M. twain - Znakomity pacykarz.doc

(490 KB) Pobierz
Temat:

Temat: Jeden świat – dwa spojrzenia. "Znakomity pacykarz” Marka Twaina.

 

Cel główny: Kształcenie umiejętności odbioru dzieła literackiego i samodzielnego tworzenia tekstu.

 

Cele lekcji:

Uczeń:

- zna fragment książki M. Twaina „Przygody Tomka Sawyera”;

- nazywa elementy świata przedstawionego;

              - opowiada przedstawione w tekście wydarzenia;

- rozumie pojecie subiektywizmu i obiektywizmu (wyjaśnia ich znaczenie);

- nazywa cechy głównego bohatera;

- zna i samodzielnie rozpoznaje wyrazy synonimiczne;

- tworzy samodzielny tekst.

 

Metody: analizy dokumentacyjnej (praca z tekstem pod kierunkiem nauczyciela), ćwiczenie redakcyjne 

             

Formy organizacji pracy: zbiorowa, indywidualna. 

 

Środki dydaktyczne:

Łuczak Agnieszka, Murdzek Anna; MIĘDZY NAMI 4 PODRĘCZNIK DO JĘZYKA POLSKIEGO; schemat, mapa cech, zdania do uzupełnienia

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna

 

Podstawa programowa:

Cele edukacyjne:

rozbudzanie motywacji czytania i słuchania oraz rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.

Treści nauczania

1.              Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi.

2.              Pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm.

3.              Różnice między językiem potocznym, a językiem literatury oraz językiem regionu.

4.              Terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja.

 

Osiągnięcia

Mówienie:

1) do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (obiektywnych i subiektywnych)

Słuchanie:

1) uważne i ze zrozumieniem,

2) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

Czytanie:

1) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

2) ciche ze zrozumieniem,

3) różnych rodzajów tekstów z uwzględnieniem celu.

Pisanie:

1) z troską o kompozycję, sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

 

Tok lekcji:

 

1.      Czynności organizacyjno-porządkowe.

 

2.      Odsłuchanie nagrania ze zwróceniem szczególnej uwagi na świat przedstawiony.

a)      Określenie miejsca i czasu zdarzeń

- miasteczko St. Petersburg, położone w Ameryce nad rzeką Missisipi,

- sobotni ranek.

b)     Wskazanie bohaterów uczestniczących w wydarzeniu: kto – kim jest?

ü                   Tomek: główny bohater, za kare musi malować płot  (za bójkę z nowoprzybyłym do miasteczka chłopcem), opiekuje się nim ciocia Polcia,

ü        Ben Rogers, Bill Fisher, Johny Miller, inni chłopcy - koledzy Tomka, którzy wyręczali go w malowaniu.

c)      Ustalenie kim jest narrator i na czym polega jego rola w utworze:

              - obserwuje i relacjonuje losy bohaterów,

              - wypowiada się w 3osobie;

              - jest wszystkowiedzący,

              - zna przyszłość i przeszłość oraz uczucia i myśli bohaterów;

3.      Uczniowie na podstawie tekstu ustnie określają, jak wygląda świat przedstawiony:

a)      Świat widziany oczyma narratora: (obiektywny)

- radosny; - pogodny; - tętniący życiem; - interesujący.

b)     Świat widziany oczyma Tomka: (subiektywny)

- szary; - smutny; - przygnębiający; - nudny.

 

4.      Wspólne wyjaśnienie pojęć obiektywizmu i subiektywizmu ukierunkowane poleceniem:

·         Zastanówmy się, co wpłynęło na tak rożny obraz rzeczywistości, czym kierował się Tomek, a czym narrator w opisie świata.

Zapisanie odpowiedzi na schemacie:

 

 

5.      Zapisanie tematu lekcji:

Jeden świat – dwa spojrzenia. "Znakomity pacykarz” Marka Twaina.

 

6.      Uczniowie wykonują pracę w grupach 4-5 ukierunkowaną poleceniem:

a)      Ustal, które wyrazy mają podobne znaczenie i pogrupuj je;

b)     Wybierz te, które charakteryzują Tomka. Przygotuj ustne uzasadnienie.

 

- sprytny, przebiegły, błyskotliwy, bystry;

- zaradny, pomysłowy;

- pewny siebie, zuchwały, hardy;

              - rzetelny, odpowiedzialny, solidny;

              - cierpliwy, wytrwały.

 

7.      Uczniowie uzupełniają tekst z lukami formułując ogólny wniosek.

 

Tomek Sawyer za (karę) musiał pomalować płot. Mimo (niezadowolenia) wykazał się dużym (sprytem), (pomysłowością) i (przebiegłością) reklamując malowanie jako (świetną zabawę). Był bardzo (pewny siebie) dlatego namówił (kolegów), by go wyręczyli, a sam odpoczywał zbierając (nagrody) za swoją ‘życzliwość’.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin