Patologie społeczne wykl, 05/12/2011
WYNIK WYBRANYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH DOTYCZĄCYCH DYSFUNKCJI RODZINY I PRZEMOCY
Zespól dziecka maltretowanego – stan kliniczny u małego dziecka, które doznało poważnego fizycznego obrażenia, które jest przyczyną trwałych uszkodzeń ciała i/lub śmierci.
Czynniki ryzyka:
- alkoholizm
- narkomania
- psychozy
- zaburzenia osobowości (narcyzm, egocentryzm)
- czynniki zewnętrzne: samotność, nędza, przykre doświadczenia z dzieciństwa
Formy agresji:
- bezpośrednia
- pośrednia
- spontaniczna
- instrumentalna
- jawna
- ukryta
- skierowana ku innym
- kierowana ku sobie
Teoretyczny model psychologicznych uwarunkowań agresji rodziców wobec dzieci:
- wczesne doświadczenia z dzieciństwa bycie maltretowanym, odrzucenie uczuciowe przez rodziców, psychologiczne porzucenie (zaniedbane), kary fizyczne
- stany psychopatyczne, osobowościowe, charakterologiczne, słaba kontrola emocjonalna, stany neurologiczne
Wyniki badań prowadzonych w woj. śląskim – granice tolerancji przemocy wobec dziecka przebigają w pobliżu zachowań prowadzących w swych skutkach do krzywdy dziecka
Za przekroczenie granic tolerancji uznaje się stosowanie przemocy:
- fizycznej
- fizjologicznej
- psychicznej
- sankcji
- psychiczno – fizycznej
- wykorzystanie władzy i autorytetu
- ograniczanie rozrywek dziecka
- zaniedbanie dziecka
Aspekty przemocy :
- intencje sprawcy
- skutki działania sprawcy
- naruszanie wolności ofiary (dziecka)
Aspekt I à NARUSZENIE WOLNOŚCI OFIARY / DZIECKA
Odnosi się zarówno do życia wewnętrznego jak i zewnętrznego jednostki
Aspekt II à INTENCJE SPRAWCY PRZEMOCY
(Przepraszam chciałem Ci tylko pomóc… nie chciałem cię uderzyć)
- trudno do odczytania, powstaje w głowie
Aspekt III à SKUTKI DZIAŁANIA SPRAWCY
Stanowi warunek wystarczający do uznania, że zjawisko przemocy zaistniało.
Wolność dziecka niewiele różni się od wolności człowieka dorosłego.
Rodzina jest instytucją społeczną podobna w swym sposobie funkcjonowania do każdej innej instytucji , od której zależny jest człowiek dorosły.
Pozbawienie rodziców narzędzia socjalizacyjnego może wyrządzić szkodę dzieciom.
Przemoc i inne patologie
Klasyfikacja przemocy nie jest jednoznaczna. Zjawisko to należy nie tylko do świata społecznego zła, ale również do świata społecznego dobra.
Postrzeganie przez dzieci przemocy fizycznej:
- solidne lanie pasem za przewinienie – 83%
- klaps lub kilka klapsów za przewinienie – 13%
- kopanie , bicie pięściami na oślep – 97%
- systematyczne bicie „na wszelki wypadek” – 91%
- wykręcanie reki, ciągnięcie za ucho – 86%
- szarpanie , potrząsanie – 56%
- rzucanie w dziecko ze złością przedmiotami – 94%
- obezwładnienie (np. krępowanie pasami) – 94%
Postrzeganie przez dzieci przemocy seksualnej
- zgwałcenie z użyciem siły lub groźby – 97%
- współżycie z dzieckiem bez użycia siły lub groźby, przez przekupstwo, namowę – 81%
- współżycie seksualne z innymi dorosłymi na oczach dziecka – 74%
- podniecające dorosłego rozmowy z dzieckiem – 72%
- zachęcanie dziecka do świadczenia usług erotycznych innych osobom – 87%
- kontrolowanie czynności higienicznych nastolatków (np. kąpiel) – 43%
Postrzeganie przez dzieci zaniedbania
- pozostawienie bez wyżywienia na dzień i więcej – 86%
- nie zwracanie się po pomoc medyczną, gdy jest chore – 75%
- zaniedbywanie czynności higienicznych u małego dziecka – 73%
- nieokazywanie uczuć, miłości, oschłość – 51%
- rygoryzm i surowość w wychowaniu – 50%
- brak zainteresowania rozwojem, osiągnięciami – 40 %
Postrzeganie przez dzieci przemocy psychicznej
- wyrażenia typu „ z Toba tylko same kłopoty „ – 70 %
- ośmieszanie, wyszydzanie – 71%
- obrzucanie wyzwiskami – 76%
- zamknięcie w ciemnym pomieszczeniu – 90%
- wyrzucanie do drugiego pokoju – 27%
- stosowanie porównań typ „ jesz jak świnia” – 61%
- wyrażenia typu „mama cie już nie kocha” – 67%
- niszczenie ulubionych przedmiotów dziecka – 79%
- mówienie dziecku ,że jest głupie – 78%
- grożenie dziecku, że wykluczy je się z rodziny – 83%
- stawianie nadmiernie wysokich wymagań – 51%
- ograniczanie, zabranianie kontaktów z rówieśnikami – 66%
Formułowanie definicji przemocy:
1. Działania zmierzające do wyrządzenia krzywdy (508)
2. Znęcanie się nad słabszymi/ dzieckiem (469)
3. Używanie siły fizycznej przez osobę silniejsza wobec słabszej (329)
4. Wykorzystywanie przewagi fizycznej i psychicznej nad innymi / słabszymi (256)
5. Zło, okrucieństwa, podłość (139)
6. Wyładowanie energii na dzieciach (122)
7. Wykorzystywanie dzieci w sposób fizyczny lub psychiczny (113)
8. Robienie komuś czegoś na co on się nie zgadza pogwałcenie praw
Itd.
Przemoc = Energia pokonująca opór :
a) PROGRESYWAN – zachowanie prospołeczne
b) DEGRESYWANA – narzucanie dzieciom określonych wzorów kulturowych w celu zachowania tradycji rodzinnych
c) REGRESYWNA – zachowania przestępcze
Madzi13915