POZIOM LĘKU, DEPRESJI I AGRESJI U PIELĘGNIAREK, A ICH SATYSFAKCJA.pdf

(101 KB) Pobierz
Okladki_6.indd
Medycyna Pracy 2004; 55 (6): 461—468
461
Joanna Kliszcz
Katarzyna Nowicka-Sauer
Barbara Trzeciak
Agata Sadowska
POZIOM LĘKU, DEPRESJI I AGRESJI U PIELĘGNIAREK, A ICH SATYSFAKCJA
Z ŻYCIA I Z PRACY ZAWODOWEJ
THE LEVEL OF ANXIETY, DEPRESSION AND AGGRESSION IN NURSES AND THEIR LIFE AND JOB SATISFACTION
Z Katedry i Zakładu Medycyny Rodzinnej
Akademii Medycznej w Gdańsku
S TRESZCZENIE
Wstęp. W profesjach takich jak pielęgniarstwo, którego istotą jest pomaganie innym, stresogenne elementy środowiska zawodowego mogą spowodo-
wać wzrost poziomu emocji negatywnych – lęku, depresji i agresji, a są to czynniki wpływające na stopień odczuwanej satysfakcji z życia i z pracy
zawodowej. Materiał i metody. 102 pielęgniarki, pracownice szpitali, przychodni, hospicjum i domu pomocy społecznej poddano badaniu za pomocą
trzech kwestionariuszy: 1) Szpitalnej Skali Lęku i Depresji. 2) Skali Satysfakcji z Życia. 3) Skali Satysfakcji z Pracy. Badanie przeprowadzono na
zakończenie kursu z psychologii w ramach edukacji podyplomowej. Wyniki. Analiza danych wykazała podwyższony poziom lęku wśród najmłodszych
pielęgniarek. Depresja i agresja w całej grupie respondentek utrzymywała się na poziomie od niskiego do średniego. Respondentki cechowały się
wyższą satysfakcją z pracy niż z życia, a analiza porównawcza obu rodzajów satysfakcji we wszystkich kategoriach stażowych potwierdziła istotną
statystycznie różnicę na korzyść satysfakcji zawodowej. Ocena zależności satysfakcji z życia i z pracy zawodowej od lęku, depresji, agresji i stażu pracy
wykazała: – oddziaływanie lęku i depresji jako czynników wpływających samoistnie, niezależnie od długości stażu na satysfakcję z życia; – wpływ
agresji w interakcji ze stażem na satysfakcję z pracy zawodowej. Wnioski. Lęk jest głównym czynnikiem wpływającym na satysfakcję z życia, satysfakcja
z pracy jest w mniejszym stopniu podatna na wpływ emocji negatywnych. Z uwagi na tendencję do tłumienia uczuć i stresogenne środowisko pracy,
pielęgniarki są grupą zawodową, która powinna zostać objęta szeroko pojętym wsparciem psychologicznym. Med. Pr. 2004; 55 (6): 461–468
Słowa kluczowe: lęk, depresja, agresja, satysfakcja z życia, satysfakcja z pracy, emocje negatywne
A BSTRACT
Background: In professions aimed at helping other people such as nursing, an increased level of anxiety, depression and aggression caused by
extremely stressful work environment is always possible. It can be hypothesized that these emotions influence nurses’ life and job satisfaction, through
its decreasing or increasing. Materials and Methods: In all, 102 nurses, employed in hospitals, outpatient clinics, hospices and old people’s homes,
were administered three questionnaires: 1) the Hospital Anxiety and Depression Scale – Modified; 2) the Life Satisfaction Scale; and 3) the Job
Satisfaction Scale. The survey was a closing part of the course on psychology carried out under the postgraduate education program. Results: The
statistical analysis of the results showed the increased level of anxiety in the youngest group of nurses, whereas the level of depression and aggression
ranged from medium to low in the whole sample. The nurses’ level of job satisfaction was higher than that of their life satisfaction and the differences
were statistically significant in each of the three seniority categories. The evaluation of the relationship between life and job satisfaction and anxiety,
depression, aggression and job seniority showed: (a) the effect of anxiety and depression, as self-contained factors, on life satisfaction, regardless
of job seniority; (b) the effect of aggression interrelated with job seniority on job satisfaction. Conclusions: Anxiety is the major factor affecting life
satisfaction; job satisfaction is less prone to the influence of negative emotions than life satisfaction. Bearing in mind a tendency shown by nurses to
suppress their emotions as well as their stressful work environment, they should receive psychological support in its broadest sense. Med Pr 2004;
55 (6): 461–468
Key words: anxiety, depression, aggression, nurses’ life and job satisfaction, negative emotions
Adres autorów: Dębinki 2, 80-211 Gdańsk, e-mail: jks@interecho.com
Nadesłano: 30.08.04
Zatwierdzono: 22.10.04
© 2004, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi
WSTĘP
Jak wskazują badania, lęk, depresja i agresja,jako psycho-
patologiczna reprezentacja stanów uczuciowych o zabar-
wieniu negatywnym, są emocjami często tłumionymi przez
osoby o wysokim stopniu uspołecznienia (1). Powstaje za-
tem problem kumulowania się tych emocji i ich wpływu na
szeroko pojęte funkcjonowanie społeczne. Gniew, będący
podłożem zachowań agresywnych, zazwyczaj bywa wypie-
rany ze świadomości i tłumiony, co, jak się okazuje, jest
zachowaniem bardziej charakterystycznym dla kobiet niż
dla mężczyzn. Płeć żeńska częściej miewa trudności z ra-
dzeniem sobie z uczuciem gniewu, nie tylko z powodu zbyt
słabej znajomości technik przeciwdziałania bodźcom stre-
sogennym, ale też z obawy przed dezaprobatą społeczną,
towarzyszącą uzewnętrznianiu emocji negatywnych. Nie-
rozładowany gniew jest więc kierowany do wewnątrz i może
stać się czynnikiem wywołującym wzrost poziomu depresji,
ta zaś, jak pokazują badania prowadzone przez Brooks
wyzwala poczucie fizycznego i psychicznego dyskomfortu.
Depresja w połączeniu z lękiem jest natomiast uznawana
za ważny psychologiczny czynnik patogenetyczny zjawiska
somatyzacji (2,3). Powstawanie trudnych do wyjaśnienia
z medycznego punktu widzenia objawów, takich jak na
przykład: uporczywe bóle głowy, utrata apetytu, nadmier-
ne łaknienie, zaparcia, bezsenność, czy zaburzenia cyklu
miesięcznego jest więc sygnałem utrzymywania się w orga-
nizmie przykrego i długotrwałego napięcia emocjonalnego
 
462
J. Kliszcz i wsp.
Nr 6
(4). Wielokrotnie dowiedziono występowanie tego rodzaju
symptomów wśród pielęgniarek (5,6).
Stresogenność niektórych zawodów bywa częstym przed-
miotem badań. Analizuje się obciążenia psychofizyczne wśród
nauczycieli, pracowników służb ratowniczych, czy opieki
zdrowotnej. W tej ostatniej grupie na czoło wysuwają się pie-
lęgniarki wykonujące pracę szczególnie trudną i obciążającą.
Wymaga się od nich gotowości do kontaktu z ludźmi cierpią-
cymi, oczekującymi pomocy, poczucia odpowiedzialności za
ich zdrowie i życie, wykonywania obowiązków w systemie
zmianowym, destrukcyjnie oddziałującym na zdrowie fizycz-
ne i psychiczne, towarzyszenia ciężko chorym i umierającym,
umiejętności sprostania krytycznym sytuacjom wynikającym
z interakcji z pacjentami i współpracownikami. Brak autono-
mii w podejmowaniu decyzji, niewystarczająca rekompensata
psychologiczna i finansowa za wkład pracy i poświęcenie, po-
czucie niskiego statusu w hierarchii zawodowej – wszystko to
powoduje, że środowisko zawodowe pielęgniarek oddziałuje
jak generator ustawicznego stresu o dużym natężeniu. Liczne
zagraniczne i polskie badania potwierdzają występowanie sil-
nych zależności w tym zakresie (7 , 8).
Porównanie poziomu lęku, depresji, jakości życia, poczu-
cia zdrowia, sytuacji rodzinnej i zawodowej w grupie nor-
weskich pielęgniarek oraz kobiet po przebytym raku piersi
pokazało, że u pracownic opieki zdrowotnej, częściej niż
u pacjentek po chorobie nowotworowej, występował pod-
wyższony poziom lęku i depresji oraz poczucie obniżonej
jakości życia, a zdrowie oceniane było jako przeciętne. 2/3
pielęgniarek z badanej grupy dostrzegało negatywny wpływ
tych czynników na satysfakcję z pracy zawodowej i z życia
osobistego (9).
Prace polskich autorów potwierdzają stresogenność pie-
lęgniarstwa, akcentując szczególną podatność osób wykonu-
jących ten zawód na zespół wypalenia i wynikające z niej za-
potrzebowanie na wsparcie społeczne i psychiczne (10,11).
Wielokierunkowość stresogennych oddziaływań środowiska
zawodowego pielęgniarek i stosunkowo duże ich natężenie
nie może pozostać bez wpływu na stan zdrowia fizycznego
i psychicznego (12,13). W tym kontekście szczególnego zna-
czenia nabiera więc problem odczuwanej przez pielęgniarki
satysfakcji z życia i z pracy zawodowej. Badania poświęcone
temu zagadnieniu podkreślają związek między oboma rodza-
jami satysfakcji i, choć nie ma jednoznacznych danych em-
pirycznych co do kierunku tej zależności, wiadomo, że ich
oddziaływanie jest wzajemne i że prawdopodobnie satysfak-
cja z życia warunkuje satysfakcję z pracy (14). Autorzy zaj-
mujący się tą problematyką definiują satysfakcję z życia jako
poczucie zadowolenia z własnych osiągnięć i warunków, zaś
jej ocena jest, ich zdaniem, wynikiem porównania własnej
sytuacji z ustalonymi przez siebie standardami (15). Satys-
fakcja z pracy natomiast jest funkcją równowagi między za-
sobami, to znaczy tym, co człowiek w nią inwestuje w sensie
wykształcenia, doświadczenia, zaangażowania, a tym, jakie
są jej wyniki lub, co otrzymuje w zamian (awans, gratyfikacja
finansowa, możliwość podnoszenia kwalifikacji).
W przypadku pielęgniarek można przyjąć, iż oddziałuje
nań szereg czynników destrukcyjnych i to zarówno w odnie-
sieniu do satysfakcji z życia jak i z pracy zawodowej. Streso-
genność tego zawodu nie ulega najmniejszej kwestii, nasuwa
się więc pytanie o sytuację życiową pielęgniarek i jej uwarun-
kowania psychospołeczne. Wydaje się, iż w pielęgniarstwie
częściej niż w innych zawodach dochodzi do tak zwanej
transmisji stresu. Na życie rodzinne wpływają tu: złość, fru-
stracja, lęk, poczucie bezsilności, fizyczne zmęczenie, jako
czynniki generowane przez środowisko pracy i powodujące
pogorszenie relacji ze współmałżonkiem i z dziećmi Przy
szczególnie dużym zaangażowaniu w obowiązki zawodowe
może również dojść do konfliktu ról społecznych, co oznacza
doświadczanie wewnętrznej sprzeczności przez kobietę, któ-
ra z poświęceniem pełni ważną rolę zawodową, zaniedbując
jednocześnie obowiązki rodzinne (14).
Zarówno sposób pełnienia ról społecznych, jak i czyn-
niki związane z samym środowiskiem pracy mogą impliko-
wać powstawanie stanów depresyjnych, podnosić poziom
lęku i agresji. Biorąc zatem pod uwagę wspomniane wyżej
uwarunkowania biopsychospołeczne, kształtujące istotę pie-
lęgniarstwa jako zawodu nadmiernie eksploatującego po-
tencjał fizyczny i psychiczny, autorki uznały za interesujące
i uzasadnione podjęcie badań nad lękiem, depresją i agresją
w tej grupie zawodowej oraz ich związkami z satysfakcją
z życia i z pracy zawodowej.
MATERIAŁ I METODY
Grupę badanych stanowiły 102 pielęgniarki, z kilku instytu-
cji opieki zdrowotnej Trójmiasta, których średnia wieku wy-
nosiła 35,63 lat (SD = 5,95), a średnia długość stażu pracy
– 14,56 lat (SD = 5,97). 79 badanych (77,45%) stanowiły
pracownice szpitali, 19 (18,62%) – przychodni, pozostałe
4 (3,93%) zatrudnione były w hospicjum i w domu opieki
społecznej. Dla dalszej analizy całą grupę podzielono na trzy
kategorie, których kryterium podziału stanowił staż pracy.
Wyróżniono staż krótki od 0 do 10 lat (średnia wieku – 27,8
lat), średni od 10 do 19 lat (średnia wieku – 35 lat) i staż
długi – 20 i więcej lat pracy w zawodzie pielęgniarki ( średnia
wieku – 43,6 lat). Podział na kategorie stażowe miał na celu
porównanie poziomu lęku, depresji, agresji, satysfakcji z ży-
cia i z pracy zawodowej badanych przy założeniu, że upływ
czasu jest czynnikiem modyfikującym powyższe zmienne.
Badanie przeprowadzono na zakończenie 15-godzinnego
kursu z psychologii, będącego elementem kształcenia pody-
plomowego pielęgniarek w roku akademickim 2002/2003.
Wszystkie respondentki zostały poinformowane o celu i spo-
sobie wypełniania kwestionariuszy, a także poproszone o wy-
rażenie zgody na udział w badaniu.
Z uwagi na fakt, iż pielęgniarki, realizując swoją rolę za-
wodową, podlegają licznym obciążeniom psychofizycznym,
można się spodziewać wpływu rozmaitych czynników streso-
gennych na wzrost poziomu emocji negatywnych, takich jak:
lęk, depresja i agresja. Te zaś prawdopodobnie pozostają
Nr 6
Satysfakcja z życia i z pracy zawodowej pielęgniarek
463
w związku z odczuwaną przez pielęgniarki satysfakcją z ży-
cia i z pracy zawodowej. W opracowaniu podjęto więc próbę
odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jakim poziomem lęku, depresji i agresji cechują się ba-
dane?
2. W jakim stopniu odczuwają one satysfakcję z życia
i z pracy zawodowej?
3. Czy istnieje związek między lękiem, depresją i agresją
a satysfakcją z życia i z pracy zawodowej pielęgniarek?
4. Czy poziom badanych zmiennych jest zależny od dłu-
gości stażu pracy respondentek, a tym samym od ich wieku?
W pracy zastosowano trzy metody badawcze:
1. Szpitalną Skalę Lęku i Depresji w wersji zmodyfiko-
wanej (Hospital Anxiety and Depression Scale –Modified
– HADS-M) R.P. Snaitha i A.S. Zigmonda. Dwie niezależne
podskale, każda po siedem stwierdzeń, odnoszą się osobno
do lęku i depresji, a za każde z nich osoba badana może uzy-
skać od 0 do 3 punktów. Do skali HADS dodano dwa stwier-
dzenia oceniające poziom agresji, jest bowiem rzeczą oczy-
wistą, iż emocjonalnie na chorobę reagować można nie tylko
lękiem i depresją, ale również gniewem, rozdrażnieniem,
złością. Maksymalny wynik oddzielnie dla lęku i depresji wy-
nosi 21 punktów, dla agresji 6 punktów. Badania walidacyjne
podstawowej i zmodyfikowanej wersji skali HADS wykazały
jej satysfakcjonującą rzetelność i trafność. Współczynnik ko-
relacji rang Spearmana pomiędzy pozycjami testu a ogólnym
wynikiem danej podskali był istotny statystycznie na pozio-
mie co najmniej p<0,01 i wahał się od 0,41 do 0,76. Traf-
ność testu szacowano poprzez porównanie wyników w skali
HADS z oceną wykonaną za pomocą wywiadu. Uzyskane
w ten sposób współczynniki korelacji wyniosły: dla podskali
lęku 0,54, a dla depresji 0,79. Analizowano ponadto dane
pogrupowane w kategorie w poszczególnych podskalach, co
umożliwiło wyodrębnienie trzech następujących poziomów
wysokości wyników: 0–7 punktów – brak zaburzeń, 8–10 –
stany graniczne, 11–21 – stwierdzenie zaburzeń. HADS jest
powszechnie stosowaną metodą pomiaru poziomu lęku i de-
presji zarówno w praktyce psychiatrycznej, jak i w badaniach
osób psychicznie zdrowych, u których, z jakichś względów,
należy dokonać oceny stanu emocjonalnego. Skala została
przetłumaczona na wszystkie główne języki europejskie,
a także na arabski, chiński, japoński, kurdyjski i hebrajski.
2. Skalę Satysfakcji z Życia (The Satisfaction with Life
Scale – SWLS) E.Dienera, R.A. Emmonsa, R.J. Garsona
i I.S. Griffina, w której za pomocą pięciu stwierdzeń osoba
badana ocenia stopień poczucia sukcesu i zadowolenia z wa-
runków, w jakich żyje.
3. Skalę Satysfakcji z Pracy (The Satisfaction with Job Sca-
le – SWJS) opracowaną przez autorki, w której stwierdzenia
odnoszące się do satysfakcji z życia zostały zamienione na od-
noszące się do pracy zawodowej. Obie zastosowane metody
cechują się satysfakcjonującą trafnością i rzetelnością. Uzyska-
ny w badaniu 371 osób wskaźnik rzetelności alfa Cronbacha
dla skali SWLS osiągnął wartość 0,81, natomiast wskaźnik
stałości ustalony w dwukrotnym badaniu 30 osób w odstę-
pie 6 tygodni wyniósł 0,86. Trafność teoretyczną SWLS sza-
cowano analizując związki ze zmiennymi, które pośrednio
odzwierciedlają poczucie satysfakcji z życia lub mają na nie
wpływ. Na podstawie badania 272 osób uzyskano dodatnie
korelacje (r = 0,56) między poziomem satysfakcji z życia
a poczuciem własnej wartości i skuteczności (podskala Skali
Poczucia Własnej Wartości Rosenberga) oraz dyspozycyjnym
optymizmem (r = 0,45) (podskala Testu Orientacji Życio-
wej). Korelacje ujemne wystąpiły natomiast w odniesieniu do
nasilenia spostrzeganego stresu (r = –0,58) (podskala Ska-
li Odczuwanego Stresu) i kontrolą gniewu, depresji i lęku
(podskala Skali Kontroli Emocji). Zadowalający wskaźnik
trafności diagnostycznej uzyskano korelując wyniki SWLS
z ocenami wywiadu dotyczącego satysfakcji z życia. W szcze-
gólności w odniesieniu do osób starszych potwierdzono dużą
zgodność wyników skali z ocenami ich członków rodziny
i rówieśników. Normalizacja wyników odbyła się na grupie
555 badanych w wieku od 20 do 55 lat o różnym poziomie
wykształcenia i pochodzących z różnych środowisk. Wyniki
badań grupy normalizacyjnej pozwoliły na dokonanie prze-
kształcenia wyników surowych na jednostki standaryzowane
w skali stenowej (sten – skrót od „standard ten”). W 10-punk-
towej skali steny 1 do 4 oznaczają poziom niski, 5 i 6 – prze-
ciętny, a 7 do 10 – poziom wysoki badanej zmiennej.
Wszystkie zastosowane w pracy metody mają charakter
samoopisowy, co oznacza, że badany sam ocenia, w jakim
stopniu poszczególne stwierdzenia są zgodne z jego odczu-
ciami (12).
Zarówno w teście SWLS, jaki i w SWJS im wyższy wy-
nik uzyska respondent, tym wyższy jest poziom odczuwanej
przez niego satysfakcji.
Adaptacja narzędzi skonstruowanych pierwotnie w in-
nym języku przebiegała zgodnie z zasadami przyjętymi przez
Światową Organizację Zdrowia na użytek badań międzykul-
turowych (15–18).
WYNIKI
Analiza uzyskanych wyników została przeprowadzona
w oparciu o program STATISTICA 6. Obliczono średnie,
mediany i odchylenia standardowe badanych zmiennych. Do
oceny istotności różnic zastosowano test t-studenta. Dwu-
czynnikowa analiza wariancji pozwoliła na oszacowanie
wpływu lęku, depresji i agresji na satysfakcję z życia i z pracy
zawodowej z uwzględnieniem oddziaływania czynnika czasu
rozumianego jako długość stażu pracy badanych. Do oceny
wartości predykcyjnej zmiennych niezależnych (lęku, depre-
sji i agresji) w odniesieniu do zmiennych zależnych (satysfak-
cji z życia i z pracy zawodowej) zastosowano metodę regresji
logistycznej (tab. 1).
W tabeli 1 zaprezentowano średnie odchylenia standar-
dowe i mediany wyników wszystkich respondentek uzyska-
ne w skali HADS-M bez podziału na kategorie stażowe.
Zauważyć można niewielką tendencję wzrostową poziomu
lęku (M = 7,04, SD = 4,24, Me = 7), który w badanej grupie
464
J. Kliszcz i wsp.
Nr 6
Tabela 1. Średnie, odchylenia standardowe oraz mediany wyników
uzyskanych przez respondentki w Szpitalnej Skali Lęku i Depresji w wersji
zmodyfikowanej (HADS-M)
Table 1. Means and standard deviations of scores obtained by respondents
on the Hospital Anxiety and Depression Scale-Modified (HADS-M)
Tabela 3. Średnie i odchylenia standardowe wyników uzyskanych przez
wszystkie respondentki w Skali Satysfakcji z Życia (SWLS) i Skali
Satysfakcji z Pracy (SWJS)
Table 3. Means and standard deviations of scores obtained by all
respondents on the Life Satisfaction Scale (SWLS) and the Job Satisfaction
Scale (SWJS)
HADS-M
Wynik średni
Mean
M
Odchylenie standardowe
Standard deviation
SD
Mediana
Median
Me
Skala
Scale
Wynik średni
Mean
M
Odchylenie standardowe
Standard deviation
SD
Lęk
Anxiety
7,04
4,24
7
SWLS
19,57
5,37
Depresja
Depression
4,4
3,76
3
SWJS
23,78
6,38
Agresja
Aggression
2,76
1,56
3
Średnie wyniki depresji i agresji w poszczególnych katego-
riach stażowych kształtują się na poziomie niskim. W dalszej
części pracy analizowano poziom odczuwanej przez respon-
dentki satysfakcji z życia osobistego i z pracy zawodowej.
Uzyskane wyniki przedstawiono w tabeli 3 i 4.
Zaprezentowane wyniki wyraźnie wskazują na wyższy
poziom satysfakcji z pracy zawodowej (M = 23,78, SD =
6,38) w porównaniu z odczuwaną przez badane satysfakcją
z życia osobistego (M = 19,57, SD = 5,37) (tab. 3). Analo-
giczne wyniki uzyskano wśród respondentek z podziałem na
trzy kategorie stażowe (tab. 4). W każdej z nich średni wynik
przekroczył górną granicę normy. Poziom depresji i agresji
pozostaje w normie (tab. 2).
Analiza wyników przedstawionych w tabeli 2 wyraźnie
wskazuje na tendencję wzrostową poziomu lęku w grupie
najmłodszych respondentek (M = 8,05, SD = 3,8), obniżanie
się u pielęgniarek pracujących od 10 do 19 lat i ponowny
wzrost wśród badanych o najdłuższym stażu pracy, aż do
przekroczenia górnej granicy normy (M = 7,13, SD = 4,52).
Tabela 2. Średnie i odchylenia standardowe wyników uzyskanych przez respondentki w skali HADS-M z uwzględnieniem podziału na kategorie stażowe
Table 2. Means and standard deviations of HADS-M scores obtained by respondents by the three seniority categories
Staż 0–9 lat
Seniority 0–9 years
N = 19
Staż 10–19 lat
Seniority 10–9 years
N = 59
Staż 20 lat i powyżej
Seniority 20 and more years
N = 24
HADS-M
wynik średni
Mean
M
odchylenie
standardowe
Standard deviation
SD
wynik średni
Mean
M
odchylenie
standardowe
Standard deviation
SD
wynik średni
Mean
M
odchylenie
standardowe
Standard deviation
SD
Lęk
Anxiety
8,05
3,8
6,63
4,33
7,13
4,52
Depresja
Depression
5,1
4,3
3,98
3,73
4,93
3,24
Agresja
Aggression
2,95
1,54
2,61
1,6
3
1,51
Tabela 4. Średnie i odchylenia standardowe wyników uzyskanych przez respondentki w kwestionariuszach SWLS i SWJS z uwzględnieniem podziału na
kategorie stażowe
Table 4. Means and standard deviations of SWLS and (SWJS) scores obtained by respondents by the three seniority categories
Staż 0–9 lat
Seniority 0–9 years
N = 19
Staż 10–19 lat
Seniority 10– 9 years
N = 59
Staż 20 lat i powyżej
Seniority 20 years and over
N = 24
Skala
Scale
wynik średni
Mean
M
odchylenie
standardowe
Standard deviation
SD
wynik średni
Mean
M
odchylenie
standardowe
Standard deviation
SD
wynik średni
Mean
M
odchylenie
standardowe
Standard deviation
SD
SWLS
p
19,05 (5)
0,01*
4,16
19,73 (5)
0,000*
5,72
20,52 (6)
0,000*
5,88
SWJS
22,5 (6)
6,18
23,47 (6/7)
6,93
26,04 (7)
5,49
W nawiasach podano wynik po przeliczeniu na skalę stenową.
Scores in sten scale are given in brackets.
* Różnica między średnimi (SWLS vs SWJS) jest istotna statystycznie.
* The difference between the means (SWLS vs SWJS) is statistically significant.
305498571.001.png
Nr 6
Satysfakcja z życia i z pracy zawodowej pielęgniarek
465
Tabela 5. Współczynniki korelacji między lękiem, depresją i agresją w skali
HADS-M, a satysfakcją z życia i z pracy zawodowej pielęgniarek
Table 5. Correlation coefficients between anxiety, depression and
aggression obtained in HADS-M, and nurses’ life and job satisfaction
Tabela 7. Wyniki regresji logistycznej dla oceny czynników predykcyjnych
satysfakcji z życia i z pracy zawodowej
Table 7. Logistic regression analysis estimating predictors of life and job
satisfaction
HADS-M
Satysfakcja z życia
Life satisfaction
Satysfakcja z pracy
Job satisfaction
Satysfakcja z życia
Life satisfaction
c 2 = 14,67, p = 0,005*
r
p
r
p
Lęk
Anxiety
-0,40
0,000*
-0,11
0,33
lęk
Anxiety
depresja
Depression
agresja
Aggression
staż pracy
Job seniority
Depresja
Depression
-0,16
0,14
-0,16
0,15
Ocena
Estimation
-0,27*
0,14
-0,12
-0,02
Agresja
Aggression
-0,27
0,01*
-0,09
0,43
p
0,01*
0,16
0,56
0,56
Iloraz szans
Odds ratio
r – współczynnik korelacji.
r – correlation coefficient.
p – prawdopodobieństwo.
p – probability.
* Wynik istotny statystycznie.
* Statistically significant.
0,76*
1,14
0,89
0,97
Satysfakcja z pracy
Job satisfaction
c 2 = 3,04, p = 0,55
Ocena
Estimation
0,02
-0,09
-0,04
0,05
T abela 6. Wyniki statystyki ANOVA dla oceny wpływu zmiennych stażu,
lęku, depresji i agresji na satysfakcję z życia i z pracy zawodowej
Table 6. ANOVA estimation of the influence of job seniority, anxiety,
depression and aggression on the nurses’ life and job satisfaction
p
0,84
0,33
0,86
0,33
Iloraz szans
Odds ratio
1,02
0,91
0,96
1,05
Zmienna
Variable
Satysfakcja z życia
Life satisfaction
Satysfakcja z pracy
Job satisfaction
p – prawdopodobieństwo.
p – probability.
* Wynik istotny statystycznie.
* Statistically significant.
F
p
F
p
Staż
Seniority
0,65
0,52
0,62
0,54
Ostatni etap analizy dotyczył oceny związku między lę-
kiem, depresją i agresją w skali HADS-M, a odczuwaną
przez badane satysfakcją z życia (na podstawie Skali Satys-
fakcji z Życia – SWLS) i z pracy zawodowej (ocenianej za
pomocą Skali Satysfakcji z Pracy – SWJS).
W tabelach 5, 6 i 7 przedstawiono wyniki dotyczące ana-
lizowanych zależności.
Wszystkie uzyskane współczynniki korelacji (tab. 5)
świadczą o odwrotnie proporcjonalnych zależnościach mię-
dzy badanymi zmiennymi. Lęk i agresja – podskale HADS-M
korelują ujemnie na poziomie wysoce istotnym statystycznie
z satysfakcją z życia, a wartość współczynników korelacji
w tym zakresie wynosi odpowiednio: r = –0,40 p < 0,000)
(zależność między lękiem a satysfakcją z życia) i r = –0,27
(p < 0,01) (zależność między agresją i satysfakcją z życia).
Pozostałe związki między wynikami skali HADS-M a satys-
fakcją z życia i z pracy oscylują między wartościami –0,09
i –0,16 i nie osiągnęły istotności statystycznej.
Analiza wariancji oceniająca wpływ zmiennych niezależ-
nych lęku, depresji i agresji na zmienne zależne – satysfakcję
z życia i z pracy zawodowej (tab. 6) pokazała, że tylko agresja
jest czynnikiem oddziałującym w stopniu istotnym statystycz-
nie na satysfakcję z pracy poprzez efekt interakcji ze stażem
pracy (F = 3,10, p < 0,02). Pozostałe zmienne wpływają za-
równo na satysfakcję z życia, jak i z pracy samoczynnie. Lęk
(F = 3,82, p < 0,03) i depresja (F = 2,84, p < 0,06) uzyskały
poziom istotności statystycznej jako czynniki wpływające sa-
moistnie na poziom satysfakcji z życia.
Lęk
Anxiety
3,82
0,03*
1,74
0,18
Staż i lęk
Seniority and anxiety
1,23
0,31
0,75
0,56
Staż
Seniority
0,78
0,46
0,58
0,56
Depresja
Depression
2,84
0,06*
1,28
0,28
Staż i depresja
Seniority and depression
0,18
0,95
0,32
0,84
Staż
Seniority
1,11
0,33
1,89
0,16
Agresja
Aggression
1,28
0,28
0,30
0,74
Staż i agresja
Seniority and aggression
1,30
0,31
3,10
0,02*
F – test Fishera.
F – Fisher’s test.
p – prawdopodobieństwo.
p – probability.
* Wynik istotny statystycznie.
* Statistically significant.
satysfakcji z pracy znalazł się w przedziale ocen przeciętnych
(sten 6) lub wysokich (steny 6/7 i 7), natomiast wyniki doty-
czące satysfakcji z życia uzyskały poziom przeciętny (steny
5–6). Różnice między poziomami obu satysfakcji w każdej
grupie stażowej są istotne statystycznie.
305498571.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin