zagadnienia do teoretycznych podstaw ksztalcenia EGZAMIN.doc

(66 KB) Pobierz
Zagadnienia do egzaminu: Podstawy dydaktyki ogólnej

Zagadnienia do egzaminu: Teoretyczne podstawy kształcenia

system dzienny

1.     Przedmiot i zadania teorii kształcenia.

2.     Podstawowe terminy teorii kształcenia: kształcenie, edukacja, system oświatowo – wychowawczy, proces kształcenia, nauczanie – uczenie się.

3.     Cele kształcenia:

·        cele edukacji szkolnej, sposoby formułowania celów,

·        cele kształcenia a ideologie wychowania,

·        taksonomia celów.

·        operacjonalizacja celów

4.     Treści kształcenia:

·        program a treści kształcenia,

·        kryteria doboru treści kształcenia

·        teorie doboru treści kształcenia,

5.     Zasady kształcenia:

·        klasyfikacje zasad kształcenia,

·        charakterystyka zasad kształcenia,

·        realizacja zasad w procesie kształcenia.

6.     Proces kształcenia i jego ogniwa – wymienić (wg. W. Okonia)

· sytuacja dydaktyczna, jej elementy i warunki

7.     Metody kształcenia

·        istota i klasyfikacja metod,

·        rodzaje aktywności poznawczej człowieka a metody kształcenia

·        modele uczenia się – nauczania,

·        charakterystyka metod kształcenia,

·        kryteria doboru metod kształcenia,

8.     Formy organizacyjne kształcenia

·        kryteria podziału organizacyjnych form kształcenia

·        charakterystyka podstawowych form kształcenia

·        lekcja jako podstawowa forma kształcenia, tok lekcji, cechy i struktura

9.     Organizacja i planowanie pracy nauczyciela:

·     cechy dobrego planu,

·     rodzaje planów,

·     scenariusz zajęć jako szczegółowy plan pracy nauczyciela,

10. Środki dydaktyczne w kształceniu:

·        istota środków dydaktycznych,

·        funkcje środków w procesie kształcenia,

·        klasyfikacja środków kształcenia

·        kryteria doboru środków kształcenia

11. Kontrola i ocena w procesie kształcenia:

·        istota, cele, zakresy kontroli i oceny,

·        kontrola – samokontrola,

·        formy i metody kontroli i oceny,

·        warunki dobrej kontroli i oceny,

12. Niepowodzenia szkolne

·     przyczyny niepowodzeń

·     rodzaje niepowodzeń

·     diagnoza pedagogiczna

·     profilaktyka pedagogiczna

·     terapia pedagogiczna

 

Literatura obowiązkowa:

 

Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994

Konarzewski K. (red), Sztuka nauczania, Szkoła. Warszawa 1994

Kruszewski K. (red), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa 1994

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1994.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1998

Taraszkiewicz M., jak uczyć jeszcze lepiej? Warszawa 2001

Hammer H., Klucz do efektywności nauczania

 

Literatura do wyboru (uzupełniająca)

 

Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań-Toruń 1994

Gnitecki J., Kierunki doskonalenia celów edukacji szkolnej. Poznań 1988

Janowski A., uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989

Lewowicki T., Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa 1994

Zaczyński W.P., Uczenie się poprzez przeżywanie. Warszawa 1990

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zagadnienia do egzaminu: Teoretyczne podstawy kształcenia

system zaoczny

1st Przedmiot i zadania teorii kształcenia.

2nd                      Podstawowe terminy teorii kształcenia: kształcenie, edukacja, system oświatowo – wychowawczy, proces kształcenia, nauczanie – uczenie się.

3rd                       Cele kształcenia:

-    cele edukacji szkolnej, sposoby formułowania celów,

-    taksonomia celów.

-    operacjonalizacja celów

4th                        Treści kształcenia:

-    program a treści kształcenia,

-    kryteria doboru treści kształcenia

5th                        Zasady kształcenia:

-    klasyfikacje zasad kształcenia,

-    charakterystyka zasad kształcenia,

-    realizacja zasad w procesie kształcenia.

6th                        Proces kształcenia i jego ogniwa – wymienić (wg. W. Okonia)

-    sytuacja dydaktyczna, jej elementy i warunki

7th                        Metody kształcenia

-    istota i klasyfikacja metod,

-    rodzaje aktywności poznawczej człowieka a metody kształcenia

-    modele uczenia się – nauczania,

-    charakterystyka metod kształcenia

-    kryteria doboru metod kształcenia,

8th                        Formy organizacyjne kształcenia

-    kryteria podziału organizacyjnych form kształcenia

-    charakterystyka podstawowych form kształcenia

-    lekcja jako podstawowa forma kształcenia, tok lekcji, cechy i struktura

9th                        Organizacja i planowanie pracy nauczyciela:

-    cechy dobrego planu,

-    rodzaje planów,

-    scenariusz zajęć jako szczegółowy plan pracy nauczyciela,

10th                   Środki dydaktyczne w kształceniu:

-    istota środków dydaktycznych,

-    funkcje środków w procesie dydaktycznym,

-    klasyfikacja środków kształcenia

-    kryteria doboru środków kształcenia

11st                    Kontrola i ocena w procesie kształcenia:

-    istota, cele, zakresy kontroli,

-    kontrola – samokontrola,

-    formy i metody kontroli i oceny,

-    warunki dobrej kontroli i oceny

12nd                 Niepowodzenia szkolne

-    przyczyny niepowodzeń

-    rodzaje niepowodzeń

-    diagnoza pedagogiczna

-    profilaktyka pedagogiczna

-    terapia pedagogiczna

 

Literatura obowiązkowa:

 

Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994

Konarzewski K. (red), Sztuka nauczania, Szkoła. Warszawa 1994

Kruszewski K. (red), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa 1994

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1994.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1998

Taraszkiewicz M., jak uczyć jeszcze lepiej? Warszawa 2001

Hammer H., Klucz do efektywności nauczania

 

Literatura do wyboru (uzupełniająca)

 

Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań-Toruń 1994

Gnitecki J., Kierunki doskonalenia celów edukacji szkolnej. Poznań 1988

Janowski A., uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989

Lewowicki T., Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa 1994

Zaczyński W.P., Uczenie się poprzez przeżywanie. Warszawa 1990

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin