Pytania:
Myślenie:
1. Myślenie jako proces budowania reprezentacji wewnętrznych.
2. Rola spostrzeżeń i wyobrażeń w myśleniu.
3. Pojęcia matrycowe i naturalne. Teorie pojęć naturalnych.
5. Teoria przestrzeni semantycznej Osgoda.
6. Teoria Rasch.
7. Operacje dokonywane na pojęciach a efekty procesu myślenia.
8. Myślenie jako proces rozwiązywania problemów.
9. Hipotetyczny model rozwiązywania problemów.
10.Charakterystyczne zjawiska i procesy występujące w procesie rozwiązywania problemów.
11. Reguły i style rozwiązywania problemów.
12. Myślenie twórcze.
13. Strukturalne i procesualne podejście do twórczości.
14. Wyobrażenia twórcze.
15. Myślenie metaforyczne.
16. Myślenie przez analogię.
17. Intuicja twórcza.
18. Twórcze przetwarzanie informacji.
PAMIĘĆ:
1. Modele pamięci: model magazynowy.
2. Teorie zapominania.
3. Uwaga.
4. Nowe paradygmaty badania pamięci.
5. Paradygmat poziomów przetwarzania.
6. Pamięć epizodyczna i semantyczna.
7. Inne rodzaje pamięci (długotrwała, krótkotrwała, sensoryczna).
8. Modele pamięci semantycznej.
1.Rola wiedzy i nastawień w proc postrzegł.
2.Percepcja wzrokowa
3.Obrazy konkurencyjne. Percepcja jako proces wyodręb. sensownych całości.
4.Założenia i prawa psychologii postaci.
5.Percepcja przestrzeni fizycznej trójwymiarowej: rola informacji zawartej w obiektach, widzenie dwuoczne.
6.Percepcja obrazów dwuwymiarowych.
7.Prawo Webera-Fachnera
8.Prawo potęgowe Stewensa i Ekmana. Spostrzeganie przestrzeni fizyczn. a przestrzeni psychologicznej (subiektywnej).
9.Przestrzeń subiektywna jako przestrzeń symboliczna.
10.Psychologia architektury i środowiska.
11.Proksymika Halla.
12.Mapy poznawcze.
13.Percepcja architektury.
14.Percepcja obiektów symbolicznych w przestrzeni.
15.Percepcja literatury i rzeźby.
16.Percepcja reklamy.
Reprezentacje poznawcze:
1. Model psychologii poznawczej.
2. Tradycje paradygmatu poznawczego w psychologii.
3. Koncepcja G. KELLY’EGO konstruktów osobistych.
4. Koncepcje schematowe.
5. Procesualne koncepcje umysłu.
6. Spór wokół teorii reprezentacji poznawczych: wiedzy deklaratywnej i proceduralnej.
7. Spór wokół mechanizmów przetwarzania informacji: kodów opartych na sądach i kodów przestrzennych.
8. Teoria podwójnego kodowania PAIVO.
1. Uczenie się jako ujawnianie w zachowaniu nowego doświadczenia.
2. Rodzaje uczenia się.
3. Adaptacja sensoryczna a habituacja.
4. Uczenie się poprzez bezpośrednie kojarzenie S – R a uczenie poznawcze.
5. Schematy warunkowania klasycznego i instrumentalnego.
6. Uczenie się reakcji złożonych i nabywanie wiedzy.
7. Czynniki działające w trakcie uczenia się.
8. Rola powtórzeń – prawo częstości Heurystyki.
9. Analiza krzywych uczenia się – prawo ćwiczenia.
10. Uczenie się jako funkcja miejska w szeregu i objętości materiału.
11. Rozłożenie powtórzeń w czasie – uczenie się z przerwami.
12. Sposoby powtarzania.
21,22. Wpływ czynników poprzedzających uczenie się – transfer. Rodzaje transferu i czynników nań wpływające.
23. Retro aktywne ułatwianie i hamowanie, sposoby ich pomiaru.
24. Czynniki wywierające wpływ na zapominanie.
25. Uczenie się społeczne Dollarda i Millera.
26. Konflikt.
27. Uczenie się zastępcze.
makslojer