Samorzad UE.doc

(114 KB) Pobierz
Samorząd terytorialny w UE

Samorząd terytorialny w UE

Samorządność – samostanowienie o własnych sprawach

Samorządy:

·         szkolny

·         studencki

·         zawodowy (lekarski, architekcki, adwokacki)

Samorząd ma osobowość:

·         prawną

·         publiczno-prawną

·         cywilno-prawną

·         minimum jeden organ musi pochodzić z wyborów bezpośrednich

·         w kwestii samodzielności podejmuje współpracę z innymi samorządami, adm. rządową, itp.

·         samorząd ma autonomiczność w stanowieniu swojego statutu

·         adm. państwowa może sprawować nadzór nad samorz. TYLKO w kwestii legalności

Podstawa założenia samorządu terytorialnego

Pojęcie władz publicznych – za organy te uznać można te instytucje, które mają ustawowe prawo

do podejmowania decyzji wiążących obywateli i inne podmioty prawa.

Władza publiczna:

·         władza państwowa

·         samorząd terytorialny

Państwo a samorząd

·         PAŃSTWO

·         organizacja hierarchiczna

·         organizacja scentralizowana

·         poziomy podział kompetencji

·         SAMORZĄD

·         organizacja niehierarchiczna

·         organizacja zdecentralizowana

·         pionowy podział kompetencji

Koncepcje powstania samorządu

·         naturalistyczna (ST pierwotny)

·         państwowa (funkcjonalna, państwo jest pierwotne)

·         polityczna (ST jest przedstawicielstwem politycznym w terenie)

Subsydiarność podstawową zasadą funkcjonowania samorządu, a poniżej jej cechy:

·         autonomiczność

·         dynamika

·         proporcjonalność (tylko to co jest konieczne, zatem jednostce większej nie należy powierzać do wykonania zadań, które może zrealizować jednostka mniejsza)

Dlaczego samorząd jest ważny?

·         Wolność (demokracja bezpośrednia, stowarzyszenia, majątek własny, statut)

·         partycypacja (udział obywateli w życiu społecznym)

·         efektywność (z bliska lepiej widać potrzeby, zatem łatwiej załatwić sprawy)

Samorząd to przełamanie monopolu państwa w zakresie:

·         jednolitości władzy

·         administracji

·         finansów

·         reprezentacji politycznej

·         własności

Miejsce samorządu terytorialnego w systemie samorządu

·         samorząd zakładowy (szkół wyższych)

·         samorząd korporacyjny: powszechny i specjalny (gospodarczy i zawodowy)

Pojęcie samorządu wg Ochendowskiego

To wyodrębniony w strukturze państwa, powstały z mocy prawa, związek lokalnego społeczeństwa, powołany do samodzielnego wykonywania zadań publicznych, wyposażony w środki do realizacji zadań.

Elementy samorządu terytorialnego

·         korporacyjny charakter

·         przymusowy charakter

·         zdecentralizowany charakter

·         wykonywanie zadań z zakresu adm. publicznej samodzielnie i na własną odpowiedzialność

Samorząd a inne instytucje

·         Sektor I – państwo (przymusowo, z ustawy)

·         Sektor II – samorząd (przymusowo, z ustawy)

·         Sektor III – społeczeństwo obywatelskie (dobrowolnie)

Pojęcia związane z samorządem

·         administracja publiczna

·         autonomia - !!! w RP samorząd tego NIE MA !!! (kraj basków, Irlandia)

·         federalizm (Niemcy, Szwajcaria, Austria, Belgia)

Geneza europejskich modeli samorządu terytorialnego

·         nie centralizacja (Anglia, Szwecja)

·         decentralizacja (Niemcy, Francja)

PODSTAWOWE KWESTIE WSPÓLNE SAMORZĄDOM EUROPEJSKIM

·         poza pastwami najmniejszymi, co najmniej 2 szczeble

·         szczeble samorządu nie tworzą układu hierarchicznego

·         nadzór jedynie w zakresie legalności stanowienia prawa

·         ogólnoeuropejskie standardy (EKST)

·         nieustająca reforma administracji terytorialnej

CZTERY IDEE TWORZENIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

·         konieczność współuczestnictwa (partycypacji)

·         kryterium ludnościowe odnośnie tworzenia struktur samorządu

·         liczebność ciał decyzyjnych

·         postulat tworzenia ciał niższego szczebla

EKST

·         pierwszeństwo samorządu w załatwianiu spraw lokalnych

·         ochrona granic terytorialnych korporacji samorządowych

·         swoboda samorządu w kształtowaniu swych wewnętrznych struktur

·         ograniczenie nadzoru nad ST

·         wymóg zabezpieczenia dochodów ST

·         prawo do nawiązywania współpracy z innymi jednostkami

·         sądowa ochrona samodzielności ST

Podstawowe ustawy ustrojowe

·         ustawa o samorządzie gminnym, 8-3-1990

·         ustawa o samorządzie powiatowym, 5-6-1998

·         ustawa o samorządzie województwa, 5-6-1998

Statuty jednostek ST stanowią o ich organizacji wewnętrznej i trybie pracy organów ST

Konstytucyjne cechy ST

·         podmiot: wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na danym terenie

·         przedmiot: wykonywanie zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej

·         organizacja

Gwarancje samodzielności ST

·         finansowe: budżet, kredyty, opłaty i podatki, ...

·         statut

·         własności

·         ochrona sądowa

Administracja publiczna na poziomie jednostek lokalnych w UE

Cechy wspólne:

·         jednostki podstawowe w podziale terytorialnym mają charakter wspólnot lokalnych o statusie samorządowym

·         w niektórych państwach samorząd funkcjonuje na 2 szczeblach poniżej poziomu regionalnego

·         zwykle jst nie znajduje się w systemie hierarchicznego podporządkowania

·         wyższe jednostki samorządowej władzy lokalnej wypełniają często funkcje szczebla regionalnego

·         w niektórych jednost. wyższych występuje dualizm władzy – działa samorząd i władza rządowa

·         na podstawowym szczeblu mogą występować niższe jednostki pomocnicze nie posiadające osobowości prawnej

·         konstytucyjne gwarancje samodzielności jst są powszechne

Status ST w UE jest zróżnicowany, elementy wspólne to:

·         osobowość prawna

·         posiadanie praw majątkowych

·         autonomia budżetowa

·         możliwość nakładania podatków i opłat lokalnych

·         prawo prowadzenia działalności gospodarczej na własną odpowiedzialność

·         możliwość zrzeszania się

SAMORZĄD WE FRANCJI

Francja jest krajem unitarnym, to niepodzielna laicka, demokratyczna i socjalna republika.

W latach 1982-85 przeprowadzono reformę administracji lokalnej ustawą z 1982 o prawach i swobodach gmin, departamentów i regionów. Francja opowiedziała się za uznaniem rady gminy za centralny organ samorządu lokalnego.

4 poziomy ST

·         państwo

·         26 regionów

·         96 departamentów

·         36 700 gmin

GMINY

Jednolity model gminy w całej Francji, Rada Gminy wybierana na 6 lat, wybory w jednym terminie, głosowanie systemem większościowym z elementami wyborów proporcjonalnych. W gminach do 3500 mieszkańców system większościowy i dwie tury. W gminach pow. 3500 mieszkańców, podobnie ale partia która otrzymała większość uzyskuje 50 % miejsc w Radzie, pozostałe listy otrzymują miejsca proporcjonalnie do liczby głosów.

Bierne prawo wyborcze dla niekaranych i min.18 lat.

Radni, w zależności od liczby mieszkańców, to liczba od 9 – 69. Wyjątkiem są aglomeracje, np. Paryż z max. liczbą radnych 163.

Posiedzenia plenarne min. raz na kwartał.

Kompetencje Rady Gminy – tak jak w RP.

Mer jest organem wykonawczym gminy, wybierany przez Radę z jej składu, na kadencję 6 lat. Po wyborze Rada nie ma możliwości odwołania go przed upływem kadencji, może to uczynić MSW. Kandydaturę Mera zgłasza partia lub ugrupowanie, które wygrało wybory samorządowe. Mer i zastępcy tworzą magistrat.

Funkcja Mera jest honorowa, często łączona z funkcją parlamentarzysty !!!

DEPARTAMENTY

Odpowiedniki polskich powiatów, ale z większymi uprawnieniami. Na czele stoi Prefekt – reprezentant władzy rządowej. Nazwy departamentów wywodzą się od nazw geograficznych regionów.

Na każdy okręg wyborczy przypada 1 radny z kadencją 6 lat, ale co 3 lata zmiana połowy składu rady.

Prefekt NIE pełni roli przewodniczącego Rady, która to wybiera odrębną osobę !!!

Organem administracji państwowej na poziomie departamentów jest Komisarz Republiki, reprezentant rządu z funkcjami nadzorczymi. Ponadto wykonuje on zadania nieprzekazane samorządowi. Ma prawo uczestniczenia i głosu na sesjach rady. Odbiera od Przewodniczącego Rady roczne sprawozdania z realizacji głównych kierunków działań.

REGIONY

Najwyższy szczebel podziału adm. Francji. 22 regiony powstały w latach 60-tych i 70-tych, grupując od 2 – 8 departamentów. Nazwy regionów nawiązują do historii Francji.

Rada z przewodniczącym jest organem uchwałodawczym – kadencja 6 lat. Obok nich istnieją Rady Regionalne z Prefektem regionu na czele.

W ramach rady 3 komisje doradcze:

·         ds. gospodarczych i socjalnych

·         ds. kultury i wychowania

·         „pożyczkowa”

Funkcjonują również 4 departamenty zamorskie:

·         Gwadelupa

·         Martynika

·         Reunion

·         Gujana Francuska

Kanton – jest związany z organizacją wyborów. NIE jest jednostką ST !!!

 

POLITYKA REGIONALNA

UE nie zajmuje się regulacjami dot. polityki regionalnej w samorządach terytorialnych, istnieja jednak oddziaływania na najwyższy szczebel ST.

Polityka regionalna to jedna z dziedzin polityki gosp. państwa, świadoma i celowa działalność zmierzająca do rozwoju społeczno-ekonomicznego regionów, mająca na celu optymalne wykorzystanie zasobów regionu dla trwałego wzrostu gospodarczego i podnoszenia jego konkurencyjności. Jest to polityka wyrównywania szans regionów ze szczególnym uwzględnieniem regionów najsłabszych.

Region :

·         jednostka administracyjna (w RP województwo)

·         pośrednie ogniwo zarządzania pomiędzy władza lokalną i centralną

·         obszar, który wyróżnia bliskość geograficzna i ekonomiczna

·         wspólne historyczne doświadczenia, tradycja, kultura, zależności etniczne, społeczne oraz preferencje polityczne

Region w Wspólnej Karcie Regionalizacji z 1988

·         obszar stanowiący wyraźną jednostkę geograficzną, która występuje na najwyższym szczeblu podziału terytorialnego kraju, której ludność wyróżnia się określonymi cechami, a głównymi cechami regionu powinna być samodzielność finansowa i możliwość współdecydowania o przedsięwzięciach podejmowanych przez państwo o wspólnoty.

Regiony w państwach członkowskich UE:

·         w Europie mamy do czynienia z koegzystencją różnych systemów organizacji terytorialnych, ile państw tyle modeli regionów

·         region to szczebel znajdujący się tuż poniżej państwa

NUTS – nomenklatura jednostek terytorialnych dla celów statystycznych. 5-stopniowa klasyfikacja, która obejmuje poziomy regionalne NUTS 1 do 3 oraz lokalne NUTS 4 i 5

Cele polityki regionalnej UE:

·         wzrost poziomu spójności wewnętrznej w ramach całej organizacji

·         spójność (kohezja) rozumiana jest w ujęciu ekonomicznym, społecznym i przestrzennym.

Zasady generalne polityki regionalnej:

·         subsydiarności

·         koordynacji

·         elastyczności

Zasady finansowania polityki regionalnej:

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin