egzamin etyka2.docx

(72 KB) Pobierz

ETYKA – EGZAMIN

Aksjologia: nauka o wartościach.

Badacz: prowadzi badania o charakterze empirycznym.

Bias: skłonność, stronniczość, tendencje, dążenie ale także uprzedzenie.

Cenzura:  (łac. Censura: ocena, krytyka, osąd, sąd) Świadome działanie polegające na wyłączeniu zasobów informacyjnych, by inni nie mogli z nich korzystać. Ma charakter często zinstytucjonalizowany. Sprawowana za pośrednictwem urzędów. Odnosi się do zjawisk mających wpływ na społeczeństwo: książek, czasopism, księgarni, wydawnictw, filmów, muzyki , telewizji, internetu. Ma charakter formalny (akty prawne. Charakter oficjalny) lub nieformalny (opinie, zarządzenia wydawane ustnie lub w formie pisemnej ale o ograniczonym zasięgu. Trudne do weryfikacji). Dotyczy twórców,  dokumentów. Autorów, publicystów, dzieł literackich, naukowych, pośredników w przekazywaniu informacji, wydawców, drukarzy, księgarzy, dokumentalistów, bibliotekarzy i bibliografów.

Cenzura prewencyjna: niedopuszczanie do obiegu pewnych treści. Dokumenty oceniane zanim się ukażą. PRL: podwójna cenzura.

Cenzura represyjna: kiedy dokument się ukaże, podlega weryfikacji. Jak jej nie przejdzie, nie zostaje dopuszczony do obiegu.

Choroby informacyjne: związane z  procesem wyszukiwania informacji w sieci, powszechnym dostępem do technologii. Choroby informacyjne  to niedomagania człowieka fizyczne i psychiczne wywołane przez czynniki informacyjne docierające do człowieka z zewnątrz. Zarówno niedobór informacji (luka informacyjna) jak i nadmiar informacji (redundancja, zalew, potok informacyjny) dla człowieka szkodliwe. Zjawisko przeciwdziałające: kultura informacyjna: wiedza, nawyki i umiejętności odnoszące się do nadawania, przetwarzania, przekazywania i odbierania informacji; jest ważnym elementem otaczającej człowieka rzeczywistości wpływającym na indywidualnych odbiorców i całe społeczeństwa. Kultura informacyjna pozwala na odpowiednią wiedzę dotyczącą istoty informacji i funkcjonowania informacji w świecie.

 

Deontologia: nauka o powinnościach, normach.

Dokumenty nieudostępniane:  Prohibitia. Podlegają szczególnej ochronie przechowywania i udostępniania.

Ekologia informacji:  ekologiczne zarządzanie informacją: racjonalny proces oceny i selekcji informacji przez użytkowników systemów informacyjno-wyszukiwawczych, biorąc pod uwagę cechy otoczenia, w którym funkcjonuje system oraz użytkownik. Dyscyplina wiedzy odkrywająca prawa rządzące przepływem informacji w biosystemach, biorąc pod uwagę:

·          człowieka,

·          społeczeństwo,

·          wpływ informacji na zdrowie psychiczne, fizyczne i społeczne ludzi,

·          rozwijanie metodologii kształtujących środowisko informacyjne.

Bada:

·          czynniki zewnętrzne wpływające na człowieka w procesie informacyjnym,

·          relacje pomiędzy człowiekiem a informacją,

·          informację i jej jakość,

·          jak informacja działa na człowieka.

Obszary badawcze:

·          relacje pomiędzy informacją a zdrowiem człowieka,

·          ilość i jakość informacji,

·          potrzeby informacyjne,

·          wartość informacji,

·          metody przechowywania informacji,

·          procesy przekazywania i recepcja informacji,

·          relewancja,

·          jakość usług informacyjnych,

·          poziom odpowiedzialności za informację i jej skutki społeczne.

3 środowiska poddane badaniu:

·          informacyjne,

·          organizacyjne,

·          zewnętrzne.

 

Zagrożenia dla użytkowników w przypadku nadmiaru lub niedoboru informacji:

1)        O charakterze psychologicznym:

·          uzależnienie od Sieci,

·          ucieczka od świata realnego w wirtualny,

·          zagubienie w świecie wirtualnym,

·       dostęp do patologicznych/toksycznych grup funkcjonujących w Internecie o charakterze pseudokultur, para religii, pseudoterapeutycznym,

·          izolowanie się,

·          alienacja.

2)        O charakterze technicznym: utrata danych poprzez kradzież przez człowieka/wirusy komputerowe.

3)        O charakterze medycznym: utrata zdrowia człowieka powodowana pracą przy komputerze czy szkodliwością promieniowania ekranu.

4)        O charakterze prawnym: wynikające z nieprzestrzegania praw autorskich.

5)        O charakterze społecznym:

·          wynikające z nowych podziałów społecznych,

·          zanik poczucia służby społecznej,

·          atomizacja społeczeństwa,

·          problematyka ochrony prywatności,

·          napływ informacji niepożądanych, nieprawdziwych, niekompletnych.

 

Nil Postman – negatywne zjawiska w Internecie:

·          niewłaściwa selekcja informacji zaklasyfikowanych przez człowieka,

·       zanieczyszczanie infosfery informacjami nieistotnymi, nieprawdziwymi, pseudoinformacjami (informacje ogólnikowe, niejasne, rozwlekłe), dysinformacjami (zmyślone, zatajone, przekręcone), parainformacjami (nietrafne, bezpodstawne, niedomyślne).

Etos pracy: wartości, normy, obyczaje, wzory postępowania, które składają się na charakter, styl życia i przyczyniają się do odrębności grupy. Ma charakter społeczny – narzuca powinności, kształtuje cechy charakteru. Jest zmienną historyczną – może się rodzić i zanikać wraz z grupą społeczną. Zawiera treści, które wpływają na każda sferę życia. Etos tworzy:

·          dziedzina pracy wytwórczej,

·          dziedzina wymiany towaru, usług,

·          dziedzina domowa i rekreacyjna życia rodzinnego,

·          dziedzina świętości, sztuki,

·          kierowanie życiem zbiorowym.

 

Etyka biznesu:  jej wyznaczniki na zachodzie:

·          ochrona demokracji, wolności i godności ludzkiej;

·          poszanowanie prawa;

·          zagwarantowanie pokoju społecznego i światowego;

·          ochrona naturalnego środowiska przyrodniczego;

·          solidarność ze słabszymi ogniwami biznesu;

·          propagowanie idei, że nie ma nieetycznie prowadzonego biznesu, tylko nieetyczne interesy;

·          podkreślanie związku etyki zakładu pracy z etyką osobistą;

·          podkreślanie faktu, że najważniejszym dobrem dla przedsiębiorstwa jest zysk uczciwie zapracowany;

·          potępianie nieetycznych zachowań i zjawisk (pranie brudnych pieniędzy, przekupywanie kontrahentów);

·          propagowanie konieczności sformułowania międzynarodowego kodeksu etyki biznesu.

Etyka dziennikarza: Dziennikarstwo to czwarta władza, która powinna być władzą bezstronną, faktyczną.

W pogoni za sensacjami łamane są:

·          prawo,

·          dobre obyczaje,

·          prywatność.

Problem etyczny: cenzura obowiązująca w niektórych krajach.

 

W Polsce istnieje kilka organizacji dziennikarskich. Każda tworzy poszczególne kodeksy. Nie ma jednego. We wszystkich są podkreślane 2 elementy:

·          nie wolno występować przeciwko prawu do informacji;

·          nie wolno występować przeciwko swobodnemu wypowiadaniu opinii.

Też konieczność zachowania etyki zawodowej i godności zawodu.

Etyka lekarza:  Etyka lekarska obejmuje:

·          umiejętności zawodowe;

·          nieodwracalność następstw zachowań medycznych;

·          powierzanie tajemnic zdrowia;

·          konieczność poddania się przykrym zabiegom, na które zezwalamy;

·          społeczne upoważnienie do decydowania o życiu ludzkim;

·          przysięga Hipokratesa – V w. pne – ustalenie zachowań lekarzy; najważniejsze przesłanie: nie szkodzić.

Współczesne dylematy etyki lekarskiej:

·          rozstrzyganie kto może decydować o dobru pacjenta – pacjent czy lekarz;

·          dopuszczalność okaleczania – amputacje rąk złodziei w krajach muzułmańskich;

·          dopuszczalność dokonywania aborcji;

·          dopuszczalność technik sterylizacji w imię nadmiernego przyrostu naturalnego;

·          poprawianie natury;

·          granice tzw. błędu lekarskiego;

·          koszty leczenia;

·          pobieranie organów od żywych dawców – handel organów;

·          prowadzenie eksperymentów medycznych na ludziach – testowanie nowych leków.

Podstawowe zapisy, które winny znajdować się w etyce lekarskiej:

·          współczucie – zdolność współodczuwania,

·          rozwaga,

·          zdolność do zaufania i odwzajemnianie tego uczucia,

·          integralność  - wierność normom.

Etyka nauczycielska:

ideał nauczyciela:

·          aspiracje perfekcjonistyczne polegające na samodoskonaleniu;

·          otwartość umysłu;

·          tolerancja;

·          aktywność;

·          odwaga cywilna;

·          uczciwość intelektualna;

·          krytycyzm;

·          odpowiedzialność za słowa;

·          uspołecznienie;

·          rycerskość (przestrzeganie zasad fair play);

·          wrażliwość estetyczna;

·          poczucie humoru;

·          akceptacja swojego zawodu i roli pełnionej w społeczeństwie;

·          poszanowanie kultury;

·          dynamiczność;

·          kreatywność;

·          spolegliwość;

·          życzliwość i otwartość na problemy uczniów i ich rodzin;

·          przyznanie się do własnych błędów i niedoskonałości.

Etyka informacyjna: dyscyplina zajmująca się badaniem postaw i stosowaniem norm etycznych w szeroko rozumianym obszarze informacji, komunikacji, technologii informacyjnej i działalności praktycznej.

Pole badawcze:

·        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin