Patologie spo-eczne 5.12.doc

(38 KB) Pobierz

                                                                                                                                  Patologie społeczne wykl, 05/12/2011

 

 

 

WYNIK WYBRANYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH DOTYCZĄCYCH DYSFUNKCJI RODZINY I PRZEMOCY

 

 

Zespól dziecka maltretowanego – stan kliniczny u małego dziecka, które doznało poważnego fizycznego obrażenia, które jest przyczyną trwałych uszkodzeń ciała i/lub śmierci.

 

Czynniki ryzyka:

- alkoholizm

- narkomania

- psychozy

- zaburzenia osobowości (narcyzm, egocentryzm)

- czynniki zewnętrzne: samotność, nędza, przykre doświadczenia z dzieciństwa

 

Formy agresji:

- bezpośrednia

- pośrednia

- spontaniczna

- instrumentalna

- jawna

- ukryta

- skierowana ku innym

- kierowana ku sobie

 

Teoretyczny model psychologicznych uwarunkowań agresji rodziców wobec dzieci:

- wczesne doświadczenia z dzieciństwa bycie maltretowanym, odrzucenie uczuciowe przez rodziców, psychologiczne porzucenie (zaniedbane), kary fizyczne

- stany psychopatyczne, osobowościowe, charakterologiczne, słaba kontrola emocjonalna, stany neurologiczne

 

Wyniki badań prowadzonych w woj. śląskim – granice tolerancji przemocy wobec dziecka przebigają w pobliżu zachowań prowadzących w swych skutkach do krzywdy dziecka

 

Za przekroczenie granic tolerancji uznaje się stosowanie przemocy:

- fizycznej

- fizjologicznej

- psychicznej

- sankcji

- psychiczno – fizycznej

- wykorzystanie władzy i autorytetu

- ograniczanie rozrywek dziecka

- zaniedbanie dziecka

 

 

Aspekty przemocy  :

- intencje sprawcy

- skutki działania sprawcy

- naruszanie wolności ofiary (dziecka)

 

 

 

Aspekt I à NARUSZENIE WOLNOŚCI OFIARY / DZIECKA

Odnosi się zarówno do życia wewnętrznego jak i zewnętrznego jednostki

 

Aspekt II à INTENCJE SPRAWCY PRZEMOCY

(Przepraszam chciałem Ci tylko pomóc… nie chciałem cię uderzyć)

- trudno do odczytania, powstaje w głowie

 

Aspekt III à SKUTKI DZIAŁANIA SPRAWCY

Stanowi warunek wystarczający do uznania, że zjawisko przemocy zaistniało.

 

 

Wolność dziecka niewiele różni się od wolności człowieka dorosłego.

Rodzina jest instytucją społeczną podobna w swym sposobie funkcjonowania do każdej innej instytucji , od której zależny jest człowiek dorosły.

 

Pozbawienie rodziców narzędzia socjalizacyjnego może wyrządzić szkodę dzieciom.

 

Przemoc i inne patologie

Klasyfikacja przemocy nie jest jednoznaczna. Zjawisko to należy nie tylko do świata społecznego zła, ale również do świata społecznego dobra.

 

Postrzeganie przez dzieci przemocy fizycznej:

- solidne lanie pasem za przewinienie – 83%

- klaps lub kilka klapsów za przewinienie – 13%

- kopanie , bicie pięściami na oślep – 97%

- systematyczne bicie „na wszelki wypadek” – 91%

- wykręcanie reki, ciągnięcie za ucho – 86%

- szarpanie , potrząsanie – 56%

- rzucanie w dziecko ze złością przedmiotami – 94%

- obezwładnienie (np. krępowanie pasami) – 94%

 

Postrzeganie przez dzieci przemocy seksualnej

- zgwałcenie z użyciem siły lub groźby – 97%

- współżycie z dzieckiem bez użycia siły lub groźby, przez przekupstwo, namowę – 81%

- współżycie seksualne z innymi dorosłymi na oczach dziecka – 74%

- podniecające dorosłego rozmowy z dzieckiem – 72%

- zachęcanie dziecka do świadczenia usług erotycznych innych osobom – 87%

- kontrolowanie czynności higienicznych nastolatków (np. kąpiel) – 43%

 

Postrzeganie przez dzieci zaniedbania

- pozostawienie bez wyżywienia na dzień i więcej – 86%

- nie zwracanie się po pomoc medyczną, gdy jest chore – 75%

- zaniedbywanie czynności higienicznych u małego dziecka – 73%

- nieokazywanie uczuć, miłości, oschłość – 51%

- rygoryzm i surowość w wychowaniu – 50%

- brak zainteresowania rozwojem, osiągnięciami – 40 %

 

 

 

 

Postrzeganie przez dzieci przemocy psychicznej

- wyrażenia typu „ z Toba tylko same kłopoty „ – 70 %

- ośmieszanie, wyszydzanie – 71%

- obrzucanie wyzwiskami – 76%

- zamknięcie w ciemnym pomieszczeniu – 90%

- wyrzucanie do drugiego pokoju – 27%

- stosowanie porównań typ „ jesz jak świnia” – 61%

- wyrażenia typu „mama cie już nie kocha” – 67%

- niszczenie ulubionych przedmiotów dziecka – 79%

- mówienie dziecku ,że jest głupie – 78%

- grożenie dziecku, że wykluczy je się z rodziny – 83%

- stawianie nadmiernie wysokich wymagań – 51%

- ograniczanie, zabranianie kontaktów z rówieśnikami – 66%

 

Formułowanie definicji przemocy:

1. Działania zmierzające do wyrządzenia krzywdy (508)

2. Znęcanie się nad słabszymi/ dzieckiem (469)

3. Używanie siły fizycznej przez osobę silniejsza wobec słabszej (329)

4. Wykorzystywanie przewagi fizycznej i psychicznej nad innymi / słabszymi (256)

5. Zło, okrucieństwa, podłość (139)

6. Wyładowanie energii na dzieciach (122)

7. Wykorzystywanie dzieci w sposób fizyczny lub psychiczny (113)

8. Robienie komuś czegoś na co on się nie zgadza pogwałcenie praw

Itd.

 

Przemoc = Energia pokonująca opór :

a) PROGRESYWAN – zachowanie prospołeczne

b) DEGRESYWANA – narzucanie dzieciom określonych wzorów kulturowych w celu zachowania tradycji rodzinnych

c) REGRESYWNA – zachowania przestępcze

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin