INDYWIDUALNY PROGRAM PRACY REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZEJ
NA ROK SZKOLNY ................
.................................... – głębokie upośledzenie umysłowe,
FUNKCJE POZNAWCZE
Cele szczegółowe
Sposoby i formy realizacji
Czas trwania
Uwagi
1. Integruje proste wrażenia zmysłowe.
- podczas posiłków i zajęć z zakresu samoobsługi,
- podczas zajęć prowadzonych metodą
„Poranny Krąg” Jacka Kielina,
- podczas stymulacji dotykowo- zapachowo- smakowej,
- podczas spacerów,
- podczas hydroterapii,
- podczas stymulacji polisensorycznej w Sali Doświadczania Świata
Cały rok szkolny
2. Samodzielnie przemieszcza się w kierunku atrakcyjnych przedmiotów, dokonując wyboru czynności, zajęć preferowanych przez siebie.
- realizowane każdego dnia podczas spontanicznej zabawy w salach zajęć,
- nauczyciel prezentuje dziecku kilka możliwości wyboru, wzbudza zainteresowanie ucznia. Jednak dziecko samodzielnie wybiera przedmioty, którymi chce się pobawić.
3. Zmniejszanie nadwrażliwości dotykowej całego ciała, a zwłaszcza dłoni i stóp.
- masaż terapeutyczny Shantali,
- zajęcia hydroterapeutyczne – z wodą i w wodzie,
- zabawy z substancjami o zróżnicowanych kształtach, wielkości, fakturze, konsystencji i ciężarze (np. kasza, groch, kisiel, mąka, grysik, kasztany, śnieg itp.)
- masaż aromaterapeutyczny dłoni
1. Określanie za pomocą dotyku położenia przedmiotów w stosunku do swojego ciała.
4. Doskonalenie umiejętności poruszania się.
1. Dziecko określa położenie i kształt przedmiotów.
- wyczuwanie przedmiotów, wodzenie palcami po kształcie,
- tworzenie skojarzeń: kształt – funkcja przedmiotu,
- kształtowanie schematu ruchu manipulacyjnego z rozbiciem na konieczne sekwencje,
- działania manipulacyjno - segregacyjne,
- ćwiczenia schematu ruchu: od siebie – do siebie,
- ćwiczenia chwytu nożycowego,
- ćwiczenia chwytu pęsetowego,
- ćwiczenia koordynacji ruchu obu rąk – chwyt przestrzenny symetryczny,
- manipulacja oburęczna – jedna z rąk pełni rolę wiodącą, druga – rolę pomocniczą
2. Wkłada i wyjmuje przedmioty z różnego rodzaju pojemników.
- nauczyciel prezentuje czynność,
- rozbicie czynności na proste sekwencje z wykorzystaniem „pomocnych dłoni,”
- zadaniem dziecka jest napełnianie pudełek, wiaderek klockami, piłeczkami itp.
- zadaniem ucznia jest wyjmowanie przedmiotów z pojemników,
- nauczyciel dostarcza dziecku pojemników i przedmiotów o zróżnicowanej wielkości i kształtach
3. Następuje usprawnienie dłoni dziecka.
- podczas zajęć plastycznych uczeń maluje całymi dłońmi, ugniata plastelinę itp.
4. Samodzielnie przemieszcza się po
oddziale na czworakach
(z podpowiedzią dotykową).
- każdego dnia podczas przechodzenia do sali na zajęcia oraz podczas powrotu po zakończeniu zajęć,
- zawsze przed poszczególnymi zajęciami w ciągu dnia, wymagającymi zmiany pomieszczenia bądź zmiany miejsca pracy,
- konieczna jest podpowiedź dotykowa i wspomaganie w postaci wyznaczania dziecku kierunku i celu
5. Paulina segreguje przedmioty według jednej cechy.
- demonstracja nauczyciela,
- zastosowanie metody „pomocnych dłoni” podczas ćwiczeń z dzieckiem,
- wyczuwanie za pomocą dotyku odmienności przedmiotów,
- zadaniem ucznia jest oddzielenie książek od klocków, piłeczek od maskotek itp.
Indywidualny Program Pracy
1
1. Usprawnianie umiejętności jedzenia.
2. Doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania się.
3. Samoobsługa w łazience.
1. Szczotkuje zęby.
- zawsze po śniadaniu uczennica otrzymuje swoją szczoteczkę i kubek,
- wychowawca stoi przy dziecku wspierając je „ pomocne dłonie”,
- po zakończeniu czynności dziecko
zostaje pochwalone – delikatnie głaszczemy je po włosach
2. Samodzielnie zjada kanapki z talerza.
- podczas śniadania wdrażamy ucznia do samodzielności podczas spożywania kanapek (z podpowiedzią dotykową)
3. Zdejmuje odzież do kąpieli i hydroterapii.
- nauczyciel podaje dziecku mydło jako symbol zajęć w wodzie,
- dziecko potrafi określić zastosowanie przedmiotu po znajomym kształcie,
- podąża do łazienki,
- zdejmuje wszystkie elementy garderoby
4. Podejmuje próby sz...
gusiaczek123