposób czytelny dla innych.
6. Rodzinka
I.
• „Rodzinka” – zabawa orientacyjno-porzàdkowa
z wykorzystaniem sylwet z „Wycinanki pi´ciolatka”
• „Ten paluszek to babunia…” – zabawa paluszkowa
• „Ma∏o nas” – zabawa przy melodii popularnej
– reaguj´ ruchem na s∏owo – klucz
„Wycinanka pi´ciolatka” s. 21, no˝yczki, klej, rolki
po papierze toaletowym lub pude∏ka po zapa∏kach
– czerpi´ radoÊç z udzia∏u w zabawach
muzyczno-ruchowych
II. A.
• „Co to jest dom?” – rozwa˝ania na temat
cz∏onków rodziny po wys∏uchaniu
opowiadania z „Ksià˝ki pi´ciolatka”
– umiem opowiedzieç o swojej rodzinie i uwa˝nie
s∏ucham wypowiedzi kole˝anek i kolegów
– wiem, kto oprócz mamy i taty nale˝y do mojej
rodziny
„Ksià˝ka pi´ciolatka” s. 10-11
191694763.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin