Temat bloku: LAS JESIENIĄ
Temat dnia: Chodzi jesień po lesie-wycieczka do lasu
Cele operacyjne:
Uczeń:
-potrafi dostrzec zmiany zachodzące w przyrodzie
-umie rozpoznać pospolite drzewa i krzewy w naturalnym środowisku
-zna budowę drzewa i krzewu
-umie współdziałać z innymi podczas zabaw
-przestrzega zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć w terenie
-potrafi wykonać bukiet z liści
Środki dydaktyczne: karty pracy, kolorowa bibuła, ilustracje zwierząt
Metody: pokaz, obserwacja, wycieczka
Formy: zbiorowa jednolita , grupowa zróżnicowana
Przebieg zajęć:
Część I-w klasie przed wycieczką.
1.Podanie celu wyprawy
-Będziemy obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią, zbierać materiał przyrodniczy, rozpoznawać drzewa i krzewy , poznamy różnicę w budowie drzewa i krzewu,
2.Podział klasy na grupy.
3.Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zasad zachowania się w lesie.
Część II-na wycieczce
1.Przejazd autokarem do OW ZHP ,,PERKOZ’’ w Waszecie.
2.Wejście do lasu. Wsłuchiwanie się w ciszę lasu, nasłuchiwanie jego odgłosów. Układanie z szyszek hasła ,,CISZA’’.
3.Spotkaniez leśnikiem -nazywanie drzew i krzewów,
-poznanie budowy drzewa i krzewu (podobieństwa i różnice)
-poznanie roślin zielnych rosnących w lesie
-zwierzęta żyjące w lesie
4.Gry i zabawy terenowe.
*Rzuty na odległość przed siebie z miejsca i z rozbiegu (prawą i lewą ręką) takimi przedmiotami, jak: szyszki, kora drzew, patyki itp.
*Przejście na czworakach po zwalonym pniu drzewa.
*,,Poszukiwanie zwierząt’’. Na terenie ćwiczeń prowadzący zajęcia rozkłada obrazki zwierząt leśnych, następnie wyruszają grupy (tyle, ile zwierząt) na poszukiwanie. Każda grupa ma znaleźć określone zwierzę. Nauczyciel w przybliżeniu określa miejsce pobytu zwierząt. Grupa, która odnajdzie pierwsza, otrzymuje 4 punkty, następna 3 itp.
*,,Tropienie zabłąkanego’’ Jeden uczeń z każdej grupy otrzymuje paski pociętej bibuły (każdy innego koloru) i chowa się w ściśle określonym miejscu. Po drodze co 4 kroki kładzie kawałki bibuły. W pobliżu miejsca schowania (5 kroków przed nim) należy położyć kilka kawałków bibułki w jedno miejsce. Będzie to znakiem dla grupy, że tu należy szukać zabłąkanego. Każda grupa (kapitan otrzymuje chorągiewkę tego koloru, który jest śladem zabłąkanego dziecka. Punktacja taka sama jak wyżej.
*’’Do swego drzewa’’. W odpowiednim miejscu, gdzie znajdują się różnego rodzaju drzewa, zatrzymujemy się i pytamy dzieci o nazwy tych drzew, jak wygląda ich kora, jakie są liście itp. Gdy dzieci zapoznają się z nazwami drzew, wręczamy grupowym kartoniki, każdemu z inna nazwą drzewa. Na sygnał każda grupa odnajduje swoje drzewo i ustawia się dookoła niego. (Zamiast kartonu można wręczyć liść drzewa). Wygrywa grupa, która najszybciej rozpozna i ustawi się wokół drzewa. Można powtórzyć zabawę ze zmiana kartoników.
Podsumowanie wyników, wręczenie nagród dla zwycięzców i nagród pocieszenia dla pozostałych uczniów.
5.Ognisko z kiełbaskami w miejscu do tego przeznaczonym.
6. Kalkowanie kory wybranego drzewa, obserwacja liści.
Każdy uczeń otrzymuje karty pracy i wykonuje zadania zgodnie z poleceniami.(Karta pracy nr 1,2).
7.Zbieranie materiałów przyrodniczych.
8.Jesienny bukiet-wykonanie kilku róż z liści klonu i związanie ich w bukiet.
9.Pożegnanie z leśnikiem-wręczenie własnoręcznie wykonanego bukietu.
10. Porządkowanie miejsca pobytu, powrót do szkoły.
Temat dnia: Drzewa w jesiennej szacie
-potrafi samodzielnie układać zdania na podany temat
-umie odróżnić drzewo od krzewu, -potrafi wymienić kilka nazw drzew i krzewów i przyporządkować im odpowiednie owoce, nasiona i liście
-umie rozwiązać proste zadanie tekstowe
-umie dostrzec piękno przyrody i wie jak ją chronić
-potrafi zaśpiewać piosenkę ,,Jesień’’
-zna i stosuje różnorodne techniki plastyczne
Metody: pogadanka, praca z tekstem, problemowa
Formy: grupowa, indywidualna zróżnicowana, zbiorowa
Środki dydaktyczne: listki z działaniami, rozsypanka wyrazowa, zagadki, karty pracy, drzewo na tablicę, listki z hasłami, szary papier, stare gazety, farby plakatowe
1.Wprowadzenie do tematu.
-N Obliczcie działania, które macie na listkach i uporządkujcie je rosnąco-hasło ,,DRZEWA’’
7+8= 8+6= 7+6=
................. ................. ..................
W E Z
9+8= 7+4= 6+6=
.................... ................ .................
A D R
2.Rozpoznawanie drzew po opisie ich charakterystycznych cech. Rozwiązywanie zagadek.
Drzewo to przez dzieci bardzo jest lubiane.
Kulek na ludziki szukaj pod ..................................(kasztanowiec)
Co to za smukłe drzewa, z korą jak śnieg białą?
I suknie z drobnych listków na wiosnę przywdziewają.........(brzoza)
Swoją posturą respekt budzi wszędzie,
Jesienią pod nim znajdziesz żołędzie.............(dąb)
Jesienią jestem czerwony na wszystkie świata strony.
W słońcu, to prawie płonę. Palą mnie liście czerwone..........(buk)
2.Odtworzenie z taśmy magnetofonowej wiersza pt. ,,Drzewa jednosylabowe’’ J. Ficowskiego.
3.Analiza wiersza
-N. Czy spotkaliście w wierszu jakieś niezrozumiałe wyrazy?
-N.O jakich drzewach jest mowa w wierszu?
-N. Gdzie one rosną?
-N Dlaczego nazwano je drzewami jednosylabowymi?
-N. Jaki jest nastrój tego wiersza?
4. Utrwalenie wiadomości zdobytych na wycieczce.
-N. Jakie inne drzewa i krzewy poznaliście na wycieczce?
-N. Żeby lepiej sobie utrwalić nazwy wszystkich poznanych drzew uzupełnijcie kartę pracy (Karta pracy nr 3)
-N. Których drzew w naszej okolicy nie spotkaliśmy?
-N. Jak dzielimy wszystkie drzewa?
-N. Z Jakich części składa się drzewo a z jakich krzew?
5.Praca indywidualna zróżnicowana-układanie zdań-haseł dotyczących ochrony drzew.
-N. Jak myślicie, o co mogą prosić nas wszystkie drzewa? Spróbujcie te prośby zapisać na kartkach. Niektórzy mają na ławkach koperty. Wysypcie z nich zawartość i z rozsypanki wyrazowej ułóżcie zdania.
Nie rań mnie!
Nie łam moich gałęzi!
Nie obdzieraj mnie z kory!
Nie rozpalaj ogniska w pobliżu mnie!
Nie ścinaj mnie!
-N. Kto odczyta swoje hasła-prośby?
-N. Umieścimy te prośby na drzewie, które znajduje się na tablicy.
(Na tablicy przypięte jest drzewo bez liści, uczniowie przypinają kolorowe liście z zapisanymi hasłami).
5.Praca w grupach-określanie z jakich drzew lub krzewów pochodzą zgromadzone liście, owoce ,nasiona, kora. Praca z atlasami, leksykonami, albumami. Uzupełnienie karty pracy nr 4.
6.Jesienne drzewo-collage.
Uczniowie podzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz szarego papieru, liście z danego drzewa, stare gazety, farby. Na papierze rysuje pień drzewa i gałęzie-wszystko wykleja kawałkami gazet. Liście malują farbami plakatowymi i odbijają na swoim drzewie.
7.Rozwiązxywanie zadań z treścią.
W lesie rosło 7 dębów i 8 brzóz. Ile drzew rosło w lesie?
W lesie rosło 15 drzew. Wśród nich było 7 dębów. Pozostałe drzewa to brzozy. Ile było brzóz?
W lesie rosło 15 drzew. Wśród nich było 8 brzóz. Pozostałe drzewa to dęby. Ile było dębów?
8.Nauka piosenki ,,Jesień’’.
9.Zadanie pracy domowej.
Wykonaj album ,,Drzewa i krzewy leśne’’ z materiału przyrodniczego zebranego na
wycieczce.
Imię i nazwisko ............................................
Klasa.................
Miejsce zajęć..................................
KARTA PRACY NR 1
Zrób odcisk kory swojego drzewa. Przyłóż mocno kartkę do pnia drzewa i równo, spokojnie pocieraj kredką w wolnym miejscu, oznaczonym ramką na Twojej kartce.
Określ kilkoma słowami, jaka jest kora Twojego drzewa:
......................................... ......................................... ..............................................
........................................ ........................................ ..............................................
Imię i nazwisko...................................................
Klasa................
Miejsce zajęć.........................................................
KARTA PRACY NR 2
Obejrzyj rosnące na drzewie lub leżące na ziemi liście drzewa oraz zaznacz poniżej ten rysunek liścia, który rośnie na Twoim drzewie.
Imię i nazwisko..........................................................
Klasa..........
Miejsce zajęć.......................................
KARTA PRACY NR 4
Wszystkie drzewa w dojrzałym wieku mają swoje szyszki lub nasiona. Zaznacz w ramkach te, które udało Ci się zebrać na wycieczce.
Jak myślisz, dlaczego nie znalazłeś na ziemi owoców niektórych drzew?
2
skaloczep