Informator 152 (styczeń 2002).pdf

(2230 KB) Pobierz
284211562 UNPDF
INFORMATOR GKF # 152
2
nr 152
stycze ń 2002
TERMINATOR 3 – CZYLI: FILM NIEMOŻLIWY DO SZEŚCIANU”
Lubię Arnolda Schwarzeneggera. I to nie tylko dlatego, że wspaniale sprawdza się
w tzw. kinie akcji. Lubię go za jego talent komiczny, za dystans do kreowanych przez siebie
postaci (próbowali naśladować go w tym jego muskularni konkurenci, ale z żałosnym
efektem), za to wreszcie – że „prywatnie” jest cholernie normalnym człowiekiem. I za to, że
(w przeciwieństwie do „napakowanych” dresiarzy) może przywdziać smoking, gdyż pomiędzy
torsem a głową posiada również szyję (zauważcie, iż wszelkie „anabolikowe” osiłki wyglądają,
jakby ich przodkiem był nie małpolud – lecz Godzilla).
Po raz pierwszy zobaczyłem go na okładce „Fantastyki”, jako Conana-barbarzyńcę.
Jednak ów pyszny film (że też autorzy Wiedźmina nie poszli podobnym tropem!) nie trafił
wtedy do polskich kin. Pierwsze moje spotkanie z „żywym” Arnoldem – to był ponury
i mroczny Terminator. Później – na wideo – przezabawne i autoironiczne Commando. A dalej
różnie, z różnych mediów. Filmy lepsze lub gorsze, lecz trafiały się wśród nich takie perełki,
jak – wspomniany wcześniej pierwszy Conan, komedie Bliźniacy i Gliniarz w przedszkolu,
pastiszowy Ostatni bohater akcji (oficjalne tłumaczenie jest „na odwrót”), arcymistrzowskie
Prawdziwe kłamstwa („Commando lat 90.”), superwidowiskowy Terminator 2...
Jednak tytuł tego wstępniaka wskazuje dobitnie, na czym dzisiaj się skupię!
Pierwszy Terminator porażał smutkiem, beznadzieją i klaustrofobicznym klimatem
osaczenia. Wrażenie to potęgował czas jego powstania: był to okres największej eksplozji
radosnego i optymistycznego kina spod znaku Lucasa-Spielberga-Zemeckisa-Howarda. Film
Camerona doskonale oddawał bezbronność dwojga ludzi wobec ścigającej ich perfekcyjnej
maszyny do zabijania. Chociaż jest to niewątpliwie kino akcji – nie polecałbym Terminatora
komuś, kto chce się tylko odprężyć i zrelaksować! Nawet finał filmu nie napawa optymizmem:
mimo pokonania Terminatora – wiemy, że „burza nadchodzi”, że wojna nuklearna
wybuchnie, że zwycięstwo jest raczej „pyrrusowe”: to, co najwyżej, wstęp do dalszej –
niepewnej – walki. Więcej w tym europejskiego egzystencjalizmu niż hollywoodzkiego happy
endu! I sam Arnold – jako beznamiętna machina! Jedyną wadą filmu jest bezsensowne
nazywanie robota „cyborgiem” (ograniczenia możliwości wędrówki w czasie można było
uzasadnić inaczej, np. koniecznością przechodzenia przez „wymiar świadomości”; SF jest
pełne takich pseudonaukowych „teorii” ).
Terminator 2: Dzień Sądu Ostatecznego był jednym z najbardziej oczekiwanych sequeli
kina fantastycznego. Wieść niosła, że budżetem i trickami zdystansował trylogię Gwiezdnych
wojen (plus odrzutowa awionetka jako honorarium dla Arnolda!). Mi jednak wydawał się
„filmem niemożliwym”. Obejrzałem go u „łamistrajka”, w jednym z gdyńskich kin (kiniarze
zbojkotowali ten tytuł, gdyż zbyt pewny kasy dystrybutor zażądał 80% zysków). Doceniłem
niewiarygodną widowiskowość tego filmu (po raz pierwszy zastosowane w tej skali „płynne”
efekty specjalne). Doceniłem nową kreację Schwarzeneggera (o ileż trudniej przekonująco
zagrać postać pozytywną!). Czułem się na pewno mniej „klaustrofobicznie” – protagoniści
zyskali potężnego i wspaniałego Obrońcę. Ale jednak... Poczułem też żal, że znikł gdzieś
przejmujący pesymizm pierwowzoru. Zresztą konstrukcja fabularna zaplątała się
w „paradoksie dziadka”: skoro nie mogło dojść do buntu komputerów – to skąd wziął się ów
„robot-zbawiciel”? Mój dystans nie zmienia faktu, że to jest też wielkie kino (ale wielkie kino
akcji, bez pretensji do głębszych refleksji). Cóż... jak pisałem w „Dragon Helmie” –
najdroższy film w historii kina nie mógł „dołować” widzów...
Terminator 2 jest bardziej lubiany przez widzów od Terminatora. Nawet ja wyżej
ceniąc „jedynkę” – częściej mam nastrój na „dwójkę”. A jaka będzie „trójka”?..
W numerze:
WIEDŹMIN – ciszej nad tą trumną...
PINOKIO w krainie robotów
POTTER – oby tak dalej!
JPP
284211562.015.png 284211562.016.png 284211562.017.png
INFORMATOR GKF # 152
3
INFORMATOR GKF # 152
4
Odbyło się 20 stycznia 2002 r. Ważniejsze z poruszanych spraw:
Twardych, pomagaj ą cych w skupieniu,
krzeseł na seansach pierwszych
cz ęś ci Wielkich Ekranizacji
– i w ogóle olimpijskiej kondycji
ż yczy marcowym Urodze ń com
I. SPRAWY ORGANIZACYJNE
1. Sprawy Działu Wydawniczego – Zarząd przyjął deklarację szefa Działu Wydawniczego
dotyczącą sposobu obniżenia kosztów druku informatorów GKF.
2. Sprawa nowych legitymacji – Zarząd przyjął do wiadomości informację dotyczącą
programu wymiany starych legitymacji na nowe.
II. SPRAWY PERSONALNE
1. Zmiany funkcyjne
Tytus Kamil Mikołajczyk zrezygnował z funkcii wiceprezesa GKF;
Zarząd GKF mianował nowego wiceprezesa GKF – Marcina Zajdla – przy jednym głosie
wstrzymującym się.
2. Nadanie członkostwa specjalnego
Zarząd GKF jednogłośnie nadał członkostwo specjalne Mieczysławowi Sierocińskiemu –
zasłużonemu członkowi KL "Hydrus".
3. Przesunięcia z kandydata na członka zwyczajnego GKF
Zarz ą d GKF
i redakcja „Informatora”
KL "Brethren" – Jacek Buczyński
KL "Ordo"– Marcin Markowski
KL "Snot" – Łukasz Węglowski, Witold Pawłowski, Joanna Ejsmont, Marek Grajkowski,
Dariusz Przewoski, Jarosław Dekowski, Karol Malinowski, Jacek Magadzio, Andrzej Łuczyński,
Julian Kopka, Łukasz Perzanowski, Tomasz Pater, Piotr Strzelec, Sławomir Michniewski.
4. Skreślenia z listy członków GKF
1 Krzysztof Głogowski
3 Paweł Cetnerowski
5 Maciej Bałasz
7 Bogusław Gwozdecki
9 Grzegorz Jaworski
Sławomir Wojtowicz
12 Rafał Dintar
Mateusz Waligórski
15 Paweł Tomaszewski
14 Arkadiusz Stankiewicz
16 Janusz Wi ą cek
21 Rafał Zaborowski
23 Mariusz Kr ę czy ń ski
J ę drzej Loska
25 Wojciech Nieradko
29 Maciej Kunysz
31 Rafał Nowara
na własną prośbę – Michał Mochocki (KCzK)
za niepłacenie składek – Jakub Fundowicz (KL "Angmar")
5. Przeniesienia
Grzegorz Smyrgała z KL "Angmar" do KL "Ordo"
6. Urlopy
Marcin Stangel (KL "Ordo") - I, II, III kw. 2002
Arkadiusz Stankiewicz ("First Generation") - I kw. 2002
III. SPRAWY FINANSOWE
Prezes GKF omówił składkopłatność za IV kw. 2002 i stany subkont poszczególnych KLów.
IV. PRACA KOMISJI REWIZYJNEJ
1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej omówił postęp prac przy kontroli sekcji obcojęzycznej
biblioteki GKF.
2. Komisja wstępnie zatwierdziła termin kontroli finansowej za rok 2001.
V. IMPREZY
1. Nordcon 2002
Ustalono termin: 5-8 XII 2002 Zarząd mianował koordynatorem – Piotra Mazurowskiego.
2. Omówiono projekt organizacji imprezy popularyzującej szeroko pojętą fantastykę w szkole
podstawowej i gimnazjum w Reczu (woj. zachodniopomorskie).
3. Teleport 2002
Ustalono termin i miejsce. Koordynatorem została Joanna Ejsmont,
Zastępcami koordynatora – Jacek Gdaniec i Piotr Mazurowski.
VI. WOLNE WNIOSKI
1. Na wniosek rzecznika GKF Zarząd GKF ufundował nagrodę dla najskuteczniejszego
skarbnika KL pod nazwą "Skarbnik Kwartału". Pierwsza edycja nagrody zostanie wręczona na
początku II kwartału b.r. za wyniki uzyskane w poprzednim kwartale. Życzymy powodzenia -
piwo czeka!
2. Rzecznik prasowy GKF przedstawił wstępny projekt wydania folderu reklamowego GKF.
284211562.018.png 284211562.001.png
INFORMATOR GKF # 152
5
INFORMATOR GKF # 152
6
album: Anderson Kevin J. „Ilustrowany wszechświat
Gwiezdnych Wojen”
ZMARŁA ASTRID LINDGREN
Szwedzka pisarka Astrid Lindgren, autorka popularnych książek dla dzieci i młodzieży,
m.in. "Dzieci z Bullerbyn" i "Fizia Pończoszanka" ("Pippi Laangstrump") zmarła w poniedziałek
28 stycznia w wieku 94 lat.
W swoich książkach Lindgren zastąpiła moralizatorstwo humorem, fantazją i celną
obserwacją psychologiczno-obyczajową.
Najpopularniejszymi stworzonymi przez nią
postaciami były m.in. – obok Pippi Laangstrump –
Karlsson z Dachu, Nils Paluszek, detektyw Blomkvist
i Lotta z ulicy Awanturników.
Lindgren zadała kłam opinii, że dzieci łakną wyłącznie
sielankowych i niewinnych opowieści. Sama pisarka doszła
do wniosku, że dzieciom potrzeba też baśni prawdziwie
przerażających, pozwalających im na odnalezienie się w
niebajkowej rzeczywistości, na uporanie się z własnymi
lękami i obawami. Autorka złamała też kolejne tabu, jakim
w literaturze dziecięcej XX wieku był temat śmierci.
W sumie Astrid Lindgren napisała prawie 100 książek
dla dzieci, przetłumaczonych na 76 języków i sprzedanych
w 80 mln egzemplarzy, licząc wyłącznie wydania oficjalne.
Wraz z wydaniami pirackimi liczba sprzedanych
egzemplarzy sięga setek milionów. Na podstawie jej
książek tworzono sztuki teatralne, musicale. Wiele z nich
doczekało się adaptacji filmowych.
W 1992 roku autorka uznała, że czas już na odpoczynek i przestała pisać. Astrid
Lindgren jest laureatką wielu nagród, w tym międzynarodowej nagrody im. Andersena
(1956). W Polsce uhonorowano ją tytułem doktora honoris causa Uniwersytetu
Warszawskiego i Orderem Uśmiechu.
antologia „999: Antologia opowieści niesamowitych”
Awlinson Richard „Waterdeep”. Fantasy: „Forgotten
Realms”. Trylogia Awatarów, księga III
Card Orson Scott „Cień Hegemona”. SF – kontynuacja
„Cienia Endera”
Cherryh C.J. „Czas ciążenia”. SF. Solaris, tom I
czasopismo „Locus” 482 (III 2001)
czasopismo „Locus” 483 (IV 2001)
czasopismo „Locus” 484 (V 2001)
czasopismo „Locus” 485 (VI 2001)
czasopismo „Locus” 486 (VII 2001)
czasopismo „Locus” 487 (VIII 2001)
czasopismo „Locus” 488 (IX 2001)
czasopismo „Locus” 489 (X 2001)
Drake David „Królowa demonów”.
Fantasy – kontynuacja „Władcy Wysp”
fanzin „Widok z Wysokiego Zamku” 13
Keyes Grey „Ostrze zwycięstwa II: Odrodzenie”.
Space opera: Star Wars
komiks: Andréas „Rork: Fragmenty”
komiks: Andréas „Rork: Przejścia”
komiks: Arleston – Tarquin „Lantest z Troy:
Thanos pirat”
komiks: Díaz Canales – Guarnido „Blacksad:
Pośród cieni”
komiks: Dufaux – Marini „Drapieżcy”
komiks: Kas – Duchâteau „Yans: Tęczowa Plaga”
komiks: Loisel „Piotruś Pan: Opikanoba”
komiks: Marini – Smolderen „Cygan:
Dzień Cara”
misz
komiks: Uderzo „Asterix i Latraviata”
MURNAU U CYBULSKIEGO
DKF „Żak” im. Zb. Cybulskiego zorganizował w dniach 11-13 stycznia przegląd filmów
mistrza niemieckiego ekspresjonizmu – Friedricha Wilhelma Murnaua.
Okazją do przypomnienia twórczości wielkiego reżysera stała się stylizowana komedia
E. Eliasa Merhige Cień wampira – fantazyjna wariacja na temat powstania jednego z naj-
słynniejszych arcydzieł FWM: horroru Nosferatu – symfonia grozy.
jpp
komiks: Wagner – Plunkett, Nadeau
„Star Wars: Cienie Imperium”
Paxon Diana K. „Pani ciemności”.
Fantasy – Kroniki Westrii, księga II
Stackpole Michael A. „X-Wingi: Eskadra
łotrów”. Space opera: Star Wars.
X-Wingi, tom I
Stephenson Neal „Zodiac:
thriller ekologiczny”
YKÓW WIELKIEGO FIZYKA
11 stycznia br. obchodził swe 60. urodziny Stephen Hawking – sparaliżowany geniusz,
postać w światowej nauce na miarę Newtona i Einsteina.
Jego największym dokonaniem było odkrycie, że czarne dziury nie są wieczne; szeroką
popularność przyniosła mu przystępnie napisana książka Krótka historia czasu.
jpp
ŚĆ
KRZY
Ż
Weiss Ellen „Shrek”. Adaptacja scenariusza filmowego.
Od lutego pojawią się dodatkowe informacje o wydawcach poszczególnych pozycji.
przyg.
misz
SZE
284211562.002.png 284211562.003.png 284211562.004.png 284211562.005.png 284211562.006.png 284211562.007.png
INFORMATOR GKF # 152
7
INFORMATOR GKF # 152
8
WYNALAZEK LUCASA
– CZYLI PO
MINA”
W marcu ruszą zdjęcia do parodii „Wiedźmina” p.t. „Wiedźman”. Film ma być
pełnometrażowy, realizowany kamerą cyfrową (HDTV), a nawet z „blue boxem”. Film
powinien być gotowy w czerwcu. Wyreżyserują go Sylwia Okonkwo i Arnold Buzdygan.
Producentem „Wiedźmana” jest wrocławska firma Astec S.A.
Wiedźman to człek już niemłody.
Nieudacznik życiowy i fajtłapa z dużym piwnym
brzuszkiem. Okoliczna ludność pamięta go
jednak również jako postawnego, dobrze
zbudowanego i przystojnego chłopa co się
zowie. Dlaczego? Otóż Wiedźman nosi flakonik,
w którym przetrzymuje Dżina, którego
wypuszcza zawsze gdy ma jakieś kłopoty.
Pojawieniu się pomocnika Wiedźmana
towarzyszy rozchodzenie się bardzo
nieprzyjemnego zapachu, co twórcy filmu
zamierzają wykorzystać do zbudowania paru
zabawnych sytuacji. Wiedźman wspólnie
z Bardem z Jaskrą ratuje Cyryllę porwaną przez
zbójów. Bohater zamierza zwrócić ją rodzicom.
Niestety pewnego dnia dziewczynka znika
razem z… magicznym flakonikiem. Zrozpaczony
Wiedźman rozpoczyna poszukiwania Cyrylli. Po
drodze jest pełno gagów - część lekko
obsceniczna, część brutalna. Film jest celowo przeładowany „nagością”, aktorki bardzo często
paradują w lekkim negliżu, lub topless, ale nie w sposób aseksualny, jak w wiadomym filmie.
Choć może zabrzmi to absurdalnie, chcemy zrobić parodię, ale taką, po której fani fantasy
będą mogli powiedzieć, że jest to film, który pomimo tego, że jest w nim dużo zgrywu,
trzyma się klimatu, jest wciągający i nawet wzrusza - powiedział Arnold Buzdygan.
Twórcy „Wiedźmana” stawiają na aktorów nieprofesjonalnych, choć zgłaszają się do nich
także ludzie z wrocławskich teatrów, szkół aktorskich, operetki oraz opery. Na razie
obsadzono tylko kilka postaci: Yen, Dolaropełka, Europełka, Cyrylla i Dżin.
Więcej informacji o „Wiedźmanie” oraz o jego twórcach znaleźć można na stronie
www.wiedzman.pl. Tamże zamieszczony został sympatyczny komiks, również o tytule
„Wiedźman”.
Ź
YCIE KREWETKI
Był sobie w Gdańsku, blisko Dworca Głównego, całkiem zwyczajny, ale nader
sympatyczny bar rybny, o nieco egzotycznej nazwie „Krewetka”. Lubili doń zachodzić
i miejscowi, i przyjezdni; w tym dobrze nam znany Maciej Parowski. W ramach nowych
inwestycji bar zlikwidowano (pamiętam szczerą rozpacz Parówkarza, wyrażoną podczas
jednego z filmowych seminariów na UG!).
Teraz jest tam kompleks nowoczesnych budynków. Mieści się w nim m.in. superkino o,
skądinąd znajomej, nazwie... „Krewetka”. A w największej z sal tego superkina zainstalowano
– po raz pierwszy w Polsce – aparaturę dźwiękową systemu THX. Tak, ta nazwa też nie jest
przypadkowa: system ów został opracowany w Lucasfilm Ltd. na polecenie samego Szefa,
a miał on swą światową premierę w 1983 r., podczas pokazu Powrotu Jedi.
jpp
MIERTNE
Ż
„WŁADCA” ZGARNIA NAGRODY
„Władca Pierścieni, część I: Drużyna Pierścienia” doceniony został przez Amerykański
Instytut Filmowy, który po raz pierwszy przyznał swoje nagrody. W założeniu nagrody te
mają być konkurencją dla Złotych Globów. „Władca...” wygrał w trzech kategoriach: film
roku, scenografia (Grant Major) i efekty cyfrowe (Jim Rygiel).
Obraz Petera Jacksona został też uznany za trzeci film roku przez Narodowe
Stowarzyszenie Krytyków USA. „Władca...” przegrał tu z „Mulholland Drive” Davida Lyncha
i „Godsford Park” Roberta Altmana. O przyznaniu tej nagrody decyduje 52 krytyków; w tym
roku uczyniono to po raz 36.
misz
FANTASTYCZNE GRAMMY?
Po raz 44. ogłoszono nominacje do nagród muzycznych Grammy. Trzy ze 101 kategorii
przyznawane są za muzykę filmową – i tu właśnie mamy fantastyczne akcenty. Oto
„fantastyczne” nominacje w poszczególnych kategoriach:
Muzyka oryginalna do filmu kinowego lub telewizyjnego: John Williams („A.I.”); Tan Dun
(„Przyczajony tygrys, ukryty smok”); Danny Elfman („Planeta małp”)
Piosenka do filmu kinowego lub telewizyjnego: „A love before time” („Przyczajony
tygrys, ukryty smok”).
Kompilacyjna ścieżka dźwiękowa do filmu kinowego lub telewizyjnego: „Shrek”.
misz
misz
KTO ZAST
SHYAMALAN WRACA
Z NOWYM FILMEM
Światło dzienne ujrzały zdjęcia z najnowszego
filmu twórcy „Szóstego zmysłu” M. Nighta
Shyamalana. Mel Gibson i Joaquin Phoenix będą
próbowali wyjaśnić tajemnicę pochodzenia
dziwnych znaków, które pojawiły się na ich polu.
misz
PI FURLONGA W „T3”?
Twórcy trzeciej części „Terminator 3: Rise of the Machines” – postanowili, że w filmie nie
zagra Edward Furlong. Aktor, który wcielić miał się w rolę Johna Connora, wykluczony został
z obsady z powodu kłopotów z alkoholem. Na liście potencjalnych kandydatów, którzy
zastąpić mogą Furlonga, znaleźli się trzej aktorzy. Są to: Chris Klein, Scott Speedman i Shane
West.
Obecnie jedyny aktor, którego udział w filmie jest pewny, to Arnold Schwarzeneger.
Pozostali członkowie obsady znani będą najprawdopodobniej w najbliższym czasie, ponieważ
początek zdjęć zaplanowany został na kwiecień tego roku.
misz
POWSTAJE PARODIA „WIED
Ś
Ą
284211562.008.png 284211562.009.png 284211562.010.png
INFORMATOR GKF # 152
9
INFORMATOR GKF # 152
10
DZIE „INDIANA 4”
Steven Spielberg stwierdził w jednych z wywiadów, że czwarta część przygód Indiany
Jonesa należy do najważniejszych projektów, które zamierza w najbliższym czasie
zrealizować. „Mamy już tytuł, ale nie mogę go jeszcze zdradzić” – twierdzi reżyser. Spielberg
ujawnił również, że w czwartej części przygód słynnego archeologa u boku Harrisona Forda
ponownie wystąpi jego żona, Kate Capshaw, która zagrała w filmie „Indiana Jones
i świątynia zagłady” z 1984 roku.
misz
Ę
POTTER KASUJE BRIDGET
„Harry Potter i Kamień Filozoficzny” został najpopularniejszym
filmem roku 2001 w Wielkiej Brytanii. Film Chrisa Columbusa
zarobił do 31 grudnia 54,6 mln funtów. Drugie miejsce zajął
„Pamiętnik Bridget Jones”, a na najniższym stopniu podium znalazł
się kolejny fantastyczny akcent: „Shrek”. „Władca Pierścieni, część
I: Drużyna Pierścienia” znalazł się dopiero na czwartym miejscu
z zyskiem 25,8 mln funtów – dokonał tego jednak przez zaledwie
12 dni wyświetlania.
SCOTT ZNÓW OBCY
Ridley Scott ujawnił, że poważnie zastanawia się nad realizacją piątej części „Obcego”.
Ma już nawet kilka pomysłów na fabułę. „Myślę, że najważniejszą rzeczą teraz jest
stworzenie dobrej historii” – twierdzi. Jednym z pomysłów było sprowadzenie Obcych na
Ziemię, ale sam reżyser opowiada się za innym rozwiązaniem: „Powinniśmy wrócić tam, gdzie
te stwory zostały po raz pierwszy odnalezione. Do tej pory nikt jeszcze nie wyjaśnił, skąd one
się właściwie wzięły. Zawsze byłem zdania, że kosmiczny statek przewożący te organizmy
mógł być bronią wysłaną w kosmos”.
misz
misz
„CZARA OGNIA” NAJPOPULARNIEJSZA NA WYSPACH
Jak wynika z dorocznego rankingu brytyjskiego dziennika „The Guardian”, w ubiegłym
roku najwięcej czytelników miała na Wyspach ostatnia książka J.K. Rowling. Powieść „Harry
Potter i Czara Ognia” rozeszła się w Wielkiej Brytanii w nakładzie ponad 1 mln 800 tys.
egzemplarzy. Rowling pokonała nawet Johna Grishama i jego najnowszy thriller „Bractwo”
W mijającym roku wśród autorów 100 najbardziej poczytnych powieści kobiety uzyskały
po raz pierwszy od niepamiętnych czasów liczebną przewagę nad mężczyznami. W tym roku
na prestiżową listę bestsellerów zakwalifikowały się 53 panie, z czego aż 12 weszło do
pierwszej dwudziestki.
misz
POTTER REKORDOWY RÓWNIE
ASTERIX ZNÓW AKTORSKO
Do ponad 900 kin we Francji weszła superprodukcja „Asterix 2: Misja Kleoparta”.
Francuzi spodziewaja się, że film pobije rekordy „Harrego Pottera”, „Władcy Pierścieni”,
a nawet pierwszej części „Asterixa”. „Asterix 2” to najdroższa produkcja w historii francuskiej
kinematografii. Wybudowanie starożytnego Egiptu w Maroku i na Malcie, zaproszenie
największych francuskich aktorów i wreszcie efekty specjalne kosztowały 45 milionów
dolarów.
Intryga nie jest zbyt
skomplikowana. Kleopatra by
pokazać Juliuszowi Cezarowi, że
nie tylko Rzymianie coś potrafią,
obiecuje mu wybudować najpięk-
niejszy pałac świata w trzy
miesiące. Zadanie to powierza
Numerobisowi, który zachęcony
groźbą zjedzenia przez krokodyle
wzywa na pomoc Asterixa
i Obelixa z ich magiczną miksturą.
W rolach głównych wystąpią
oczywiście ponownie Gerard
Depardieu (Obelix) i Christian
Clavier (Asterix). Ponadto w filmie zobaczymy Monikę Belucci (Kleopatra) oraz Jamela
Bebbouze (Numerobis). Reżyserem obrazu został Alain Chabat, komik odpowiedzialny za
programy rozrywkowe we francuskiej telewizji Canal Plus. Sam reżyser wcielił się w postać
Juliusza Cezara.
Francuscy producenci mają nadzieję, że „Misja Kleopatra” zarobi więcej niż jej
poprzednik (97 milionów dolarów na świecie – w samej Francji 9 milionów widzów). Polska
premiera zapowiedziana jest na lato.
misz
W POLSCE
Film „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” w ciągu pierwszego
weekendu wyświetlania w Polsce zobaczyła rekordowa liczba 355
tysięcy 955 widzów. Jest to największe „otwarcie” filmu
zagranicznego w naszym kraju. O wynikach oglądalności
poinformowała firma Warner Bros. Poland, polski dystrybutor
obrazu Chrisa Columbusa.
Poprzedni rekord wynosił 280 tys. 093 widzów i należał do
filmu „Dzień Niepodległości” Rolanda Emmericha. „Otwarcie”
„Titanica”, który wśród zagranicznych filmów szczyci się jak na
razie największą liczbą widzów w ogóle, to 225 tys. 044 osoby
w czasie pierwszego weekendu.
„Potter” przebił też prawie wszystkie polskie superprodukcje,
między innymi: „Ogniem i mieczem” – 335 tys. 613 widzów, „W pustyni i w puszczy” – 321
tys. 868 widzów, „Quo vadis?” – 305 tys. 825 widzów. Obraz o małym czarodzieju został
pokonany jedynie przez „Pana Tadeusza” – film Andrzeja Wajdyw ciągu pierwszego
weekendu wyświetlania obejrzało 424 tysiące 895 widzów.
misz
Ż
B
284211562.011.png 284211562.012.png 284211562.013.png 284211562.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin