Pytania egzaminacyjne - Psychologia poznawcza - 1.DOC

(185 KB) Pobierz
Pytania:

Pytania:

Myślenie:

1. Myślenie jako proces budowania reprezentacji wewnętrznych.

2. Rola spostrzeżeń i wyobrażeń w myśleniu.

3. Pojęcia matrycowe i naturalne. Teorie pojęć naturalnych.

5. Teoria przestrzeni semantycznej Osgoda.

6. Teoria Rasch.

7. Operacje dokonywane na pojęciach a efekty procesu myślenia.

8. Myślenie jako proces rozwiązywania problemów.

9. Hipotetyczny model rozwiązywania problemów.

10.Charakterystyczne zjawiska i procesy występujące w procesie rozwiązywania problemów.

11. Reguły i style rozwiązywania problemów.

12. Myślenie twórcze.

13. Strukturalne i procesualne podejście do twórczości.

14. Wyobrażenia twórcze.

15. Myślenie metaforyczne.

16. Myślenie przez analogię.

17. Intuicja twórcza.

18. Twórcze przetwarzanie informacji.

 

PAMIĘĆ:

1. Modele pamięci: model magazynowy.

2. Teorie zapominania.

3. Uwaga.

4. Nowe paradygmaty badania pamięci.

5. Paradygmat poziomów przetwarzania.

6. Pamięć epizodyczna i semantyczna.

7. Inne rodzaje pamięci (długotrwała, krótkotrwała, sensoryczna).

8. Modele pamięci semantycznej.

 

 

PERCEPCJA

1.Rola wiedzy i nastawień w proc postrzegł.

2.Percepcja wzrokowa

3.Obrazy konkurencyjne. Percepcja jako proces wyodręb. sensownych całości.

4.Założenia i prawa psychologii postaci.

5.Percepcja przestrzeni fizycznej trójwymiarowej: rola informacji zawartej w obiektach, widzenie dwuoczne.

6.Percepcja obrazów dwuwymiarowych.

7.Prawo Webera-Fachnera

8.Prawo potęgowe Stewensa i Ekmana. Spostrzeganie przestrzeni fizyczn. a przestrzeni psychologicznej (subiektywnej).

9.Przestrzeń subiektywna  jako przestrzeń symboliczna.

10.Psychologia architektury i środowiska.

11.Proksymika Halla.

12.Mapy poznawcze.

13.Percepcja architektury.

14.Percepcja obiektów symbolicznych w przestrzeni.

15.Percepcja literatury i rzeźby.

16.Percepcja reklamy.

 

Reprezentacje poznawcze:

1.  Model psychologii poznawczej.

2. Tradycje paradygmatu poznawczego w psychologii.

3. Koncepcja G. KELLY’EGO konstruktów osobistych.

4. Koncepcje schematowe.

5. Procesualne koncepcje umysłu.

6. Spór wokół teorii reprezentacji poznawczych: wiedzy deklaratywnej i proceduralnej.

7. Spór wokół mechanizmów przetwarzania informacji: kodów opartych na sądach i kodów przestrzennych.

8. Teoria podwójnego kodowania PAIVO.

 

Uczenie się

1. Uczenie się jako ujawnianie w zachowaniu nowego doświadczenia.

2. Rodzaje uczenia się.

3. Adaptacja sensoryczna a habituacja.

4. Uczenie się poprzez bezpośrednie kojarzenie S – R a uczenie poznawcze.

5. Schematy warunkowania klasycznego i instrumentalnego.

6. Uczenie się reakcji złożonych i nabywanie wiedzy.

7. Czynniki działające w trakcie uczenia się.

8. Rola powtórzeń – prawo częstości Heurystyki.

9. Analiza krzywych uczenia się – prawo ćwiczenia.

10. Uczenie się jako funkcja miejska w szeregu i objętości materiału.

11. Rozłożenie powtórzeń w czasie – uczenie się z przerwami.

12. Sposoby powtarzania.

21,22. Wpływ czynników poprzedzających uczenie się transfer. Rodzaje transferu i czynników nań wpływające.

23. Retro aktywne ułatwianie i hamowanie, sposoby ich pomiaru.

24. Czynniki wywierające wpływ na zapominanie.

25. Uczenie się społeczne Dollarda i Millera.

26. Konflikt.

27. Uczenie się zastępcze.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin